Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:39

Wow dat ziet er gaaf uit SV, wat leuk gedaan zeg!
Speciaal voor jou verjaardag getekend :D

Ninus, fijn dat je nog 6km hebt kunnen lopen in DenHaag, ken je daar dan een beetje leuke route, of loop je op gevoel, en kom je dan niet vaak stil te staan voor stoplichten etc?
O ja over de boeken, het beste is inderdaad niet al te goed en spannend, want dan kan ik ook niet meer stoppen!
Ik lees graag waargebeurde verhalen, avonturen, romans, spannende boeken, oorlogs boeken.

Judenjul, ziet er goed uit, knap gedaan hoor! En zeker ook een lekker tempo er in, goed bezig!

Ik voel me gelukkig al ietsje beter dan vanochtend, ben wel blij dat ik thuis ben, en het rustig aan doe.
Ben nu wel een klein beetje bang aan het worden voor zaterdag, dan heb ik mijn eerste trail marathon, hoop maar dat het dan een stuk beter voelt, anders is het wel banketstaaf voor degene die achter me lopen, als er steeds van alles uit mijn neus komt :D

RSLevi

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:10

Ik heb meegelezen maar jullie gaan zo hard dat ik ongetwijfeld mensen ga overslaan, excuses!

SV, van harte gefeliciteerd! Mooie nieuwe kunst gevonden!
ieris, beterschap, fijn dat je je iets beter voelde vanmorgen!
judenjul, welkom, leuk dat je meepraat en mooi loopje had je vandaag! Mooi, als in: gefeliciteerd met je eerste 9km met zo'n mooi tempo en wat ben je lekker bezig!
Ninus, lekker bezig in Den Haag, hoop dat je een goede dag hebt!
BeFunny, lekker dat het zo goed ging bij de loopgroep! En de woei was wel pittig ja, dan zijn petjes minder handig haha.
Namiro en Goof, ook lekker gelopen zo te lezen, helemaal eens wat de dalende temperaturen. Ik kan vrij goed met de hitte, maar dit is toch een stuk aangenamer.
En alle anderen die ik nu vergeet: ook top dat jullie allemaal weer gelopen hebben én jullie plannen en wedstrijden delen, ik blijf het heerlijk vinden om hier mee te lezen en inspiratie op te doen!

Ik liep zaterdag mijn eerste trail en ik heb nog veeeeeeeel te leren. Het was de Smokkelaarstrail in Goirle. Het idee was rustig aan, lage hartslag en lekker genieten van het bos. De uitvoering was dat ik na een snelle eerste km eigenlijk niet meer in staat was de rem erop te zetten. Langzaam was helemaal niet lekker, lekker was snel. Ik heb het maar losgelaten en de eerste 10km (het waren er 12 totaal voor mij) in 53 minuten gelopen...Weinig bos gezien, wel lekker gelopen maar ik vind wel voor de volgende keer: genieten doe je in het bos, racen op de weg. Dus ook met startnummer kun je gewoon op je gemakje lopen.

Inmiddels gisteren de training hervat, een lekkere 10 km in de benen. 3x 1000m (met steeds 800m herstel) en 4x 100m voluit sprinten. En dan nog een warming up en cooling down. Ging echt fijn. Helaas begon gisteren ook mijn lage rug op te spelen van de stress uit de rest van mijn leven, nou kan ik daar op zich mee hardlopen, maar echt lekker is anders. Vandaag even rust, morgen weer lopen en hopelijk dan met een iets soepelere rug...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:27

Als je lekker hebt gelopen op die snelheid maakt dat toch niet uit?
Ik herken dat wel, afgelopen zaterdag ook te snel gestart en pas na de 1e vp konden we een wat lager tempo pakken.
Leuke 10km training!

Ieris even rustig aan doen tot het weekend. Vergeet je niet om af te bouwen en een paar dagen rust te nemen?
Het weer ziet er goed uit voor het weekend. Jij gaat die 42 km rocken!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:52

Dank je SV! Hopelijk gaat het goed komen, ik heb er wel veel zin in, dus hoop niet dat een stomme verkoudheid te veel roet in het eten gooit.
Ja ik hoop morgen nog een klein rondje te doen, en heb 2 dagen rust gepland na de trail marathon.

RS levi, wat leuk dat je trail goed ging, en als jij lekker loopt maakt de snelheid toch niet zo veel uit.
Mooie training heb je gister gedaan, ziet er goed uit hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:45

Dan zou ik als klein rondje morgen maar een km of vijf pakken ieris.
Echt goed rust nemen van tevoren.
Twee dagen rust erna lijkt me wat optimistisch, maar je bent aardig in vorm dus misschien is het genoeg. Ik zou er in ieder geval drie pakken. En op de vierde dag weer een rondje van 5km ofzo.
Je lijf heeft wel echt even tijd nodig om te herstellen. Ook door die hoogtemeters.

Ik heb net nog een rondje van 6.5km gelopen. Omdat het kan :P.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:49

Gefeliciteerd SV! *\o/*

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:17

Een verjaardagsrondje {:}

Ik duim dat je fris en fruitig van start kunt Iris! Dat heb je zeker verdiend na alle trainingskilometers en de energie die je er in steekt! Ik ben nog steeds onder de indruk :j

Geeft toch niks dat je nog veel te leren hebt RSLevi, je bent je er in ieder geval van bewust en er komen vast nog veel meer trails :j Vond ik ook lastig in het begin, maar ik kan steeds beter loslaten.

Mooie mijlpaal judenjul! En inderdaad, mooi tempo zo voor de eerste keer :j

Gaaf SV!

Ik ben inderdaad niet zo geschikt voor lopen in de stad, ben net aangeschoten wild :+ Had van tevoren gekeken naar een route en dat ging wonderbaarlijk goed. Niks spannends, want dan moest ik nadenken en stond toch wel wat op tijd.
Volgende keer in november eindigen we voor het avondeten, dan pak ik duinen en strand mee :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:13

:(:) Leuk al die enthousiaste verhalen! Gefeliciteerd Supervixen! Mooie loopfoto, ik had er ook een van afgelopen weekend maar ik leek meer op een gestresste pinguin, hahaha. Beetje op mn houding gaan letten maar :+

Vandaag even lekker gelopen, 10km, rustig aan (6:40) want mn hartslag schoot steeds omhoog.
Maar het concept “snelheid” heb ik toch losgelaten, dus prima training voor mij :7

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:22

Dank voor alle felicitaties!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:34

Ik moet nog even bij lezen, was de laatste dagen toch best moe van de Dam tot Dam en had dinsdag een lange en drukke werkdag door Prinsjesdag. Maar toch weer even een post.

Ik zag volgens mij iets over langere afstanden rennen. Bij mij heeft het echt geholpen om trager te gaan lopen en te focussen op een lagere hardslag.

Mijn Garmin is heel kritisch over slapen, zelfs dutjes neemt ie niet mee.

Er zijn zondag alsnog 19 mensen met een hitteberoerte naar het ziekenhuis afgevoerd, las ik. Maar ik las ook stukjes van mensen die het ooit mee hebben gemaakt, en daar werd steeds benadrukt dat het ook kan als het niet zo warm is. Dus dat vind ik dan weer ingewikkeld; want wat veroorzaakt het dan precies? Inspanning lange tijd op hoge hartslag, (te) weinig vocht(/zout/suiker)?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:59

Ik denk vooral ook teveel over je grenzen heen gaan om een p.r. te halen. En niet genoeg getraind/geacclimatiseerd zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:02

Ik sprak ook laatst iemand die het heeft gehad. Bij een trailwedstrijd.
Die gaf aan dat ze te snel was begonnen. Dat ze zich ineens niet lekker voelde en haar hartslag niet daalde. Ze heeft er hartklachten aan over gehouden. Blijvend dus. Dat is wel echt serieus.

Is iemand die echt al 25 jaar loopt en ook ultras. Een ervaren loper en het gebeuren van de hitte beroerte was twee jaar terug bij niet eens tropische temperaturen.

