verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

guenivere

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:16

Ik heb al eerder 2 verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg en is me prima bevallen nergens last van gehad. En ik moet aanstaande woensdag de andere 2 laten trekken weer in het ziekenhuis bij de kaakchirurg. Ik zelf heb een hekel aan de tandarts, geef mij de kaakchirurg maar Haha!

De vorige keer kreeg ik ook geen hechtingen, kreeg wel zoon spuitje mee om de wond schoon te spuiten. En kreeg ook een flesje mee met spul om mijn mond te spoelen kan ff niet op de naam komen Clown Heb verder niks geen last gehad en de savonds lekker patatjes gegeten terwijl hij de smiddags getrokken is Bloos

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:38

_Veronique_ schreef:
Afbeelding

Bij mij hebben ze dit geval eruit gehaald. Er zat een flink gat, ze hebben wel een stukje moeten snijden vanwege de scheve wortels maar ben toch blij dat ik hechtingen heb! Zie mezelf nou niet echt de 'wond' schoon maken Tong uitsteken Is er bij jullie dan zo veel weg gesneden dat er niet meer gehecht kan worden of wat?

Ik heb 5 of 6 verdovingsspuiten gehad.. Lips are sealed

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:43

er is bij mij helemaal niet gesneden. Tzou wel gehecht kunnen worden maar niet echt nodig volgens mij.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 20:58

Zooo die tand is gróóóóót!
Bij mij is ook toen niet gesneden.
Wel is het gehecht en moest ik na een week weer terug en toen hadden ze de hechting weer losgeknipt.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:20

Allememachies hee! Ik ben blij dat ik er nog maar eentje bovenaan doorheen heb en deze doet me absoluut geen zeer. e rest zit nog allemaal behoorlijk, behalve de andere bovenkies, dat is al wel een beetje een bult. Onderin heb ik het idee dat er helemaal geen verstandskiezen zitten Koe Kan dat???

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:27

Ik heb vorig jaar mijn verstandkiezen laten trekken aan mijn linkerkant, op eigen verzoek. Ik heb nogal ruimte tekort in mijn mond.

Eerst begon het gedonder van het gemompel dat als de tandarts zou blijven trekken hij het bot zou afbreken. En geloof me dat is niet wat je op dat moment wil horen.
Maar die stomme tandarts heeft zowel mijn tandvlees als mijn tong verdooft. Toen ik thuis kwam was ik bang om te slapen, want ik was bang dat ik zou stikken in mijn eigen tong.

Dus mijn tip:
Zorg dat je tong onverdoofd blijft!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:46

bij mij was de helft van me tong ook verdooft. Volgens mij hou je dat niet tegen bij je mond. Toen ik hechtingen in m'n lip kreeg gebeurde percies het zelfde. Maar volgens mij kan je beter ook even niet slapen als je mond nog verdooft is. Bij mij duurde het 3uur voordat de verdoving helemaal weg was.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:57

Zodra je onderkaak verdooft wordt, wordt de helft van je tong ook verdooft Knipoog Daarom mogen nooit beide onderkiezen tegelijkertijd getrokken worden, dan kan je nl wel stikken in je tong omdat deze dan geheel verdooft is Knipoog

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:52

Mijn tong was ook voor een deel verdooft. Dat is echt zo bagger! Kon de eerste 15 minuten bijna niet slikken, en moest bijna overgeven, echt verschrikkelijk is dat!

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:57

Baaaaaaaaaaaaah wat een verhalen allemaal!
De eerste moet er bij mij ook uit.. Lijkt een kleine te zijn dus kan gewoon bij de tandarts ipv kaakchirurg.. De onderste kiezen zitten helaas tegen een zenuw aan dus dat wordt nog wat! Nu heb ik alleen een erg leuke vriend die tandheelkunde studeert.. Of hij hem er alsjeblieft uit mag halen.. Als het mis ging moest ik niet boos worden want het zal zijn eerste zijn!
Met de dag wordt ik nu banger hehe.. maargoed, we zullen zien!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:58

Wow! wat een kies zeg! Dat dat in je mond heeft gezeten Tong uitsteken

Op welke leeftijd komen je verstandskiezen eigenlijk door? (of: horen door te komen)

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:00

Welshcobfan schreef:
Wow! wat een kies zeg! Dat dat in je mond heeft gezeten Tong uitsteken

Op welke leeftijd komen je verstandskiezen eigenlijk door? (of: horen door te komen)

Over het algemeen gebeurt het na je 17e (schijnt de naam ook aan ontleend te zijn)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:01

Vandaar dat die van mij er nog niets zijn... verstand is nog ver te zoeken Tong uitsteken

(en dat terwijl ik al 22 ben! Ach gut )

