Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:36

Ik wilde ook vanavond, maar onweersbui gooit roet in het eten :( Maar weet nu al dat ik slecht ga slapen omdat ik mijn fysieke beweging mis.

Romy, ik snap je.... Maar vind de 'praat'regel wel een mooi handvat om niet over je grenzen te gaan.
Ik loop idd al paar jaar, maar ben nooit definitief over de 10km grens terecht gekomen. Sukkel meestal weer terug naar 5/6 km per rondje.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:50

Ik heb ook gewacht tot het ergste onweer voorbij was.. Het rommelde en regende wel nog wat maar dat was niet zo erg :) wilde per se gaan omdat ik anders van mezelf weet dat ik het meteen al weer laat verwateren..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:12

Ligt er natuurlijk aan wat voor een grenzen, op welke manier en met welk doel :)

lekker hobbelen is goud waard, net als ongeblesseerd kunnen blijven lopen (eerder stuk dan heel is mijn moto!). Wanneer je meer wilt, of het nu sneller/verder/makkelijker is maakt niet uit, zal je grenzen moeten verleggen en dat betekent "out of the comfort zone".. Dat is soms best zwaar! Maar betaald zich terug wanneer je het op een goede manier doet.

Zou je meer willen dan nu?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:30

Kiwi_ schreef:
Hoi hardlopers,

Ik loop sinds april echt fanatiek hard en lees hier af en toe wel eens wat mee. In principe gaat het lopen prima, ik heb alleen last van een best wel vervelend probleem. Als ik in de avond loop, loop ik heel makkelijk en de 10 km ook ruim binnen een uur. Ga ik echter in de ochtend, dan is het na de eerste 4/5 km echt een gevecht om door te lopen. Ik krijg last van enorme steken en taai slijm (of iets wat daar op lijkt). Best wel frustrerend, omdat ik weet dat ik het 's avonds zo makkelijk loop. Tussen het ontbijt en lopen reken ik altijd zo'n 1,5 uur. Heeft 1 van jullie een idee waar dit aan ligt en wat ik er aan kan doen? Ik wil uiteindeljk wedstrijden gaan lopen, en die zijn meestal toch meer in de ochtend dan avond.
Alvast bedankt!

Dat taaie slijm herken ik! Maar ik heb dat juist als ik 's avonds loop! Ik weet nog niet hoe het komt..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:38

Dat slijm kan ook ontstaan door histamine. In de volksmond wordt dit "inspanningsbenauwdheid" genoemd.. Dit heb je vaak bij stress, mistig weer, koude lucht, hooikoorts, overgevoeligheid op zuivel of stress..

Via Google kan ik even geen goede link vinden maar staat wel veel over op internet! Rustig starten, bepaalde voeding mijden, ademhaling training, sjaaltje voor je mond met koud/vochtig weer en ventolin helpen :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:09

Als ik moet kunnen blijven praten tijdens het hardlopen, dan kom ik niet veel verder :D Ik ben van mijzelf al kortademig/astmatisch en denk ook dat mijn ademhalingstechniek niet optimaal is.

Als ik 's ochtends vroeg wil lopen vanwege de warmte, loop ik al voor het ontbijt. Ik begin dan rustiger. Vlak na het ontbijt werkt niet voor mij. Terwijl na het avondeten ik daar geen last van heb.
Maar het beste werkt voor mij ook om te ontbijten, dan aan de gang te gaan (op de fiets naar de paarden of eerst de stallen mesten). Dan loop ik eigenlijk ook op mijn fijnst, ik ben dan fit en mijn spieren zijn opgewarmd.

En zelf eerst rekken en strekken scheelt ook :j

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:15

Bedankt voor jullie reacties!
Het zou inderdaad best kunnen dat het dan aan gevoeligheid voor zuivel ligt, ik ontbijt meestal met kwark of yoghurt. Ga dus zeker eens proberen hoe het gaat met een ander ontbijt.
Het zou inderdaad ook kunnen dat ik gewoon eerst wat actiever moet zijn voordat ik vertrek, vanmorgen eigenlijk vooral aan m'n scriptie gewerkt. Ik ga eens wat proberen met jullie tips :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 23:36

Probeer eens soja yoghurt voor de gein en kijk of het verschil maakt :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:08

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je lichaam een beetje opgestart moet zijn na een nacht slaap. Je hebt toch een uur of 7 niet echt bewogen, maar ook niks gegeten of gedronken. En dan je ontbijt op de lege maag.

Romy,
Ik wil in ieder geval mijn snelheid weer terug, dus naar 6,5 tot 6 min per km. Dus ga wat meer versnellingen inbouwen.
En ik ga een citytrail lopen van 9 km, dus ik probeer nu een paar keer rond de tien km te lopen.

Belangrijkste is dat ik er plezier in blijf houden, dus als ik dan eens terugzak en minder fanatiek ben omdat het me even tegenstaat is dat niet zo erg. Als ik maar blijf lopen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:26

Oh, hier begint het weer te kriebelen! Ik ben een weekje ziek en (erg) druk geweest, dus heb even verstek moeten laten gaan. Morgen begint mijn vakantie, dus eerst een dag of 2 flink uitrusten en bijkomen en dan hopelijk weer aan de slag!

Romy: je hebt het over ademhalingstechniek. Ik heb vorige week strand en duin gelopen en merk dat ik op de duinovergangen compleet hoteldebotel raak van mijn ademhaling. Hij gaat er absoluut met me vandoor en als ik hem rustiger maak, dan wil het ademen niet meer zo goed.

Voor de kustmarathon (5km) wil ik dus proberen dat beter voor elkaar te krijgen. Het plan is om intervallen te lopen, wat krachtoefeningen te doen (buik en bovenbenen, op amateuristische manier) en te kijken of ik hier en daar een heuveltje kan meepakken.

Heb je eventueel nog tips qua ademhaling voor mij, of evt een link van een website met goede adviezen oid? Ik wil wel zelf zoeken, maar vind het op dit vlak altijd moeilijk te filteren welke info op internet nuttig is en welke minder.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:02

Plezier erin houden is zeker het belangrijkste :j Je weet zelf wel wat voor doel/reden je hebt om hard te lopen en de een is daar fanatieker in dan de ander.
Ik weet vrijwel zeker dat ik over een jaar echt niet boven de 11 km/u zit en bijvoorbeeld 20 km loop. Daar heb ik geen zin in en het kost teveel tijd. Als ik maar een nette basisconditie blijf houden.

Vanmorgen 8km gelopen, was maar plakkerig weer. Gisteren ook nog 8 km gewandeld en 50 km gefietst, maar dat was recreatief, dus lekker rustig aan :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:23

Ik een jaartje terug een fijne techniek cursus gevolgd voor beginnend lopers. Had veel invloeden van chi-running en pose-running. En ik vond het heel erg nuttig :j

Daar heb ik ook geleerd om op heuvels mijn passen kleiner te maken en me niet af te zetten, wat kracht kost en dus adem. Qua ademhaling waren er meerdere manieren. Maar bij mij helpt het vooral om diep uit te ademen, dan pakt je lijf vanzelf ook een goede hoeveelheid lucht bij inademen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:51

Kelly, loop je dan heuveltjes op op het principe dat je zonder afzet verder voorover leunt en je dus makkelijker los komt van de grond?
Helaas is niet afzetten in het zand wel een beetje onmogelijk, maar ik vind het wel interessant en hoop dat je techniek bruikbaar is op de duinovergangen. Waarschijnlijk zijn die van betonnen platen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:02

Even terugdenken... je blijft rechtop, en dat betekent dat de hoek net de grond voor je sowieso kleiner wordt als je heuvelop loopt. Ga je verder voorover wordt de kracht op je kuiten te groot.

Door kleine pasjes te maken ipv grote (wat je veel mensen ziet doen op heuvels of in zwaar zand) kost het je minder kracht. Als je je pasfrequentie hetzelfde houdt (dus niet sneller gaan lopen) is het minder vermoeiend.
Nu lukt mij dat in de praktijk nog niet altijd hoor... heuvels blijven inspannender dan vlak lopen ;-)

Ik zie dat je de kustmarathon doen (ladiesrun?) woon je ook in Zeeland?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:03

Sluit me aan bij Kelly_ann, looptechniek zal hierbij je grootste winst zijn. je zou voor de gein eens iemand moeten laten filmen tijdens het lopen (bergje op, bergje af, over het mulle zand), dan kan je zien wat je doet..

Ik heb een tijdje les gegeven en wat mij op viel was dat de meeste mensen helemaal in elkaar zakken en Zichzelf klein maken. De kunst is om juist vanuit je buikspieren je core recht te houden en jezelf lang te maken. Vanuit je buikspieren trek je je knieën op en met kleine stapje ren je op je tenen naar boven. Belangrijk is dat met je handen als het ware naar de bergtop wijst, op die manier trek je met je arm beweging jezelf ook iets op. Hou je schouders goed naar achteren, kijk naar waar je heen wilt (dat is niet de grond ;)), adem vanuit je buik en idd: heel lang uitademen!

