[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyL

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:52

Hallo! ik heb even een vraagje morgen neem ik mijn laatste pil voor de stopweek.. na volgende week begin ik met een nieuwe pil weet iemand hoelang sex dan niet mag?? alvast bedankt!

trouwens kheb al gekeken in dat boekje wat er bij zit maar daar staat nix over in

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:55

tinkerliefde schreef:
Hallo! ik heb even een vraagje morgen neem ik mijn laatste pil voor de stopweek.. na volgende week begin ik met een nieuwe pil weet iemand hoelang sex dan niet mag?? alvast bedankt!

trouwens kheb al gekeken in dat boekje wat er bij zit maar daar staat nix over in

Je bent en blijft gewoon beschermt, je kan dus gewoon sex hebben.

De pil zorgt ervoor dat er geen eisprong plaatsvind, er komt dus geen eitje vrij die bevrucht kan worden. Daardoor ben je dus altijd beschermd mits je de pil natuurlijk netjes op tijd inneemt.
Je hoeft dus niet bang te zijn.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:59

dus na me stop week hoef ik me nergens zorgen over te maken dan ???

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:42

klopt!

als je na 7 stopdagen weer begint, en je er zeker van bent dat je bv op zondag gestopt bent en ook op zondag weer begint, is de kans vrijwel nihil dat je zwanger kunt raken. Er komt dus geen eitje vrij.

Let wel goed op dat je niet per ongeluk een paar dagen te laat met je pil begint, dan is je pil niet meer veilig en kan je dus wel zwanger raken. Je krijgt de hormonen niet binnen die ervoor zorgen dat je geen eisprong krijgt. En zelfs als je daarna wel de pil weer slikt, kan er dan toch een eitje vrijkomen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:57

Oke! heel erg bedankt... en op de laatste dag van mn stopweek maakt het dan uit?? dat vraag ik me eigenlijk al een tijdje af.. omdat je dan toch al een hele week geen pil hebt geslikt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:00

Hoi,
Zelfs op de laatste dag kun je niet zwanger worden, ook al heb je een week geen pil geslikt.

Op ongeveer de 10-14 dag van je cyclus komt er normaal een eicel vrij die bevrucht kan worden. Door de pil (hormonen) gebeurt dat dus niet. Vooral de eerste week dat je de pil gebruikt is het belangrijk dat je geen pil overslaat, dan heb je namelijk de allergrootste kans dat er toch een eisprong komt omdat de hormonen er niet voor kunnen zorgen dat er geen eitje vrijkomt.
Als je in de laatste week een pil vergeet (of eerder stopt) is dat niet zo erg, je bent immers ná je eventuele eisprong.
Je kan dus niet zwanger worden tijdens of net na je menstruatie.
Zelfs als je geen pil zou slikken is die kans heel klein omdat de eisprong dan nog op zich laat wachten.

Snap je het nu een beetje?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:12

ja! heel er bedankt voor de duidelijke uitleg Haha! !!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:56

Mijn vraag:

Ik wilde mijn menstruatie uitstellen dus ik ben zonder een tabletvrije periode meteen doorgegaan met een nieuwe strip van mijn pil Microgynon 30. Nu wil ik zelf tijdens deze strip een stopweek inlassen van 7 dagen. Hierover staat in de bijsluiter: Als u uw menstruatie een keer wilt uitstellen kunt u zonder een tabletvrije periode doorgaan met een nieuwe strip. U kunt met deze strip doorgaan totdat alle tabletten op zijn of desgewenst eerder stoppen.
Ik wil begin nu de stopweek in week 2 van mijn strip. Maar ben ik in deze stopweek wel beschermt tegen zwangerschap?
Deze vraag omdat ik dus 5 weken achter elkaar de pil heb geslikt (omdat ik de tabletvrije periode een keer heb overgeslagen), en ik nu twijfel of ik wel beschermt ben aangezien het gebruik van mijn pil nu een ander ritme aan neemt (en een andere begindag van mijn menstruatie).

Alvast bedankt! Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:44

Anora,

Je kan gewoon stoppen in de 2e week van je strip, die strip kan je bewaren voor als je bv weer maar 1 week nodig hebt, of bv maar 1 pil nodig hebt, altijd makkelijk om een reservepil te hebben (ik liet mijn pil wel eens in de gootsteen vallen).
Na de stopweek begin je met een nieuwe pilstrip.
Je hoeft niet bang te zijn dat je vruchtbaar bent, ik zal proberen uit te leggen hoe dat komt.

In je lichaam rijpt iedere maand een eitje, dat eitje komt uit je eierstok en 'zwemt' naar je baarmoeder. Tijdens die reis en kort erna kan het bevrucht raken door de zaadcel van je vriendje. Je baarmoeder heeft ondertussen een soort 'bedje' opgebouwt van baarmoederslijmvlies om het eitje in te laten nestelen als het bevrucht zou zijn. Maar als blijkt dat het eitje niet bevrucht is, wil je baarmoeder het overbodige slijmvlies natuurlijk kwijt. Dat komt via je vagina naar buiten, en dan ben je dus ongesteld.

Omdat jij de pil slikt komt er dus geen eitje vrij, dat komt door de hormonen die dat tegenhouden. We stoppen eens per maand met de pil om ongesteld te worden. De eerste paar dagen als je stopt wordt het baarmoederslijmvlies opgebouwd, en de laatste paar dagen word het weer afgevoerd via je vagina, je ongesteldheid dus.
Eigenlijk houd je je lichaam een beetje voor de gek, er is immers geen eitje vrijgekomen.
We houden een maand aan (3 weken pil, 1 week niet) om onze cyclus zo natuurlijk mogelijk na te bootsen, maar dit is dus eigenlijk helemaal niet nodig. Daarom is het ook niet erg dat sommige vrouwen 2 pilstrips achter elkaar doorslikken.
Dat is ook het antwoord op jouw vraag, het is dus helemaal niet erg dat je 4 of 5 weken de pil slikt omdat er helemaal geen eitje is vrijgekomen. Je kan dus niet zwanger worden (mits je de pil netjes en op tijd hebt ingenomen natuurlijk).

