Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:14

Een kapotte kitrand kan zeker wel veel waterschade geven. We hebben dat een keer gehad in de boekwinkel. Ik zag opeens water stromen. Dat kwam door een kapotte kitrand bij schoonmoeder.

Ik heb mijn afspraken gelukkig een week kunnen verschuiven. Net gebeld met het secretariaat dus dat is wel fijn.
En nu bedenk ik opeens tijdens het typen dat de huishoudhulp haar woensdagmiddag had verzet naar vrijdagmiddag. Ai, haar moet ik ook bellen.

Mijn korte termijn geheugen is niet zo best blijkbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:27

Tieneke schreef:
Ik merk heel duidelijke belasting op de nieren +- een uurtje nadat ik Sumatriptan heb ingenomen. Nog iemand?

Ik moet dan heel vaak plassen.
Maar dat zul je niet bedoelen denk ik?

Earth.
Wat naar dat het dan uitstelt. Dan snap ik dat je het niet wilt innemen.

Percy fijn dat je kunt verschuiven.

Hier word alles genoteerd. Anders gaat het zeker mis.

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 15:29

Haha DP ik moet ook heel vaak naar de wc inderdaad. Heel irritant :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:33

Bij mij doet het echt pijn op de nieren, maar vaker plassen is dan toch ook allicht door een werking op de nieren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:55

Ja denk dat vaker plassen wel daar iets mee te maken heeft.
Maar pijn gelukkig niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 15:56

Nee ik idd ook niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:57

Dat slechte geheugen komt me erg bekend voor.
Ik zet al mijn afspraken in de agenda in mijn telefoon, met een eigen kleurcode en een melding 30 minuten voor aanvang.
Wanneer ik mijn telefoon ff niet bij de hand heb of het is erg druk om me heen waardoor ik me teveel moet concentreren om vervolgens alsnog de helft te missen vd communicatie vraag ik of het via whatsapp/sms/email doorgegeven kan worden zodat ik zeker weet dat ik de juiste datum en tijd heb ingevoerd/onthouden.

Mijn huishoudelijke taken staan in een to do list, waar ze zelfs opgesplitst zijn.
Dus bijvoorbeeld een kledingwas draaien:
Kleding verzamelen en in de wasmachine
Wasmachine aanzetten, instellen, wasmiddel&verzachter toevoegen
Kleding in droger, droger instellen en aanzetten
Kleding aan kleerhangers en opvouwen
Kleding opbergen

Het lijkt aan het begin een gi-gan-tische lijst maar doordat je in een paar minuten veel kunt afvinken slinkt de lijst ook vlot weer en wanneer ik afgeleid raak kan ik ook zo terugzien wat er nog gedaan moet worden.
En voor mij geeft het veel overzicht. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:00

Voor degenen die misselijk worden van sumatriptan en/of toch al misselijk zijn van de migraine, sumatriptan is er ook in zetpilvorm.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:04

Ibbel schreef:
Voor degenen die misselijk worden van sumatriptan en/of toch al misselijk zijn van de migraine, sumatriptan is er ook in zetpilvorm.

En ook als injectie.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:05

Vreselijk ongemakkelijk als je moet nekken bij migraine! Ik had het soms en door het nekken kreeg ik nog meer pijn aan mijn hoofd door de druk. Bleh.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:06

Tegendruk geven op de pijnlijkste plekken helpt ietsje om de pijn te verlichten.

Je maagzuur dat door je neus omhoog komt is nog vervelender trouwens, dat brandt nogal. %)
Je hoofd ietsje terugkantelen helpt daar nog het best tegen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:00

Poeh ik met mn fobie voor kotsen heb dan toch wel moeite met dat soort berichten hoor whaha

Maar wat lijkt me dat erg, het hebben van migraine... en zoveel mensen hebben dat ook!

Ik las nog even snel de beperkingen wat betreft paardrijden enzo.
Ik heb momenteel mijn 2e paard in training staan om beleerd te worden voor de wagen.
Mn andere paard staat sinds een jaar voor de wagen.
Ik was een fanatieke dressuurruiter maar inmiddels 35kg aangekomen door de prednison en toen vond ik het niet verantwoord meer om fanatiek te rijden. Doe het nog wel, maar een half uurtje met veel stapwerk.

