Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:18

Sinds ik corona heb gehad ben ik ook vaker ziek heb ik het idee. Maar goed. Ik werk met mensen en raak er elke dag heel wat aan met mijn beroep. Dus misschien is het ook niet gek dat ik altijd wel een keer mee doe met iets :+

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 01:57

Griep ed gaat zoveel rond. Beterschap voor iedereen die ziek is! Heel naar als alles even plat ligt qua sporten. Ik wil morgen een rondje wandelen in een natuurgebied. Maar mijn poes zit nu op dit uur vast in de boom. Brandweer gebeld, maar zij komen pas morgenmiddag als ze er nog niet uit is. Dus nu nog wakker en straks even weer kijken. Dus ik ben benieuwd hoe ik mij morgen voel qua fitheid. Ik kan natuurlijk niet slapen met het idee dat mijn poes hoog in de boom zit. :(

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:24

Wat zielig! :( Snap ik heel goed, ik zou ook geen oog dicht doen. Is ze er ondertussen uit?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:56

Ze is er gelukkig zelf uitgekomen!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:24

Vandaag als sportieve activiteit een rondje gewandeld. Geen kickboxen voor mij dit keer. Wat ik overigens ook heerlijk vind! Ik begrijp nu ook heel goed dat ik wat over mijn limiet heen ben gegaan. Maar ik vind gewoon alles leuk. Kickboxen, bodypump, fitness en hardlopen. Ik denk wel dat deze blessure puur komt van de klappen van het hardlopen. Ik heb vorige week zondag op de straat hardgelopen (normaal op de loopband of in het bos.) Daarbij merkte ik afgelopen dinsdag dat mijn schoenen niet helemaal meer lekker zitten. Ik voelde dat de binnenkant van mijn voet tegen de rand van mijn schoen schuren. Daardoor ontstond er blaarvorming. Dus zeker tijd voor nieuwe sportschoenen.

Sporten jullie wel eens meerdere dagen achter elkaar? Want dat gebeurt er als ik groepslessen volg. Aankomende week is het woensdag kickboksen en donderdag bodypump. Daarbij hangt het ook van mijn andere afspraken af wanneer ik kan sporten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:50

Ja eigenlijk altijd haha. Zondagochtend, maandagavond, woensdagavond en dan donderdagavond. Op dinsdagavond is er niets wat ik leuk vind. Vrijdagavond zijn er geen groepslessen. En zaterdag is paardendag.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:44

Zertab schreef:
Ja eigenlijk altijd haha. Zondagochtend, maandagavond, woensdagavond en dan donderdagavond. Op dinsdagavond is er niets wat ik leuk vind. Vrijdagavond zijn er geen groepslessen. En zaterdag is paardendag.

Ah, dus dat is niet heel gek. Ik wil volgende week dinsdagavond wat fitnessen. De klappen op mijn been vermijden. Nog even opzoek naar goede cardio oefeningen. Dan vooral full body. Ik merk dat ik de plek ook wel verneem als ik benen train. Dus even kijken hoe dat gaat. Dan woensdag kickboxen, donderdag bodypump en zaterdag kickboksen. Dus 4 dagen. Of ik hou het enkel bij 3 en ga die dinsdag wandelen. Ik vind meer dan 2 dagen bankhangen in de week wel meer dan voldoende hoor. :')

Wat voor groepslessen volg jij?

De plek verneem ik gelukkig al een stuk minder of bijna niet meer.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:58

Hier ook regelmatig meerdere dagen achter elkaar sporten. Deze week: woensdagavond kickboksen, donderdagavond kickboksen, vrijdagmiddag hardlopen. En vandaag ook hardgelopen :)

Er is niks mis met meerdere dagen achtereen sporten, als je daarna ook maar de tijd neemt om je lichaam te laten herstellen én niet elke dag tot het uiterste gaat in die trainingen... :j

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:01

MuSLi schreef:
Hier ook regelmatig meerdere dagen achter elkaar sporten. Deze week: woensdagavond kickboksen, donderdagavond kickboksen, vrijdagmiddag hardlopen. En vandaag ook hardgelopen :)

Er is niks mis met meerdere dagen achtereen sporten, als je daarna ook maar de tijd neemt om je lichaam te laten herstellen én niet elke dag tot het uiterste gaat in die trainingen... :j

Leuk nog iemand die kickbokst! Hoelang doe jij het al? Doen jullie het op elkaar? Ik ben echt een beginner en soms denk ik waar ben ik aan begonnen. Woensdag weer. Bij ons kun je ma/wo/za kickboksen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:17

Jaren geleden heb ik een tijdje gekickbokst, daarna, om redenen gestopt met trainen daar. Nu sinds eind 2020 denk ik weer aan het kickboksen :)

