Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:54

nou waarschijnlijk doro maffe dagen met kerst etc, waardes zijn raar , insulines zijn aangepast en nu proberen de rust erin te krijgen

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:31

Carolinef, de waarde alweer een beetje onder controle?

Ik ben vandaag weer bij de diabetesverpleegkundige geweest. Me Hba1C was weer verhoogd, die was nu 8.0.

Over 2 weken moet ik weer een paar dagen met een sensor om te kijken hoe de schommelingen kunnen, waar ze vandaan komen.

Ik heb dit al een keertje gehad, maar krijg nu een nieuwere, eentje waar het kastje los van zit en dat ik zelf op het kastje me waardes kan zien. Hier ben ik wel blij mee! Het is deze:

http://www.medtronic-diabetes.nl/Kenmer ... an-RT.html

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:39

Ik heb ook een keer een sensor gehad maar vond het een irritant ding hij gaf hele tijd alarm af, en er is niet veel beters uitgekomen

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:45

ha via het veulentje met diabetes ontdekte ik dit topic! Zelf heb ik ook al 14 jaar diabetes en k heb een eigen hafje. voldoe ik aan de criteria voor dit topic ;) Ik hoop dat ik mee mag kletsen hier! groetjes Astrid

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:01

Ik krijg donderdag ook zo'n sensor. Geen idee nog welk merk...
Heb eerder 1 gehad, dat beviel wel. Was toen voor 3 dagen meten, deze keer voor 5 dagen. ben erg benieuwd!!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:02

Astrid voor zover ik weet voldoe je zeker aan de criteria; je hebt diabetes... Dus: Welkom!

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:41

hier ook schommelende suikers, oja hebben jullie dit weleens gehad: zondag ging ik fietsend naar stal (toch zeker driekwartier heen) en toen even gereden en toen weer terug fietsen. Dus ik had wat minder gespoten en daar aangekomen een broodje gegeten. KWam ik thuis en verwachtte uit eigen ervaring een lage suiker vanwege de inspanning, zat ik op 30,3...

terwijl ik t nauwelijks voelde (wel wat dorst maar ook veel gezweet enz..) zag op internet ergens dat t kan zijn dat je lever suiker af gaat geven dan??? jullie wel ervaring mee?

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:48

Heb wel gehoord dat je met een waarde boven de 15 niet moet gaan sporten. Misschien heb je dat gehad?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:48

asje86 schreef:
hier ook schommelende suikers, oja hebben jullie dit weleens gehad: zondag ging ik fietsend naar stal (toch zeker driekwartier heen) en toen even gereden en toen weer terug fietsen. Dus ik had wat minder gespoten en daar aangekomen een broodje gegeten. KWam ik thuis en verwachtte uit eigen ervaring een lage suiker vanwege de inspanning, zat ik op 30,3...

terwijl ik t nauwelijks voelde (wel wat dorst maar ook veel gezweet enz..) zag op internet ergens dat t kan zijn dat je lever suiker af gaat geven dan??? jullie wel ervaring mee?

Ik heb ook een verzorgpaard als ik daar op ga rijden zit ik na het rijden ook rond de 30, maar ga ik op andere pony's rijden waar ik elke week al op rijd dan zit ik gewoon lager :Y) best vreemd

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:54

Nog maar even in mijn archief gedoken. Uit mijn eigen oude advieslijstjes:

Sporten met hoge waarde
Als je een waarde boven de 15 hebt, heb je duidelijk veel glucose in je bloed. Die glucose kan echter niet in je lichaamscellen komen, omdat je niet genoeg insuline hebt om de glucose erin te krijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld omdat je te weinig gespoten hebt, omdat je je wilde voorbereiden op het sporten of bewegen.

Je gaat bewegen en je lichaamscellen vragen daarvoor energie. Die is er dus wel, maar kan niet in de cel, waar die nodig is. Gevolg is dat je lichaam nóg meer energie gaat leveren uit de opgeslagen reserves. Glucose uit het 'suikerpotje' in je levern (daar zitten wel zo'n 40 klontjes suiker in!) en opgeslagen glucose uit je lever wordt door het lichaam vrijgemaakt en aan je bloed afgegeven. Gevolg: nog meer glucose in het bloed, nog hogere waarden en nog steeds geen mogelijkheid om die glucose in de cellen te krijgen, omdat er geen insuline is.

Enige oplossing: eerst insuline bijspuiten, wachten tot die waarde rond de 12 is en dan pas gaan bewegen. Doe je dat niet, dan krijg je alleen maar hogere waarden.

