Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:07

Memuska schreef:
Oh, wie vroeg er hier onlangs naar pasfrequentie? Polar meet dat dus blijkbaar wel, vandaag had ik 85 stappen / minuut gemiddeld.

Aan de traillopers: welke schoenen dragen jullie voorkeur weg? Puur informatief.

Saucony peregrine zijn toch mijn fijnste, hoewel die adidas die ik van mud sweat trail store heb een hele fijne demping hebben.

Ik heb net de virtuele strong viking van 7km gelopen en man wat ging dat heerlijk!!
Tijd was 33.08, oftewel 4.44 per km. Dik tevreden hiermee!
En wat vind ik 7km een leuke afstand.

Memuska

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:08

Wauw, super alweer! Wat ga je hard de laatste tijd, knap!!!

En wat maakt dat die Saucony voor jou de fijnste zijn? Ik hoor daar veel mensen enthousiast over.

Ik heb nog ergens een paar trailschoenen in de kast staan, ik twijfel om ze toch maar wat in te lopen en mee te nemen naar La Roche. Is dat wijsheid?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:37

Memuska schreef:
En ook: kent er iemand iets van de Garmin Edge Explore? Ik kan 'm opladen aan de laptop, dus de kabel doet het, maar hij wordt niet gevonden en ik kan dus geen nieuwe route inlezen.

Dan heb je waarschijnlijk een kabel te pakken die alleen laadt en geen dataverkeer kan doorlaten. Even een ander kabeltje pakken werkt vaak :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:42

Memuska schreef:
Wauw, super alweer! Wat ga je hard de laatste tijd, knap!!!

En wat maakt dat die Saucony voor jou de fijnste zijn? Ik hoor daar veel mensen enthousiast over.

Ik heb nog ergens een paar trailschoenen in de kast staan, ik twijfel om ze toch maar wat in te lopen en mee te nemen naar La Roche. Is dat wijsheid?

Ja ik ga echt goed.
En van deze 33 min is mijn hartslag nog geen 11 minuten boven de 162 geweest (rode zone).

Saucony is fijn doordat ik geen blaren krijg van deze schoen. Is breed aan de voorkant, heb een brede voet. Onderkant is redelijk hard, wat weer fijn is als je over grind loopt of paden met wat grotere stenen. Ze gaan wel snel kapot.. bij mij al na een maand of zeven. Al loop ik natuurlijk wel veel kms.

Waarom zou je het niet doen? Je kunt ze gewoon meenemen en zien of je ze aantrekt toch?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:52

MuSLi schreef:
Dan heb je waarschijnlijk een kabel te pakken die alleen laadt en geen dataverkeer kan doorlaten. Even een ander kabeltje pakken werkt vaak :)

Hoeveel had je er graag? :D :+
De meesten van de verzameling werken trouwens wél met de eReader, want wat jij zegt was dus ook mijn eerste idee... Maar helaas.

Afbeelding

@ SV: tja, mss wel. Moet ik er wel eens wat mee gaan lopen hier. Om er gelijk 13 km op te doen...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:03

Memuska schreef:
MuSLi schreef:

Hoeveel had je er graag? :D :+
De meesten van de verzameling werken trouwens wél met de eReader, want wat jij zegt was dus ook mijn eerste idee... Maar helaas.

[ [url=m/QXeeUa.png]Afbeelding[/url] ]

@ SV: tja, mss wel. Moet ik er wel eens wat mee gaan lopen hier. Om er gelijk 13 km op te doen...

Helaas -O-

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:53

Wat interessant Memuska, ziet er een goed uitgebreid verslag uit!
Ik had ook een soortgelijk verslag (dat van jou lijkt wel wat uitgebreider). Ik had er ook een 12weken schema bij gekregen toen. Er werd toen gezegd dat je ongeveer 75% van je tijd onder de aerobe drempel moet trainen, dat is bij jou dan die rustige duurloopzone. Bij mij heeft het echt heel veel geholpen om m'n conditie te verbeteren. En je gaat merken, die snelheid gaat snel verbeteren tov van je hartslag! Het is ook ideaal om je belastbaarheid uit te breiden.
Hopelijk krijg je goed nieuws bij de dokter en kan je zo verder doen als je bezig bent!!

Ik ben superblij met m'n trenaraschema. Ik begrijp echt vanwaar die tempo's komen en ben er al heel veel mee verbeterd en versneld. Maar ik denk dat ik in de toekomst misschien toch ook eens kijk voor een persoonlijkere begeleiding, zodat het schema beter kan aangepast worden op m'n doelen en m'n privéleven. Vooral dan ivm die trailruns en hoogtemeters die ik graag wil doen.