Naar beneden toe: durf te gaan! Lange pas, bovenlijf iets terug, buikspieren aan voor je balans en met grote passen heb je ook grote armbewegingen :) jezelf tegenhouden kost meer energie stom genoeg. Ook hierbij: kijk naar de horizon, je wilt niet naar de grond.

Over het mulle zand lopen is het vooral belangrijk dat je je bekken kantelt. Staan hele mooie filmpjes op YouTube over "hoog lopen " vanuit je bekken. Het is feitelijk verzamelde draf: je duwt je kont voor je gevoel naar voren/onder je navel, spant je buik aan en dan is er ruimte om je knieën meer op te tillen. Hierdoor land je automatisch meer voor op je voet en minder op je hak. Bij een paard zie je hem als het ware opstijgen van voren wanneer die verzameld, dat is met hardlopen ook. hierdoor gebruik je je gewicht om naar voren te gaan ipv naar beneden (de grond in) en loop je meer veel minder energie.

Dit laatste is juist in het mulle zand goed te trainen omdat je het verschil echt voelt! Je kan jezelf dit aan leren met loopscholing. Dit zijn oefeningen waarbij je fragmenten van de pas gaat oefenen en die uiteindelijk aan elkaar plakt. Ren kleine stukjes, waarbij je focust op kleine dingetjes.

Wat betreft gerichte krachttraining: squat en lunges zijn goed. Doe ze op verschillende manieren (op 1 been is een hele goede voor de squat of achteruit stappen ipv vooruit voor de lunge). Omdat je een kort grond contact wilt (dan loop je lichter en is het ook makkelijker om.hoog te blijven) is touwtje springen super goed! Trappen rennen is ook een goede, goed voor zowel je reactie snelheid, je kuiten en balans. Voor corestabillity raad ik vooral planken aan. Hiermee kan je helemaal los op de varianten :D

War betreft je ademhalingstechniek: vanuit je buik! Hoe meer je vanuit je keel gaat ademhalen hoe korter die wordt. Probeer adem te halen in ritme van je pas, waarbij je vooral concentreert op het uit ademenen

Sorry, super lang verhaal en misschien ook vol rare typfouten omdat ik op mn mobiel zit :) zal nog even kijken naar goede filmpjes voor je :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:06

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:09

Romy, je post is geweldig!

Eerst even reageren op Kelly: ik vind het idd ook gewoon lastig vol te houden. Heb vorige week duinen gelopen, t eerste duin ging erg goed, het tweede duin door vermoeidheid al minder. Maar dat is wel echt zo'n hindernis dat ik t nuttig vind er wat aandacht aan te besteden.

Ik woon vanaf vanavond weer in Zeeland ja :) Ik ga de 5km ladiesrun lopen van de kustmarathon. Eind juni heb ik mijn 1e 5km's gelopen, waarvan 1 tijdens de ladiesrun in Eindhoven. Dit leek me een leuke nieuwe uitdaging, wat zwaarder qua terrein, maar wel dezelfde afstand.

Romy, conclusie uit jouw post is als eerste dat ik best wel goede amateuristische ideeën had ;) De lunges stonden inderdaad op het programma, samen met plank. De squats ga ik ook even naar kijken!

Ik merk inderdaad dat ik niet genoeg buikspieren heb om mijn pas te ondersteunen en daar komt mede denk ik ook mijn adem tekort vandaan. Ik kan dan niet meer laag ademen en lopen tegelijk ;) Dus dat zouden mooi 2 vliegen in 1 klap kunnen zijn.
Bekken kantelen vind ik ook een logische gedachte, ook hiervoor heb ik wat meer buikspieren nodig. Ik hoop overigens zoveel mogelijk op het harde zand te lopen, om het mezelf wat makkelijker te lopen. Pech is wel dat we net na hoogwater gaan lopen en ik vermoed dat ik nummer 300 ben ofzo in de rij, dus alles gaat wel flink kapotgetrapt zijn al.

Dankjulliewel! Hier kan ik mee aan de slag de komende weken. Ik verwacht niet van mezelf dat ik een toploper ga worden, maar ik zou het wel heel cool vinden een leuke tijd neer te kunnen zetten (wat die word, weet ik zelf ook nog niet zo goed)

Ohja, de afspeellijst kan ik openen, ga ik thuis nog even uitgebreid naar kijken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:26

Leuk Mirrie! Ik ben ook Zeeuwse ;-) Maar ik mijd de kustmarathon altijd een beetje, zo ontzettend druk en ik zie altijd op tegen het terrein :o

Ik rijd nu al drie maanden geen paard meer, en ik merk het best wel aan mijn lijf qua spieren en kracht := Ik ben dus toch weer voorzichtig aan het zoeken, maar mijn wensenlijstje qua paard is nogal hoog....

