De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:26

Ja ik vind Nederland ook laks hoor. Gisteren op Schiphol ook ladingen vol Chinezen die aankwamen. Worden die nog ergens gescreend eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:27

germie schreef:
Dus je zou daar wel afwachten en eventueel in een creepy ziekenhuis willen liggen?
Nee, dan ga je naar huis. Vergeet niet dat het een horrorcruise was. Dat heeft niets met verantwoordelijkheid te maken, maar eindelijk weer vrijheid. Terug naar je huis , voordat ze je vasthouden.

Een horrorcruise? Als je dat niet wil moet je helemaal niet op zo’n afgesloten schip gaan zitten wat super vatbaar is voor uitbraken van allerlei ziekten en virussen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:27

Ze krijgen een gezondheidsverklaring mee. Ik vind dat ze opgehaald moeten worden en nog een tijdje ergen in quarantaine moeten. Dat gaat niet gebeuren, dan vind ik het zelf vertrekken "fair enough".

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:28

Ik vind het niet egoistisch, denk je in dat jij op een horrorcruise vastzat. Eindelijk kun je weg, terug naar huis, men vindt dat veilig. Dan ga je echt niet van alles navragen, bovendien kost bellen naar Nederland veel geld en email te veel tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:31

germie schreef:
Ik vind het niet egoistisch, denk je in dat jij op een horrorcruise vastzat. Eindelijk kun je weg, terug naar huis, men vindt dat veilig. Dan ga je echt niet van alles navragen, bovendien kost bellen naar Nederland veel geld en email te veel tijd.

Men vindt dat veilig?
Haha serieus. Bellen naar nederland kost geld en e-mail kost tijd? Is dat je argument om meteen maar het vliegtuig te pakken, je in nederland te verplaatsen en je niet te melden bij de ggd?
Ik denk me dat niet in, omdat ik in geen 100 jaar op zo’n boot ga zitten. Een cruiseschip staat erom bekend dat het er barst van de uitbraken van allerlei ziektes. Dat mensen zich daarin willen begeven, prima, maar val er de rest van NL niet mee lastig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:32

Joman schreef:
Raar dat mensen zich allemaal verschuilen achter de overheid. Je kunt ook zelf de telefoon pakken en de ggd bellen hè!
Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik de boel hier loop te infecteren. Maar blijkbaar denken anderen daar anders over. Tot zo ver de egoïstische Nederlander!

Ik zou terug in NL best de GGD bellen hoor en mezelf in thuisquarantaine plaatsen, maar dat er geen enkele NL vertegenwoordiger deze horrorcruise stond op te wachten om verdere begeleiding te regelen, maakt dat ik niet uit mezelf in een land met 'n slechte gezondheidszorg blijf plakken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:33

Ik ga ook niet op zon cruise, maar die mensen mochten langere tijd nergens aan land. Dan is het wegwezen hoor als het wel mag. Straks bedenkt men zich. Niets aso aan. Gewoon geheel logisch. Zou jij ook doen in dezelfde situatie. Thuis zie je dan wel verder. Hier betere gezondheidszorg. Dan ben je geen aso hoor. Absoluut niet. Dan geldt oost west thuis best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:35

germie schreef:
Ik ga ook niet op zon cruise, maar die mensen mochten langere tijd nergens aan land. Dan is het wegwezen hoor als het wel mag. Straks bedenkt men zich. Niets aso aan. Gewoon geheel logisch. Zou jij ook doen in dezelfde sitauatie. Thuis zie je dan wel verder. Hier betere gezondheidszorg. Dan ben jegeen aso. Absoluut niet.

Zullen we niet gaan benoemen wat ik in zo’n situatie zou doen? Dat weet je namelijk niet :)
Thuis zie je dan wel verder, dat nemen ze dus wat letterlijk want ze melden zich niet eens. Kleine moeite lijkt me.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:36

Suzanne F. schreef:
Ja ik vind Nederland ook laks hoor. Gisteren op Schiphol ook ladingen vol Chinezen die aankwamen. Worden die nog ergens gescreend eigenlijk?

Nope.

Als het mis gaat, dan gaat het toch wel mis door dit soort laksheid.

Aan de andere kant zijn er sinds eind vorig jaar nog vele duizenden vliegtuigen over en weer gevlogen, dus had de pleuris wereldwijd allang uitgebroken kunnen zijn. Of de incubatietijd is veel langer dan nu wordt aangenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:21

Suzanne F. schreef:

Waar kwamen die mensen precies vandaan? China is groot hè? Welke groepen Chinezen zou je screenen? En hoe?

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:26

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:33

safina schreef:
Suzanne F. schreef:

Waar kwamen die mensen precies vandaan? China is groot hè? Welke groepen Chinezen zou je screenen? En hoe?

Inderdaad!
Dan moet je mij en Nederlanders ook screenen want vele van ons wonen dichter bij de mens die in Frankrijk is overleden aan dit viruscals vele Chinezen in hun land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:41

Joman schreef:
germie schreef:
Ik ga ook niet op zon cruise, maar die mensen mochten langere tijd nergens aan land. Dan is het wegwezen hoor als het wel mag. Straks bedenkt men zich. Niets aso aan. Gewoon geheel logisch. Zou jij ook doen in dezelfde sitauatie. Thuis zie je dan wel verder. Hier betere gezondheidszorg. Dan ben jegeen aso. Absoluut niet.

Zullen we niet gaan benoemen wat ik in zo’n situatie zou doen? Dat weet je namelijk niet :)
Thuis zie je dan wel verder, dat nemen ze dus wat letterlijk want ze melden zich niet eens. Kleine moeite lijkt me.

Maar wat verwacht jij dan van die mensen? Wat zou jij dan gedaan hebben?
Ik zou ook naar huis zijn gegaan, ik vind het logisch dat mensen naar huis gaan. Zeker als je niets hoort van de overheid. Ik zou me vervolgens waarschijnlijk wel gemeld hebben bij mijn huisarts denk ik, maar ik zou daar echt niet zijn gebleven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:47

Dan kun je beter vanaf je huis de GGD bellen en daar advies vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:02

Het geeft wel te denken: die mensen hebben dagenlang op een boot gezeten en daarop gewoon vrij rond mogen lopen en contact gehad met elkaar. Dat virus is hartstikke besmettelijk, op die andere boot verspreidde zich het als een tierelier. (Bron:
https://www.ad.nl/buitenland/zo-is-het- ... ~afab35be/). Maar van deze boot is maar één mevrouw positief getest. Verder (nog) niemand. En het is niet aan boord geconstateerd, maar pas onderweg naar huis.
Op basis van wat er op die andere boot is gebeurd zou je verwachten dat er onderhand veel meer geïnfecteerden zouden zijn.
Misschien heeft die mevrouw het pas nadat ze van boord ging opgelopen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:09

Daarnaast zaten de mensen al 12 dagen vast op dat schip. Voordat ze in Nederland aankwamen was de incubatietijd van 14 dagen al voorbij.

Dus of de incubatietijd is veel langer dan de 14 dagen of die Amerikaanse was al veel eerder ziek.

Op dit moment is de griep nog steeds dodelijker dan het Coronavirus, dus zoveel paniek is nergens voor nodig.

Ik had ook de eerste beste vlucht naar huis gepakt.

Als de GGD had gewild dat ik in quarantaine zou gaan, hadden hun de kosten daarvan mogen betalen!

Ik had net verdorie 12 dagen in quarantaine op een schip gezeten en had mijn vliegticket naar huis zelf moeten bekostigen....

Als ik niet ziek zou zijn, was ik in Nederland gewoon verder gegaan met mn leven (en een dikke claim bij de Holland Amerika lijn ingediend)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:46

safina schreef:
Suzanne F. schreef:

Beijing. Je hebt gelijk, is inderdaad 1100 km van Wuhan zie ik net.
Maar is daar inmiddels het virus ook niet? En screenen is moeilijk omdat je wel besmet kan zijn maar niet ziek hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:53

mvdende schreef:
Daarnaast zaten de mensen al 12 dagen vast op dat schip. Voordat ze in Nederland aankwamen was de incubatietijd van 14 dagen al voorbij.

