Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:01

Dat vind ik best vaag eigenlijk. Alsof de operatie nog niet zwaar genoeg is. Dit is de 2e chirurg die ik heb, en de eerste vond het ook niet nodig om ze te verwijderen vóór de operatie.. :=

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:05

Muurp schreef:
Dat vind ik best vaag eigenlijk. Alsof de operatie nog niet zwaar genoeg is. Dit is de 2e chirurg die ik heb, en de eerste vond het ook niet nodig om ze te verwijderen vóór de operatie.. :=

Ja idd en het gevolg is dat de tijd daarna best wel pijnlijk en dik is en dat is het nog steeds.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:35

Bij mij bijv. moest het een half jaar van te voren. Door drukke planning van de kaakchirurg werd het zelfs november kiezen eruit en augustus operatie. Vind het ook behoorlijk heftig, alles tegelijk. Chirurg zou er vast zijn redenen voor hebben, maar ben eigenlijk wel heel benieuwd wat die redenen dan zijn. :=

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:43

Ja idd. Hier ook een half jaar vantevoren. Vind het wel fijn. Dan heb ik dat in ieder geval gehad.
Al zie ik er wel tegenop. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:33

Mijn verstandskiezen zijn er ook al uitgegaan toen ik net de beugel had.. Operatie zal nog wel een jaartje duren.. De ortho zei in 1e instantie dat ze eruit moesten voor de beugel :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:05

1 kant is er nu uit. Verdoving begint nu uit te werken := Volgende week de volgende.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:38

sullebulle schreef:
Bij mij bijv. moest het een half jaar van te voren. Door drukke planning van de kaakchirurg werd het zelfs november kiezen eruit en augustus operatie. Vind het ook behoorlijk heftig, alles tegelijk. Chirurg zou er vast zijn redenen voor hebben, maar ben eigenlijk wel heel benieuwd wat die redenen dan zijn. :=

Ik ook. Over 3 weken moet ik weer terug komen en dan ga ik het zeker vragen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:56

20/08/2008 de dag van mijn operatie; nu 20/08/2009 precies een jaar geleden.

Ivm het nog steeds kwijt van gevoel in kin/onderlip: wie heeft er ervaring met fysio voor deze klachten?
Tevens ook misschien voor het steeds uit de kom schieten/vastschieten van kaakgewricht?
Bij wie heeft dit geholpen en werd dit ook volledig vergoed?
Heb gisteren eens alles nagekeken: mijn hele traject van kaakoperaties en orthodontie heeft 5030 euro gekost! :o
(1 operatie onder narcose om verstandkiezen eruit te snijden, 1 operatie voor onderkaak naar voren te plaatsen en kincorrectie,
ruim een jaar lang ortho bezoekjes, plus alle keren controle bij kaakchirurg na de operaties en consulten vóór de operaties)
Godzijdank is alles vergoed, doordat het medische noodzaak was! :)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:00

Kom net terug van de kaakchirurg. Had mijn eigen kaakchirurg weer sinds 5 weken.
Hij was tevreden en moet pas over een half jaar terug komen als mijn slotjes eruit zijn.
Ik heb ook oefeningen meegekregen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:44

Mijn verstandskiezen zijn er nu uit, mijn kaakchirurg wil er nu vaart achter gaan zetten. In 10 dagen 2x onder het mes voor de verstandskiezen, en nu als het goed is na ongeveer 4 maanden de operatie.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:31

_Cynthia_ schreef:
Kom net terug van de kaakchirurg. Had mijn eigen kaakchirurg weer sinds 5 weken.
Hij was tevreden en moet pas over een half jaar terug komen als mijn slotjes eruit zijn.
Ik heb ook oefeningen meegekregen.

Fijn! Wat voor oefeningen? :)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:28

Voor het openen van mijn mond aangezien die niet bepaald ver open kan. Ik moet mijn duim tegen mijn voortanden duwen aan de onderkant en mijn wijsvinger tegen mijn ondertanden aan de bovenkant. Dan mijn mond open doen en druk op zetten. Dan weer dicht en dan weer opnieuw. 6 keer per dag 5min lang.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:06

Hoihoi!
Even niet op dit topic geweest.
Cynthia: Hoe zit het met de zwelling? Is het nu wél al minder?
Wel goed dat je nu oefeningen hebt, dat lijkt mij handig voor eten enzo.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:39

M_VE schreef:
Hoihoi!

Nee de zwelling rond mijn neus/wangen is er nog steeds helaas. Zie geen verschil meer met de laatste weken. Mijn kaakchirurg zegt dat het wel 3 maanden nog kan duren.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:45

_Cynthia_ schreef:
M_VE schreef:
Hoihoi!

Nee de zwelling rond mijn neus/wangen is er nog steeds helaas. Zie geen verschil meer met de laatste weken. Mijn kaakchirurg zegt dat het wel 3 maanden nog kan duren.

