Veel moeten afvallen...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:38

gaucho schreef:
Oh, als je veel eiwitten moet eten en weinig kcal zijn goede producten onder andere:
Tonijn (zonder olie)
Cottage cheese
Kipfilet
Magere kwark of skyr zonder toegevoegde suikers

En nog extremer ga je richting de eiwitshakes / poeder, eiwit (dus zonder eigeel) etc


Haha ik vind het wel grappig dat je eiwitshakes extreem noemt :P. Ik vind ze gewoon aanvullende voeding, zoals je ook een multivitamine kan nemen

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:39

Ik gebruik ze hier ook gewoon regelmatig hoor :D in de pannenkoeken, smoothie, wafels etc

Aight
Berichten: 3194
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:01

gaucho schreef:
Ik gebruik ze hier ook gewoon regelmatig hoor :D in de pannenkoeken, smoothie, wafels etc


hoe gebruik jij ze in recepten? als ''extra ingrediënt'' of vervang je dan een deel van de bloem?

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:15

Ligt een beetje aan het recept, voor bananenbrood, wafels, muffins etc vervang ik inderdaad een deel van de bloem.

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:12

Pallatin schreef:
Welkom Anne!!!
@Thirza; bij zulke zware arbeid kan het ook zijn dat je wat vocht vasthoudt ivm spierherstel… knap gedaan maar houd je er geen blessures aan over?
Hier gister weer keurig de knop om gezet en netjes gegeten. Bewegen is nog beperkt, maar vooralsnog lijkt het qua rug ietsjes beter te gaan. Er was iig weer wat af, dus nu op -2 kg en nog een kleine 2 te gaan.
Heb net weer een lekkere havermout banaan pannenkoek gemaakt. Niet zo mooi als de bordjes van Gaucho :+ maar erg lekker[ [url=m/wizNz6.jpg]Afbeelding[/url] ]



Zoals wij hier thuis dan zouden zeggen: Waar het komt is het toch donker :D zolang de smaak maar goed is!
Wie weet houd ik idd nog wat vocht vast :)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:21

Snippergroen schreef:
Zo. Ik ben er weer! Van vrijdag tot en met maandag 120.000 stappen gezet. Heb geen benen meer over :') veel vocht nu ook in mijn benen, maar zo naar de masseur en kijken of die me weer kan oplappen :+ heerlijk weekend gehad maar ben wel echt kapot. Vandaag weer back on track en blij weer wat gezonde voeding te eten :D

Zie hier een vraag over apps, ik gebruik myfitnesspal. Vorig jaar per ongeluk een premiumabonnement afgesloten :+ maar wel veel plezier van gehad afgelopen jaar. Voldoen aan macro's is een puzzel en leer je het beste door gewoon te doen. Ik vind het fijn de dag van te voren alles al in te vullen ipv gedurende de dag toe te voegen. Misschien slim om te oefenen met een doel van de dag? Bijv een minimale hoeveelheid eiwitten of max aantal koolhydraten en als je handig wordt in die puzzel, overgaan op de volgende macro? Op een gegeven moment heb je voor jezelf dan wat go to recepten die je makkelijk kan inzetten :)

Lifesum klinkt ook interessant, ga ik eens naar kijken! Mijn zusje heeft de Vytal app gebruikt. Die kan je gratis proberen en dan tegen betaling. Daar staan ook allemaal recepten in met de macro's erbij die je meteen kan doorvoeren. Het is een programma die vaak door coaches wordt gebruikt, hoe handig die in je eentje is weet ik dan niet uit eigen ervaring.



Door jouw bericht het weekend ben ik in de avond nog maar even gaan wandelen, had nog geen 1000 stappen gezet rond half 6 :')

MuSLi

Berichten: 5300
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:30

Hier op vakantie vliegen de stappen erover. Had vandaag om 11u al 10.000 stappen gezet :Y)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:30

_Anne_V schreef:
Hoi, mag ik hier ook komen mee praten?

Ik ben met een diëtist bezig om af te vallen. Het is alleen zo lastig om te specifiek een aantal gram vet, eiwitten etc. binnen te krijgen met daarnaast ook nog de beperking op kcal. Hebben jullie hiervoor tips?


Welkom :)

Ikzelf gebruik de app Food om mijn voeding in bij te houden. Ook hier staan dingen verkeerd of onjuist, maar die kun je prima zelf aanpassen. Daarnaast kun je ook de maaltijden die je vaak eet apart opslaan en dan simpel iedere keer invullen wanneer je die eet. Ik eet bijvoorbeeld elke ochtend het zelfde, op de banaan na die wel elke dag anders is qua gewicht maar die pas ik dan aan of ik zet de banaan er standaard ruimer in.

En ik vul echt alles in. De olie/boter die ik gebruik bij het bakken van een ei, de kruiden die ik gebruik (ik maak dan gewoon een ruime schatting).

En voor de vetten kun je heel goed pindakaas eten, niet te veel want hoog in kcal. Wil je minder vetten, ik gebruik Pam spray voor het koken en bakken.
Laatst bijgewerkt door Rienn op 28-06-22 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MuSLi

Berichten: 5300
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:32

Vjestagirl schreef:
gaucho schreef:
Oh, als je veel eiwitten moet eten en weinig kcal zijn goede producten onder andere:
Tonijn (zonder olie)
Cottage cheese
Kipfilet
Magere kwark of skyr zonder toegevoegde suikers

En nog extremer ga je richting de eiwitshakes / poeder, eiwit (dus zonder eigeel) etc


Haha ik vind het wel grappig dat je eiwitshakes extreem noemt :P. Ik vind ze gewoon aanvullende voeding, zoals je ook een multivitamine kan nemen

Het is natuurlijk ook wel extremer. Over het algemeen zou je het aantal eiwitten dat je nodig hebt prima uit "gewone" voeding moeten kunnen halen :)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:39

MuSLi schreef:
Rienn schreef:
Dankjewel :)

Voor de gene die vinden dat ik te weinig eet, wat zou ik dan moeten innemen qua calorieën? Bedoel, met alleen dat ik te weinig eet kan ik niet zo heel er veel. :)
Ik denk dat het er omgaat dat je je zelf niet uithongert en dat doe ik niet, ik kan namelijk behoorlijk wat eten op een dag.

Ik denk dat je met 1500/1550/1600 best prima kan zitten, als je daar een goede verhouding khd/vet/eiwit op nahoudt. En sommige dagen wel gewoon eens een keer wat meer tot je neemt.

Zelf ben ik ook "maar" 1.63m. Volgens mijn Garmin verbruik ik op een dag in rust 1.520 calorieën. Zonder sporten, dus met alleen wat wandelen en de dagelijkse bezigheden kom ik niet eens aan de 1.800 calorieën volgens Garmin. Als ik dus teveel in die richting ga eten, dan ga ik aankomen, of in ieder geval zeker niet afvallen...

Ik sport wel veel/regelmatig en eet dan wel iets meer. Maar zeker niet zoveel als dat ik denk verbruikt te hebben.. gewoon een extra bakje kwark ofzo.


Op de momenten dat ik sport eet ik wel meer dan de dagen die ik niet sport, bijvoorbeeld een bakje kwark extra of wat meer fruit en groenten.

Ik heb mijn oude gegevens van Fitbit erbij gepakt en op de dagen dat ik echt niets doe, behalve boodschappen en een klein rondje wandelen kom ik uit op niet meer dan 1300/1400 calorieën, soms zelfs minder en op de dagen dat ik sport zit ik op een kleine 1800/1900 calorieën met uitschieters naar de 2000. Nu is natuurlijk de vraag hoe accuraat deze horloges zijn.

MuSLi

Berichten: 5300
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:46

Rienn schreef:
Op de momenten dat ik sport eet ik wel meer dan de dagen die ik niet sport, bijvoorbeeld een bakje kwark extra of wat meer fruit en groenten.

Ik heb mijn oude gegevens van Fitbit erbij gepakt en op de dagen dat ik echt niets doe, behalve boodschappen en een klein rondje wandelen kom ik uit op niet meer dan 1300/1400 calorieën, soms zelfs minder en op de dagen dat ik sport zit ik op een kleine 1800/1900 calorieën met uitschieters naar de 2000. Nu is natuurlijk de vraag hoe accuraat deze horloges zijn.

Eens hoor. Ze zullen zeker niet helemaal accuraat zijn, maar het geeft wel een idee. Ik denk dat een standaard verbruik van 1.500, voor iemand van "onze" lengte best normaal is. Als je daar rondom eet (iets meer natuurlijk ivm beweging enzovoorts) dan zit je volgens mij helemaal prima :j zo doe ik het ook al jaren. Tussen de 1.600-1.850 kcal met uitschieters naar 2.200/2.300 zo eens in de zoveel tijd...

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:04

Snippergroen schreef:
Welkom Appeltje_1 :D kunnen we je ergens mee helpen qua meedenken?

Veel berichten hier afgelopen dagen. Leuk om te zien hoe goed iedereen bezig is en vooral ieder op een eigen manier die goed voor haar werkt! Fijn topic is dit toch ook :j


Dankje!
Ja opzich wel :D
Ik grijp vooral bij op de bank zitten heel snel naar ongezonde dingen. Vooral omdat het vult en lekker smaakt/crunchy is. Goede alternatieven heb ik helaas nog niet gevonden, jullie een idee?