Dus of de incubatietijd is veel langer dan de 14 dagen of die Amerikaanse was al veel eerder ziek.

Op dit moment is de griep nog steeds dodelijker dan het Coronavirus, dus zoveel paniek is nergens voor nodig.

Als de GGD had gewild dat ik in quarantaine zou gaan, hadden hun de kosten daarvan mogen betalen!

Ik had net verdorie 12 dagen in quarantaine op een schip gezeten en had mijn vliegticket naar huis zelf moeten bekostigen....

Als ik niet ziek zou zijn, was ik in Nederland gewoon verder gegaan met mn leven (en een dikke claim bij de Holland Amerika lijn ingediend)

Dat hoeft niet, er kan iemand besmet zijn geweest die zich niet ziek voelde en heel weinig symptomen had, die later tijdens het verblijf deze mevrouw heeft besmet.

Waarom zou je een claim indienen bij Holland America lijn, wat kunnen die er aan doen? Niemand kan hier toch iets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:07

Suzanne schreef:
Beijing. Je hebt gelijk, is inderdaad 1100 km van Wuhan zie ik net.
Maar is daar inmiddels het virus ook niet? En screenen is moeilijk omdat je wel besmet kan zijn maar niet ziek hoeft te zijn.

Het virus is al in minimaal 27 landen op deze wereld vastgesteld.
https://www.ecdc.europa.eu/en/geographi ... ncov-cases

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:37

Joman schreef:
Raar dat mensen zich allemaal verschuilen achter de overheid. Je kunt ook zelf de telefoon pakken en de ggd bellen hè!
Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik de boel hier loop te infecteren. Maar blijkbaar denken anderen daar anders over. Tot zo ver de egoïstische Nederlander!

De overheid heeft behalve een verantwoordelijkheid tegenover Nederlanders in het buitenland ook nog een verantwoordelijkheid als het gaat om de volksgezondheid. Daarin is de overheid behoorlijk laks. Nu lopen deze mensen dus gewoon ergens rond en niemand die weet of ze besmet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:08

mvdende schreef:

Whahah en op basis waarvan dien jij een claim in dan? :Y)
Die mensen hebben idd te kort in quarantaine gezeten. Want er is er wel degelijk een ziek. Binnen de 14 dagen, dus de kans dat anderen besmet zijn, bestaat gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:09

Loretta schreef:
Joman schreef:

De overheid heeft behalve een verantwoordelijkheid tegenover Nederlanders in het buitenland ook nog een verantwoordelijkheid als het gaat om de volksgezondheid. Daarin is de overheid behoorlijk laks. Nu lopen deze mensen dus gewoon ergens rond en niemand die weet of ze besmet zijn.

Nogmaals, die mensen kunnen toch ook zelf nadenken en naar de ggd gaan/de ggd bellen??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:20

Achteraf is altijd gemakkelijk praten maar achteraf was het denk ik verstandig geweest om al deze passagiers tegelijk op te halen. Want ondanks dat er contact gelegd word is het niet uit te sluiten dat er een besmet persoon bij zit. Die dus op een gewone lijnvlucht terug is gevlogen en op Schiphol of een andere luchthaven heeft gelopen. Maar de tijd zal leren of dit wel of niet een juiste beslissing was.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:25

Je kunt het allemaal wel zo zeggen Joman, maar als je er zelf voor staat kun je toch anders reageren dan je nu zegt. Die mensen op dat schip staan onder enorm veel stress, die beredeneren niet eens meer "oh ik kan mijn buurman" besmetten. Ze pakken de goedkeuring aan en dan zou ik ook doen. Je kunt zelf ook erg voorzichtig zijn. Het is ook maar de vraag of westerlingen even gevoelig zijn voor het virus als Aziaten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 07:23

Precies. Het overleven van jezelf gaat voor. Ik kom er direct voor uit: ja, ik was ook naar huis gegaan zodra het kon en nee, melden ergens mag, dus doeje zonder symptomen niet.
Daarnaast is griep nog steeds dodelijker. En lang niet elke drager voelt er iets van.