En toen kwam de keuze die ik mezelf stelde. Óf je zoekt een manier om toch iets fanatieks te kunnen doen, of je verkoopt de boel. Ik heb 3 paarden en dat kost een godsvermogen.... en dan ga ik niet alleen heen om ze in de molen te doen of in de paddock te zetten.
Dus de keuze is gemaakt om te gaan mennen. Vond er in het begin weinig aan, maar inmiddels heb ik met de 1e al wat wedstrijden gereden met leuk resultaat!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:11

Ik vond mennen geweldig, dat mis ik nog meer dan rijden denk ik :D

Gaat ook niet meer, maar is een heerlijke hobby!
Fijn dat dat wel lukt en je zo je drie grazers aan het werk kunt houden!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:17

Gisteren voor het eerst zelf met mn fries gereden....vind het dood eng...maar hij was super braaf!
Afbeelding

En dit is mn andere die nu een jaar voor de wagen loopt. Pas op 12 jarige leeftijd beleerd.

Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:45

Wat fijn dat het zo goed ging!! <3

Ik rij momenteel niet, ik heb de energie er niet voor. Vindt paard overigens niet erg, zo lang hij zijn knuffels en snoepje maar krijgt :))

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:17

Ik ben blij dat dit topic weer een beetje de goede kant op gaat, het was erg onaangenaam om mee te lezen, dus ik had maar niet gereageerd. Ik zag het al op Insta voorbij komen, Ivy! Wat fijn!

Hoofdpijn is echt vervelend, daar kun je zo last van hebben. Migraine heb ik zelf gelukkig niet, maar mijn hoofdpijn komt vaak uit mijn nek en dat is ook zo vervelend. Op dit moment voel ik het iets zeuren. Ik wil na mijn vakantie toch nog maar weer eens bij de huisarts aankaarten dat ik zo vaak last van mijn nek heb. Ik geloof dat ik dat nog niet met deze huisarts besproken heb. Misschien dat hij er wel serieus iets mee wil. Want dat is tot nu toe nog niet gebeurd. 1x mocht ik foto's laten maken, waar niks op te zien was. Nee, zullen ook wel spieren zijn denk ik.. Maar die foto's weet ik ook niet hoor. Ik heb dus echt last van mijn nek en dat straalt soms uit naar de schouder. Aan de achterkant dus, links vooral maar ook waar je hoofd op je nek rust om het zo maar te zeggen (geen idee hoe dat heet _O- ). En toen ik eindelijk foto's mocht laten maken, hebben ze dus foto's gemaakt van de voorkant. Dus meer hals ipv nek en voorkant schouder. Ik heb daar nog extra gezegd dat het om de achterkant gaat, maar dat kwam wel goed zeiden ze. Tot op de dag van vandaag zit me dat niet lekker, maar misschien is het echt wel goed hoor. Maar zoals gezegd, het zullen vast spieren zijn. Ik had altijd al wel last van de schouders enzo, maar ik ben in juli 2015 met een paard over de kop gegaan met springen, echt hard. En toen lag ik op mijn buik in het zand met mijn hoofd naar rechts gedraaid (ik keek als het ware naar rechts). Dus ik denk dat ik toen het hele spul verrekt heb en daar last van gehouden heb. Ik ben er toen niet mee naar de dokter geweest onder het mom van gaat wel weer over, net als alle andere keren dat ik eraf gevallen was. Maar dit ging niet weer over, dus uiteindelijk in oktober toch maar naar de dokter. En die nam me toen dus helemaal niet serieus want ik was er zo lang mee blijven lopen, dan kon het niet erg zijn. Die foto's zijn toen nog een paar jaar later genomen omdat ik maar bleef zeuren.. Ja, en verder eigenlijk niks aan gedaan.. Maar wat er wel mee moet geen idee. Het reageert ook op verandering in het weer, maar ook nu zeurt het alweer terwijl ik echt niks bijzonders gedaan heb vandaag.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:39