Leer voor jezelf hoeveel insuline er nodig is om te zakken. Wacht niet met meten tot nét voor een gymles of zo, maar doe dat al een half uurtje eerder. En meet altijd nog even tussendoor. Gebruik in elk geval voldoende insuline voor je maaltijd en corrigeer liever met een extra boterham of een mueslireep, dan dat je te weinig insuline in je bloed hebt om je glucose te verwerken.

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:19

hmm klinkt oke, maar ik zat voordat ik ging fietsen toch onder de 15...en de rest dat zou zeker kunnen kloppen ja..Heb daarna ook gelijk bijgespoten

als ik naar mn werk fiets dan zakt mn bloedsuiker juist ;) ach ja gelukkig nog niks verder gebeurd!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:56

hypoooo's bij t leven., jee heb r gemiddels 2 op n dag, om gek van te worden.

glucosemeter is r ook van t ene op t andere moment mee gekapt, heb nog n prehistorische liggen maar krijg ook n nieuwe thuisgestuurd, top service

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:58

asje86 schreef:
hmm klinkt oke, maar ik zat voordat ik ging fietsen toch onder de 15...en de rest dat zou zeker kunnen kloppen ja..Heb daarna ook gelijk bijgespoten

als ik naar mn werk fiets dan zakt mn bloedsuiker juist ;) ach ja gelukkig nog niks verder gebeurd!

Geen mens hetzelfde he, die 15 is een 'richtlijn'. Bij sommigen treed dit al op rond een waarde van 12.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:19

Carolinef schreef:
hypoooo's bij t leven., jee heb r gemiddels 2 op n dag, om gek van te worden.

glucosemeter is r ook van t ene op t andere moment mee gekapt, heb nog n prehistorische liggen maar krijg ook n nieuwe thuisgestuurd, top service

Pff... Dat valt niet mee!
Toppie dat je zo vlot een nwe krijgt toegestuurd!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:32

Zo. Ik ben sinds een week weer herenigd met mijn paarse Cozmo. :D Ik ga volgende maand op wintersport en een pomp lijkt mij dan toch handiger, daarom nu alvast maar weer teruggestapt. En wie weet, als het goed blijft bevallen dat ik hem dan toch na de wintersport blijf gebruiken.

Ik heb nu in elk geval andere naalden, vorig jaar gebruikte ik dat Cleo systeem, maar die plakkers trokken heel snel los (naald bleef nooit langer dan anderhalf/twee dagen zitten). Ik heb nu andere naalden en dat werkt écht stukken beter!

Waarden zijn goed gebleven, nagenoeg geen hypo's gehad deze week en ook niet boven de 15 gekomen, en ach....voor de eerste dagen weer met pomp ben ik dus dik tevreden :D

Zijn er hier trouwens meer mensen met pomp op wintersport geweest?

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:39

Goh, ik zie nu voor het eerst dit topic over diabetes. K heb het zelf ook. K ben inmiddels 16 en heb 10 jaar diabetes waarvan nu 2 jaar een pomp.
Gelukkig heb ik ouders die er (misschien haast wel meer) mee doen dan ik zelf. T is zeker niet zo dat ik het verwaarloos hoor.. Maar af en toe wordt ik er moe van.. Heb je geprikt, Heb je gebolust? Ja pap, ja mam, al gedaan..

Zijn er ook mensen die vaak onder het rijden zitten met een hypo? wat doen jullie dan? Ik rij namelijk 5 x in de week op mijn verzorgpony..

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:44

Amulet schreef:
Zo. Ik ben sinds een week weer herenigd met mijn paarse Cozmo. :D Ik ga volgende maand op wintersport en een pomp lijkt mij dan toch handiger, daarom nu alvast maar weer teruggestapt. En wie weet, als het goed blijft bevallen dat ik hem dan toch na de wintersport blijf gebruiken.

Ik heb nu in elk geval andere naalden, vorig jaar gebruikte ik dat Cleo systeem, maar die plakkers trokken heel snel los (naald bleef nooit langer dan anderhalf/twee dagen zitten). Ik heb nu andere naalden en dat werkt écht stukken beter!

Waarden zijn goed gebleven, nagenoeg geen hypo's gehad deze week en ook niet boven de 15 gekomen, en ach....voor de eerste dagen weer met pomp ben ik dus dik tevreden :D

Zijn er hier trouwens meer mensen met pomp op wintersport geweest?

Niet met pomp op wintersport geweest. Wel vergeten om onder de kleren te doen en toen is de insuline in de catheter bevroren:O Oeps..
(ik heb de pomp (accu chek spirit) namelijk in zo'n klip aan m'n broek hangen.. veel vinden het niet handig maar ik vind het ideaal. heb het al 2 jaar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:49

Citaat:

Die Cleo hield het bij mij geen dag uit. Ik heb ze veel geprobeerd omdat ik destijds samenwerkte met Smiths Medical, de fabrikant van de Cozmo. De Quickset van Medtronic blijft wel prima zitten, die gebruik ik nu al 7 jaar (met dus een paar maanden er tussen dat ik de Cleo probeerde).

Op wintersport echt je pomp tegen de huid dragen, dat werkt het beste!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:01

Kayouty schreef:
Zijn er ook mensen die vaak onder het rijden zitten met een hypo? wat doen jullie dan? Ik rij namelijk 5 x in de week op mijn verzorgpony..

ja ik krijg ze wel s maar voel t zelf niet als ik op mijn paard zit, hij daarinetegen wel want dan loopt ie niet verder, kan m aansporen, tik met de zweep geven maar meer als 1 stapje gaat ie dan niet verder, als ik t dan maar opgeef en afstijg, sta ik op eigen benen en voel dan pas dak n hypo heb aangezien ik door mijn wiebel knieen zak en moeite heb met lopen }>

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:16

haha je, bevroren is 'ie afgelopen weekend al tijdens het schaatsen :D :o Dus ik ben inderdaad van plan om de pomp zo dicht mogelijk op m'n lichaam te dragen.

@Monique, ik gebruik nu de sets van unomedical, met kort slangetje (30 cm), die blijven dermate goed zitten dat ik na drie dagen echt aan de pleister moet trekken voor 'ie los laat :D
Passen die van quickset ook op de cozmo?

Hypo's tijdens het paardrijden heb ik eigenlijk nooit, dan stijg ik alleen maar (een uur of twee na het rijden beginnen de bls wel te dalen). Tijdens het uitmesten heb ik wel regelmatig last van een hypo ;)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:41

Amulet, die Unomedical-sets ken ik eigenlijk alleen nog van het begin van mijn Cozmo, maar toen hadden ze alleen de schuine instekers, brr. Gaan de sets die jij hebt ook recht het lichaam in of steken die schuin in? En zit er een 'inschieter' bij?

De Quickset past op de Cozmo (ik heb dezelfde paarse als jij hebt), maar je moet dan wel de set bestellen die NIET op de Paradigm-pompen past. Die hebben een afwijkende aansluiting, de Cozmo gebruikt een standaard luer-lock.

Ik bestel deze:

http://shop.boerenmedical.com/t2Product ... ct_id=5970

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:51

Amulet: ik ga dit jaar niet maar heb twee jaar geleden wel mét de pomp op skivakantie geweest, was verder geen probleem maar goed je pomp onder je skibroek en jas houden want anders bevriesd die idd :D :P en je bloedsuikermeter ook in een binnen zak doen ofzo :)

Kayouty schreef:
Maar af en toe wordt ik er moe van.. Heb je geprikt, Heb je gebolust? Ja pap, ja mam, al gedaan..

nou dan kunnen wij elkaar de handen schudden :P :+
mijn ouders doen dat ook wel erg, maar ik vind het meestal wel fijn :) maar soms denk ik echt van: man... ik ben geen klein kind meer hoor :+ als ik ergens heen ga en dan vragen ze wel 10x of ik meter, eten en drinken bij me heb :P (en dat heb ik eigenlijk altijd bij me) Maar dat doen ze vast uit bezorgdheid :)

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:17

Amulet ik ben 2 jaar geleden met pomp op wintersport geweest. Helaas had ie hoogtevrees ofzo... De tweede dag in de lift gaf ie het opeens op. Drama, want ik had nooit aan reserve pomp of spuiten gedacht. Gelukkig daar ter plaatse goed geholpen en prachtige week gehad! Ben er nooit achtergekomen wat er aan de hand was. Heb toen een nieuwe gekregen. En vorig jaar naar Kenya iets beter voorbereid op reis... ;)
Ik draag pomp (Spirit) altijd aan m'n BH. Bevalt mij het beste en geen last van grote temperatuursverschillen!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:23

hoe hebben jullie hem dan vast aan je BH? met een klip ofzo?? en waar precies, echt tussen je boezem? :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:37

Mijn pomkp zit niet eens vast aan mijn BH. Ik heb een forse D-cup en ruimte tussen mijn borsten. Heb het ding dus los in mijn overigens wel heel stevige BH. Wel heb ik er met wat warmer weer een babysokje omheen tegen transpiratievocht.

De speciale BH-hoesjes van de fabrikanten zijn bedoeld om de pomp aan de zijkant aan je BH vast te clippen.

http://shop.boerenmedical.com/t2Product ... ct_id=7252