Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:39

Dat wist ik niet, excuse me! :o
Hopelijk krijg je er een fijne mentor voor terug, dan heb je iig 1 persoon waar je terecht kan.

drafbalk

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:48

ja hoop het ook

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:15

buster4ever schreef:
@V NLD = non learning disabillety zeg me als ik t niet goed schrijf
heb ervan nog een heel boek thuis van liggen..dus als iemand geintresseerd is pben;) want me ex had dus nld was best lastig om ermee om t gaan maar ook omdat ik autisme heb kon ik t behoorlijk goed met hem vinden altijd..

@Sem_ ik kan me helemaal vinden in die zinnen...
nou bij mij gaat t momenteel dus echt weer stinkmodder...ben weggelopen op me werk omdat ik gewoon niet kon praten over me autisme en ik enkel niks goed kon doen en dat elke dag t horen kreeg nou ik ontplofte gewoon van woede de laatste keer en dat heb ik dus heel erg dat ik alles blijf opkroppen en dan boem 1 grote bom die afgaat...
t kleven bij mensen heb ik oko best wel heel erg..vind t soms best vervelend maar aan de andere kant ook wel fijn ofzo..
ook ik ben een persoon die over zich heen laat lopen of hoe je dat moet noemen..tegen drukte kan ik dus echt niet dan word ik paniekerig..
nieuwe dingen is allemaal eng en t liefst ga ik daar dan ook niet heen... kan oko zeker niet tegen verandering want o wee als iets niet doorgaat op een dag dan ben ik dus niet te genieten..
Dat is erg vervelend! Bij mijn stage ben ik op de één na laatste dag ook weggelopen
ik trok het gewoon niet meer, zonder jas, fiets, rugzak, die mensen mij maar zoeken en ik was
al naar huis gelopen. Gelukkig heb ik niet meer terug gehoeven, enkel om mijn excuses aan te
bieden. Ik moest daar elke dag huilen en ik dacht dat iedereen boos op mij was (dat idee heb
ik vaak).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:05

Ik vraag me toch zo vaak af waar mijn autisme nou een rol
in speelt in het dagelijks leven en wanneer niet.. Het is er altijd
maar wanneer heeft het 'schuld' aan iets..?
Ik weet het niet.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:25

Heey,

Wat herkenbaar is alles wat hier geschreven wordt!
Gelukkig ben ik niet de enige..
Wat ik me wel eens af vraag: Kan een paard (of ander dier) autisme hebben??

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:38

horselove154 schreef:
Heey,

Wat herkenbaar is alles wat hier geschreven wordt!
Gelukkig ben ik niet de enige..

haha, dan zou onze hond dat ook hebben!! :D
rend van hier naar tokyo.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:41

Wat een vraag! :D
Ik ben even aan het googelen gegaan maar daar kwam niets uit. :P

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:42

Wat is er mis met de vraag?? |(

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:46

Nee ik bedoelde het niet stom hoor, juist interessant, leuk! :D
Juist meer dat ik ook vaak met dat soort vragen zit waarvan
veel mensen denken, hoe kom je nu weer bij zo een vraag?
:(:)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:48

Sem_: Oké, ik snap het, ik dacht ff dat jullie het een stomme/domme vraag vonden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:48

horselove154 schreef:

Ik zou zeggen: de afwijkende informatieverwerking zal ook zeker bij dieren kunnen voorkomen. En ik denk dat je ook zeker dieren kunt vinden die aan de diagnostische criteria van autisme voldoen (als je ze vergelijkt met andere dieren van hun soort.)
Tegelijkertijd zijn dat soort dingen niet gedefinieerd voor dieren, en ik denk dat het ook geen meerwaarde heeft om dieren als 'autistisch' te bestempelen.

Ik vind het ook een goeie vraag :)

(Edit: typfoutje :) )
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 18-01-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:57

Ja.. Dieren schieten er natuurlijk niet mee op, met een diagnose. :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:47

Ik ben er van ovetuigd dat er autistische en ADHD dieren zijn :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:49

Het klinkt inderdaad wel aannemelijk.. Ik bedoel, waarom niet?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:26

een vraagje voor de autiste hier,
veel van jullie zullen wel een gehad hebben dat er zo veel ander en verkeerd ging dat je bij iets filpte (laten we even zeggen dat je bijv. zelfstandig moet werken maar je hebt toch deze zelfde weektaak als vorige week wat je normaal nooit heb en die dag ging alles al anders en was er ruzie in de klas enz. enz.) en je denkt dat je alles niet af gaat krijgen want het moest immers al vorige week en nu word je boos. Hoe wil je dan dat er met je omgegaan word? wat werkt het beste en wat werkt juist niet.
Ik werk nu met autistishe kinderen en ik vind het moeilijk in te schatten wat ze nou het fijnst vinden in dit soort gevallen.