Memuska, die relive-filmpjes kan je wel delen dacht ik, ik heb dat ooit zeker al eens gedaan. Maar ben t nu aan het zoeken en ik vind het niet hoe.

Ik heb ook saucony trailschoenen. De Xodus iso 3. Ik heb deze genomen omdat ze goed zaten en ben er mee over zo'n drukplaat gelopen in de winkel en bij deze was de afdruk het beste. Maar ik heb er nog nooit andere gehad, dus kan niet vergelijken. Je moet ook een beetje naar de ondergrond kijken.

Bij mij mijn slaaphartslag gemiddeld 52, maar ik zie het wel geleidelijk dalen hoe beter ik getraind ben. Als ik loop kan ik niet zo hoog gaan als jij ontherun, als ik tot 175 ga, ben ik al serieus aan t afzien.

SV super goed gedaan weer!!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:01

Ik geloof dat mijn drempel ook pas boven de 180 ligt :+

Jij gaat ook wel echt als een speer zeg SV! Wat een tijd zeg.

Katharina jou tempo ligt ook aardig hoog ja. Ik hoop dat ik ook ooit weet sneller wordt. Hoewel vandaag wel echt lekker makkelijk ging in een tempo wat ik voor mijn blessure ook liep, dus dat geeft weer wat hoop :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:32

Wat interessant, zo’n test, Katharinaa.

Hoe was je weekend Friesland, Nozidia?

Vorige week geSUPt, was superleuk! Maar dat moet je wel doen met mooi weer, vind ik.
Gisteren weer gelopen met de collega’s, stukje ‘offroad’ meegepakt via een graspad. Had al bijna twee weken niet gelopen dus was wel pittig.
Volgende week mijn (hopelijk) laatste examen, het einde is in zicht! Dan weer lekker volop trainen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:48

Katharinaa wat betreft die aerobe drempel, ik denk dat ik daar aardig aan kom. Ik zou nog iets vaker in het rood mogen lopen.
Ik merk dat ik veel meer afwissel nu qua training, met die forerunner.
Hij geeft daar ook wel mooi inzicht in met je trainingsstatus bijvoorbeeld.
Je ziet dan goed hoe je VO2 max daarop reageert. Toen hij bij mij een tijdje niet productief aangaf, daalde die ook. Nu is hij weer gestegen naar 53.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:30

Katharinaa schreef:
@Gem, zag ik op Strava dat je in Luxemburg bent? Wij gaan de 3 lussen van de Mullerthaltrail lopen tijdens onze vakantie binnen 4 weken.

Ooowww wat gaaf!!
Ik heb 'helaas' alleen kunnen wandelen (ben al blij dat mijn man niks tegen wandelen heeft, maar hij kan nog geen 500 meter hardlopen) maar Berdorf is maar 2,5 uur rijden voor mij. Ik wil dus graag terug om te trailrunnen. Desnoods in mijn eentje!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 00:15

Gem schreef:
Katharinaa schreef:
@Gem, zag ik op Strava dat je in Luxemburg bent? Wij gaan de 3 lussen van de Mullerthaltrail lopen tijdens onze vakantie binnen 4 weken.

Ooowww wat gaaf!!
Ik heb 'helaas' alleen kunnen wandelen (ben al blij dat mijn man niks tegen wandelen heeft, maar hij kan nog geen 500 meter hardlopen) maar Berdorf is maar 2,5 uur rijden voor mij. Ik wil dus graag terug om te trailrunnen. Desnoods in mijn eentje!

Ik spring onderweg wel bij je in de auto :') Lijkt me echt een gave omgeving om hard te lopen, maar hier ook een vriend die niet mee doet met hardlopen -O-

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:32

@ Katharinaa: ja, echt boeiend! Schema kan ik er idd bij kopen, maar dat zien we dus later wel.

Ik begrijp Trenara ook wel hoor, en ze zeiden in hun laatste Podcast ook zelf dat het natuurlijk schema's op basis van algoritmes zijn en dat je iets kan afwijken van de snelheden... maar als ik het zo naast mijn gekregen zones leg klopt het wel aardig.

Dat van die filmpjes vind ik ook niet terug, op YouTube zag ik er maar die meneer had blijkbaar gewoon zijn scherm opgenomen. Kan natuurlijk ook :D

@ ontherun: dat tempo komt vast wel weer goed!!

@ Puera: nog succes met je laatste examen, you can do it!!