Het verhaal heeft mij wel wakker gemaakt dat ik Iig altijd die hartslag wil kunnen managen. Als ik het niet omlaag krijg dan wandel ik. Dat vind ik belangrijker dan de warmte. Al is het met warmte lastiger maar als die hartslag niet meer terug gaat dan raak je die warmte dus niet kwijt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:17

@ieris, beterschap :(:)
@SV, een dagje te laat maar alsnog gefeliciteerd *\o/* Gaaf die streetart!
@judenjul, gefeliciteerd met je eerste 9km, lekker tempo ook!
@ninus, aangeschoten wild :')

Hier al de hele ochtend miezer/zachte regen. Heb 6.75km gelopen. Stapte binnen en toen begon net de plensbui :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:22

Ik ga vanavond weer voor een uurtje kickboksen. Maar morgen mag ik weer rennen *\o/*
Soms kun je er ook zo naar uitkijken... zeker als ik jullie berichten hier lees.
Dan krijg ik vaak zelf ook gewoon weer zin om te lopen.

Zondag lopen we een lokaal loopje hier in de buurt :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:00

BeFunny schreef:
Die gaf aan dat ze te snel was begonnen. Dat ze zich ineens niet lekker voelde en haar hartslag niet daalde. Ze heeft er hartklachten aan over gehouden. Blijvend dus. Dat is wel echt serieus.

Is iemand die echt al 25 jaar loopt en ook ultras. Een ervaren loper en het gebeuren van de hitte beroerte was twee jaar terug bij niet eens tropische temperaturen.

Het verhaal heeft mij wel wakker gemaakt dat ik Iig altijd die hartslag wil kunnen managen. Als ik het niet omlaag krijg dan wandel ik. Dat vind ik belangrijker dan de warmte. Al is het met warmte lastiger maar als die hartslag niet meer terug gaat dan raak je die warmte dus niet kwijt.

Ja het kan heel heftig zijn en zelfs fataal aflopen. Ik ben er ook wel bewust mee bezig geweest zondag. Ik weet dat mijn hartslag snel oploopt, maar toe ie al vrij in het begin hoog in de 180 zat ben ik gewoon gaan wandelen. Ik deed immers mee voor de lol :j

Ik wil vandaag weer lopen, even het laatste zuur eruit. Heb er weer zin in!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:11

Be funny, doe je goed, veel plezier vandaag!

Musli, ja leuk dat je er zo naar uitkijkt om je loopje te gaan doen, goede motivatie heb je!

Tiggs, knap dat je de damloop hebt uitgelopen! Goed dat je even rustig aan doet!

Dank je Ninus, het gaat gelukkig vandaag al een stuk beter.
En ben ook heel blij dat de route uitgepijld is zaterdag, anders weet ik niet of het me zou lukken, zonder jou en je top navigator, of SV!

Ik las afgelopen week nog een goed stukje op social media, zag het voorbij komen, en vind zeker dat hij een goed punt heeft:
https://www.sportrusten.nl/waarom-we-ni ... uWTtcA0jVM

Vandaag nog een klein rondje gelopen, het ging gelukkig goed, alleen op de terugweg was mijn zwarte shirt, meer groen, van de fluimen die ik verloor ;)
En toevallig zag ik toen ik thuiskwam, dat mijn horloge voor deze week precies 42km aangaf, dat vind ik wel grappig om zaterdag de 42 mee te beginnen!
Ben benieuwd hoe ik me na de trail ga voelen, misschien inderdaad wat langer rust pakken dan.

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:28

Tiggs schreef:
BeFunny schreef:

Ja het kan heel heftig zijn en zelfs fataal aflopen. Ik ben er ook wel bewust mee bezig geweest zondag. Ik weet dat mijn hartslag snel oploopt, maar toe ie al vrij in het begin hoog in de 180 zat ben ik gewoon gaan wandelen. Ik deed immers mee voor de lol :j

Ik wil vandaag weer lopen, even het laatste zuur eruit. Heb er weer zin in!