Kunnen jullie mij tips geven zodat ik beter met deze kinderen om kan gaan en het voor hun prettiger kan maken?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:35

als ik dus boos ben wil ik t liefst gewoon even weg van iedereen als ik thuis boos word ga ik naar boven in me kamertje...me ma laat me daar gewoon uitrazen tot ik weer rustig ben dan kom ik weer naar beneden ..

op me werk werd ik ook wel eens boos en dan heb ik gewoon op de bel gedrukt van neem het even over ik moet even tot mezelf komen ... gewoon even alleen ergens zitten ofzo...en dan gewoon met rust gelaten worden zodat ik alles weer op een rijtje krijg

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:42

Ik werk met autistische kids 1 met klasiek autisme en adhd en 1 met pdd-nos. Ik vind het super fijn om met deze kids te werken. Tuurlijk is het soms lastig om in te schatten wat ze willen wanneer ze boos zijn maar als je een vertrouwensband met ze hebt vinden ze het vaak toch fijn als je in de buurt bent. (bij de autistische kids waar ik werk is het iig wel zo) Soms willen ze eventjes alleen zijn en dat mag dan ook, als het weer goed zit komen ze wel weer terug om verder te gaan waarmee ze bezig waren (denk aan koken of een spelletje)
@ paix: ik heb wel eens gepraat met de jongen waarmee ik werk die klasieke autisme heeft het duurde lang maar hij heeft mij wel kunnen vertellen in woorden en lichaamstaal wat hij wil als hij boos is. Hij vind het heel moeilijk om over zijn ''fouten'' (volgens veel mensen die autisme niet begrijpen)gedrag (bv schoolregels niet na kunnen komen en dat daar een sanctie op staat) te praten. Maar door t samen te proberen om er over te praten lukt het em al heel goed hij groeit enorm!!Ben echt trots op de kids waar ik mee werk.

(ik weet dat er heel veel vormen autisme zijn) Als mensen vragen hoe moet je omgaan met iemand die autisme heeft?!
Gewoon hetzelfde als hoe je met iedereen omgaat alleen in je achterhoofd houden dat je soms wat meer gedult moet opbrengen.

Goed topic hoor!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:46

Ik heb dus 3 dingen van een soort Autisme.
PDD-NOS (lichte vorm, maar merk het wel.)
ADD & Dyspraxie.

En heb die beperkingen zeg maar, maar is op Wikipedia opgezocht en wat in mn Profiel gezet. :)

Maar merk wel als ik thuis boos word, en dan ben ik echt Agressief.. en ook niet zo'n klein beetje ook.
Dan heb ik de neiging om met dingen te gooien zoals scharen, messen(eet) enz..
Heel vaak maak ik het klusje wel af waar ik mee bezig ben (Vaatwasser inruimen) .
Daarna ga ik dan naar mn kamer en ga ik heel hard muziek luisteren zoals Hardcore.
En ongeveer na 30-60 min. ben ik wel redelijk afgekoeld en dan probeer ik wel naar beneden te gaan,
wat vaak niet lukt!

En als ik ruzie heb met mn oudste broer dan is het vaak dat ik heeeel boos naar boven ben gegaan.
Dan gaat ie vaak tijdens zo'n woede-aanval naar binnenlopen waar ik vaak alleen Nee opzeg op de vragen
die hij stelt.
Maarja, heb de laatste tijd niet echt een woede-aanval, alleen op Donderdag nog gehad..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:23

@ Siggislief, wat lokt bij jou zo'n aanval uit? Ik heb het tegenwoordig niet vaak meer, maar áls het gebeurd is de oorzaak meestal dat ik oeverspoeld wordt, niet begrepen wordt en vervolgens gefrustreerd raak van machteloosheid. Wat dan omslaat in woede :j

