Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:43

OMG SV wat onwijs klote, zoveeeeel regen! Ik ben gek op concerten maar pfff.
En jou interval ziet er pittig uit maar wel leuk!

Wat fijn dat je al ontslagen bent Suliko! ik denk echt dat sporten goed is voor iedereen als je het maar met verstand doet. Wel vervelend die blaar. Handig zo een huisgenoot wel!

Lekker loopje Goof.

Ah Befunny uiterlijk voel je zelf het beste wat wel en niet kan. :j

Iig duidelijke grafiek zo Sall :Y)

Ik wilde vandaag graag iets meer afstand lopen maar mijn lijf dacht er wederom weer anders over. Uiteindelijk zijn er 7 +1 geworden. Bij de 7 kreeg ik bovenop me darmen en de vermoeidheid ook wat last van mijn knie en ben ik even gaan wandelen. Alleen toen ging het regenen :+ dus toch nog maar even kmtje verder gelopen. Gelukkig was de pijn toen zo goed als weg.
Hebben jullie ook soms dat er van het tempo weinig klopt? Ik heb dat best vaak eigenlijk. Heb redelijk steady gelopen (alle km tussen de 5:10 en de 05:22) en toch gaat die grafiek alle kanten op met zelfs een moment dat ik stil gestaan zou hebben?

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 07:54

Nee dat heb ik nooit.
Maar je ziet wel in je hartslag grafiek dat die wat overeenkomsten heeft met de tempografiek. Behalve dat stilstaan stukje.
Welk type garmin heb je? Hoe heb je de satelieten ingesteld?

Vanmorgen voor mijn werk een rustig rondje gelopen van 9km (we beginnen wat later ivm studiedag) en ik vond gewoon 50 postzegels! Toch bijna 55 euro waard.

Bij mij klopt de grafiek prima.

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:25

Dat heb ik volgens mij niet zo extreem als jij het hebt. Ik heb wel eens dat de afstand vs tijd niet klopt. Gisteren had ik wel dat met de warming up de afstand niet klopte. Ik zou ineens veel verder gelopen hebben dan normaal en toen ik op 500m zat wist ik wel zeker dat ik nog geen 400m van huis was. Dat omdat ik altijd dezelfde route loop in het begin.

Overigens heb ik gisteren per ongeluk de training weggedrukt door de lap toets in te drukken terwijl ik een andere knop moest gebruiken en heb dus de training niet gedaan die er stond, toch vond nu de coach dat ik het goed gedaan heb. Dus schiet mij maar lek. Je doet iets wel, maar te langzaam en het kan beter. Je doet iets volgens de training niet en het is goed. ;)

Mijn shirt van Gieten is ook binnen. Ben er blij mee. Valt iets klein uit, maar kan net.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:39

Befunny, toch lekker gelopen.
Germie, mooie loop. Goed gedaan. En veel plezier van je shirt.
Sall,mooi rondje. Veel plezier met je minivakantie :D
SV, mooie intervallen. En die postzegels joh. Je kan even vooruit nu haha.
Leonie, dat tempo heb ik ook wel eens. Dan heb ik het idee dat ik superstabiel heb gelopen en dan heb ik ook zo'n beeld. Geen idee.

Ik heb vanmorgen weer een klein rondje gelopen, 5,5km.
De eerste 4,5 was vanuit de Garmin training en daarna heb ik er nog een km aan gelopen.
Schiet mij maar lek, maar check mijn hartslag weer >;)

4,5 km, gem. tempo 7.48 met gem. hartslag 128. Superchill gelopen.

Afbeelding

Daarna 1 km, gem. tempo 7.55 met gem. hartslag 164.

Afbeelding

Tussen einde 1e rondje en start van deze km schoot hij weer omhoog, terwijl hij zo stabiel was in het 1e stuk. Ik werd die laatste km ook wel erg moe en kreeg het superwarm.

Maar wel een erg lekker rondje gelopen. In de regen, dus lekker fris.

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:29

Meet je Garmin het wel altijd goed? Want ik heb wel eens gehad dat ik ineens een tijd 'dood' was. Oftewel, dan meet Garmin niets.
Een andere optie is dat je de laatste km echt moe was, maar dat had je wel gevoeld denk ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:54

Ik lees dat Goof het warm had in de laatste km en dat ze moe was. Ik denk dat het gewoon heel goed kan kloppen die hartslag.

