Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:07

Oke ik heb wel een vraag. Ik loop straks 10 km en dan? Ik wil niet veel verder lopen, maar ik heb wel een doel nodig om te lopen.

Ik heb in oktober de 4mijl daar ga wil ik dus straks meer op trainen. Maar hoe? Ik zou graag de 4mijl in 40 minuten lopen. Nu doe ik er 44 min ongeveer over :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:48

Je kan dan dmv intervaltraining proberen om je snelheid omhoog te krijgen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:30

@Lovelys, loop je alleen? Anders es samen lopen met iemand die een iets hoger tempo heeft?

Hier deze morgen ongepland voor het eerst 10 km gelopen. Normaal loopt onze joggingclub enkel op dinsdag en donderdag, maar nu wordt ook de zondagochtendtraining nieuw leven ingeblazen.

Plan was om 5 km te lopen aan 10 km/h (normaal loop ik 7 à 8 km aan 9 km/u), maar iedereen bleef maar lopen, dus heb ik ook maar meegelopen, en ik vond het niet eens lastig. Heel vreemd: al die geoefende lopers staan daar te zweten na de training, en ik ben dan zo fris als een hoentje.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:34

hwn ik loop 2 dagen per week alleen en 1 x per week "samen". We lopen samen in en gaan dan intervallen. Dit doe ik vaak alleen, de andere meiden lopen allemaal harder :(

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:33

Lovelys er zijn meerdere loopclubs rondom groningen die vanaf september clinics geven en je helpen verbeteren voor de 4 mijl loop, misschien is dat wat voor je? Op internet ook veel adviezen http://www.4mijlvankardinge.nl/schemainterval.php

Ik heb me opgegeven voor een zo'n clinic (twee keer per week van 7 sept - 7 okt), is door de RUG aangeboden aan medewerkers. Het wordt verzorgd door Loopgroep Astrea.

Ik ben niet zozeer van plan om aan de 4mijl mee te doen (ik woon 80km verderop), maar wel interesse in looptechniek verbeteren.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:52

Thanks F_Orumster!

Ik loop nu met running girls en dat bevalt goed. Een hardloopclub is misschien wat voor de toekomst wanneer ik wat geld over heb ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:28

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:02

Goedemorgen, dit topic loopt al jaren geloof ik, en zo af en toe lees ik een stukje mee. Toch wel interessant hoe anderen hun loopjes doen. Dus kan ik nog aansluiten?

Ik loop nu al 3,5 jaar, zo'n 2 keer per week, en meestal tussen de 3 en 6 km. Af en toe eens een wedstrijdje, maar niet op snelheid. Momenteel weer een fanatieke periode en er afgelopen maandag 11,5km opzitten.

Ik zie alleen in mijn statistieken dat ik in de loop der jaren steeds langzamer ben gaan lopen... Waar ik eerst een km in een minuut of 6/6,5 liep, is dat tegenwoordig vaker tegen de 7 minuten per km.
Nu ben ik een type dat liever rustig en comfortabel loopt, niet zo competitief ingesteld. Maar deze lijn is toch wel tegen mijn verwachtingen in....

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:20

hmm, dat is vreemd. Daar heb ik niet echt een verklaring voor.

Afgelopen zondag met mijn ouders en vriend een lange interval training gedaan, zij zijn veel meer getraind dan ik, en we hebben best een eind gelopen. Ik heb het aardig volgehouden, alleen vanaf de helft van die training ineens heel veel last van de binnenkant van mijn kuit, bij mijn scheen. Ik heb gewoon doorgelopen, maar het voelde alsof er iets niet goed zat. Na de training nog veel last van gehad, maar ik dacht dat het te maken had met spierpijn. Nu heb ik dinsdag weer gelopen en doet het alleen maar meer zeer. Het is ook niet alleen tijdens het hardlopen, ik heb het ook als ik gewoon loop of soms zelfs als ik zit. Ik denk zelf dat het een spierknoop is, maar ik krijg het er zelf niet echt uit gemasseerd. Baal behoorlijk, want ik had vanmorgen graag willen hardlopen maar het lijkt me niet echt een goed idee.