Ik ben vanochtend met een vriendin gaan lopen! 10 km in de Lilse bergen, gemiddeld 6:26, ging super goed.
*\o/* *\o/* *\o/*

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:40

SV wooow dat is een hoge VO2max!! :wow: :wow:
Mijn polar meet die enkel als ik een fitness-test doe, dan meet die mijn hartslag in rust gewoon een paar minuten wanneer ik lig en ontspan denk ik, dus die baseert die op m'n rusthartslag, niet op m'n sportprestaties, geen idee hoe correct dat is. Van de week gaf hij 44 aan als VO2max.

Polar geeft ook een 'running index'. Dat is zo wat je hartslag met je snelheid vergeleken, hoe hoger hoe beter. En die geeft ook een grafiek met gemiddelden. Daar kijk ik wel regelmatig naar. Hij blijft stilletjesaan stijgen. Bij m'n loopjes van gisteren en vandaag was het 64, het hoogste wat ik ooit gehad heb. *D

@Ontherun, natuurlijk word je ook terug sneller!! Opbouwen heeft z'n tijd nodig. Beter rustig aan zo verder doen, dan weer een blessure he! En gewoon genieten van het lopen, hoe snel of hoe traag ook, dat is toch nog altijd waarom we het doen he!

@Puera nog eventjes volhouden, het einde is in zicht! Veel succes! +:)+

@Gem, wandelen is ook wel heel leuk he, leuk dat je dat met je man kan doen. En je hebt toch ook een hardloopgroepje? Zitten daar geen trailrunners bij die met je mee willen? Of Ontherun oppikken he, lijkt me ook een goed plan!

Memuska, goed bezig! Lilse bergen ken ik vooral van het meer, ben daar wel al eens gaan zwemmen, maar precies al lang geleden. Is het een groot bos errond?

Ik ben vanmorgen (7u) nog eens met de brandweermannen mee gaan lopen. We gingen een toertje doen van 15km, maar dat zijn er bijna 18 geworden (en kreeg weer een waarschuwing van trenara uiteraard), volgende keer zelf maar eens een route bedenken. Ben nu ook 3x met een klant van me gaan lopen, wel gezellig. Ze is vanmorgen ook meegeweest met de mannen. Wel leuk zo voor de rustige lange duurlopen om niet alleen te lopen, dan gaat de tijd snel voorbij!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:52

Katharinaa schreef:
Polar geeft ook een 'running index'. Dat is zo wat je hartslag met je snelheid vergeleken, hoe hoger hoe beter. En die geeft ook een grafiek met gemiddelden. Daar kijk ik wel regelmatig naar. Hij blijft stilletjesaan stijgen. Bij m'n loopjes van gisteren en vandaag was het 64, het hoogste wat ik ooit gehad heb. *D

Ik ben gaan kijken, bij mij zegt hij 49 en "uitstekend", da's ook al goed dan neem ik aan? :+ Ik heb er nu wel nog maar 3 keer mee gelopen, ik weet niet hoe goed hij dat dan kan kan inschatten. Ik ga dat in de gaten houden, interessant!

Ja, Lilse Bergen is mijn achtertuin hé. Ook met paard of de koets. Zijn heel wat bossen rond en ook handig aangegeven routes, met van die pijltjes! Die sluiten ook op mekaar aan dus da's wel leuk.

Jij had ook een pittige training seg!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:30

Hier vanavond lekker die 3km aan één stuk kunnen rennen vanavond... Helemaal blij mee. Kunnen we vanaf hier weer verder uitbouwen *\o/*

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:18

Hier gaat het steeds slechter nadat ik één keer de 10km heb aan getikt. Mijn benen lijken te verzuren na 3km. En dit is alleen op relax tempo. Als ik sneller ga dan heb ik dit niet maar mijn conditie kan dat nog niet aan. :') Dus vandaag heb ik 6,5km aan snel tempo gedaan en stukken gewandeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:41

Neverland schreef:
Hier gaat het steeds slechter nadat ik één keer de 10km heb aan getikt. Mijn benen lijken te verzuren na 3km. En dit is alleen op relax tempo. Als ik sneller ga dan heb ik dit niet maar mijn conditie kan dat nog niet aan. :') Dus vandaag heb ik 6,5km aan snel tempo gedaan en stukken gewandeld.

Neem je wel genoeg rust tussendoor?