Netjes laag de hartslag tijdens de Garmin suggestie Goof :j

Was je even gestopt tussendoor en toen aan die laatste km begonnen Goof? Wat ik denk te zien is dat je daar begonnen bent met een sprint.
Als ik eenmaal een sprint heb getrokken gaat mijn hartslag ook omhoog.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:40

Nee, ik ben niet gestopt en heb ook niet gesprint. Ik heb heel constant een rustig tempo gelopen. Je ziet aan het eind van mijn training al dat mijn hartslag ineens al omhoog gaat.
Ik wil eens gaan lopen met een hartslagband, kijken wat die zegt. Ik heb er 1, maar geen idee waar die is :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 20:10

Ja ik ben heel nieuwsgierig of dat met die hartslagband ook zo gaat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:58

Op het einde een stuk hogere hartslag vind ik niet zo apart hoor. Dan maakt je tempo niet echt uit, maar wordt je moe of wat je zelf zegt, je kreeg het meer warm.
Als ik kijk naar de grafiek toen ik 40 km wandelde, had ik tot 30 km een hartslag tussen de 100-115, de laatste 10 km tussen de 115-130. Echt een groot verschil, terwijl ik langzamer liep. Maar dat komt gewoon door vermoeidheid. Met rennen heb ik het ook wel eens, dat ik aan het einde rustiger loop en toch mijn hoogste hartslag heb.
Ik vind het in ieder geval minder raar dan de sprongen die je wel eens hebt in het begin met opeens 20 hartslagen hoger zitten.

Gister aangekomen in Trois-Ponts! Startnummers opgehaald en een kleine wandeling terug gemaakt naar het basic Château waar we overnachten. Gister veel harde regenbuien en nu in de ochtend ook, als het goed is, is het vlak voor de start droog en blijft het dan droog! Om 10:15 start ik met de 21,75 km, zal wel een modderboel worden!

Bij de start
Afbeelding

Stukje wat we wandelde gister ging over de route van vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de waterval was te zien hoeveel regenval er is geweest, wat een geweld
Afbeelding

En het uitzicht vanaf onze kamer <3
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 09:27

Prachtige omgeving Suliko, heel veel succes en geniet ervan!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:17

Prachtig Suliko!! Heel veel plezier en succes!

Vandaag 10K gelopen, ging heel fijn
Rustig aan, al heb ik onderweg niet echt gelet op hartslag zones of tussentijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knie hield zich koest!! *\%/*
Maar doe ook braaf m’n kracht oefeningen tijdens de warmingup en loop regelmatiger qua frequentie

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:37

Mooie 10km.
Veel plezier Suliko!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:32

Heel veel plezier Suliko!!
Aan de omgeving zal het niet liggen!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:38

Ik lees jullie verhalen af en toe vluchtig door! Jullie zijn nog steeds lekker bezig allemaal. Beetje jaloers makend is het wel :+ . Ik ga dinsdag naar de fysio en ik heb helemaal geen last meer van mijn kuit, dus ik hoop heel erg dat ik dan weer rustig aan mag gaan opbouwen met hardlopen!!

Voor nu mag ik wel andere sporten doen, zo lang ik geen last heb. Gisteren met mijn man samen meegedaan aan Cycling4Climate. Een fietstocht langs de toekomstige kustlijn van NL als de zeespiegel blijft stijgen.

De hele route is van Breda naar Groningen, zo'n 375km. Dat was ons wat te gek. Maar je kon ook inschrijven voor kortere routes, tussen de 40km en dus 375km. Wij kozen voor 125km, van Breda naar Utrecht de Bilt, via 's-Hertogenbosch. Was wel een leuke afwisseling van het hardlopen. Maar na 5u fietsen, merk ik dat ik toch wel blij ben als ik weer mag hardlopen :+

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:44

hallo allemaal, ik kom weer even om het hoekje kijken. even snel door het topic gescrolled en heel veel voorbij zien komen, jullie zijn allemaal toppers!

ik heb het hardlopen na 4 weken weer opgepakt. helaas is mijn conditie in die 4 weken echt flink gedaald. ook veel stress op het werk waardoor mijn RHR (volgens garmin) is gestegen van 50-55 naar boven de 60 afgelopen 2 weken. gelukkig volgende week vakantie (wel met een weekend festival), hopelijk kom ik dan weer een beetje tot rust. en ondertussen het hardlopen dus weer oppakken en hier weer gezellig mee kletsen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:49

Suliko veel plezier, wat een prachtige omgeving en mooie afstand jij bent ook echt een topper.

Sall goed gelopen 10km :j

Vanmorgen BRN afgezegd, de hele week ook niet naar fitness geweest. Maar wel hardgelopen korte loopjes. Vandaag ook. Met wel wat korte sprintjes, meer zit er even niet in. Maar is toch even lekker. En morgen met een vriendin wandelen.

Afbeelding

Mijn hartslag doet door de stress ook gek. Blijft de eerste km ongeveer laag en dan knalt hij de hoogte in.

Afbeelding

Ondanks gas terug

Afbeelding

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:55

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:10

Gefeliciteerd Suliko *\o/*

Nou in bad :')

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:56

Cool suliko!! En idd lekker in bad/onder de douche :+

Wat raar van je hartslag Befunny, stress is heftig voor je
Goed om ook letterlijk even gas terug te nemen :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 16:03

Mooie bling Suliko!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:14

mooie reiger gespot befunny. raar idd wat stress allemaal met je doet/met je kan doen

goed gedaan suliko! hele mooie medaille inderdaad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:53

Lekkere blubber suliko.