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:27

misschien lichtelijk achterhaalde info, sorry als het al ergens anders vermeld is, had niet zo'n puf het hele topic te lezen. Op de eerste blz staat dat ADD en ADHD vormen van autisme zijn. Volgens mij zijn dit beiden geen vormen van autisme maar vallen ze onder de aandachtstekortstoornissen. Het kan wel zo zijn dat kenmerken elkaar overlappen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:20

Wanneer ik boos ben (vaak gewoon door plotselinge stress) wordt het
werkelijk even zwart voor mijn ogen en volgt lichte duizeligheid, vervolgens
ga ik dírect tegen hetgeen in wat me opgedragen is, bij mij moet altijd
alles even bezinken om een plekje te krijgen en dit geld ook voor onverwacht
huiswerk op korte termijn. Ik vind het dan fijn om even met rust gelaten
te worden zodat ik even uit kan razen, verder zou het fijn zijn om er dan
even over te praten zodat er geen miscommunicatie ontstaat en ik me veilig
kan voelen.
:)

Je moest eens weten hoe vaak ik op het punt sta om in huilen uit te barsten
om één simpel opdrachtje meer, of leerwerk. :7

@Alwiene; Overspoeld ja, dat is het juiste woord! Wat jij zegt is heel herkenbaar.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:05

Drafbalkje, wanneer word jij eens een keer echt boos?
:D
sorry, ik zit je een beetje te plagen, je bent mijn lieve meid hoor :(:)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:01

Heey,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik blijf het leuk vinden dat ik mezelf herken in het geen jullie schrijven...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:17

paix schreef:
Kunnen jullie mij tips geven zodat ik beter met deze kinderen om kan gaan en het voor hun prettiger kan maken?

Ik pak ook even mijn eigen ervaringen mee van het vrijwilligerswerk (waar overigens niet alleen kinderen met autisme paardrijden, maar ook met verstandelijke handicaps en allerlei mengvormen. Maar de grote lijnen van de aanpak zijn toch wel hetzelfde.)
Tijdens het boos zijn is het denk ik vooral het belangrijkste om de kinderen de kans te geven om zichzelf te hervinden. Hoe dat het beste kan, hangt er een beetje van af. Sommige kinderen reageren beter op afleiding, anderen door ze houvast of gewoon vast te houden, weer andere moet je even met rust laten. Maar dat alles op een vrij kalme manier - dat jij niet nog meer emoties in de situatie brengt maar het vaste punt bent. Als je dus wegloopt om rust te bieden, dan niet boos met de deuren slaand, maar op een neutrale manier, alleen om even rust te bieden.

Maar wat ook enorm belangrijk is, is wat er daarna komt. En dat is: een hele duidelijke dikke streep. Bij sommige kinderen kun je nog even op de situatie terugkomen, bij anderen heeft dat geen zin en maakt dat de zaken eerder moeilijker, maar altijd moet het afgesloten zijn met iets positiefs, waaruit duidelijk blijkt dat er niets 'kapot' is, je hem niet meer kwalijk neemt, dat jullie gewoon weer verder gaan. (Dit is trouwens soms best moeilijk want dat betekent dat je ook je eigen emoties gewoon helemaal los moet laten op dat moment, en er ook voor jezelf echt die streep onder moet zetten.)

Daarnaast kun je op lange termijn nog kijken wat je anders kunt doen om die situatie niet tot een uitbarsting te laten komen. Waardoor flipt hij/zij? Als je vooraf duidelijker maakt wat er verwacht wordt, helpt dat? Of kun je hem leren in het begin van de boosheid iets anders te doen? (Bijvoorbeeld zelf al even weglopen om rust te vinden of iets dergelijks? Dit is bij ons vrijwilligerswerk vaak niet aan de orde trouwens., daarvoor zien we de kinderen toch net te weinig. En zoveel uitbarstingen zijn er gelukkig ook niet. Maar goed, we zien ze een uurtje per week, ze doen bij ons dan ook iets wat ze erg leuk vinden, en er is toch wel 1-op-1 aandacht, en dat maakt de situatie natuurlijk wel anders.)

Heb je hier iets aan?

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:32

Sem_ schreef:
Je moest eens weten hoe vaak ik op het punt sta om in huilen uit te barsten
om één simpel opdrachtje meer, of leerwerk. :7

Dit zie ik ook vaak bij mijn dochter gebeuren.
Dan lijkt het wel zo maar van het ene op het andere moment "teveel" te zijn, en dan komen de tranen.