Gevaccineerden op bokt ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:05

MyWishMax schreef:
Waarom was ibuprofen niet goed? Handig om te weten, want ik slik dat dagelijks icm paracetamol. Als dat niet goed is moet ik tegen die tijd even gaan overleggen hoe ik dat dan doe

Goede vraag!
Ik slik al maanden de maximale dosis in overleg met het umcg..

MyWishMax

Re: Gevaccineerden op bokt ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:08

Ik dus ook bo_y! Goed om te weten wat het dan is, hoewel ik nog alle tijd heb want geen oproep ontvangen in risicogroep groep, helaas. Ik heb dus de tijd om het een keer aan arts te vragen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:11

MyWishMax schreef:
Waarom was ibuprofen niet goed? Handig om te weten, want ik slik dat dagelijks icm paracetamol. Als dat niet goed is moet ik tegen die tijd even gaan overleggen hoe ik dat dan doe

Ibuprofen is eigenlijk al standaard niet heel gezond om te gebruiken. Ik gebruik het standaard al liever niet als ik eerlijk ben. Ik ben nogal een watje dus ik dacht straks krijg ik een verkeerde reactie met combinatie ibuprofen dus daarom heb ik hem niet genomen.

Uiteraard wel na een paar dagen toen ik voorhoofdsholte achtige klachten kreeg en dat niet te doen is met gewone paracetamol.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:12

Waarom zou je een voorschot op je ellende nemen ? :P

Hier wordt echt afgeraden om vooraf iets te nemen. Ook na de vaccinatie, behalve als het echt niet anders kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:17

Dat het niet goed is weet ik. Maar ik ga liever op advies van mijn artsen af en dat is dus wel standaard dagelijks. Dus ben ik benieuwd waarom het niet goed zou zijn bij de vaccinatie en of ik daar wat mee moet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:22

MyWishMax schreef:
Dat het niet goed is weet ik. Maar ik ga liever op advies van mijn artsen af en dat is dus wel standaard dagelijks. Dus ben ik benieuwd waarom het niet goed zou zijn bij de vaccinatie en of ik daar wat mee moet.

Komt omdat er onlangs een artikel verscheen dat de corona vaccinatie in combinatie met pijnstillers zoals paracetamol of ibuprofen er voor zou zorgen dat je minder antistoffen aan zou maken.

Als voorbeeld zo'n artikel: https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... ijnstiller

Er staat bij vooraf niet , maar met symptomen wel dus als je klachten krijgt kan je prima wat nemen.

Ik heb voor een hepatitis vaccinatie wel 2 paracetamol genomen omdat ik het zo spannend vond om geprikt te worden. Of het daardoor minder werkt , geen idee heb toentertijd niet laten prikken op antistoffen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:24

Dan ga ik binnenkort maar overleggen met artsen, want ik kan niet zomaar stoppen. Of ja dat kan wel, maar dan krijg ik nog meer last van aandoening. Eens zien wat zij ervan vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:29

Nog wat leesvoer hieromtrent. Ook met verwijzing naar intl artikels.
Gaat inderdaad over minder antistoffen aanmaken.
Als je al dagelijks pijnstillers neemt, kan je uiteraard beter met de arts eerst overleggen.

https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 10785.html

Ik bedoelde dus ook voor mensen die geen pijnstillers dagelijks moeten nemen. Een beetje mottig een dag of 2 is toch ook zo erg niet :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:31

Mij werd op de vaccinatie locatie paracetamol geadviseerd Na de prik.

Ik heb dus een uur daarna 2 genomen en voor ik ging slapen ook 2

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:34

Bo_Y schreef:
MyWishMax schreef:

Goede vraag!
Ik slik al maanden de maximale dosis in overleg met het umcg..

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... ijnstiller
Hier ging dat over.

Deze site is mooi uitgebreid, ik had toen een vele beknoptere versie gehoord.

edit: zie dat ik spuit 11 ben :+
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-05-21 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:36

Pandora2 schreef:
Nog wat leesvoer hieromtrent. Ook met verwijzing naar intl artikels.
Gaat inderdaad over minder antistoffen aanmaken.
Als je al dagelijks pijnstillers neemt, kan je uiteraard beter met de arts eerst overleggen.

https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 10785.html

Ik bedoelde dus ook voor mensen die geen pijnstillers dagelijks moeten nemen. Een beetje mottig een dag of 2 is toch ook zo erg niet :D

Haha ik zou ze ook niet speciaal voor enting nemen nee. Tenzij ik er echt last van had daarna. Maar goed ik kan dus niks extra's nemen :')

Dank jullie wel!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:45

Waarom iets nemen? Kan naderhand ook nog wel en dat je geen bijwerkingen hebt zegt niets over aanmaken van antistoffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:47

Terwijl wél iets innemen wél bewezen de aanmaak van antistoffen remt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:54

bigone schreef:
Waarom iets nemen? Kan naderhand ook nog wel en dat je geen bijwerkingen hebt zegt niets over aanmaken van antistoffen.

Dat weet ik wel zeker, dan zouden miljoenen mensen geen antistoffen aanmaken....

edit
DubbelFun schreef:
Terwijl wél iets innemen wél bewezen de aanmaak van antistoffen remt.

Ik mocht mijn normale pijnstilling blijven nemen, de avond ervoor dus gewoon paracetamol en codeine

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:55

Echwel schreef:
bigone schreef:

Dat weet ik wel zeker, dan zouden miljoenen mensen geen antistoffen aanmaken....

Misschien is dat ook wel zo... :=

Nee, grapstje. Uiteraard :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:57

Niet leuk hoor....zou er bang van worden :D :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:59

:))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:36

Paracetamol kan ik niet tegen. Dus dat is niet zo handig met slikken. Brufen hier bijna dagelijks samen met maagbeschermer vanwege pijn voorgeschreven en nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:37

Dan slik je dat toch gewoon door. Desnoods na de vaccinatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:54

karuna schreef:
Ik mag vanmiddag. *\o/* %) Vooraf wijsheid wel of geen brufen nemen? Ervaring leert dat ik of aardig ziek word van een enting of hij doet letterlijk helemaal niks (geen antistoffen ook dan).

Ik hoop dat het goed gaat. De oproepbrief is zoek, inmiddels heeft de postapp hem wel getoond voor vorige week. Die was eerst blanco nu met het goede plaatje. Heb die maar screenshot van gemaakt. Samen met de huisarts afspraak hoop ik dat het goed gaat. Zenuwachtig voor wel. Brrr.

karuna schreef:
Paracetamol kan ik niet tegen. Dus dat is niet zo handig met slikken. Brufen hier bijna dagelijks samen met maagbeschermer vanwege pijn voorgeschreven en nodig.

Vanwaar dan je eerste vraag?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:05

Waarom überhaupt vantevoren iets nemen.

Ik moet vanavond. Ben toch wel beetje zenuwachtig, vanochtend iets teveel op Facebook gezeten en weer allerlei anti- ellende gelezen en dat geeft mij dan toch elke keer weer prikkels.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:08

Beter een prik dan prikkels.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:12

Ik laat m ook halen.( prikkels komt door autisme. Daarom even nu geen fb).
Maar vind dat gewoon jammer. Maar das niet voor dit topic, haha.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:35

Ibuprofen (en afgeleiden) zijn NSAIDs, oftewel niet steroïdale ontstekingsremmers. Ontsteking is wat zorgt voor klachten (o.a. koorts, pijn, zwelling etc). Voor elke vorm van een immuunrespons is er in bepaalde mate een ontsteking aanwezig. Het remmen van de ontstekingsrespons kan invloed hebben op de immuunrespons. Vandaar het advies --> als niet nodig beter geen NSAID's nemen. Paracetemol valt buiten de NSAID's omdat het wel een pijnstiller is, maar niet zozeer ontstekingsremmend werkt.

maar goed, bij twijfel best even voorleggen aan de huisarts, die kan op basis van jouw persoonlijke situatie het beste advies geven!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:42

Muze schreef:
Waarom überhaupt vantevoren iets nemen.

Ik moet vanavond. Ben toch wel beetje zenuwachtig, vanochtend iets teveel op Facebook gezeten en weer allerlei anti- ellende gelezen en dat geeft mij dan toch elke keer weer prikkels.

Ik slik al ibruprufen voor ontstekingen maar ik heb maar besloten vanaf vanavond proberen niks meer in te nemen. Ik word maandag ingeënt. Leek mij beter maar ik moet wel kunnen functioneren. Het is over het algemeen beter geen nsaids te gebruiken maar ja.

Vervelend dat je dat soort berichten tegen komt ik fb. Je kan ook berichten niet volgen je? Dat verandert dan ook de berichten die je voorgesteld krijgt.
Ik zie online dus nooit anti vaccinatie berichten