Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:17

Mooi artikel, mooie vrouw. :j
(Stille meelezer hier die neigt naar geen kinderen maar niet de behoefte voelt om nu al knopen door te hakken).

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:42

Goed stuk over dat boek.
Slaat de spijker op de kop.
Heb het ook al vaker gehoord en die vrouwen schamen zich kapot, je ziet ze ook worstelen met zichzelf.
Past ook bij het beeld dat ik eerder schetste over hoe je het leven en je individu zijn opgeeft als moeder zijnde.
Het lijkt me dan ook een ware nachtmerrie.
Een dier kan je nog van af komen als blijkt dat je er ongeschikt voor bent. Maar aan een kind zit je simpelweg levenslang vast.
Dus als blijkt dat je een verkeerde keus hebt gemaakt heb je letterlijk een levensgroot probleem.
Snap ook niet waarom je zo oud nog moeder wil worden overigens, kans op problemen is groot en voor kinderen is het niet leuk als je ouders vroeg oud zijn.

Pandora2
Berichten: 19882
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:44

1 op 2 vlaamse vrouwen is uitgeput. Het wordt alsmaar moeilijker voor vrouwen om werk, gezin, en sociale activiteiten te combineren.

Dit was hét hoofdpunt van het nieuws hier vanmorgen :') :+

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:46

Komt steeds meer aandacht voor de negatieve kanten gelukkig. :)

Hopelijk is het slechts nog een kwestie van tijd voor de kinderbijslag afgeschaft wordt.
Zo iets vreemds, zeker in deze tijd.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:49

Maar kinderbijslag is toch geen reden/motivatie om kinderen te nemen? Ik bedoel, kinderbijslag dekt toch bij lange na niet alle kosten. (En kinderen kosten (veel) meer dan alleen geld bovendien)

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:52

Het werkt drempelverlagend.
Daarbij, waarom het nemen van kinderen subsidiëren?
Het zou andersom moeten zijn.

Bloodymary
Berichten: 4566
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:08

Tja, op een of andere manier heeft de regering nog steeds het idee dat de manier om vergrijzing tegen te gaan is steeds meer mensen erbij te halen. Door voortplanting of uit het buitenland te laten komen. En er dan niet bij nadenken dat dan de vergrijzing in de toekomst steeds groter wordt. Maar ja, dan zijn ze al niet meer aan het regeren, beetje kortetermijn/tunnelvisie.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:23

Ik weet niet of ik een mening heb over kinderbijslag (nog niet genoeg over nagedacht) maar ik vind niet dat kinderen slachtoffer moeten worden van hun ouders. Als die de zorg niet (goed) kunnen betalen, vind ik die kinderbijslag (ook al is het een klein bedrag in verhouding) helemaal niet iets slechts. Sure, zijn mensen die er misbruik van maken maar ook genoeg die het echt goed gebruiken. Zelfde geldt voor subsidies op sporten en dergelijken.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:40

Idd bloodymary!
Denk ook omdat het een flinke bron van inkomsten is natuurlijk..

Roosg, als je kinderen niet kan betalen moet je er niet aan beginnen.. lijkt me de meest voor de hand liggende optie.

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:45

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, kinderbijslag is heel vreemd. De wereld zit niet te wachten op meer mensen.
Ik denk niet dat ik ooit kinderen ga willen. Hoe meer mensen van die rare dingen tegen me zeggen, hoe meer ik daarvan overtuigd ben.
Elke keer als ik een, zelfs eerste, date heb: Oh nou dan ben je nog op tijd. He wat? Ja, dan kan je nog 3 jaar een gewone relatie hebben en toch nog een kind voor je 30e. Ehhhh... wat?? Ik ken die hele vent nog niet eens!
Die man zelf vroeg het ook zo´n beetje als eerste vraag, en wilde zelf graag kinderen met een vrouw erbij die daar leuk voor zorgt. Hij vond het niet zo leuk toen ik zei dat hij geen vriendin zoekt maar een nanny. Dat is een stuk makkelijker hoor, die zijn gewoon in te huren! Maar dat schijnt een raar idee te zijn.