Heb ik ook gedaan bij de veluwsetrail hoor.
Ik stond vooraan bij de start. Ik stond daar met iemand te kletsen en toen zei iemand kom even naar voren we gaan van start. Maar na het zand stuk was er een wat smaller pad waar je niet echt kon inhalen en ik liep dus tussen de snelle gasten. Echt iets voor mij BTW. Maargoed toen moest ik van mezelf even door tot het breder werd en men mij makkelijk kon in halen want no way dat ik in de weg ga lopen. Maarja toen was de hardslag Sky high geweest. Goede les trouwens :j overal waar ik kom denken ze dat ik snel ben. Zo zie ik er uit en als we dan aan de praat raken en ik zeg dat ik nog maar moet zien of ik het red in de tijd zeggen ze ja joh makkelijk. Voor mij is dat nog niet zo makkelijk Iig ;)

Ik heb vandaag gelopen. In slowrun tempo. Bewust. Ik wilde in zone 3 en 4 lopen ipv 4 en 5 en het liefst de meeste tijd in zone 3. Laat dat nou nog gelukt zijn ook.

Ik was gestart met regenjas maar na een uur bleek dat toch wel warm dus ben ik even gaan wandelen en heb even stil gestaan die jas in de tas te doen. En later heb ik weer even stil gestaan bij een brug die net open moest gaan nog toen ik daar aan kwam. Daar deed die wel lang over. Heb stiekum ook een paar korte sprintjes getrokken heel kort enkel om wakker te blijven maar niet zo dat ik rood zou komen. Ondanks dat het tempo dan tegenvalt en wat kleine ergernissen. O.a een auto van achter die niet heel even kon wachten en toeterde en toen heel hard voorbij scheurde. Heb ik toch heerlijk gelopen. De regen was ook heerlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Ieris, ik zie dat je ook lekker gelopen hebt en 42km. Best bijzonder om precies dat getal te zien staan dan. Leuk.

@Ninus veel plezier bij Kickboksen en morgen met lopen :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:45

Zaterdag wedstrijd in Nijmegen.
Geen douches aanwezig.
Daarna twee uur in de auto naar huis.
Is spierpijn de volgende dag.
Hoe doen jullie dat?
Gewoon maar accepteren dat het zo is?
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 21-09-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:50

Ik reis zelfs zo met de trein. Douche pas thuis.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:00

Bij mij hangt douchen totaal niet samen met spierpijn, doe het altijd thuis.

Ik ging net lopen, alles riep NEE. Omgedraaid en een uur op de bank geslapen. Het zal wel ergens goed voor zijn…

BeFunny, goed dat zoveel zone 3 gelukt is!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:01

Ik douche ook nooit ergens na een loopje. Dat komt thuis wel weer.
Dat heeft bij mij ook geen invloed op wel/niet spierpijn. Achteraf even rekken/stretchen vaak wel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:07

Ik wandel altijd nog minstens 1 km.
Dan ben ik en het evt zweet kwijt.
En ik kan gelijk mijn enkels los draaien en evt wat strekken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:51

Ik douche ook niet en bier en patat is ook niet de beste herstelmaaltijd, maar op zo’n moment zo lekker!

Levi, goed dat je naar je lichaam geluisterd hebt!

BeFunny en Ieris: lekker gelopen!

Ik heb iets meer dan 4K gelopen, toen was het wel weer genoeg. Er zit nog wat vermoeidheid in van zondag, maar het was wel weer lekker. En heerlijk, die regen haha.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:59

Ik douche ook altijd pas thuis. Bij mij ook geen invloed op spierpijn.

En bier en patat altijd erg lekker ja :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:48

Douchen heeft bij mij ook niet te maken met spierpijn.
Ik douche thuis pas.

Goed gelopen BeFunny!

Net een herstelloopje gedaan in de regen.
Ongelooflijk wat lagere temperaturen en regen doen met mijn hartslag.

Afbeelding

Morgen na het werk maar weer eens een tempoloopje of intervallen.
Zondag waarschijnlijk trailen in het Reichswald in Duitsland met mijn vriend en dan gaan de stokken mee.