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:02

Welshcobfan schreef:
Vandaar dat die van mij er nog niets zijn... verstand is nog ver te zoeken Tong uitsteken

ROFL Niet té letterlijk nemen he muhahaha Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:03

naja dat zal wel verklaren waarom mijn zus haar verstand verloor nadat haar kiezen werden uitgesneden... (want daarna ontmoette ze haar 'leuke' echtgenoot Haha!)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:34

Clairee schreef:
Over het algemeen gebeurt het na je 17e (schijnt de naam ook aan ontleend te zijn)

ik dacht dat de naam van Ver stand kiezen gewoon kwam. Omdat ze het verste in je mond staan ofzo haha. Tis in iedergeval niks met verstand hoor.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:11

woowwie die foto! wist niet dat de wortels zo lang waren :S
ik kom dus net trug van de tandarts... hij adviseert me ze er preventief uit te laten halen, wie heeft hier ervaring mee?
hij heeft foto's gemaakt, ze liggen prima, eventueel kan hij ze eruit halen. anders ga ik naar de kaakchirurg.... ik weet alleen niet wat ik zal doen.
de tandarts kent mij, hij neemt alle tijd. maar een kaakchirurg doet het iedere dag en heeft er meer routine in...

met welke kaakchirurgen/ziekenhuizen hebben jullie positieve/negatieve ervaringen?

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:12

brittje88 schreef:
Clairee schreef:

ik dacht dat de naam van Ver stand kiezen gewoon kwam. Omdat ze het verste in je mond staan ofzo haha. Tis in iedergeval niks met verstand hoor.

allebei goed Tong uitsteken

Citaat:
Een verstandskies zou zo heten omdat verstandskiezen pas laat opkomen, net als volgens sommigen het verstand. In ouder Nederlands sprak men ook wel van wijsheidskies. En in Belgisch-Nederlands is wijsheidstand nog steeds een gewoon woord. Verstandskies, wijsheidskies en wijsheidstand gaan terug op het Latijnse dens sapientiae, 'tand der wijsheid'. Dit verklaart ook waarom de woorden voor verstandskies in veel talen zo op elkaar lijken: veel medische termen zijn leenvertalingen uit het Latijn, dat lang de voornaamste wetenschapstaal was. Het zijn de laatste tanden die bij de mens doorkomen.

De alternatieve volksetymologische verklaring dat verstandskiezen zo worden genoemd omdat ze achter in de mond staan (ver-stands-kies) is daarentegen onwaarschijnlijk.
wikipedia

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:48

haha helemaal opgezocht Tong uitsteken

Ik zou het gewoon bij de kaakchirurg doen. Omdat ze het zovaak doen en zwaardere verdoving hebben. Ik ben in Rotterdam gweest dus denk niet dat dat bij jou om de hoek is? Tong uitsteken

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:43

ik woon tussen amsterdam/utrecht in...

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:42

Mijn eerste verstandskies kwam al door met m'n 15e Huilen van het lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:49

Ik ben gisteren geweest en het viel me alles mee. Ik had al horrorverhalen gehoord of meelevende blikken gehad toen ik vertelde dat ik naar de kaakchirurg moest. Ik was dus wel nerveus en dat vertelde ik ook maar de kaakchirurg was erg aardig en het was zo gebeurd. Linksboven was een verstandskies al helemaal door en rechtsonder bijna. Deze heeft hij toen getrokken, niets hoeven wegsnijden en het is ook niet gehecht. Ik was een beetje huiverig over het trekken aan twee kanten maar van die bovenste had ik gelijk al amper last en beneden voelt het wel een beetje raar maar niet pijnlijk. Ik heb gister de pijnstillers geslikt en ik had wel 8 spuiten verdoving gekregen maar vandaag heb ik nog niets ingenomen en ik voel me prima. Ik moet wel beginnen met spoelen en dat schijnt wel zeer te kunnen doen. Maar mijn conclusie is dat ik me al die tijd vreselijk druk heb gemaakt om iets wat ontzettend meevalt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:35

Had ik toch al gezegt Tong uitsteken
Vanmorgen is bij mij mn laatste verstandskies getrokken Lachen Deze ging ff wat moeilijker omdat ie niet ver genoeg doorgekomen was. Maar na een klein sneetje was ook deze er zo uit. Dit keer wel wat meer hechtingen volgens mij Clown Kan ze alleen nog niet voelen omdat mn mond nog bloed en verdoofd is Clown

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:00

Spoelen? Ik heb helemaal niks gespoeld.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:29

Ik was pas 15 toen ik ze kreeg Verward
Mijn tong was trouwens ook verdoofd..alleen de linkerkant leek wel Tong uitsteken