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:56

Die kracht bouw je het beste op door gericht techniek training te doen met lopen. De kracht training daarnaast is ondersteunend eraan.

Ben niet zo vaak op de Zeeuwse stranden geweest (ookal woont mn pa er en liggen mn roots daar), maar bij de haagse stranden is het vaak zwaarder lopen langs de vloedlijn dan net iets meer richting de duinen. Dat moet je ook leren, je pad te zoeken!

Ik heb Paar keer wedstrijden gedaan op get strand, achteraan lopen is juist wel.fijn omdat het dan wat platter getrapt is en je gewoon de beste route kan volgen zeg maar :D

Kelly_ann, ik vind snelheid verbeteren veel zwaarder dan afstand vergroten.. Wat heeft jouw voorkeur? Heb je al een beetje een plan van aanpak?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:05

Ahh, als je mul zand hebt is dat idd best wel fijn. Grappig :) De Zeeuwse stranden variëren nogal van locatie naar locatie. (heeft te maken met de geulen die vlak voor de stranden langs liggen). Waarschijnlijk is het een stuk strand dat tussen de eb- en vloedlijn erg geleidelijk (langzaam) oploopt, waarna het boven de vloedlijn wat steiler wordt richting het duin.

Vaak is het boven de vloedlijn erg mul (als in enkeldiep) en dat loopt dus minder fijn. Het geleidelijke stuk tussen eb en vloedlijn is waar het erg nat is wat verender, maar je zakt er niet gigantisch in weg heb ik vorige week gemerkt. De vloedlijn is het lekkerst lopen, zeker als het al goed eb is, die is mooi droog en daardoor hard.

Maar misschien ga ik wel meedoen aan de proef-loop die ze georganiseerd hebben (ze lopen dan in intervallen het parcours af), om even kennis te kunnen maken met het parcours. Weet ook niet precies hoe op de locatie van de wedstrijd het strand is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:41

Ik loop altijd een stuk over een klein strandje in mijn buurt, heet een hele brede vloedlijn. En dan de zeewind erbij, heerlijk!

De laatste weken was ik alleen met afstand bezig, vanwege die cityloop van 9 km! Maar dat ging vrij makkelijk, va 4 naar 6 naar 8 naar 11 km zonder moeite!

Vorige week n.a.v. dit topic dus gaan intervallen. En dat moet ik nu gaan opvoeren/bijhouden. Ik denk vanavond een kleinere ronde met tempowisselingen, en zondag weer kilometers maken. Of andersom... heb maar 1 rustdag...

Dan tien dagen vakantie, ik moet van mezelf proberen om mijn loopschoenen erin te proppen, met slechts 10 kg handbagage wordt het kiezen of delen :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:18

Kelly_ann schreef:
Dan tien dagen vakantie, ik moet van mezelf proberen om mijn loopschoenen erin te proppen, met slechts 10 kg handbagage wordt het kiezen of delen :=
Maar ze zijn multifunctioneel en ze lopen lekker licht. Ideaal voor al je uitstapjes en ook onder jurkjes staan ze hartstikke goed….
Poeh, 10 dagen en alleen handbagage, dat zou mij niet lukken denk ik.

In het duinzand lopen lijkt mij zo enorm zwaar. Ik loop veel op zandpaden en als deze los zijn, merk ik al hoeveel zwaarder het is. Ik zal de verzamelde draf en het goed en lang uitademen gaan onthouden :j

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:36

Ik heb hele lelijke schoenen voor 'normaal' gebruik... lang en smal (kan er ook mee skiën denk ik), wit met geel, paars en zilver <<)

En qua baggage, ik ga logeren bij mijn oude werkgever in Zweden, ik heb daar nog wat kleding liggen ;-)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:13

Ik heb altijd geleerd (en zo doe ik het ook) juist met kleine passen naar beneden. Als je grote passen neemt rem je jezelf af. Kleine pasjes dus naar beneden en als de afdaling te steil is ( zal bij de 5km van de kustloop niet zijn maar bv wel bij sommige trails) dan je voeten iets uit elkaar wegzetten en slingerend naar beneden lopen.
Ik heb twee keer de kustmarathon gelopen (de hele marathon), geweldig mooie wedstrijd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:16

En wij maakten tijdens de cursus gewoon vaart van de heuvels af, jezelf lekker laten meenemen door de zwaartekracht en alleen je voeten onder je lijf plaatsen zodat je niet letterlijk valt :P Niks afremmen.