Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:57

Gelukkig genoeg influencers die wel heel positief over borstvoeding zijn.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:54

Gimme_Joy schreef:
Welke vlogster was het nou die helemaal los ging op insta over borstvoeding? Zelf 2 kinderen maar sprak zich zeer negatief uit over voeden in het openbaar. Dat het smerig was enzo. Echt bizar. Dat dit soort mensen een podium krijgen |o


Geen idee, maar ik weet dat er een paar refo influencers zijn die er iets van vinden en dat is prima, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:00

Ik voed altijd en overal. Met de oudste midden in de mediamarkt op de grond. Kind had honger, was nergens een bank of stoel, in de auto was veel te warm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:38

Het laat me volledig koud wat andere mensen ervan vinden van voeden in het openbaar. Zolang je het discreet doet doe je er geen vlieg mee kwaad :)

De reden dat ik het niet meer doe/durf is omdat ik 2x merkte dat een man gewoon heel de tijd zat te kijken :r Dat maakt me dan wel onzeker, want ik voel me op dat moment kwetsbaar.
Met een pasgeborene kan het allemaal ook een stuk subtieler, maar met 9 maanden is het voor mij niet meer doenbaar. In het openbaar vindt ze alles heel interessant en is het: slokje melk, rondkijken, slokje melk, repeat :)) dus ik probeer echt altijd te passen.

Bij familie deed ik het sowieso nooit. Mag er niet aan denken dat iemand je tiet per ongeluk te zien krijgt :o tja ik ben gewoon niet handig genoeg, weet ik van mezelf.

Las onlangs (denk zelfs in dit topic) dat een moeder gevoed had tijdens een belangrijk gesprek en dat de gesprekspartner het niet eens gemerkt had. Daar kan ik alleen maar tonnen bewondering voor hebben! Zou mij niet lukken, het gesprek zou onderbroken moeten worden tot ze rustig en wel drinkt :')

Mloes

Berichten: 5178
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:25

AMCM schreef:
De reden dat ik het niet meer doe/durf is omdat ik 2x merkte dat een man gewoon heel de tijd zat te kijken :r Dat maakt me dan wel onzeker, want ik voel me op dat moment kwetsbaar.


Oh wat naar :(
Ik vond het zelf ook nooit heel chill om in het openbaar te voeden, maar wat moet, dat moet :Y) Zocht dan wel altijd een rustig plekje, of een rustig hoekje in een restaurant bijv. Middenin de Mediamarkt zou ik dan weer niet doen, daar zou ik mij niet chill bij voelen en baby was altijd snel afgeleid dus dat zou geen succes worden.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:45

Stille meelezer meldt zich:
Je hebt nu ook al speciale voedingsdoeken, met een hard “kraagje” rond jouw nek, dat doek niet op baby ligt ivm zuurstof enzo, maar je wel bedekt bent zoals onder een tetra/ hydrofiele doek.

Ik gebruik het zelf (nog) niet, maar volgens de babywinkel was dit een “must-have”.
Eerst maar even dat kind er nog uit krijgen :Y)

-meeleesmodus aan-

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:50

Ik lig ook topless op het strand dus als iemand m'n tiet zou zien, is dat prima. Maar met voedingskleding kom je heel ver.

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:29

Ik ben misschien wel heel makkelijk hoor, maar hier is het shirt omhoog, topje wat eronder zit omlaag, voedingsbh open en gaan met die banaan. Hoe ingewikkelder ik het mezelf maak (met doeken, wat een ondingen toch, je kindje heeft het bovendien snel te warm en geen oogcontact met je enzo...of door mezelf af te zonderen), hoe moeilijker ik het vind. Bovendien 'voed ik graag mijn omgeving op' in dat bv geven puur natuur is, niks om je voor te schamen en altijd en overal moet kunnen. Ik vind dat belangrijk en dus voed ik bewust wél op dat bankje middenin de dierentuin of als we ergens op bezoek ben.

Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt. Uiteindelijk is dát je borstvoeding geeft veel belangrijker dan hóe je borstvoeding geeft <3

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:25

Dat naar je kijken herken ik wel hoor! Ik voed overal zonder problemen en meesten hebben het niet eens door, maar als een vreemde met een bepaalde blik blijft staren voel ik me ook ineens heel kwetsbaar.


Maar, een beetje offtopic Marco, bestaan er refo influencers? Ik ben christelijke in een grote christelijke omgeving van alle stromingen maar die heb ik zelfs nog nooit gezien, meestal zijn die strict anti socials :')

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:28

Ja! Maar ik vind het al gauw refo hoor. Van die lange rokken moeders die vinden dat openbaar voeden niet gepast is.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:50

Haha dat de omgeving opvoeden ben ik ook wel van.

Ik had hier laatst een kinderfeestje met 8 5 en 6 jarige jongetjes die erg nieuwsgierig waren waar mijn kolfapparaat nou voor was. Hilarisch gesprek was dat.

Overigens geen demo gegeven dat ging mij wat ver :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:45

Tactisch gaan zitten doet ook al veel. In een rustig hoekje, met je rug naar de rest van de mensen. Of waar ik ooit was, op een bank met een hele hoge rugleuning ergens in een hoekje. En idd fijne kleding. Als we op pad waren hield ik echt wel rekening daar mee, dat ik kon voeden met niks "on show". Heb nooit een doek oid gebruikt, met kleding die je makkelijk aan de kant schuift kom je heel ver :j

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 22:34

Over gemakkelijke kleding gesproken, welke voedingstops hebben jullie (gehad)? Ik heb er een paar van H&M maar in de was slaan de plastic schuifjes achter op de spagettibandjes kapot. De betere merken hoor ik ook graag overigens, deze had ik beetje uit gemaakt gekocht.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 22:51

Ik heb van mamalicious. En ik woon er bijna in :))

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 00:15

Voedingstops van de Lidl zijn echt super.

