Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:13

Ja, ik ben samen met mijn vriend geweest en we hebben de hele weg gewoon gepraat. Was natuurlijk wel wat buiten adem maar ik kon verder normaal praten ;)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:13

Ik ben vandaag voor het eerst sneller geëindigd dan ik begonnen ben.
Meest al begin ik snel, te snel. 5.45 over een km. Daarna zak ik terug.
Nu begonnen met 6.10 en geëindigd met 5.48.
Volgens een kenner is het beter om langzamer te beginnen.
Ik vond het nog best warm vanavond om te lopen.

Edit: het was 5 km totaal.
Laatst bijgewerkt door Morris op 10-08-15 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:14

Ik denk dat ik ook nog kan praten tijdens het lopen, maar ik heb niemand om mee te praten :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:30

Mallootje schreef:
Ja, ik ben samen met mijn vriend geweest en we hebben de hele weg gewoon gepraat. Was natuurlijk wel wat buiten adem maar ik kon verder normaal praten ;)

Knap hoor, goede conditie dan!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:32

Waarom moet je kunnen praten tijdens het lopen dan...?

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:41

Waar halen jullie die motivatie vandaan haha, na 3 of 4 kilometer heb ik het helemaal gehad, maar aangezien ik in september de 4 mijl in Groningen ga lopen moet er nog wel het één en ander gebeuren :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:01

Romyv schreef:

Het stadium 'buiten adem zijn' houd je namelijk niet lang vol. Je hartslag is te hoog en je krijgt geen zuurstof meer.
Voor een sprintje kan het, maar duurlopen niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:06

nameless schreef:
Waar halen jullie die motivatie vandaan haha, na 3 of 4 kilometer heb ik het helemaal gehad, maar aangezien ik in september de 4 mijl in Groningen ga lopen moet er nog wel het één en ander gebeuren :')

Mijn motivatie is dat ik vooruitgang merk en merk dat ik lekkerder in mijn vel zit als ik 2 of 3 keer per week loop. Ook vind ik het fijn om mijn hoofd leeg te maken. Dat motiveert me genoeg.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:14

Supervixen schreef:
nameless schreef:

Mijn motivatie is dat ik vooruitgang merk en merk dat ik lekkerder in mijn vel zit als ik 2 of 3 keer per week loop. Ook vind ik het fijn om mijn hoofd leeg te maken. Dat motiveert me genoeg.

Eens, en bij mij speelt de leeftijd inmiddels ook mee :o . Vroeger was conditie niet zo'n issue, maar ik merk wel dat als ik iets meer beweeg, me wel lekkerder voel en mijn werk beter aankan. Ook al is dit een kantoorbaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:17

Ik heb er een gewoonte van gemaakt, al is het maar 1,5 km...... ik doe gewoon een ronde.
En dan een muziekje op merk ik vanzelf of ik een groter rondje ga doen. Of ik bepaal een doel of verzin eens een hele andere route.

Ik denk wel veel tijdens het lopen, in gedachten verzonken maak ik soms de beste km's.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:31

Kelly_ann schreef:
Romyv schreef:

Het stadium 'buiten adem zijn' houd je namelijk niet lang vol. Je hartslag is te hoog en je krijgt geen zuurstof meer.
Voor een sprintje kan het, maar duurlopen niet.

Totaal afhankelijk van..... :)

Het is een ezelsbruggetje maar gaat niet helemaal op

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:45

Romyv schreef:
Totaal afhankelijk van..... :)

Het is een ezelsbruggetje maar gaat niet helemaal op

Dat is een vaag antwoord, leg uit....

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:53

Het ezelsbruggetje wordt gebruikt bij "beginnende lopers " om te voorkomen dat ze te hard van start gaan en de blessures in lopen.

Wanneer je gericht traint met een hartslagmeter, zal je zien dat je best veel kan doen buiten die regel om :) omdat het ook afhankelijk is van je ademhalingstechniek hoe makkelijk je wel of niet kan praten tijdens het rennen en bij de een is dat bij 130 (60% voor het gemak) en bij de andere bij 180 (90%).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:11

En laat ik nou in de categorie beginnend loper vallen :+

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:36

Kelly_ann schreef:
Mallootje schreef:

Knap hoor, goede conditie dan!

Hmm dat zou ik niet zeggen, veel meer dan die 2km had ik niet gekund denk ik :P vandaag gelukkig amper spierpijn dus dat is ook een meevaller!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:57

Vanmorgen kon ik het niet laten en heb ik toch geprobeerd te lopen, helaas merkte ik meteen dat het niet ging met m'n scheen, dus na tien minuten weer naar huis. Baal er heel erg van, eerst mijn verstandskiezen getrokken, nu dit.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:02

Toch lekker hoor Mallootje! Ik begon met 1km met 7km/h, een veel kleinere afstand en tempo dan jij dus ;) Lekker bezig al.

Mijn motivatie ligt ook bij het hoofd leegmaken en dat ik merk dat ik gewoon lekkerder in mijn vel zit als ik regelmatig wat doe. Hardlopen is het makkelijkst, want dat kan waar en wanneer je wilt.

Helaas deze week even geen loopjes voor mij :( Vrijdag moet ik verhuizen, donderdag moeten de meeste spullen al uit huis zijn en ik moet nog koekjes bakken als afscheid op mijn stage. Dat icm de gewone dingen en nog de verjaardag van mijn vriend samen, sla ik maar even een weekje over.
Ik hoop wel wat krachtoefeningetjes te doen vandaag en donderdag, in de hoop dat dat ten goede komt van het lopen.

Balen maanlicht!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:52

Met mijn scheen gaat het ook nog niet lekker. Het helpt ook niet mee dat ik op een basketbalveld loop momenteel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:55

Vervelend is dat Maanlicht, als je graag wilt maar je lijf niet meewerkt...

mirriezz schreef:
Mijn motivatie ligt ook bij het hoofd leegmaken en dat ik merk dat ik gewoon lekkerder in mijn vel zit als ik regelmatig wat doe. Hardlopen is het makkelijkst, want dat kan waar en wanneer je wilt.

Dat vind ik ontzettend fijn. Ik ben al lid geweest van een loopgroep, maar die trainingstijden sloten nooit aan op mijn dagritme. b.v. om half acht in de avond. Dan kwam ik na mijn werk thuis, misschien even naar mijn paard. Dan was het eigenlijk te laat om nog te eten (volle maag = slecht lopen).

Ging ik niet eerst naar stal dan zat ik na mijn eten op de bank en had ik geen zin meer om nog op te staan :')

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:12

Dat herken ik ook Kelly_ann! Meestal is mijn routine: werk, hardlopen, eten. Dat zal dus als ik weer thuis woon tegen gaan vallen...

Wat ik ook zo relaxed vind is dat je er niemand voor nodig hebt. Paardrijden heb ik altijd mensen voor nodig (rijles of bijrijdpaardje waar ik niet alleen mee de weg op kon en wilde, maar niet in de bak kon rijden), andere sporten die ik graag doe zijn vaak teamsporten, heb je dus ook altijd anderen voor nodig.
Hardlopen is gewoon als je zin hebt ga je, heb je geen zin, dan ga je morgen :)

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:32

Hoi hardlopers,

Ik loop sinds april echt fanatiek hard en lees hier af en toe wel eens wat mee. In principe gaat het lopen prima, ik heb alleen last van een best wel vervelend probleem. Als ik in de avond loop, loop ik heel makkelijk en de 10 km ook ruim binnen een uur. Ga ik echter in de ochtend, dan is het na de eerste 4/5 km echt een gevecht om door te lopen. Ik krijg last van enorme steken en taai slijm (of iets wat daar op lijkt). Best wel frustrerend, omdat ik weet dat ik het 's avonds zo makkelijk loop. Tussen het ontbijt en lopen reken ik altijd zo'n 1,5 uur. Heeft 1 van jullie een idee waar dit aan ligt en wat ik er aan kan doen? Ik wil uiteindeljk wedstrijden gaan lopen, en die zijn meestal toch meer in de ochtend dan avond.
Alvast bedankt!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:59

Kiwi dat taaie slijm dat los komt in de ochtend komt mogelijk door een lichte luchtweg aandoening waardoor je in rust 's nachts te veel slijm ophoopt in de luchtwegen dat er dan eerst uit moet gaande weg de dag. Loop je wel de eerste 10-15 min heel rustig in alvorens op tempo te gaan lopen?
zelf kan ik echt snelheidstrainingen ook niet aan in de hele vroeg ochtend maar bij mij zijn het de gewrichten die eerst gesmeerd moeten worden. Dus als ik vroeg wil gaan lopen moet ik nog veel vroeger op staan om en te eten en dat te laten zakken maar ook om voor het lopen nog even in beweging te zijn (hond uitlaten, dieren verzorgen)
Ochtendwedstrijden vormen wat dat betreft geen probleem. Meestal is de start niet voor 10 uur dus als je tijdig op staat kun je er al een halve dag op hebben zitten.
Mijn volgende marathon start om acht uur in de ochtend, dat gaat dus wel een probleem worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:43

Nuttig je ook zuivel?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:02

Kelly_ann schreef:
En laat ik nou in de categorie beginnend loper vallen :+

Ow, sorry als het aanvallend over kwam! (las het nu net even terug, klinkt niet zo leuk hoe ik reageerde. Bedoelde het anders, dus Excuus #) )

Ik dacht dat jij al wel langer liep (paar jaar uit mn hoofd) en wat langere afstanden al.. Maar heb ik het verkeerd onthouden denk ik. Bedoelde mn reactie meer als aanvulling, niet om je erop te wijzen dat je fout zit ofzo :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:28

Zo, net mijn tweede rondje gelopen. Maandag de eerste keer geweest, dinsdag viel de spierpijn mee maar gisteren voelde ik mijn bovenbenen toch best hard. Vandaag terug hetzelfde rondje aan hetzelfde tempo, voelde al veel simpeler dan maandag. Eind van de week nog een keer en daarna misschien een keer iets verder proberen te lopen :)