Als ik er over heen ga met mijn hand voel ik ook een beetje een verdikking, en als ik zachtjes duw voelt het als een hele pijnlijke blauwe plek. Tijdens het hardlopen straalt de pijn door naar mijn knie.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:35

Maanlicht, was je omschrijft klinkt als een overbelasting van je spieren, zeker omdat je zegt dat de pijn doorstraalt. Dat is ook niet heel gek als je een intensieve intervaltraining hebt gedaan, terwijl je het niveau ervan niet gewend was (hoewel een fysiotherapeut hier meer over kan zeggen dan ik achter mijn computer). Probeer even rust te nemen, en alleen pittige wandelingen te maken of te fietsen om in beweging te blijven. Als je het prettig vind, kun je de pijnlijke plek altijd even koelen ter verlichting.
Neem in ieder geval even een week rust van het hardlopen, de klappen die je daarvan op je knieën en kuiten krijgt kun je beter even vermijden.
Ik hoop dat het snel weer over is!
Kelly_ann, je niveau zal gelijk blijven of dalen als je niet traint op snelheid. Als je eenmaal op conditie bent moet je meer werk verrichten om op dat niveau te blijven, en anders zal je lichaam snel terugzakken naar een 'comfortabele' snelheid. Als je gewoon recreatief loopt, is 7 min/km goed te doen, wil je sneller gaan (en je training variëren) raad ik je aan om interval training te doen. Je gaat er sneller van, en je spieren krijgen afwisseling en variatie in training (altijd goed!). Als voorbeeld: neem een weg waar lantaarnpalen staan, of een andere vorm van markeringen. Na warming-up sprint je naar de eerste lantaarnpaal, en jog je terug. Herhaal dit, maar nu naar de tweede lantaarnpaal. Zo kun je doorgaan tot bijvoorbeeld 4 of 5 lantaarnpalen, en daarna afbouwen (dus 1-2-3-4-3-2-1). Je zult zien, als je dit één keer per week of twee weken doet, dat je tempo weer omhoog zal gaan!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:15

Kelly als je alleen maar steeds hetzelfde blijft doen is het aanvankelijk nog wel een trainingsprikkel voor je lichaam en zal je langzaam verbeteren ondanks de eenzijdige training. Maar op een gegeven moment krijgt je lichaam van steeds dezelfde trainingen geen echte trainingsprikkel meer. Aanvankelijk zal je dan je loopconditie onderhouden. Maar daarna wordt door hetzelfde te doen de trainingsprikkel steeds kleiner en zal dus je conditie zelfs achteruit gaan.
Je moet je lichaam dus trainingsprikkels blijven geven. Dan kan door interval training maar dat kan ook door gewoon heel afwisselend te trainen zoals wisselduurlopen, korte tempoblokken, vaartspel, heuveltraining etc etc. Dus ik sluit me min of meer bij votti aan. Behalve dan dat ik de versnellingen niet zou sprinten maar lopen op een hoger tempo. Korte sprintjes inbouwen in je training kan soms zinvol zijn maar intervallen train je het beste rondom je omslag punt en de snelheid daarvan die ligt een stuk lager dan je sprintsnelheid.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:26

Hmm, interessant... Ik dacht dus dat ik zo mijn conditie gewoon 'op peil' hield. Dat ik niet sneller of beter wordt zonder tempotraining, interval etc. snap ik. Maar dat het eigenlijk minder wordt door hetzelfde te blijven doen dat is nogal schrikken :o

Ik ga dit weekend maar eens wat versnellingen doen inderdaad, kijken of ik mezelf weer terug naar de 6 min. kan trainen :Y)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:26

Ik ben ook meer een "comfortabele" renner die niet snel uit de comfortzone gaat, zo rond de 9.7/9.8 km per uur loop ik lekker en vind ik het ook leuk om te lopen.

Maar ik blijf daar dan ook in hangen en ik vind dat ik inmiddels met mijn loopkilometers ook "gemakkelijk" rond de 10 km/u moet kunnen lopen.
Ik moet mezelf daar echt voor triggeren. Ik loop nu geregeld een korter rondje op snelheid, zo rond de 10.5-11 km/uur. En bij de langere afstanden probeer ik als ik lekker loop toch net nog een stukje sneller te gaan, zonder mijn ritme kwijt te raken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:37

Grit je kunt ook gericht blokjes van bv 5min (en later 10 of 15min) op een iets hoger tempo lopen. Of afwisselend 5min je rustige tempo met steeds 5min op een wat pittiger tempo. Juist door steeds het wisselende tempo (en dus hartslag) krijgt je conditie een goede boost en die 5min is prima te overzien dus mentaal vrij gemakkelijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:37

Kelly, dankjewel voor je post! Ik ben dus niet de enige die hier last van heeft! Ok, mensen die mij een beetje gevolgd hebben: ik loop nog te kort om hier echt last van te hebben, correct. Maar ik merk wel dat ik nu ik de 5km gehaald heb, ik het moeilijker vind om die 5km weer te lopen en het is helemaal goed om te weten dat ik mezelf in de toekomst zal moeten blijven prikkelen.
Toch maar eens kijken waar er meer wedstrijd-loopjes zijn :)

(Grit: wat heb jij een fijn comforttempo! Daar wil ik graag langzaam naartoe)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:38