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:17

Qua hemdjes gebruik ik het liefst die van de H&M, met die clipjes idd. Heb sommige al ruim 4 jaar in gebruik, maar er is nog nooit iets kapot gegaan?

Qua bovenkleding heb ik van alles en nog wat, Zalando heeft een mooi assortiment voedingskleding. Voor ieder budget is er genoeg te vinden. Zo ben ik positief verrast over de kleding van Anna Field en Zalando zelf :j

Voeden in het openbaar heb ik gelukkig ook nooit moeilijk gevonden. Mijn kinderen hadden er meer moeite mee, vwb afleiding vooral :=
Ik zocht ook altijd een rustig hoekje op idd.

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:57

Ik gebruik de topjes van 1,99 van de zeeman en dan in een maat groter. Ruimte genoeg om ze naar beneden te schuiven. Ik vind voedingstopjes om m'n buik altijd ruimte te veel hebben.

En anders de bandjes van het topje afknippen aan de achterkant en aan de voorkant bijna helemaal. Het laatste stukje bandje kun je dan een lusje van maken om het clipje van je voedingsbh doorheen te halen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 08:59

Ik weet niet meer welk merk ik had, dat is alweer 11 jaar geleden. Maar degene die ik heel fijn vond als ik op stap was werkten volgens dit principe:

https://www.bonprix.nl/product/zwangers ... pt-950702/

En verder had ik voor thuis op de bank heel veel shirts met een diep decollete en daaronder dan een hemd van Zeeman met heeeel veel rek. Dat kon ik dan zo aan de kant schuiven.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:07

Ik heb besloten (deels) af te gaan bouwen. In oktober begin ik met een nieuwe baan waardoor ik mij niet comfortabel voel bij moeten kolven op het werk. Ik hoop dat het lukt de eerste en laatste voeding te blijven geven. Heeft iemand tips? Ik wilde proberen eerst de voorlaatste voeding weg te laten maar hoeveel moet ik dan in een fles geven? En zouden jullie kv geven of de afgekolfde melk uit de vriezer? Ze is overigens nu 4 maand

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:17

Zo jong al afbouwen is denk ik begin van het einde van de borstvoeding...

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:53

corinep schreef:
Zo jong al afbouwen is denk ik begin van het einde van de borstvoeding...

Daar ben ik ook bang voor, maar dat zij dan zo :) ik had helemaal de intentie niet om borstvoeding te geven dus ben al heel blij dat ik het zo lang “vol gehouden” heb.

Edit: heb je verder ook nog tips of antwoorden op mijn vragen?

Lieke

Berichten: 11356
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:59


Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:02

In de basis wordt meestal gesproken over één voeding per week afbouwen. Welke dat is, is in principe niet zo belangrijk, maar de ochtendvoeding bijvoorbeeld is vaak niet zo handig, omdat je dan meestal vrij vol zit.

Maar in de praktijk is het ‘volg je lichaam’. Als jij merkt dat je na 2 dagen geen stuwing krijgt nadat je die ene voeding hebt laten vallen, kun je de volgende ook laten vallen. Als blijkt dat je na 3 weken nóg last hebt, na het laten vallen van een voeding, raad ik je aan om contact op te nemen met een LK, want dan kun je je lichaam misschien beter op een andere manier een handje helpen.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:50

Bedankt voor de tips! Ik vind het ergens heel jammer en ben er mentaal ook nog niet echt aan toe dat stukje los te laten terwijl ik het aan de andere kant mentaal ook heel zwaar vind de voedingen enkel zelf te kunnen doen. Moederschap… :z

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:57

996981 schreef:
corinep schreef:
Zo jong al afbouwen is denk ik begin van het einde van de borstvoeding...

Daar ben ik ook bang voor, maar dat zij dan zo :) ik had helemaal de intentie niet om borstvoeding te geven dus ben al heel blij dat ik het zo lang “vol gehouden” heb.

Edit: heb je verder ook nog tips of antwoorden op mijn vragen?


Mijn tip is toch kijken of je 1x op je werk kan kolven.

Ik doe sochtends baby(nu 7 mnd) aan de ene kant voeden, andere kant kolven zodat mn borsten echt goed leeg zijn.

Rond lunchtijd 1x dubbelzijdig electrisch kolven, duurt nog geen 10 min en dan red ik het tot ik har weer ophaal.

Als je toch echt niet wil kolven(waar je wel gewoon recht op hebt qua tijd en ruimte en desnoods tijdens je lunchpauze kan doen) neem genoeg zoogcompressen mee, ik krijg zelf regelmatig toeschietreflexen. Bereid je voor op prachtige volle ronde borsten(qua kledingkeuze). Bij harde en pijnlijke plekken masseren onder hete douchestraal.

Ik zou baby altijd bij (laten) voeden met borstvoeding zolang je dat nog hebt. Laat ze er heel zuinig mee doen(niet teveel warm maken en dan weggooien) want de eerste keer dat ik geen gekolfde melk meer had om mee te geven voelde echt verschrikkelijk. Misschien kan je nu alvast een extra grote voorraad aanleggen.

En investeer in een borstvoedingsfotoshoot nu het nog kan.

Edit: en ohja, vanaf een half jaar wordt borstvoeding meestal echt makkelijk en leuk.
Laatst bijgewerkt door corinep op 10-08-21 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt