Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:42

SV, dat is echt een mooi verschil!
Wat dat warme weer dan kan doen hé
Leuk dat je het weekend naar het Reichswald gaat, is mooi daar!

Tiggs, mooi 4km erbij! Goed bezig!

XxLLM, doe je mee met de zevenheuvelen trail?
Of is er nog een andere loop in Nijmegen?
Van mij mag je best bij mijn ouders komen douchen als je dat fijn vind, die wonen redelijk in de buurt.
Weet niet hoe laat jij klaar bent, maar ik denk rond 15uur binnen te zijn, en ga dan zelf ook nog even langs het huis van mijn ouders.

RsLevi, oei dat klinkt niet fijn, op de bank slapen weer wel!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:59

Ik heb je een appje gestuurd Ieris.

Ik heb net het hardlopen weer opgepakt na maanden blessure.
Dus als ik binnenkort weer actief aan de slag ben, probeer ik ook weer actief bij te lezen.
Ging me nu wat te snel.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:34

Mooie hartslag SV!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:55

Goedemorgen,

Heerlijk SV, zo fijn dat de temperatuur eindelijk weer "normaal" is. Afgelopen weekend met de kinderen ook heerlijk in de regen gaan spelen/voetballen. Niets zo leuk als een potje moddervoetbal :Y)

Ik douche ook nooit na afloop. Inderdaad even rustig uitlopen / uitzweten en zorgen dat je iets droogs in de auto hebt. Heeft bij mij ook geen invloed op spierpijn. Als het de 2 uur in de auto is kan je er ook voor kiezen één of twee "plaspauzes" te houden waardoor je even in beweging bent. Wil nog wel eens stijf worden na een lange autorit na het hardlopen, maar dat wandel ik er vaak zo uit. Succes XxLMMXx.

Klinkt als een goed verlopen loopje BeFunny, die km's gaan goed bij jou!

Balen Ieris dat je niet fit bent, goed dat je een rustig aan doet. Die 42 km ga jij gewoon op je gemakje doen hoor! Je hebt zo hard getraind, ik duim dat je verkoudheid dan over is!

Ik wil ook hardlopen, het is hier alleen weer allemaal "medisch" gedoe. Ik heb al sinds ik mij kan herinneren bultjes op mijn hoofd, die bleven stabiel maar zijn de laatste tijd gaan groeien. Dus die moeten verwijderd worden. Helaas deden ze het niet allemaal tegelijk dus moet het in 3 x. Maar dat betekent 3x hechtingen, enorme hoofdpijn, niet mogen douchen en niet nat worden... En als ik hardloop dan zweet ik, wil ik daarna douchen en regent het laatste dagen steeds... Hopelijk kan ik van het weekend een momentje vinden dat ik toch even mijn benen kan strekken. Volgende week vrijdag mogen de hechtingen eruit en dan weer een nieuwe afspraak plannen voor ronde 2. Gisteren ook nog ruzie met mijn kruiwagen gemaakt en nu weer een flinke bult op mijn knie waardoor mijn sokken/schoenen aandoen een work-out op zich is...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:23

Jeetje suusje het zit niet mee zeg.
Lijkt me supervervelend al die hechtingen! Hopelijk ben je weer snel van dit gedoe af.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:35

@Suusje dat is helemaal niet leuk dat het in 3 keer moet.

Ik mocht ook niet douchen ivm hechtingen. Maar ik mocht in bad maar wel tot een bepaalde hoogte water omdat het litteken droog moest blijven natuurlijk. Ook zonder hardlopen vond ik het heerlijk om in bad te gaan. Misschien kun je dat dus ergens doen. Als het op je hoofd zit kun je Iig wel met je lijf lekker helemaal onder ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:18

Zondag is de 7 heuvelenhike in Nijmegen. Vorig jaar meegedaan, dit jaar lukt niet wegens het WK, te veel voorbereiden nog. Zaterdag is de trail geloof ik.

Ik zag op de vorige pagina iets staan over een gemiddelde hartslag. Hoe belangrijk is dat? Ik had vandaag 147, maar ben alleen met de eindsprint op de laatste 100m op 163 uitgekomen. Maar 120 lijkt me wel heel laag, of niet? Als ik wandel zit ik tussen de 110 en 118.

MAAR, ik heb mijn eerste 10km aan 1 stuk gedaan. *\o/* Nog wel langzaam hoor, 1 uur en 25 minuten. Maar gedaan zonder te stoppen.
Mijn Garmin vond dat ik 61 minuten moest doen op 9.20 per km. Ik had nog nooit een uur achter elkaar gelopen en dacht, dat gaan we proberen. Dus ik zat steeds mooi rond de 8.30 per km. Na 2km dacht ik van ik kom ongeveer op 7km uit na dat uur, dus als ik dan na 4km omdraai, dan kan ik er ook 8 van maken. Maar toen ik 3km gelopen had dacht ik van ik kan ook na 5km omdraaien, dan kan ik ook kijken of 10km lukt in dit tempo. Conditioneel was het prima te doen. De pezen vonden het wel minder leuk, die voelde ik na 5.5km al, dus moest anders gaan afwikkelen wat niet meer natuurlijk is. Maar ik had ook zoiets van ik ga wel door. Na 8km zat ik in dubio, mijn uur zat er al ruim op, stop ik of doe ik het toch nog even? Toch maar afgemaakt die 10km. De laatste km heb ik in 7.45 gelopen, even de hartslag omhoog brengen dacht ik. Maar wat word je eigenlijk snel moe als je ook maar ietsjes harder gaat lopen dan wat je eerder deed en wat makkelijk gaat. Maar uiteindelijk dus wel tevreden ook al is het echt te langzaam. Nu op de bank wat drinken en laser op de pezen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:45

Ah goed zeg! Maar is het niet beter om op geleide van jouw pezen te gaan ipv graag een afstand te willen lopen? En snelheid is al helemaal niet belangrijk joh :(:)
Hartslag is -denk ik- alleen maar relevant als je (zoals ik) snel "in het rood" zit, jouw hartslag lijkt mij vooralsnog prima?

Ik heb morgenochtend de laatste buitenzwemtraining hier met de vereniging en aansluitend looptraining. Altijd heel gezellig en een heerlijk begin van het weekend :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:26

Als ik wandel is mijn hartslag rond de 74. Ik heb gewoon een erg lage hartslag, al was 120 gemiddeld voor mij ook erg laag. Zou normaal zo rond de 130 zijn bij dat loopje. Mijn lijf genoot gewoon van de kou denk ik :+.

Met pijn lopen kan, maar tot een bepaald punt. Als je er anders van gaat lopen is het een no go en moet je eigenlijk niet verder willen. Als jij dus na 5.5km anders gaat lopen door de pijn, moet je eigenlijk stoppen. Ook omdat je door het anders lopen op andere plekken in je lijf blessures kunt oplopen. Wees gewaarschuwd.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:28

Vandaag een lange loop gedaan voor mijn doen. 18km aan 1 stuk! De eerste 12km bleef ik onder de 6min per km. Erna ietsjes erboven (6:05-6:20). Wel heel de tijd gerend. Over 3 weken de halve marathon, dit geeft moed :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:30

Hartstikke netjes, die halve gaat goedkomen. Welke ga je lopen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:20

Supervixen schreef:
Als ik wandel is mijn hartslag rond de 74. Ik heb gewoon een erg lage hartslag, al was 120 gemiddeld voor mij ook erg laag. Zou normaal zo rond de 130 zijn bij dat loopje. Mijn lijf genoot gewoon van de kou denk ik :+.

Met pijn lopen kan, maar tot een bepaald punt. Als je er anders van gaat lopen is het een no go en moet je eigenlijk niet verder willen. Als jij dus na 5.5km anders gaat lopen door de pijn, moet je eigenlijk stoppen. Ook omdat je door het anders lopen op andere plekken in je lijf blessures kunt oplopen. Wees gewaarschuwd.

Klopt. Maar pijnvrij loop ik nog steeds niet, ook niet als ik begin. Maar waar ik nu anders ben gaan lopen was minder dan die 30-60 seconden waar ik mee begonnen ben maanden terug. Het was zeg maar iets waar ik wel doorheen zou durven gaan nu, het neemt toe, maar niet zodanig dat ik niet meer op de tenen zou kunnen staan. En inderdaad, vandaag eigenlijk geen extra last. *\o/*
Maar wel spierpijn in de bovenbenen. En dat kan wel door het anders lopen komen. Maar gelukkig ook niet zo erg dat ik straks niet kan gaan paardrijden.
Het is dus nog steeds oppassen. Maar na 1 minuut en dan 2 weken extra pijn en 3-4nachten pijnstillers om te kunnen slapen ben ik nu al enige maanden pijnstillervrij.
Ik neem nu alleen wel een aantal dagen rust om die bovenbenen ook rust te gunnen.

Maar jij zit dus gewoon heel laag met je hartslag. En in rust dan ook als je op de bank zit? Ik zit dan op 60-65. In m'n slaap rond de 55. Maar ik haal dus met hardlopen ook niet echt heel hoog. Hoogste was 169 wat ik gehaald heb.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:39

Je zult om in balans te komen dus moeten afwisselen Germie, tussen hoog aerobe dus hoge hartslag en dan zul je dus meer moeten sprinten of met andere sporten dat zien te bereiken en dat Hiit doen . Op mijn langzame loopje van eergister was mijn gemiddelde hartslag ook 147. Maar mijn benen willen vaak net wat sneller. Ik heb dus te veel hoog aerobe hoge hartslag en moet dus mezelf echt een halt roepen nu en dus dat tempo laten varen (al ben ik al niet snel maar kom snel in rood) als ik er een goede balans in wil. Bij jou is dat precies andersom. Ik zou als ik jou was eerst focussen op een snellere 5k waarbij je rood ook opzoekt. En Supervixen heeft heel goed advies gegeven. Pijn is Ho.

Zo vertrekt mijn eerste trein. Ik ben opweg naar Arnhem. De treinen rijden nu wel weer gewoon. En ga een run Hike trail doen. Dat is tenminste de bedoeling. Ik hoop uit te komen bij Wolfheze of Ede wageningen. Even kijken hoe het gaat. De laatste keer bos was de Veluwse trail run :j Dus werd weer een keer tijd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:44

Wolfheze is leuk, al hebben ze een paar mooie paden afgesloten. Tip: kijk of je langs de Wodanseiken kunt lopen. Daar gaat ook een route langs. Zijn een aantal eiken van honderden jaren oud.

Germie in rust is mijn hartslag gemiddeld 42. Als ik op de bank zit ook rond de 45.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:59

Supervixen schreef:
Wolfheze is leuk, al hebben ze een paar mooie paden afgesloten. Tip: kijk of je langs de Wodanseiken kunt lopen. Daar gaat ook een route langs. Zijn een aantal eiken van honderden jaren oud.

Germie in rust is mijn hartslag gemiddeld 42. Als ik op de bank zit ook rond de 45.

Ja daar ben ik al eens met de hondjes wezen lopen was NS wandeling was idd wel mooi ook die Heide erachter. Mijn koers loopt nu iets anders omdat ik stiekum hoop toch bij Ede uit te komen. Maakt niet uit als dat uiteindelijk wandelend is. Al ik maar voor donker bij Ede Wageningen kom.

Dit is nou mijn Koers. Zal vast niet de mooiste route zijn. Dat vind ik nog lastig inschatten. Maar als ik aan het begin merk dat het niet zo lekker gaat ga ik richting Wolfheze.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:04

Geniet ervan!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:19

Dankjewel <3

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:20

Fijne tocht BeFunny!!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:01

Heel gaaf BeFunny, veel plezier!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:59

Wel ver. Gewoon genieten.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:05

:wave:

HaveFunny!
slechte grap, maar kon het niet laten :=

Mooie afstand iirrssjjee, de halve lijkt me zeker geen probleem!