Daarnet even een uur gaan surfen en straks mijn 10 min workout nog even doen, dan zit het sporten voor vandaag er weer op :)

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:08

Appeltje: bank verkopen :)) . Problem solved _O-
Ik zou zeggen, afleiding, ga wat doen. Rondje lopen, groot glas water.
Vervang de 'slechte dingen' door iets gezonds.
Komkommer, worteltjes, gekookt ei (evt met rookvlees).
Volkoren toastjes met gezonde toppings als zelfgemaakte magere eiersalade, tonijnsalade (ook lekker op komkommer ipv toastjes) magere filet american of 20+ smeerkaas.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:55

Ik merk dat mijn behoefte aan snacken afneemt als ik het een poosje niet doe... dus ik zeg doel voor ogen houden en doorbijten

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:01

Het gaat om een aangeleerde gewoonte doorbreken. Als ik heel gemotiveerd ben kan ik op wilskracht een gewoonte negeren. Makkelijker is het voor mij om een andere gewoonte te creëren die de oude vervangt. Laatst in een heel andere context een lezing gehad van een neurowetenschapper over het menselijk brein en verandering. Dat kwam er op neer dat onderbewuste patronen bewust doorbreken sowieso heel lastig is, maar dat het bij de meeste mensen het best werkt om het te signaleren en dan een als... Dan... Toe te passen, die je vooraf hebt bedacht.
Als ik op de bank zit en ik heb zin in snacken, dan...
- ga ik een rondje wandelen
- slapen
- een heerlijke kop thee maken
- lekker in bad
-...

Roosch

Berichten: 36785
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:17

Zo ben ik ook van het roken af gekomen. Heb toen uren in bad gelegen en op Foxy gestaan -of op voorganger Sjef. :')

Pallatin

Berichten: 2554
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:09

Appeltje_1 schreef:
Snippergroen schreef:
Welkom Appeltje_1 :D kunnen we je ergens mee helpen qua meedenken?

Veel berichten hier afgelopen dagen. Leuk om te zien hoe goed iedereen bezig is en vooral ieder op een eigen manier die goed voor haar werkt! Fijn topic is dit toch ook :j


Dankje!
Ja opzich wel :D
Ik grijp vooral bij op de bank zitten heel snel naar ongezonde dingen. Vooral omdat het vult en lekker smaakt/crunchy is. Goede alternatieven heb ik helaas nog niet gevonden, jullie een idee?

Daarnet even een uur gaan surfen en straks mijn 10 min workout nog even doen, dan zit het sporten voor vandaag er weer op :)


Herkenbaar hoor, ik heb precies hetzelfde; ik associeer tv kijken met snaaien. Het gezond eten is overdag dus geen issue: maar ‘s avonds pas op die verdomde bank…. :D Het doorbreken van dat patroon is eerst moeilijk, maar na een week is het ergste achter de rug (volgens mij is m’n maag dan gekrompen :+ ). Ik bleef vaak als ik moe was toch plakken op de bank ipv naar bed te gaan en ging dan nog eten…dat doe ik niet meer. Ik ga op tijd naar boven, desnoods als t nog vroeg is met een kopje thee en iets kleins en lekkers. Maar dan zit ik niet bij die snaaikast in de buurt.

En dames; ik ben wel om met die lifesum app….toch wel heel handig! Ik krijg minder binnen dan ik had gedacht. Ik neem t met een slag om de arm, maar het geeft wel wat meer richting en rust dat die aardbeien en vla nog prima kunnen…hopelijk lukt het daarmee ook wat beter om straks op gewicht te blijven…

_Anne_V
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:45

Die Lifesum is inderdaad ideaal! Ik ben helemaal overgestapt :D

Wat voor soort producten gebruiken jullie om gezonde vetten binnen te krijgen? Ik gebruik nu pindakaas, 's avonds bakboter of olie, maar soms zit ik dan nog te laag. Ik probeer dat op te vullen met cashewnoten, maar daar zitten ook zoveel kcal in.

@Pallatin, hoe krijg je die pannekoeken zo mooi? Die van mij smaken wel, maar hebben geen vorm :o Welke ingrediënten gebruik je voor die bananenpannekoek?

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:56

_Anne_V schreef:
Die Lifesum is inderdaad ideaal! Ik ben helemaal overgestapt :D

Wat voor soort producten gebruiken jullie om gezonde vetten binnen te krijgen? Ik gebruik nu pindakaas, 's avonds bakboter of olie, maar soms zit ik dan nog te laag. Ik probeer dat op te vullen met cashewnoten, maar daar zitten ook zoveel kcal in.


Ik eet dagelijks een plak jong belegen kaas, er gaat olie in veel gerechten om te bakken, ik doe wat curry op mn tosti...