Ik hoop dat je het nu helemaal snapt!
Groetjes!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:46

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg.
Vriendinnen wisten eigenlijk ook geen raad met mijn vraag, dus ik ben blij dat jij hem hebt kunnen beantwoorden Haha!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:05

ik ben nu al dik een jaar gestopt met de pil.. maar zou nu weer willen beginnen.. ben je dan de eerste maand gewoon veilig of pas de maand daarna?

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:47

Ik geloof dat je de eerste 7 dagen van het gebruik van de pil een extra voorbehoedmiddel moet gebruiken, daarna ben je gewoon beschermt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:12

Als je op dag 1 van je menstruatie begint ben je meteen veilig, anders na 7 dagen. Staat als het goed is ook in de bijsluiter..

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:53

ik heb een vraagje.. als ik aan de pil wil, kan dat ook zonder dat mijn ouders het te weten komen? (van mij krijgen ze het niet te weten Tong uitsteken )

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:00

Ja, de huisarts heeft zwijgplicht. Met het recept wat je krijgt kan je hem zelf bij de apotheek ophalen.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:42

oke dankje, had de huisarts al gebeld maar neemt niet op dus dan ga ik er deze week wel even langs Knipoog

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:01

Anora schreef:
Mijn vraag:

Ik wilde mijn menstruatie uitstellen dus ik ben zonder een tabletvrije periode meteen doorgegaan met een nieuwe strip van mijn pil Microgynon 30. Nu wil ik zelf tijdens deze strip een stopweek inlassen van 7 dagen. Hierover staat in de bijsluiter: Als u uw menstruatie een keer wilt uitstellen kunt u zonder een tabletvrije periode doorgaan met een nieuwe strip. U kunt met deze strip doorgaan totdat alle tabletten op zijn of desgewenst eerder stoppen.
Ik wil begin nu de stopweek in week 2 van mijn strip. Maar ben ik in deze stopweek wel beschermt tegen zwangerschap?
Deze vraag omdat ik dus 5 weken achter elkaar de pil heb geslikt (omdat ik de tabletvrije periode een keer heb overgeslagen), en ik nu twijfel of ik wel beschermt ben aangezien het gebruik van mijn pil nu een ander ritme aan neemt (en een andere begindag van mijn menstruatie).

Alvast bedankt! Knipoog

Hoi,
ik ben ook aan de microgynon 30 en heb laatst hetzelfde gedaan als jij.
ik heb eerst een strip geslikt en toen nog eens 1 week extra, toen ben ik weer aan een nieuwe strip begonnen, dus heb nog ergens een strip liggen van 2 weken, maar anders raak je in de war, dus kan je beter deze als reserve houden

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:02

MissBambi schreef:
ik ben nu al dik een jaar gestopt met de pil.. maar zou nu weer willen beginnen.. ben je dan de eerste maand gewoon veilig of pas de maand daarna?

eerste week nog niet safe, daarna wel

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:45

peqs kan niet posten hier dus voreg mij via pb haar vraag te plaatsen;

Ik heb totaal nog nooit last gehad van de diana-pil, maar de laatste 4 maanden heb ik op de 14de dag last van bruin bloed. Waar kan dit door komen? want ik ben geen pil vergeten. in totaal is dit dus de 3de keer dat het gebeurt, vorige maand slikte ik de pil door want was ik een 3.5 week op vakantie, in de rimboe (=ander verhaal)
moet ik naar de dokter, of weten jullie misschien wat er aan de hand is?

groeten, lisa

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:45

k heb zelf geen idee

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:06

Toen ik gisteren mijn pil wou nemen viel hij is de wasbak, weg pil dus. Toen heb ik een reservestrip aangebroken en die pil dus daaruit gepakt. Nu vroeg ik me af.. hoelang is de pil houdbaar? want die reservestrip gebruik ik natuurlijk zelden tot nooit..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:32

Staat dat niet op de verpakking? Bij de MG30 volgens mij niet op de strips zelf maar op het doosje.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:33

nog een post voor peqs;
ik ben net bij de dokter geweest en die zei het volgende:
het kan drie dingen zijn.
1- een soa
2- een virus/of slechte cellen bij de baarmoeder mond
3- de pil is te licht.

dus voor de mensen die dit zelf ook nog eens overkomt, is het wel handig om te weten.
(geloof dat ze met die slechte cellen zelfs kanker bedoelt O_O iedereen duim voor mij dat het nummer 3 is!)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:35

Laar schreef:
Toen ik gisteren mijn pil wou nemen viel hij is de wasbak, weg pil dus. Toen heb ik een reservestrip aangebroken en die pil dus daaruit gepakt. Nu vroeg ik me af.. hoelang is de pil houdbaar? want die reservestrip gebruik ik natuurlijk zelden tot nooit..

het staat bij mg 30 op de strip aan de zijkant onder een zwarte streep/pijl!
en de datum staat dr dus ingedrukt.bij mij is het niet te gebruiken na 04/2011
erg lang dus want ben pad begin dit jaar begonnen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:51

@ malouuu, heeft de dokter nog iets verder gezegd? (heb nl ongeveer dezelfde vraag alleen dan niet voor de 14e dag maar zo net rond de laatste pil). Ga denk morgen maar f bellen ofzo.