Als ik een kind niet leuk vind: nou dat krijg je vanzelf bij je eigen. Als ik een kind wel leuk vind: zie je wel, nu je ouder wordt wil je wel kinderen...

Hutcherson

Berichten: 7455
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:56

Van de week was ik bij een client, een hele leuke man die altijd vraagt hoe het met mijn partner en paard gaat :).
Het was meivakantie en hun kleinkinderen waren er daar hadden we het over. Uiteindelijk kwam het erop dat ik aangaf dat mijn partner en ik geen kinderwens hadden. Toen vroeg hij verbaast, maar wie gaat er later voor jullie zorgen dan? En wat als de ander wegvalt?!

Ik snap zijn zorgen en die heb ik ook (wat als mijn partner idd wegvalt en ik alleen overblijf, of andersom) maar om daar nou kinderen voor te nemen. Dan gooi ik dus nu mn leven weg voor later... Hmmmm.

c_alsemgeest

Berichten: 20732
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:58

Tsja... alles goed vastleggen en zorgen dat je zat geld hebt.
Dat is mijn strategie :P

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:00

Hahahaha jaaa typisch hé, al die mensen die pro vermeerderen zijn :')
Het zit er bij velen zo ingestampt, dat ze niet eens doorhebben dat er ook nog iets anders in het leven bestaat qua doelen.

Het toeristenseizoen trekt weer aan hier en ik lach me iedere keer weer een breuk als ik van die kneuterige gezinnetjes met blerende kinderen zie rondfietsen.
Ouders geagiteerd en kapot van ellende, kinderen jengelend achterop.
Zo ontspannend, kindervakanties.
:')

Roycemack, idd, alsof kinderen je oude dag voorziening zijn.
Ze vergeten zeker even dat er tal van kinderen niet eens bij hun ouders komt als ze oud zijn :+

Qimm

Berichten: 15200
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:02

Er zijn zo veel ouderen die niet verzorgd worden door hun kinderen (en niet onterecht, je hebt een gezin, werk, sociaal leven, hobby's en dan moet je ook nog tijd vinden om voor je ouders te zorgen, het idee is leuk en aardig, maar de meeste ouderen hebben thuiszorg of wonen in een verzorgingshuis)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:07

Sprak laatst nog iemand, die wat voor haarzelf wou kopen en die gewoon letterlijk zei dat ze eerst moest wachten tot de kinderbijslag binnen was.
Als ik iets wil kopen wat niet kan, dan kan het niet. Netjes wachten op mijn salaris dan maar.
Of gewoon sparen.

Captain

Berichten: 21426
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:21

Wat ik me afvraag he.. Wat ze nou bedoelen met de welbekende zin 'maar je krijgt er zoveel voor terug.'
Maar wat dan precies? Want elke keer als ik mensen met kinderen zie zijn er discussies, ruzies, ouders zien er afgepeigerd uit... Wat is er dan zo bijzonder aan?

Sintara

Berichten: 7468
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:26

Captain schreef:
Wat ik me afvraag he.. Wat ze nou bedoelen met de welbekende zin 'maar je krijgt er zoveel voor terug.'
Maar wat dan precies? Want elke keer als ik mensen met kinderen zie zijn er discussies, ruzies, ouders zien er afgepeigerd uit... Wat is er dan zo bijzonder aan?


Zo´n lekkere snotkus :+

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:27

Dat begrijp ik ook nooit... een ex-stalgenootje had al een dochter en moest met haar man zo n beetje elke cent omdraaien. Altijd maar zuinig en beknibbelen op hooi en vlas van het paard. Vervolgens...is ze wéér gepland zwanger! Echt hoor, dat begrijp ik gewoon niet. "Maar we wilden zo graag een tweede" zei ze.
Ja leuk, elke cent omdraaien en om de haverklap ruzie met haar man vanwege het geld.

Haar paard was 28 ofzo en kon ze niet verkopen. Ze had het zo vaak over "als hij er niet meer is", dat we tegen elkaar zeiden dat het wel leek of ze wílde dat het paard dood ging.
Uiteindelijk werd het paard bevangen. Het erge was: ze liet hem gewoon op de wei staan, want de veearts had gezegd dat dat kon.
Ja, mn neus. Het arme dier is alsnog na een week ingeslapen, kon natuurlijk niet meer bewegen. Ik heb haar de waarheid gezegd en daarna alle contact verbroken. Walgelijk.