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:59

Ik let niet specifiek dagelijks op voldoende vet binnenkrijgen. Het is soms al moeilijk genoeg. Ik gebruik juist zo min mogelijk olie om in te bakken. Vet wat ik binnenkrijg is komt verder meestal van 100% pindakaas, ei, yoghurt, avocado en regelmatig vette vis.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:08

Heel herkenbaar van dat snaaien op de bank. Ik pas daar eigenlijk Vjestagirls methode op toe, gewoon streng voor jezelf zijn.

Ik heb trouwens even een schop onder mijn kont nodig van jullie. Niet dat ik teveel heb gesnaaid, maar juist het tegenovergestelde… . Als ik in de Lifesum app kijk zie ik dat ik eigenlijk steeds wat lager in mijn calorieën ging zitten de afgelopen weken. En heel eerlijk, schatte ik mijn porties eerder te groot dan te klein in. Ik was de laatste dagen vaak duizelig en moe, en ben gisteren echt beroerd geworden. Ik weet het, het is super dom om te weinig te eten, maar het sloop er bij mij langzaam in de laatste twee weken omdat ik zo graag die laatste kilo’s kwijt wil. Gisteren nadat ik me zo slecht voelde wat voedzame dingen gegeten en vandaag wel weer voldoende gegeten (en de porties eerlijk afgewogen) en ik voelde me meteen weer veel beter. Heb nu besloten om de focus even niet meer op afvallen te leggen, maar op gezond eten en te zorgen dat mijn macro’s voor elkaar zijn. Ik wil heel graag die laatste kleine 5 kilo afvallen, maar het maakt natuurlijk niet uit of ik daar nu nog 2, 3 of nog meer maanden over doe. Nu moet ik dat alleen zelf nog even geloven .

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:14

Vanuit mijn ervaring zou ik je juist het advies willen geven om heel langzaam die laatste kilo's af te vallen en geleidelijk richting onderhoud te gaan, en rustig te wennen aan een nieuwe lifestyle. Het is een marathon, geen sprint.

Pallatin

Berichten: 2554
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:33

_Anne_V schreef:
Die Lifesum is inderdaad ideaal! Ik ben helemaal overgestapt :D

Wat voor soort producten gebruiken jullie om gezonde vetten binnen te krijgen? Ik gebruik nu pindakaas, 's avonds bakboter of olie, maar soms zit ik dan nog te laag. Ik probeer dat op te vullen met cashewnoten, maar daar zitten ook zoveel kcal in.

@Pallatin, hoe krijg je die pannekoeken zo mooi? Die van mij smaken wel, maar hebben geen vorm :o Welke ingrediënten gebruik je voor die bananenpannekoek?


De eerste 2 pogingen waren ze wat minder mooi, maar heb het nu in de vingers om ze heel te houden. Je neemt 1 goed rijpe banaan en die prak je fijn (ik gebruik een kleine maatbeker) daar kluts je 1 ei doorheen en dan zo’n 40 gram havermout erdoorheen. Ik vind kaneel lekker dus doe er een snuf van doorheen. Grote koekenpan met goede anti aanbaklaag en klein beetje olie (ik gebruik een kwast om de hele pan in te oliën) als de pan heet is het beslag in 2en in de pan en het vuur iets lager, dan rustig wachten tot de onderkant mooi bruin is en de bovenkant wat gaart. Dan omdraaien en ik gooi dan m’n bevroren blauwe bessen erbij. Ik eet ze met een flinke klodder Griekse joghurt :9

@ Vjestagirl: wat zit er aan goede vetten in kaas en curry?

@ Anne, ik kom vrij makkelijk aan m’n ‘vetjes’…. :D pindakaas is prima, of een handje (ongezouten) noten? Avocado? Of idd vette vis? Joghurt is idd ook een goede, ik vind Griekse 10% erg lekker, ik houd niet van dat zure spul :o lekker met een paar walnoten en helemaal hemels: beetje honing…maar dan idd wel veel calorieën

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:52

gaucho schreef:
Vanuit mijn ervaring zou ik je juist het advies willen geven om heel langzaam die laatste kilo's af te vallen en geleidelijk richting onderhoud te gaan, en rustig te wennen aan een nieuwe lifestyle. Het is een marathon, geen sprint.


Hoe heb jij dat gedaan? Ik ben het helemaal met je eens maar vind dit eigenlijk wel het lastigste stukje van het traject.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:38

Ik hield mijn kcal bij, ik heb tijdens afbouwen een tijd weekend op onderhoud gedaan en doordeweeks 'normaal'. Denk dat het fijnst voor mij werkte. Ik ben niet anders gaan eten qua producten. Over de hele week wat meer kcal kan natuurlijk ook.