Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:56

Er wordt niet steeds minder geld vrijgemaakt voor de zorg. Dat is een misvatting. De zorgkosten lopen alleen maar op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:17

Precies. De zorg krijgt ieder jaar meer geld. Maar dat is een andere discussie dan roepen dat we met de eenmalige 1 miljard van de fieldlabs structureel meer IC bedden hadden moeten optuigen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:21

Het probleem in de zorg is niet dat er te weinig geld naartoe gaat, we geven ondertussen jaarlijks al meer dan honderd miljard aan zorg uit. Het probleem is dat het geld niet al te efficiënt verdeeld wordt. Wil je dat het geld structureel beter verdeeld wordt, dan zal er meer sturing vanuit de overheid moeten komen over die verdeling van het geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:29

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:41

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:50

Fitzroy schreef:
Er wordt niet steeds minder geld vrijgemaakt voor de zorg. Dat is een misvatting. De zorgkosten lopen alleen maar op.

Ik bedoelde ook niet dat er bezuinigd wordt. Ik bedoelde dat er relatief te weinig geld wordt vrijgemaakt in vergelijking met de stijgende zorgkosten. Dat was misschien niet helemaal duidelijk. Excuses.

Feit blijft dat er discrepantie is tussen vraag en aanbod in de zorg. Niet enkel nu, structureel tijdens het griepseizoen. Dat dit niet in 1 dag is op te lossen, gezien het meerdere complexe oorzaken heeft, lijkt me logisch. Dat er in een bijna twee jaar durende pandemie nog geen woord over is gerept in de politiek vind ik dan weer niet logisch...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:54

Ik denk dat dat idd een hele andere discussie is. Wel een hele interessante overigens, maar misschien hoort hij niet hier thuis.

Jij noemt het "te weinig geld vrijgemaakt in vergelijking met de stijgende zorgkosten". Ik denk persoonlijk dat als we geld vrij zouden maken passend bij de stijgende zorgkosten we als land allang failliet waren geweest. Er zal iets structureel moeten gebeuren om o.a de kosten van de vergrijzing het hoofd te bieden. Daar steeds meer geld voor vrijmaken is geen optie.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:54

secricible schreef:
Precies. De zorg krijgt ieder jaar meer geld. Maar dat is een andere discussie dan roepen dat we met de eenmalige 1 miljard van de fieldlabs structureel meer IC bedden hadden moeten optuigen.

Dat heb ik nooit zo geroepen. Ik weet ook wel dat je dat met dat bedrag alleen niet gaat redden. Maar ik had dit bedrag wél graag die kant op zien gaan. Zo las ik laatst over een grote testhal die al even gesloten is, maar nog steeds 3 ton per maand kost. Zo zullen er nog wel meer verkwistingen zijn binnen het Corona beleid. Ik ben gewoon sowieso tegen een testmaatschappij en wil gewoon dat er voldoende geld naar de zorg gaat. En dat er idd ook eens gekeken gaat worden naar groeiende prijzen van medicatie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:55

Het probleem is dat als er meer geld wordt vrijgemaakt voor de zorg, dat van andere potjes afgaat. Ik denk inderdaad net als Karl dat we niet per se meer geld moeten vrijmaken, maar het geld efficiënter moeten besteden en verdelen. Als ik kennissen uit de zorg mag geloven is er veel administratieve rompslomp die veel tijd kost en waar echt wel op verbeterd kan worden. Maar neem dat met een korrel zout, heb er immers de ballen verstand van en het is van horen zeggen :))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:59

secricible schreef:
Ik denk dat dat idd een hele andere discussie is. Wel een hele interessante overigens, maar misschien hoort hij niet hier thuis.

Jij noemt het "te weinig geld vrijgemaakt in vergelijking met de stijgende zorgkosten". Ik denk persoonlijk dat als we geld vrij zouden maken passend bij de stijgende zorgkosten we als land allang failliet waren geweest. Er zal iets structureel moeten gebeuren om o.a de kosten van de vergrijzing het hoofd te bieden. Daar steeds meer geld voor vrijmaken is geen optie.

Eens hoor. Daarnaast lijkt het mij vooral belangrijk de zorgsector interessant te maken om in te werken. Vergrijzing is een probleem. De prijzen van medicijnen lijken me in sommige gevallen echter ook onevenredig hoog.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:02

Weglopend zorgpersoneel is toch al jaren een probleem? Mensen met een HBO verdienen meer bij een bank dan in de zorg. En dan hoeven ze ook nog eens niet gekke tijden te werken of zo hard te werken als dat ze in de zorg moeten. :=

bigone schreef:
Premiumartikel dus of het te lezen is, word je toch gestoord van als ziekenhuis medewerker:
Ziekenhuizen worstelen met corona-ontkenners

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuiz ... ~a57facf5/

Prachtig ook hoe Zuid-Limburg (pvv/fvd gebied) ook een rode stip heeft. En natuurlijk de gekkies in de randstad. :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:08