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:15

Ehhh qua hardlopen zit er altijd een dag of twee tussen. Maar ik ben erg actief in het algemeen. Paardrijden, kracht / cardio sessies (HIIT met gewichten bv), danslessen... Er is geen 1 dag dat ik niks doe. Weet niet of dit met elkaar in verbinding staat? Ik heb het voorheen ook nooit gehad. Pas toen ik langere afstanden ging doen dan 5km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:33

Dat zou kunnen, rustdagen zijn ook belangrijk (zegt degene die zelf bijna nooit een rustdag heeft).
In ieder geval dagen waarop je iets minder intensief beweegt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:23

Pff, ik baal als een stekker: vorige zondag LSD (long slow distance) loopje van de joggingclub. Ze houden enorm van afstanden en niet van snelheid, dus passen zich altijd aan aan de tragere lopers, "zodat iedereen mee kan". Ben er nochtans van overtuigd dat je ook kan blessures oplopen van beneden je tempo te lopen, en helaas is het alweer bewezen: ik kon na het lopen amper nog uit de voeten van pijn aan de achterkant van mijn voet. Was na goed een dag over, kon echter nog steeds niet blootvoets lopen, had toch een klein hieltje nodig.

Donderdag weer gaan lopen, amper 5 km, en opnieuw hetzelfde probleem, en is nog steeds niet over. Ik weet niet wat er allemaal met mij aan de hand is: zit ook met een pijnlijke verdikte middelvinger en met een tenniselleboog, pees/spier van mijn linkerarm speelt me ook nog parten. Ik zou zeggen: compensatie misschien? Maar omdat ik zere hielen heb, ga ik dat toch niet compenseren met mijn middelvinger?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 12:19

Hahaha die middelvinger wilde denk ik steeds in de lucht ivm dat lage tempo :+
Ik denk zelf niet dat je van een te laag tempo blessures oploopt, maar misschien dat jij er wel last van hebt.
Wat vervelend al die lichamelijke ongemakken zeg.

Ik heb vanmorgen 19km gelopen, de eerste 10km was ik niet vooruit te branden voor mijn gevoel.
Na 10km kon ik wat tempo maken.
Wel weer veel moeite om mijn hartslag omhoog te krijgen, het lukte me niet om een stukje in het rood te komen. Dan maar niet.
Toch wel lekker gelopen uiteindelijk en zonder regen.
Morgen een hardlooprustdag na 3 dagen trainen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:23

Hoe kom jij niet in het rood SV >;) je hebt echt een sprong gemaakt in je tempo of niet? ik heb zowat elk 400-tje vandaag in het rood gelopen := oftewel: ik ben jaloers.
Maaarrrrrr mijn opbouwen gaat lekker *\o/* 7 km vandaag weer, combi van gemaakt. 3km ingelopen, wat versnel linkjes en toen nog 6x400m. Heerlijk. Moest er zelfs een (twee eigenlijk) extra lusje aanplakken omdat ik anders te snel bij de voordeur weer zou zijn. En nu ga ik lekker pannenkoeken maken :9 :9

Balen zeg hwn van je pijntjes. Compenseren met je middelvinger zou knap zijn ja.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:42

hwn schreef:
Pff, ik baal als een stekker: vorige zondag LSD (long slow distance) loopje van de joggingclub. Ze houden enorm van afstanden en niet van snelheid, dus passen zich altijd aan aan de tragere lopers, "zodat iedereen mee kan". Ben er nochtans van overtuigd dat je ook kan blessures oplopen van beneden je tempo te lopen, en helaas is het alweer bewezen: ik kon na het lopen amper nog uit de voeten van pijn aan de achterkant van mijn voet. Was na goed een dag over, kon echter nog steeds niet blootvoets lopen, had toch een klein hieltje nodig.

Donderdag weer gaan lopen, amper 5 km, en opnieuw hetzelfde probleem, en is nog steeds niet over. Ik weet niet wat er allemaal met mij aan de hand is: zit ook met een pijnlijke verdikte middelvinger en met een tenniselleboog, pees/spier van mijn linkerarm speelt me ook nog parten. Ik zou zeggen: compensatie misschien? Maar omdat ik zere hielen heb, ga ik dat toch niet compenseren met mijn middelvinger?

Klinkt als hielspoor en is zeker niet fijn... Hopelijk kun je gauw weer lekker genieten van het lopen :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:18

Ai, wat balen, hwn! Hopelijk valt het mee.

Tussen de middag een klein rondje van bijna 4 km gelopen met een gemiddelde snelheid van 6:09. Niet slecht met die harde wind.

Heb alleen nu ruzie met mijn Garmin-app. _-:(
Ik had afgelopen week sinds lange tijd een update gedraaid en het lijkt erop dat ze die hele app over de kop hebben gegooid. Ik kom niet door het registratieproces. Hij blijft bij een vooraankondiging van vragen hangen. Heb van ellende de ondersteuning maar gemaild want ik ben bang dat ik alles kwijt ben als ik de app verwijder.