Hier was het warm, heb ook een 10km run gedaan. Was grotendeels uit de wind, of de wind in de rug. En asfalt wordt toch snel warm, ondanks dat het 'maar' 19.5 graden buiten was. Maar weer een nieuw record gelopen, net onder de 74 minuten. Ik was wel kapot. En helaas zei de persoon die me terug zou brengen naar mijn auto op het laatste moment af, dus de bus pakken zat er ook niet meer in (geen ov kaart meegenomen, pinpas met lopen ook niet bij me). Dus ik moest 6km terug naar mijn auto wandelen. Ik had vast wel een lift kunnen bietsen, maar heb die 6km nog een beetje hardgelopen, en natuurlijk ook gewandeld. Dus het was op zich prima te doen. Ben door het Asserbos teruggegaan en niet over de weg zoals we met de run liepen.
En ik stond mooi helemaal vooraan in het startvak zodat de tijd tussen startschot en werkelijk onder de start doorlopen hooguit 3 seconden tijdsverschil had.

Het enige bijzondere was dat Garmin aangaf dat ik de eerste km in 5.12 gelopen heb (dat is dus een nieuw record). En bij tempo 5.37min/km beste aangaf, 7.23 gemiddeld. Dan vraag ik me af hoe dat dan kan. Want er staat echt 5.12 in de app voor de snelste km en vandaag gelopen. Ook snelste mijl, 9.15, ook van vandaag, en snelste 5km 34.16, ook van vandaag. Dus ik heb 4 pr's gelopen. Maar het was wel zwaar, zeker de laatste 3.5km.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:54

Tof Suliko, wat een smeerboel.
Goed gelopen Germie. Was het leuk?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:29

Goof schreef:
Tof Suliko, wat een smeerboel.
Goed gelopen Germie. Was het leuk?

Het was gezellig. En schoon. Haha. Ik heb echt stukken lekker gelopen, en kwam eigenlijk zonder extra pijntjes over de finish. Dat is ook wel fijn. Morgen vast wel spierpijn, maar dat heb ik er wel voor over.
Ik zie altijd vreselijk tegen zo'n run op en als ik het dan zwaar krijg is er even niets aan. Maar eenmaal over de finish ben ik blij dat ik gegaan ben. Ik heb de eerste 2km best lekker gelopen. Die heb ik gewoon aan 1 stuk gedaan, daarna ben ik overgegaan op de run-walk-run methode van Jeff Galloway met in mijn geval 60 seconden hardlopen 30 seconden wandelen. En meestal lukte dat ook ondanks een hartslag van 158 ongeveer. Na 6km kwam een enorme dip, echt dat ik dacht van ik moet straks gewoon hele kilometers wandelen. Maar doorgezet en heb zelfs 8km net binnen het uur gelopen. :D En toen dat gelukt was, toen waren die laatste 2km nog wel zwaar, maar wel te doen en voelde het ook wel goed.
Ik liep nu wel echt wat over tempo, maar kwam voldaan over de finish en heb nu eigenlijk nog een heerlijk gevoel. Het ijs wat je kreeg bij de finish ging er ook in, heerlijk, dus dat was ook goed geregeld.
Kortom, prima besteding van de middag geweest.
Ben blij dat ik gegaan ben. :P

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:30

Supervixen schreef:
Nee dat heb ik nooit.
Maar je ziet wel in je hartslag grafiek dat die wat overeenkomsten heeft met de tempografiek. Behalve dat stilstaan stukje.
Welk type garmin heb je? Hoe heb je de satelieten ingesteld?
[ [url=m/elz8P8.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb de Garmin Vivoactive 4s en mijn instelling is GPS + Glonass.
Deze afwijking heb ik echt vrijwel altijd. Ik loop wel bijna altijd in het bos maar dat doen de meeste hier volgens mij. Ik zie die overeenkomsten met hartslag/tempo in deze totaal niet. Bij een interval zie ik wel echt de markeringen ed.

Ik stuur echt nooit meer wat met de post SV. jij wel?

Lekker rondje Goof maar wel weer gek met die hartslag. Ben ook benieuwd wat er met die band gebeurd.

Ziet er prachtig uit Suliko en inmiddels ook over de finisch in iets of wat modderige schoenen :j Ben benieuwd naar je verslag! Morgen nog een stukje toch?

Fijn dat je knie zich stil hield Sall! 10 is altijd een lekker aantal vind ik haha.

Hopelijk kan je gaan opbouwen ierissje! Maar die fietsroute klinkt ook tof!

jij ook hopelijk weer snel aan de gang sunshine!

Wauw mooie foto Befunny! En heb je topic gelezen... snap dat je er even niet aan komt. Lekker doen wat goed voelt.

Jij ook weer goed gelopen Germie.