Ik doe eigenlijk vooral bokszaktraining. Tijdens de bokszaktraining doen we ook wel wat oefeningen met elkaar, maar je weet altijd wat je trainingsgenoot gaat doen. Daar ga ik wel goed op ;)

Het is eventjes inkomen in alle bewegingen en technieken als je nieuw bent, maar je pakt dat vaak wel snel op :j

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:36

MuSLi schreef:
Jaren geleden heb ik een tijdje gekickbokst, daarna, om redenen gestopt met trainen daar. Nu sinds eind 2020 denk ik weer aan het kickboksen :)

Ik doe eigenlijk vooral bokszaktraining. Tijdens de bokszaktraining doen we ook wel wat oefeningen met elkaar, maar je weet altijd wat je trainingsgenoot gaat doen. Daar ga ik wel goed op ;)

Het is eventjes inkomen in alle bewegingen en technieken als je nieuw bent, maar je pakt dat vaak wel snel op :j

Wij doen geen bokszak training. Maar in duo's techniek oefenen en dan op het laatst nog een conditie oefening. Het lastige vind ik dat mijn spar partner in mijn geval beter is dan ik ben en diegene dan niet voluit kan. Of dat de trainer ons steeds moet onderbreken om mij dingen uit te leggen. Dat ik bijvoorbeeld net iets meer mijn heup moet indraaien, of mijn voet anders moet neerzetten. Of mijn lichaam te veel mee beweeg met de stoten. Bij ons mag je zelf je duo kiezen. Dat vind ik aan de ene kant wel lastig dingetje omdat ik dan bang ben alleen over blijf. (Dat kiezen op de basisschool idee) of dat ik met iemand moet die veel beter is dan ik ben. Moeten jullie ook groeten voor en na de training? Na de groet zegt de trainer kiest iedereen een partner dan beginnen we. Vorige week was ik dus "over." Want iedereen had een partner en een vrouw/meid die al 10 keer meer ervaring had wou liever niet met mij. (Puur op ervaring, niet onaardig bedoeld) Dus een ander duo moest uit elkaar zodat èèn van die meiden met mij kon de ander met de meid met meer ervaring. Ik snapte het volledig hoor. Maar het voelde wel even niet gekozen worden in groep 8! Dat vind ik wel weer een nadeel aan kickboksen. Ook moet je een gesprek voeren met je spar partner? Of juist niet. Vindt hij/zin dat je te zacht bent of te hard. Kan dienege dan wel goed trainen? Ed ed. Bodypump is dan toch wel wat eenvoudiger.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:41

Ik snap je overdenkingen wel, maar uiteindelijk is iedereen ooit een keer begonnen en over het algemeen is iedereen echt wel enthousiast om anderen ook de ruimte te geven om te leren.

Maar in duo's techniek oefenen is dan; je krijgt een opdracht om te doen? Eerst de één, dan de ander? Want dat doen wij dus ook. Deels bokszak, deels techniek op elkaar. Maar dan weet je dus wel wat de ander gaat doen :j waardoor je niet hoeft te ontwijken en nadenken en verdedigen enzovoorts...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:42

En qua hard/zachtheid: gewoon doen wat je zelf fijn vindt. Als de andere het te hard vindt, dan moet diegene dat aangeven :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:43

Ik kickboks op dinsdag en als ik de woensdag en donderdag erna voor werk aan de andere kant van het land ben, ga ik of woensdag rustig een minuut of 20 baantjes zwemmen in het hotel, of, als het weer langer licht is, een rondje rustig hardlopen.
De andere 3 weken ben ik gewoon thuis en dan sport ik niet op woensdagavond, maar op donderdagochtend, of krachttraining of fanatiek hardlopen.

Verder probeer ik nooit 2 dagen achter elkaar intensief te sporten, omdat ik elke keer als ik dat wel probeer, mijn lijf vanzelf gaat protesteren en aangeeft dringend rust nodig te hebben.

Ik kan wel de dag erna wandelen of een relaxed rondje paardrijden, maar ik moet krachttraining en kickboksen en fanatiek hardlopen echt doseren, anders sloop ik mezelf en krijg ik alleen maar allerlei vervelende blessures.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:50

Herfstblad schreef:
Zertab schreef:

Ah, dus dat is niet heel gek. Ik wil volgende week dinsdagavond wat fitnessen. De klappen op mijn been vermijden. Nog even opzoek naar goede cardio oefeningen. Dan vooral full body. Ik merk dat ik de plek ook wel verneem als ik benen train. Dus even kijken hoe dat gaat. Dan woensdag kickboxen, donderdag bodypump en zaterdag kickboksen. Dus 4 dagen. Of ik hou het enkel bij 3 en ga die dinsdag wandelen. Ik vind meer dan 2 dagen bankhangen in de week wel meer dan voldoende hoor. :')

Wat voor groepslessen volg jij?

De plek verneem ik gelukkig al een stuk minder of bijna niet meer.

Bodypump en bodycombat. Maar moet nog een goed ritme vinden. Afgelopen weken kwam er van alles tussen dus niet mijn 4 keer per week kunnen halen. En als ik straks weer kan paardrijden, als jonkie is ingereden, wordt het ook weer anders.

Al kan ik prima bodypumpen en paardrijden op een dag. Voorheen met mijn lease paardje ook gedaan :)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:52

MuSLi schreef:
Ik snap je overdenkingen wel, maar uiteindelijk is iedereen ooit een keer begonnen en over het algemeen is iedereen echt wel enthousiast om anderen ook de ruimte te geven om te leren.

Maar in duo's techniek oefenen is dan; je krijgt een opdracht om te doen? Eerst de één, dan de ander? Want dat doen wij dus ook. Deels bokszak, deels techniek op elkaar. Maar dan weet je dus wel wat de ander gaat doen :j waardoor je niet hoeft te ontwijken en nadenken en verdedigen enzovoorts...

Iedereen is ergens begonnen en ik geef het zeker niet op. Wij beginnen met een warming up met stootkussen. Je spar partner houd het stootkussen vast en dan beginnen we vaak met boksen 1,5 minuut (nog zonder handschoenen) op het kussen om je boven lichaam warm en los te maken. Vervolgens zijn de benen aan de beurt middels trappen. 4 rondes want je spar partner moet natuurlijk ook aan de beurt. Daarna na de warming up doen de trainers (zijn er 2) een combinatie stoten en kicks voor. Nu wel met handschoenen.Bijvoorbeeld: 2x links stoten, 1 rechterhoek, een linker opstoot vervolgens rechter lowkick en dan rechter midkick) en dan krijgen we z'n 15 minuten de tijd om die combinatie uit te voeren en komen de trainers langs om te kijken en uit te leggen. (Dus inderdaad eerst de een voert de combinatie uit en dan de andere) je moet dus ook leren blokken. Verschillende combinaties oefenen we op die manier. Daarna is het tijd voor conditie training. Die is vaak pittig. Een paar keer moest de helft van de groep in een circel staan met stootkussen en de andere helft moest rennen en bij elke kussen en los of mid kick geven. Eerst links dan rechts om. Daarna natuurlijk weer omruilen. Of laatst moest de ene helft een stoot kussen pakken en bij de muur gaan staan. De andere helft moest een lowkick geven en naar de andere kant van de zaal rennen en terug en dan 2 lowkicks en opnieuw rennen. Dat tot 7 lowkicks en dan opnieuw naar 1. Daarna nog buikspieren en planken. Les duurt ook z'n 1 uur en 15 minuten ongeveer.

Op zaterdag gaan ze het laatste half uur sparren op elkaar. Dat heb ik nu 1 gedaan. Ik weet nog niet helemaal wat ik daarvan vindt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:58

Ik "mag" van m'n coach niet meer dan 2 dagen achter elkaar trainen :+ in verband met herstel. Maar als je iets heel anders doet op die 3e en/of 4e dag, dan kan het wel hoor, gewoon in de gaten houden of je voldoende kunt herstellen tussendoor.
Ik doe nu meestal maandag rust (wel 10.000+ stappen op rustdagen maar daar zit ik meestal al aan met m'n rondje wandelen in de pauze en zo), dinsdag en woensdag trainen, donderdag rust, vrijdag trainen en dan zondag weer. Ik train zo'n 1-2 uur per keer. In het weekend wandel ik daarnaast meestal nog een langer stuk (vandaag bijvoorbeeld 2,5 uur naar het strand met de hond) en tussendoor doe ik op rustdagen ook wel eens extra cardio :)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:01

Eulogy schreef:
Ik "mag" van m'n coach niet meer dan 2 dagen achter elkaar trainen :+ in verband met herstel. Maar als je iets heel anders doet op die 3e en/of 4e dag, dan kan het wel hoor, gewoon in de gaten houden of je voldoende kunt herstellen tussendoor.
Ik doe nu meestal maandag rust (wel 10.000+ stappen op rustdagen maar daar zit ik meestal al aan met m'n rondje wandelen in de pauze en zo), dinsdag en woensdag trainen, donderdag rust, vrijdag trainen en dan zondag weer. Ik train zo'n 1-2 uur per keer. In het weekend wandel ik daarnaast meestal nog een langer stuk (vandaag bijvoorbeeld 2,5 uur naar het strand met de hond) en tussendoor doe ik op rustdagen ook wel eens extra cardio :)

Heb jij personal training? Heb ik ook wel eens aan zitten denken. Maar voelt het niet ongemakkelijk dat iemand constant op je zit te letten? Zo zie ik dat tenminste bij ons in de sportschool. Ze hebben vanuit de sportschool geen personal training, maar de personal trainers werken zelfstandig en huren de sportschool waar ze hun cliënten dan mee naar toe mogen nemen. (Betalen een bedrag of doen klussen voor de sportschool)
Zijn vaak knappe gespierde mannen. :9

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:13

Ik heb een coach specifiek voor powerlifting :D Dus ik train meestal gewoon voor mezelf, tenzij er een techniekdingetje of zo is waar we wat extra aandacht aan willen besteden en dan plannen we daar even een sessie voor in dat ze fysiek meekijkt.
De coaching zit 'm vooral in dat zij al mijn schema's voor me schrijft en we elke week een "check in" momentje hebben (ik film m'n trainingen en die bekijkt zij dan) met feedback van beide kanten.

Edit: toen ik net begon met krachttraining, heb ik na een tijdje wel 1x per week personal training gehad en daar heb ik wel echt onwijs veel aan gehad destijds! Hij schreef dan ook mijn trainingen en m'n "dieet" (was toen vooral calorieën en macro's) en dan trainde ik 1x per week met hem samen. Vond ik eigenlijk juist heel fijn en heb er ook wel veel van geleerd.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:25

Ow! Powerlifting hoor je ook veel tegenwoordig! Film je dan echt je hele training?

Ja ik denk ook dat je heel veel aan personal training hebt. Soms loop ik als een kip zonder kop door de fitness zaal.

Hm, ik was van plan om deze week di/wo/do/za te gaan. Maar ik weet niet of ik vandaag wel moet gaan ivm de blessure of dat ik beter eerst kan beginnen met 3x met een dag er tussen. Ik denk dat ik dan ga wandelen vanavond. Maar ik wil zo graag!

Hebben jullie ook een gymcrush? :o

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:11

Ik denk dat het slim is, om het even op een rustig pitje te zetten en inderdaad die dag er tussen te laten en het even de kans te geven om wat extra te herstellen :j. Anders kun je straks heel veel dagen niet gaan. Kun je beter nu een dagje overslaan...

Gisteren geen workout, maar wel sportgerelateerd naar de bioscoop geweest. Mijn bootcamp trainer doet mee aan Kamp van Koningsbrugge en had gisteren een zaal afgehuurd bij de bioscoop om gezamenlijk met vrienden, familie en mensen die hij traint de eerste aflevering te kijken :) Heel tof!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:15

MuSLi schreef:
Ik denk dat het slim is, om het even op een rustig pitje te zetten en inderdaad die dag er tussen te laten en het even de kans te geven om wat extra te herstellen :j. Anders kun je straks heel veel dagen niet gaan. Kun je beter nu een dagje overslaan...

Gisteren geen workout, maar wel sportgerelateerd naar de bioscoop geweest. Mijn bootcamp trainer doet mee aan Kamp van Koningsbrugge en had gisteren een zaal afgehuurd bij de bioscoop om gezamenlijk met vrienden, familie en mensen die hij traint de eerste aflevering te kijken :) Heel tof!

Dan wordt het woensdag kickboxen, donderdag bodypumpen en zaterdag kickboksen.

Gaaf die bioscoop zaal! Hoe deed hij de eerste aflevering?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:19

Hij heeft het heel goed gedaan. Niet bijzonder veel in beeld geweest: maar dat is in dit geval eigenlijk heel positief. Betekent dat hij geen zwakte heeft getoond, geen bijzondere uitspraken heeft gedaan en niet negatief is opgevallen :P

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:53

Ik film vooral mijn "main lifts", dus vandaag bijvoorbeeld heb ik 3x6 high bar squats en 3x4 2 sec paused bench press, en daarna nog heel wat accessoire oefeningen (overhead presses, leg curls, lat pulldowns etc). Dan film ik die squats en bench press wel want die zijn het meest belangrijk, maar de rest meestal niet.
Ik vond het eerst echt gênant om te filmen, maar ach ik doe het voor techniek/feedback dus vind het inmiddels niet zo boeiend meer :+

Ik zou inderdaad ook steeds even een dag ertussen nemen, Herfstblad. Dan kun je ook wat beter aanvoelen hoe het gaat. Verder ook wel een goed idee om goed op je andere herstelfactoren te letten (slaap, voeding, algehele stress).

Wat leuk Musli! Ben benieuwd hoe hij het er verder vanaf brengt!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:24

Herfstblad, ik zou het gewoon echt even rustig aan doen. Liever nu wat rustiger dan straks helemaal uitvallen.

Kan je niet gewoon een fitness schema vragen dan? Hier zit dat in mijn abbonement inbegrepen, een fitness schema op maat. Ik heb er alleen geen want ik vind fitness super saai dus doe alleen groepslessen :)