Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:35

Oke, ik denk dat ik hem wel verstuur.
Hij wordt wel echt lang...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:36

geeft niet, heb tijd Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:24

Oei, ik heb hem naar je verstuurd, in word zijn het bijna 4 pagina's...

Zie maar of je het wil lezen...

Edit: Hmm, zie hier en daar wel wat spelfoutjes waar ik overheen gekeken heb, maar ik denk dat het er niet minder leesbaar door is. Ik geloof dat ik nu eerst maar eens een koppie thee ga zetten voor mezelf Knipoog

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:32

Ik voel me weer zo alleen he Boos!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:57

ik ken het..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:31

Heb net de psych. gebeld, donderdag kan ik er al terrecht, ik ben heel benieuwd! (en bang Bloos )

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:04

@ Barbalala:
Goed dat je gebeld hebt zeg. Bij mij is alles een beetje in een stroomversnelling geraakt. Omdat het echt niet goed ging, ben ik eerder bij de psycholoog terecht gekomen. Deze week twee keer geweest.

Het is voor mij confronterend, maar ik kom er iedere keer toch rustiger weg. Ik ben er nog lang niet, maar heb nu wel het idee dat ik eindelijk op de goede plek zit.

Het is logisch dat je bang bent, het is nieuw en je weet niet helemaal (of helemaal niet) wat je kan verwachten. Wel een goede stap dat je gebeld hebt! Succes donderdag!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:40

ik heb een goed gesprek gehad en het heeft me ontzettend geholpen!
Sterkte allemaal

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:09

Ik kom net pas dit topic tegen en zit echt bijna met tranen in mijn ogen. Het is allemaal zo herkenbaar! Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Mijn hoofd loopt over maar ik wil niet de "zeurpiet" zijn. Verdrietig

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:16

iedereen moet weleens wat kwijt dan ben je nog niet meteen een zeurpiet!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:22

Dank je, dat is heel lief van je!

Ik denk zelf dat ik dicht tegen een burnout aan zit. Ik ben nog niet naar de huisarts geweest uit angst dat hij juist gaat zeggen dat ik een burnout heb.
Ik ben zo moe, ik voel letterlijk de energie wegtrekken. Tja, leg dat maar eens aan iemand uit dat je helemaal kapot thuis komt van een hele dag achter je bureau zitten. Ik heb huilbuien, snauw mijn vriend om de minste dingen af en heb slapeloze nachten. Elke dag als ik mezelf uit bed sleep moet ik me tegen mijn weerzin om naar mijn werk te gaan verzetten. Mijn baan vond ik altijd zo leuk, het werk heerlijk. Ik kon het niet druk genoeg hebben! Waar is die vrolijke, enthousiaste meid gebleven?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:25

ik zou naar een dokter gaan en met hem praten

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:52

Herkenbaar..

Hier goed nieuws, AD met de helft omlaag gegaan, van 20 naar 10...gaat goed...nu 1,5 week hiermee bezig en geen terugslag

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:16

dat gaat goed voorwaarts Pinacolada. Fijn te horen!
Met mij gaat het weer minder, snel moe, geirriteerd, hoofdpijn enz..
Weet niet precies meer wat ik wil met paardrijden, leasen enz en begin er nogal van te balen...
Vroeger kon ik me altijd ontspannen bij paarden. Het enige waarbij ik dat kon, maar nu...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:39

Goed bericht Pinacolada!

Wat naar dat je een terugval hebt gehad Pollewoppy!

Ik ben gister dus geweest, intake gesprek gehad wat toch wel veel losmaakte.
Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn maar dat viel niet mee.
Ze heeft veel opgeschreven (psycholoog) en volgende week gaan we weer verder.
Op de vraag of ik ook suicidale gedachten heb, heb ik ook eerlijk antwoord gegeven. Daarover heb ik me nooit eerder tegen iemand uitgesproken. We hebben afgesproken dat als ik denk dat ik het niet meer trek, ik gewoon bel of mail en dat we dan een oplossing zoeken mocht dat nodig zijn. Al weet ik dat ik dat toch niet zal doen. als ik me down voel sluit ik me namelijk helemaal af..

Daarnaast dacht ze dat ik depressief was.
Maar dit was een eerste indruk, en ik moet er niet te zwaar aan tillen.
Het komt allemaal wel.
Ergens ben ik een stuk opgelucht, en ergens ook niet, omdat ik weet dat alles nu gaat beginnen, en er geen ontkomen meer aan is, ik kan het nu niet meer wegstoppen.

Zondag heb ik een jaar met mijn vriend.
Voor zijn verjaardag heb ik hem kaartjes voor de efteling gegeven, en die wil hij nu gebruiken, maar ik heb er totaaaal geen zin in.
Gelukkig heeft hij dat ook wel door.