Texas, heel irritant als je niet serieus genomen wordt. Zo heb ik, na een val van mijn paard, dus 4 jaar rond gelopen met een verschoven rugwervel omdat de artsen me niet serieus namen en de pijn afschoven op mijn fibromyalgie. Inmiddels loop ik dus met chronische rugpijn. Wervel blijft met geen mogelijkheid op zijn plek ondanks alle therapie en oefeningen. Ze willen niet opereren. Het gaat een zware dag worden voor mij vrees ik. En dan niet alleen door de warmte. De laatste dagen weer erg veel pijn. De fibromyalgie speelt weer aardig op. Daarnaast nog steeds last van mijn rug. Mijn clienten zijn gelukkig erg begripvol dus als ik een wat mindere dag heb houden ze daar wel rekening mee. Maar ja, ze willen ook heel graag een schoon huis natuurlijk. Ach, ik sla me er wel door heen. Paarden lopen lekker op de wei dus daar heb ik een stuk minder werk van. Dat scheelt alweer. Fijne dag allemaal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:00

Je niet serieus genomen voelen is idd heel erg naar.

Wel wil ik toevoegen dat een röntgenfoto dwars door alles heen gaat en of je nu van voor naar achter fotografeert of van achter naar voor, maakt bij röntgen helemaal niets uit. Juist omdat de straling er dwars doorheen gaat. Er moet wel altijd een tweede richting bij, van links naar rechts bijvoorbeeld, omdat een foto die dwars door alles heen gaat de situatie in een plat vlak voorstelt.

Maar als er niets op de foto te zien is, dan zouden er toch meer opties moeten zijn om te achterhalen wat er aan de hand is?
Echo, MRI, CT scan?

En daarin zou een arts je wel gewoon serieus moeten nemen bij je pijnklachten.

Hopelijk doet je nieuwe huisarts dat wel, als je het hierover gaat hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:59

@Texas, als je vermoedt dat het de spieren zijn en je in die richting verder wilt kijken, ben je al eens bij een fysio geweest met je klachten? Misschien dat er oefeningen zijn die je zou kunnen uitvoeren om de spieren te helpen ontspannen of juist om ze aan te sterken. Ik heb zelf bijvoorbeeld een aantal oefeningen die ik kan doen wanneer het bij mij weer eens zeer doet en helemaal vast zit. Bij mij is er wel een duidelijke terugkerende oorzaak + het zit op een andere plek dus het is sowieso niet hetzelfde. Bij mij is de oorzaak overbelasting van de schouder en de spieren daaromheen, met uitstraling naar de nek (dus niet vanuit de nek, maar vanuit de schouder). Wanneer de nek ook is aangedaan dan kan je er ook flink hoofdpijn van hebben.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:55

Fysio ben ik nog niet specifiek voor dit geweest, nee. Ik wil na de vakantie eerst even met de huisarts overleggen over wat hij ervan denkt, en dan kijken of het fysio gaat worden of toch wat anders. Niet serieus genomen worden is inderdaad erg naar, het voelt dan zo machteloos ook.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:07

Heel verstandig hoor imo, eerst de huisarts. Zeker als niet zeker is waar het vandaan komt en of het de spieren zijn

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:41

Texas02 schreef:
Fysio ben ik nog niet specifiek voor dit geweest, nee. Ik wil na de vakantie eerst even met de huisarts overleggen over wat hij ervan denkt, en dan kijken of het fysio gaat worden of toch wat anders. Niet serieus genomen worden is inderdaad erg naar, het voelt dan zo machteloos ook.

Zeker op aandringen hoor! Laat ze het maar goed checken.

Ik had 2 jaar terug zo veel pijn in mijn benen en allerlei pijnstillers geprobeerd. Fysio dacht dat het psychosomatisch was.

Uiteindelijk bleek het zenuwschade. Ik ben blij dat ik door heb gezet. Dus gewoon binnenstebuiten laten keren!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:10

Ga ik ook echt doen! Die paar weekjes kan het vast nog wachten, ik loop er toch al 10 jaar mee nu, maar na de vakantie moet er toch maar eens iets aan gebeuren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 16:21

Wat ben ik blij dat de OS nu bezig is, dan heb ik wat vermaak bij het hele dag binnen zitten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 10:22

Ik snap nu wat je bedoelt met druk op de nieren. Ik had er vannacht en nu last van. Maar ik heb enkel dinsdag sumatriptan genomen.