Wat balen toch Suusje :knuffel: Hoop dat je snel weer aan de slag kunt.

Ga je morgen nog een lange duurloop doen SV?

Wij hebben vanochtend een rustige 18km gedaan, was weer een leuke nieuwe route. Wel een bui gehad en het was in het begin wat warmer dan verwacht, maar je voelt wel dat het geen hoogzomer meer is. Heel fijn :D

Heb weer ontzettend drukke weken voor de boeg, dus het wordt wat passen en meten in aanloop naar de ISU, maar volgende week zaterdag gaan we 35km lopen op Ameland, zin in!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:10

Ik zie dat 'onze' Iris het super gedaan heeft tijdens de eerste (trail)marathon *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:15

Nou de trail zit erop . Helaas door een fout van mezelf de eerste 5-6 km niet opgenomen

Ik heb zo'n 26 km gelopen dus en ben gestart bij sonsbeekzijde station Arnhem. De eerste kms had ik het trouwens zwaar gelukkig trok dat bij en heb ik echt genoten. Ook nog 3 km gewandeld wat ik als wandeling heb opgenomen de beentjes wilde na al die kms niet meer joggen en de zandpaden bij de Edese heide waren net even top mutch de laatste keer dat ik hier was begon ik bij Ede en toen had ik me daar al op stuk gelopen. Gelukkig was dat nu het laatste stuk.

Afbeelding

Herdenk stukje voor mensen die omgekomen zijn bij de slag om Arnhem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al een pittig loopje ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-09-23 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:17

BeFunny schreef:
Je zult om in balans te komen dus moeten afwisselen Germie, tussen hoog aerobe dus hoge hartslag en dan zul je dus meer moeten sprinten of met andere sporten dat zien te bereiken en dat Hiit doen . Op mijn langzame loopje van eergister was mijn gemiddelde hartslag ook 147. Maar mijn benen willen vaak net wat sneller. Ik heb dus te veel hoog aerobe hoge hartslag en moet dus mezelf echt een halt roepen nu en dus dat tempo laten varen (al ben ik al niet snel maar kom snel in rood) als ik er een goede balans in wil. Bij jou is dat precies andersom. Ik zou als ik jou was eerst focussen op een snellere 5k waarbij je rood ook opzoekt. En Supervixen heeft heel goed advies gegeven. Pijn is Ho.

Zo vertrekt mijn eerste trein. Ik ben opweg naar Arnhem. De treinen rijden nu wel weer gewoon. En ga een run Hike trail doen. Dat is tenminste de bedoeling. Ik hoop uit te komen bij Wolfheze of Ede wageningen. Even kijken hoe het gaat. De laatste keer bos was de Veluwse trail run :j Dus werd weer een keer tijd.

Vorige week had ik een sprinttraining gedaan van Garmin. Gisteren gaf Garmin de suggestie om 61 minuten heel langzaam te lopen. Maar zo langzaam als GArmin zegt lukt me niet, en het ging dus goed, dus daarom maar wat langer door gegaan.
Dat je dus net wat sneller wilt heb ik ook.
5km heb ik in iets van 38 of 39 minuten gedaan al een keer. Dat moet dus zeker nog sneller, dat klopt.
Ik heb geen idee of ik te veel hoog aeroob loop of niet. De laatste paar weken lukken in ieder geval de suggesties van Garmin prima. Daar ben ik wel blij mee, in het begin lukte dat gewoon niet.
Gisteren was dus absoluut geen tempo, maandag misschien wel weer, ik kijk wat Garmin adviseert en hoe ik me dan voel.

Als je gaat trailen, stop je dan af en toe om foto's te maken? Ziet er wel mooi uit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:27

Ook wel leuk het aantal stappen van vandaag. Wist niet dat je daar een record in kon hebben zie dat voor het eerst. Het stuk wat niet heeft opgenomen is meer dan ik dacht.

Afbeelding