Nu is jouw basistempo wel een stukje hoger dan dat van mij zie ik Grit. Ik zit nog niet eens aan de 8,5 km/h
Ik ben meer een jogger dan... hoewel de term 'joggen' eigenlijk niet meer bestaat tegenwoordig lijkt het ;-)

Krijgt meer motivatie om op tempo te gaan oefenen ~~}>

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:41

mirriezz schreef:
Kelly, dankjewel voor je post! Ik ben dus niet de enige die hier last van heeft! Ok, mensen die mij een beetje gevolgd hebben: ik loop nog te kort om hier echt last van te hebben, correct. Maar ik merk wel dat ik nu ik de 5km gehaald heb, ik het moeilijker vind om die 5km weer te lopen en het is helemaal goed om te weten dat ik mezelf in de toekomst zal moeten blijven prikkelen.
Toch maar eens kijken waar er meer wedstrijd-loopjes zijn :)

Ik heb gelukkig een soort ritme waar ik niet echt meer vanaf wijk, het hoort erbij om 1 á twee keer per week mijn rondje te lopen. Maar inderdaad, het is een beetje comfort zone lopen.

Wat ik nu wel weer leuk vind dat ik voor het eerst dit jaar weer eens een ronde van 10+ heb gelopen. En iedere keer als ik dat heb gedaan valt het me achteraf zo mee! Na 2/3 km ga ik als een diesel en mijn 8e tot tiende km zijn zelfs de snelste.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:22

Kelly_ann, de eerste maanden lag mijn basistempo lager. Ik ben 4 maanden geleden begonnen en probeer minimaal 2 keer in de week te lopen. Ik ben ook een dieseltje :D Ik moet echt even inlopen voor ik op mijn tempo zit.
Ik ben tevreden met hoe het nu gaat, maar ik heb wel fanatieke renners in de vriendenkring die meer hun grenzen opzoeken, dat stimuleert mij dan ook om een tandje bij te zetten.

Greetje, klopt helemaal, maar die intervallen kosten mij veel energie en daar ben ik dan dus weer te lui voor, want tja, ik loop nu zo lekker. Dat bedoel ik ook met mezelf triggeren om uit de comfortzone te gaan, om toch steeds een beetje vooruitgang in mijn tempo te boeken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:36

Ik hou het hardlopen hier een klein beetje bij tijdens mijn vakantie op La Palma. Ik loop heel rustig aan, aangezien we ook pittige bergwandelingen maken. Vandaag in de stromende regen hardgelopen, op het basketbalveld :') . Met soppende schoenen.

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:38

Lopen in het buitenland heeft wel wat! Ik heb al gerend in Canada, Zweden en op Aruba langs het strand <3

Vandaag de versnellingkjes meegepakt.

Kennen jullie van die spuitbussen met een balletje erin dat tikt als je schud? Dat tikje zat ook in mijn hoofd vandaag, ik heb het niet vaak maar is zo gek >;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:51

Dat tikje is heel hinderlijk. Ik heb het heel soms, het zou het kraken van de nekwervels kunnen zijn begreep ik.

Mistral en ik hebben gister aan de collorrun meegedaan, of misschien beter gezegd color walk :D het evenement draaide niet heel erg om het lopen, maar een leuk feestje is het wel. Grappig om eens mee te maken, maar de aftermath is minder tof (opdrogende verf voelt niet fijn).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:10

Heeft iemand hier eens de crossloop op Boekelo of vergelijkwaardigs gelopen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:56

Gisteren iets te ver gelopen (10 km) na een intensieve week, dus kuit in de kramp geschoten, voel het helaas nog, dus wordt eventjes rust.

En de start-to-run met mijn paard staat ook on hold tot ze hoefschoenen heeft.

Wel positief is dat de club waar ik lid ben, mij gevraagd heeft om bestuurslid te worden. Ben ik heel blij mee, ik loop pas sinds eind maart en ben pas 1 maand lid, maar het klikt echt wel. Deze morgen kon ik niet meer slapen, dus om 6u opgestaan om de vergadering van woensdag voor te bereiden :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:28

Dag iedereen, mag ik mij melden? Ik heb vandaag loopschoenen gekocht en meteen mijn eerste rondje gelopen. Wil hier graag een beetje meevolgen en posten, kwestie van wat sociale controle :')
Ik ben een absolute loop-leek dus er is veel werk aan de winkel.. Vandaag begonnen met 2km in 12 minuten, dus 10km/u.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:01

Hoi Mallootje, leuk dat je bent begonnen! Maar 10 km/h is erg snel als je begint.
Kan je nog praten tijdens het lopen? Je ademhaling moet zo blijven dat je kan praten onderweg.