Qimm

Berichten: 15200
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:27

Het lijkt me best bijzonder hoor. Zo'n eigen bouwwerk. Maar het is het me niet waard :+

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:28

@tylano
Dat is toch niet zo vreemd? Ouders zijn kinderbijslag meestal ook gewoon als 'loon'.

Ik ben niet tegen kinderbijslag, omdat ik vind dat kinderen met voldoende inkomen moeten kunnen opgroeien, en sommige kinderwensen zijn blijkbaar te groot om eerst rationeel na te denken over
inkomsten en uitgaven (en kinderen zijn ook gewoon waanzinnig duur) maaarr ik vind wel dat kinderbijslag begrensd zou mogen worden, dus geen bijslag voor mensen die boven een bepaald inkomen zitten.

Hoe wordt het eigenlijk geregeld in Nl?
Hier gaat het tegen 2020 veranderen, nu krijg je per extra kind meer geld ( vb kind 1 : 150, kind 2: 200 = 350 ipv 300) en vanaf 2020 krijg je dus hetzelfde bedrag per kind.

Waar ik me wel over verbaasde is dat men blijkbaar ook nog eens iets van een 1250 euro kraamgeld krijgt erbovenop in BE :wow:

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:29

Die liefde! Je weet niet wat er door je heen gaat als het kindje geboren wordt (jawel hoor, een baby door een klein poedersuiker, en reken maar dat dat pijn doet!).

De 'je krijgt er zoveel voor terug'-figuren raad ik altijd een paard aan. Dan zeg ik dat ik niet snap waarom ze er geen een hebben want je krijgt er zoveel voor terug! Dan is het punt meestal wel duidelijk :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110859
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:33

lieveli schreef:
Maar dat baseer je dan op je eigen aversie tegen kinderen. Ik zou wel benieuwd zijn naar een echt onderzoek.


Ach, mijn ouders hadden er zelf 3 en adviseren nu iedereen om er vooral NIET aan te beginnen :')
Dus ik gok dat er wel meer mensen zijn.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:34

In sommige situaties snap ik kinderbijslag heus wel. Maar als iemand ( zoals die persoon) gewoon werkt ,zie ik kinderbijslag niet als loon, maar als extra. Zeker als ze doodleuk vertellen dat t opgaat aan moeders zelf.

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:44

Kinderen nemen zodat die later voor jou kunnen zorgen vind ik overigens ook zeer egoïstisch. En daarbij, bestaat ook nog de kans dat je kind een beperking heeft of wat dan ook waardoor het ook niet voor jou kan zorgen. Daar zijn nog wel meer redenen voor te verzinnen.

Heb je echt kinderen nodig om niet eenzaam te worden? Mijn oma heeft 4 dochters, wij zijn de enige die dichtbij wonen. Verder is er 1 naar Groningen verhuisd, en ander geëmigreerd naar België en een woont nog in Utrecht maar zal wel naar Noord-Holland verhuizen. Betekent dat, dat mijn moeder zo opdraait voor de zorgen? Mijn oma kan zich gelukkig nog goed redden, maar mijn moeder werkt 32 uur, past op de kindjes van mijn zus en heeft al amper tijd voor zichzelf. Mijn zus woont ook te ver weg, en ik zit er echt niet op te wachten om oma te moeten gaan wassen.

Maar oma kan zich nog heel goed redden. En waar is de thuiszorg voor uitgevonden? Verzorgingstehuizen? Wat dacht je van zelf contact houden met anderen? Als je van kinderen afhankelijk bent om sociaal te blijven als je ouder word ben je naar mijn mening verkeerd bezig. Wat dacht je van je andere familie? Broers, zussen, tantes, ooms etc. of gewoon vrienden?

Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:50

Kinderbijslag zou naar de kinderen moeten gaan, en niet naar de ouders... Hier ging de kinderbijslag altijd op aan kleding :)