Administratieve Rompslomp, maar ook als ik voor mezelf als dietist kijk doe ik veel taken die niet gedaan hoeven worden door een HBO opgeleid paramedicus. In hoeveel verpleeghuizen de fysio nog dagelijks rondjes wandelt met een bewoner als "behandeling" en op die manier letterlijk iedere bewoner "behandelt". And so on...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:14

secricible schreef:
Administratieve Rompslomp, maar ook als ik voor mezelf als dietist kijk doe ik veel taken die niet gedaan hoeven worden door een HBO opgeleid paramedicus. In hoeveel verpleeghuizen de fysio nog dagelijks rondjes wandelt met een bewoner als "behandeling" en op die manier letterlijk iedere bewoner "behandelt". And so on...

Ja serieus dat idd :') iemand naar mijn hart. Ik ben zelf fysio in de ouderenzorg/geriatrische revalidatie. Ik begrijp die fysio’s ook niet hoor.
Of mensen ophaalt, ze op de motomed zetten en weer terugbrengt met als doel ‘actief houden’.
Of nog erger: er zijn nog fysio’s die mensen een paar keer per week doorbewegen.
Zeker dat daar heel wat te behalen is. Maar ook met de DBC’s die ingesteld zijn in de GRZ; wat een onnodige geldverspilling, administratieve rompslomp en hoeveel uren je kwijt bent aan het berekenen hoe het werkt. In onze stichting zijn ze daar dus nu al een paar jaar mee bezig, uitvissen hoe het werkt met die DBC’s. :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:50

Wij hebben 100 medewerkers die zich alleen bezig houden met DBC's en de zorgadministratie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:54

Er is jaren geleden al een documentaire op tv geweest hoe achterlijk ons zorgsysteem is opgedeeld in honderden codes. Elke stap moet worden geregistreerd, elk pilletje en foto staat weer een aparte code voor. Dat komt door de eisen die zorgverzekeraars stellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:17

MarlindeRooz schreef:
Prachtig ook hoe Zuid-Limburg (pvv/fvd gebied) ook een rode stip heeft. En natuurlijk de gekkies in de randstad. :=

Maastricht is niet echt pvv/fvd gebied.
De ziekenhuizen van de kleinere gemeenten waar meer rechts wordt gestemd staan niet op de kaart.
Wilders is geen corona ontkenner gelukkig. Valt me ook mee dat Noord-Limburg op de kaart helemaal blauw is.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:43

IMANDRA schreef:
Het probleem is dat als er meer geld wordt vrijgemaakt voor de zorg, dat van andere potjes afgaat. Ik denk inderdaad net als Karl dat we niet per se meer geld moeten vrijmaken, maar het geld efficiënter moeten besteden en verdelen. Als ik kennissen uit de zorg mag geloven is er veel administratieve rompslomp die veel tijd kost en waar echt wel op verbeterd kan worden. Maar neem dat met een korrel zout, heb er immers de ballen verstand van en het is van horen zeggen :))

Exact. En dan de geldverslindende onderhandelingen tussen instellingen en financiers vanuit het marktwerking principe voorop. Man man man. Zorgcontractering, zorgadministratie, het zijn complete vakgebieden geworden tegenwoordig.. ;(

Het systeem moet op de schop.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:55

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 15:56

Ben ook wel benieuwd naar opleiding eigenlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:04

mysa schreef:

Het roept bij mij vooral de vraag op; hoe zit het met andere sterk gelovigen?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 16:06

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:52

Tja, naast alle andere lichamelijke ellende kan Corona inderdaad ook voor hersenschade zorgen en ook lang aan de beademing liggen is niet zo fijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:52

De concentratieproblemen die erbij horen zullen ook niet helpen bij het maken van een iq-test...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:18

mysa schreef:

In het artikel wordt opleiding niet genoemd.

Dit vind ik wel treffend:

Ten eerste dat 90 procent geen samenzwering zag en gemiddeld geestelijk gezond was. Maar de 10 procent mensen 'met weerstand tegen het beleid' vertoonden opmerkelijk vaak dezelfde karakteristieken. Zo maakten ze zich grote zorgen over de kosten van de pandemie. Ook verzette deze groep zich tegen vernieuwingen van beleid, welke dan ook. Ook zochten ze hun informatie uit bronnen die niet bekend staan als betrouwbaar.

:D

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:32

mysa schreef:

De meeste 'wappies' die ik ken volgden HBO of universitaire opleidingen. En hebben zich daarnaast ontwikkeld op persoonlijk en spiritueel vlak. Daarnaast zijn het mensen die zich niet laten leiden door groeps- of hokjesdenken maar wel door onvoorwaardelijke liefde voor de mensheid en gezond verstand, ze hebben vaak een helikopterview en zijn bovenal authentiek.
Psychische problemen zijn vaak aanleiding om verder te zoeken in het leven dus om dat nu af te doen als een gebrek klinkt een beetje oordelend maar ik kan het mis hebben :-)