Dat is lang ... :(:)
Ik hoop allesins dat het bij mij geen drie maanden duurt.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:38

Ik heb nu van 8 mensen gehoord dat ze dachten dat ik een zusje had. Moet je nagaan hoe veranderd ik ben :( Om eerlijk te zijn momenteel vind ik het zelf negatief. Ik hoop dat dit nog in positief gaat veranderen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:27

Ik weet nog dat ik ook keihard riep 'als ik dit allemaal van te voren wist, was ik er nooit aan begonnen!'
Ten eerste door het gevoel wat weg was, plus de pijn en stress, en zwellingen.
Gelukkig is dat laatste bijgetrokken, en ben ik nu tevreden met het resultaat. Echter dat gevoel... is ver te zoeken.
Hopelijk veranderd het bij jou ook nog, in het positieve.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:54

sullebulle schreef:
Cynthia: Dat ziet er toch al een stuk beter uit! Grootste zwellingen zijn nu wel weg, of niet?
Hoe is het met je (gebrek aan) gevoel?

Mijn operatie is nu bijna een jaar geleden, 20/08/2008 was het namelijk.
Ik zou binnenkort op controle moeten komen, maar het nog geen brief ontvangen, zal nog wel komen. :)
Helaas nog steeds geen gevoel in mijn kin en onderlip. En mijn kaakgewricht werkt ook niet erg mee.
Dat schiet namelijk steeds uit de kom en dat is erg vervelend met het eten van de wat hardere dingen.
Ondanks deze twee kleine minpuntjes ben ik érg blij dat ik het heb gedaan,
klinkt leuk, maar eigenlijk had ik niks te kiezen, het was echt puur medische noodzaak.
Ik ga ervan uit dat het toch nog wel goed gaat komen met deze twee dingetjes, heeft alleen tijd nodig.

Mag ik je het advies geven om toch maar zelf contact op te nemen voor een controle afspraak? Zeker gezien de klachten die je nog hebt (de ongevoeligheid melden: dat is iets voor een complicatieregistratie), lijkt me goed als ze je nog even zien.. :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:56

Muurp schreef:
Mijn verstandskiezen zijn er nu uit, mijn kaakchirurg wil er nu vaart achter gaan zetten. In 10 dagen 2x onder het mes voor de verstandskiezen, en nu als het goed is na ongeveer 4 maanden de operatie.

Binnen 10 dagen vind ik bizar snel, persoonlijk :) Als ik binnen 3 weken plan, zit ik op het randje, pas na 6 weken is de mond helemaal genezen :) Maar, wachten op ok is ook niet alles, daar zal het vast mee te maken hebben :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:57

WhiteRose, bedankt voor de tip. Ik was al van plan om er even achteraan te bellen!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:00

Binnenkort moet ik ook die operatie ondergaan en ik kan niet wachten; mijn overbeet is ZO irritant! De ondertanden happen precies in het tandvlees achter de boventanden en dat is regelmatig heel pijnlijk.

Van m`n elfde tot m`n veertiende heb ik beugels gehad en ik ben nu weer aan de beugel (na de operatie nog ruim 1,5 jaar), maar de kaken blijven zonder operatie niet goed staan.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:27

Uums schreef:
Binnenkort moet ik ook die operatie ondergaan en ik kan niet wachten; mijn overbeet is ZO irritant! De ondertanden happen precies in het tandvlees achter de boventanden en dat is regelmatig heel pijnlijk.

Oh bah, dat ken ik... Dat had ik dus ook vóór de operatie. Mijn gehemelte zat dan ook vol met wondjes en littekens. Mij werd dan ook direct gezegd dat ik een operatie moest, dat het medische noodzaak was en ik dus niks te kiezen had. :P Wanneer heb je de operatie? en ik welk ziekenhuis?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:39

Vervelend hè! Jij kon dus ook geen stokbroodjes enzo eten :o Of nog erger: pittige dingen na iets ruws *bijt*

In maart zijn de vskiezen gewipt en bij één is daar een abces bijgekomen. Een half jaar na dato, dus in september, kan ik een oproep verwachten.

Dr. Greben gaat het klusje klaren, in Heerenveen :) Is voor hem lopende band-werk (zegt hij! :+ ), dus ik hoop maar dat het goed gaat.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:07

Uhuh, precies wat je zegt! Vreselijk. Enne... ik ben ook bij Greebe in Heerenveen geweest! Voor het naar voren plaatsen van onderkaak + kincorrectie (anders zou ik een mega puntkin krijgen!) Aardige man is dat, ik ben heel tevreden over het resultaat, 't is alleen jammer dat ik het gevoel in mijn kin en onderlip nog steeds aardig kwijt ben(ben nu een jaar later) Maarja, dat komt wel weer! Tenminste, dat zegt hij. 't kon nog wel een jaar duren. Ga zo even bellen, voor mijn vervolgafspraak. Greebe zei tegen mij ook dat het lopende band werk voor hem is, en hij doet het echt vaak hoor, mij werd zelfs verteld dat mensen uit heel het land naar Heerenveen voor hem kwamen, omdat hij zo goed aangeschreven staat! Succes en sterkte ermee!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:30

Dank je, leuk om zo`n tevreden ervaringsdeskundige te treffen :) En Greebe is het inderdaad, wat stom :o Een meisje met wie ik daar sprak kwam apart voor hem uit Twente, dat vond ik ook wel een geruststelling. Maar dat gevoel uit je onderlip en kin... Wat eng! := Komt dat door die protese/ kincorrectie? Dat hoef ik trouwens niet, omdat de kaken in gecorrigeerde stand juist een goed profiel geven (en het nu niet goed is).