Naja, ik zal maar eens naar stal gaan, want ipv 1 paard, heb ik door een ongelukkig gesprek op de paardenmarkt van afgelopen maandag, een 2e erbij!
Meer zorgen en meer kosten, en als ik het niet red gaat hij weg.
Maar ik hoop toch dat hij kan blijven.

Owja; ik ga 3 nov. op kamers, kamer van een vriendin.
Thuis praten we niet meer met elkaar en mijn moeder doet ineens poeslief nadat ze in mijn agenda heeft gezocht naar info over de psych. :S

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:44

ik vind het niet goed dat je moeder (ongevraagd???) loopt te kijken naar info over de psychiater in je kamer.
Het kan misschien helpen om toch een dagje weg te gaan met je vriend.
Ik dacht ook altijd; ik heb geen zin, kost me teveel energie, maar het hielp me dan wel altijd ontzettend om even afleiding te krijgen.
Ik hoop voor je dat je je wat afleiding krijgt door het nieuwe paard. Veel sterkte gewenst!

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:20

Ik start volgende week vrijdag met een training mindfulness. Schijnt goed te helpen om wat uit je hoofd te komen en beter in je lichaam te zitten. Ben erg beniewd. Iemand hier al ervaring mee?

@Nathalie02: al naar de huisarts geweest? Mij gaf het juist een soort opluchting, dat ik echt iets had en dat er wat aan gedaan kan worden. Dat dat zo zwaar zou zijn met veel terugval wist ik alleen niet. Ik raad je aan gewoon te gaan, hoe eerder je er wat aan doet hoe beter.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:36

Ik heb in 2006 een forse burn-out gehad. Deze had een aanloop van een aantal jaren, want ik was al een paar jaar een bonk stress en depressie. Ik heb nu pas het idee dat ik er eindelijk een beetje overheen begin te raken. Ik ben een tijdje bij een psycholoog geweest, heb een cursus persoonlijke effectiviteit gedaan en ben eindelijk eens echt begonnen mijn jeugd te verwerken en aan mijn eigen problemen die daaruit voort vloeiden te werken. Allemaal heel zwaar, maar de eeuwige aanvallen van stress (was vrijwel nooit ontspannen) en de depressiviteit (kwam ook door de enorme stress) waren ook niet fijn. En dat kwam voor een groot deel door onverwerkte ervaringen en het feit dat ik in mijn jeugd een aantal overlevingsmechanismen heb ontwikkeld die ik nog steeds toe paste. Daarbij had ik langere tijd een collega op het werk die mij als zijn bliksemafleider gebruikte (gelukkig is die naar een ander bedrijf gegaan begin dit jaar), was ik veel te druk met alles, mijn relatie, mijn paarden, mijn fulltime baan, te veel problemen en zorgen etc. Mijn zus is al jaren eerder begonnen met de gevolgen van haar jeugd aan te pakken en daar heeft ze slim aan gedaan. Ik heb lange tijd geprobeerd heel druk te zijn en het allemaal te "negeren", maar mijn lichaam loog er niet om en tussen mijn oren ging het vaak ook echt niet goed. Vaak hyperventilatie, hartkloppingen en toen het op zijn ergst was een paar maal een paniekaanval etc. Vaak dacht ik ook "was ik maar dood". Ik heb ook heel veel boeken gelezen, zelfhulpboeken, veel Engelstalige, want die gaan vaak toch nog een stukje verder en dieper in op e.e.a. Daar heb ik ook een hoop aan gehad. Nu is het aan mezelf om mijn demonen en angsten de baas te worden en anders in het leven te gaan staan. Oja, ik ben ook bewust gezonder gaan leven kwa dieet, want ook je dieet is van invloed op je geestelijk welzijn. Af en toe heb ik nog wel een terugval, maar ik heb het idee dat ik langzaam uit een heel groot dal kruip en dat ik eindelijk de oude ballast van mijn jeugd af aan het werpen ben.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:29

fijn dat het de goede kant op gaat himyar! Ik denk dat iedereen wel een terugval krijgt, zolang je maar het gevoel hebt dat je de goede kant op gaat, ben je goed op weg.
Veel dingen in jou verhaal komen me bekent voor zoals overlevingsmechanismen. Werk er nu nog dagelijks aan om me bewust te worden wat dat voor mij zijn en wat het met me nu doet. Hoe het me nu beperkt terwijl het me vroeger juist gered heeft.
Ik vind het nog steeds lastig om mijn ''bescherming'' op te moeten geven omdat het me nu juist beperkt en tegen houd om te gaan leven ipv overleven.

@meikje; mindfullnes doet mijn schoonmoeder nu ook, schijnt ontzettend goed te zijn. Ik heb er zelf geen persoonlijke ervaringen mee.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:28

BarbaLala schreef:
Ergens ben ik een stuk opgelucht, en ergens ook niet, omdat ik weet dat alles nu gaat beginnen, en er geen ontkomen meer aan is, ik kan het nu niet meer wegstoppen.

Hey Barbalala,
Ik herken dit heel erg. Heb zelf ook nog maar een paar gesprekken bij de psycholoog gehad, een intake gesprek en twee 'noodgesprekken' tussendoor omdat ik het niet meer trok en echt niet meer wist wat ik moest. Ik wilde er eigenlijk ook gewoon niet meer zijn en stond niet meer voor mezelf in. Bij mij moet alles dus eigenlijk ook nog gaan beginnen en ik ben bang voor wat komen gaat. Bang voor wat er nog meer los gaat komen. Ik zie er tegen op, maar weet wel dat ik op de goede weg ben. Maar het zal zwaar worden.

Ik herken je dubbele gevoel...
Heel veel succes dus!

Himyar schreef:
Ik heb in 2006 een forse burn-out gehad. Deze had een aanloop van een aantal jaren, want ik was al een paar jaar een bonk stress en depressie. Ik heb nu pas het idee dat ik er eindelijk een beetje overheen begin te raken. Ik ben een tijdje bij een psycholoog geweest, heb een cursus persoonlijke effectiviteit gedaan en ben eindelijk eens echt begonnen mijn jeugd te verwerken en aan mijn eigen problemen die daaruit voort vloeiden te werken. Allemaal heel zwaar, maar de eeuwige aanvallen van stress (was vrijwel nooit ontspannen) en de depressiviteit (kwam ook door de enorme stress) waren ook niet fijn. En dat kwam voor een groot deel door onverwerkte ervaringen en het feit dat ik in mijn jeugd een aantal overlevingsmechanismen heb ontwikkeld die ik nog steeds toe paste. Daarbij was ik veel te druk met alles, mijn relatie, mijn paarden, mijn fulltime baan, te veel problemen en zorgen etc.
Oja, ik ben ook bewust gezonder gaan leven kwa dieet, want ook je dieet is van invloed op je geestelijk welzijn. Af en toe heb ik nog wel een terugval, maar ik heb het idee dat ik langzaam uit een heel groot dal kruip en dat ik eindelijk de oude ballast van mijn jeugd af aan het werpen ben.

@ Himylar:
Ik herken echt heel veel in jouw stukje, alleen ben ik begin 2008 thuis komen te zitten met een forse burnout. Ook bij mij had deze een aanloop van jaren, al heeft het even geduurd voordat ik dat zelf wilde inzien. Altijd (te) druk met alles en niet kunnen ontspannen. Bij mij is de laatste paar maanden de burnout overgegaan in een flinke depressie, wat ik zelf niet goed begreep omdat er op het werk positieve gesprekken en veranderingen plaats hadden gevonden. Dat zag ik wel weer zitten, maar toch voelde ik me niet beter. Nu blijkt ook dat er veel uit mijn jeugd is dat ik niet verwerkt hebt, maar me wel gigantisch in de weg zit. Ook ik heb me door mijn jeugd bepaalde overlevingsstrategieën aangeleerd, die ik niet alleen thuis bleek toe te passen, maar eigenlijk overal in het dagelijks leven. Ze belemmeren me nu echter meer dan dat ze me goed doet. Daar moet ik nu ook mee aan de gang en dat zal niet makkelijk worden. ik zal moeten accepteren dat dat tijd nodig heeft, want ik wil nog steeds veel te vlug.
Doordat ik minder eetlust heb o.a. doordat ik niet lekker in mijn vel zit en de medicijnen, ben ik minder gaan eten. Daardoor werd ik me ook bewuster dat wát ik dan eet, maar beter gezond kon zijn, zodat ik in ieder geval voldoende binnenkreeg. Ik merk ook dat dat me goed doet en dat inmiddels mijn eetpatroon daardoor positief veranderd is. Dus ook dat stukje is herkenbaar.

Fijn om te horen dat je het idee hebt langzaam uit een dal te kruipen. Dat het dal groot is kan ik me ook heel goed voorstellen.
Ik wist een tijd geleden niet dat een mens zó diep kon gaan...
Ook ik hoop over een tijd te kunnen zeggen dat ik de oude ballast van mijn jeugd aan het afwerpen ben. Want het is momenteel een veel te zware ballast en dat wil ik niet langer.

Sterkte allemaal maar weer he!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:42

Ik kreeg ook last van enorme vermoeidheid en last met slapen, wat een nog grotere vermoeidheid tot gevolg had. Ik ben heel veel gaan lezen over psychologie, zowel op internet als in boeken die ik kocht. Dat is wel een eye opener geweest voor me. Als kind had ik al heel veel stress, zenuwen tics, geen eten door mijn keel kunnen krijgen, angsten, nooit gepuberd vanwege een volledig gebrek aan assertiviteit. Heel lang heb ik gedacht dat dit grotendeels aangeboren was en dat het iets was dat mijn leven lang bij me zou blijven. Maar langzaam aan ben ik gaan zien dat hoe ik was niet aangeboren was en er misschien wel een mogelijkheid was te veranderen. Zo lang als ik de "waarheid" die mij voor was gehouden in mijn jeugd als de waarheid bleef zien, deed ik mezelf erg tekort. De "waarheid" dat ik slecht was, waardeloos was, egoistisch was, overal verantwoordelijk voor was, overal schuldig aan was, nooit voldeed, nooit genoeg mijn best deed, dom was, geen recht had op eigen emoties, helemaal geen rechten had, alleen plichten, geen fouten mocht maken, kinderen lasten, egoisten en mormels zijn, etc. En dan de frustraties en onderdrukte behoeftes en emoties die daaruit voort vloeienden. Al die dingen spelen een rol in alle contacten met mensen, op je werk, in je relatie, tijdens het uitoefenen van je hobby. Ik probeerde zoveel mogelijk mijn emoties te negeren. In neigde naar straatvrees, wilde wel voor mezelf op komen, maar dufde dat niet, hield al mijn gedachten en emoties binnen, was snel uit mijn evenwicht (welk evenwicht?), ging snel aan mezelf twijfelen, de behoefte mensen te ontlopen, omdat ze je vaak kwetsen en je je niet weerbaar durft op te stellen. Eigenlijk heel zwaar en moeilijk, maar allemaal mechanismen van vroeger uit. Eerst moet je je die dingen bewust worden, maar dat viel niet mee. Het bewustzijn is langzaam gekomen, omdat je het allemaal op een gegeven moment echt niet meer trekt.
Ik vond zojuist het volgende artikel: http://www.me-cvs.nl/index.php?pageid=6 ... CSEP%3ECVS

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:06

Was om 5 uur vanochtend mijn bed alweer uit, omdat ik niet meer in slaap kon komen. Heb toen het artikel maar doorgespit. Moest er even inkomen zo op het vroege tijdstip, maar vond er veel herkenbare dingen in terug.

Ik heb de stukken die voor mij zo herkenbaar waren eruit gehaald en zo het stuk ingekort tot een exemplaar dat op mijn van toepassing is. Dit heb ik uitgeprint, zodat ik het nog eens rustig kan bekijken.

Wat voor mij een kleine geruststelling is, is dat (ik citeer):
"Na een eerste reactie op de gebeurtenis van verbijstering en soms ook een emotionele uitbarsting volgen in afwisseling met elkaar de ontkenning en herbeleving."
Dit schijnt nodig te zijn om het te kunnen verwerken. Terwijl ik me een zwakkeling en een loser voelde als ik na een aantal herinneringen, die me veel energie kosten weer in de ontkenning kwam. Ik voelde me zwak omdat ik er blijkbaar niet mee geconfronteerd wilde worden. Tenminste, zo zag ik dat zelf. Dus dit is wel een soort geruststelling, dat die ontkenning er dus gewoon bij hoort.

Ik herkende ook veel dingen in het stukje over de latentieperiode. Er wordt gezegd dat deze periode mede bepald wordt door het voortbestaan van de onveilige situatie. Bij mij is dat zeker het geval. Pas nu ik niet meer afhankelijk ben van mijn ouders, een leuke baan, vriend en huis heb, komt alles naar boven. Ook stond er dat stress op latere leeftijd door de laatste weerstand heen kon breken van onopgeloste psychische trauma's. Dat was bij mij ook het geval (mijn burnout).

En ik herkende me in het stukje over de overactieve levenstijl.
Door het artikel vielen voor mij wat dingen op z'n plek, waardoor ik beter begrijp waarom de dingen uit mijn jeugd juist nu met die burnout naar boven komen. En hoe die burnout (overactieve levenstijl) daar eigenlijk gewoon ook direct mee te maken heeft...

Kortom: Bedankt voor de link!

Ga nu nog weer even mijn bedje in. Hopelijk slaap ik nog een beetje, vind 7 uur voor de zondag wel erg vroeg...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:02

Ik had gister een heel stuk getypt, stopt bokt ermee Boos!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:17

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:17

Ik heb echt geeen zin meer om te huilen ook, dan maar weer een paar dagen hoofdpijn. Scheve mond