Pocca_Locca schreef:Dr. Berg over sinaasappel sap...
https://youtu.be/QYagKRCUCgQ
Oh god alsjeblieft ga hier niet ook met je filmpjes beginnen... Het is toch logisch dat je cola en sinaasappelsap niet 1:1 kan vergelijken??? Bovendien is sinaasappelsap in de US en in Nederland anders. Je kan hier gewoon vers-geperste krijgen als je problemen hebt met lang-houdbare. Waar dus ook geen gekke dingen inzitten. Maar sowieso: gewoon sinaasappelsap uit de super is echt prima. We hebben in NL en de EU echt best strenge regels wbt voedsel.
zorro schreef:Nou we hadden het dus over diëten vorige week en ik zei dat ik het zo lastig vind om te bepalen hoeveel calorieën je wel mag. Waarop ze antwoordde dat je met 1000 calorieën sowieso afvalt en hoe zij dat gedaan had. Maar als ik kijk hoeveel calorieën ik binnen krijg als ik gewone porties gezond eten eet en niet snoep of frisdrank neem, dan kom ik echt niet in de buurt van die 1000.
En aangezien het bij haar toen onder begeleiding was, dan kijk ik daar zo raar tegenaan. Vandaar mijn vraag of we nu nieuwe inzichten hebben en wat de gevolgen zijn.
OP doorgelezen, duidelijk. Spaarstand, tekorten, en ik snap dat ook. Ik denk dat ze gewoon geluk heeft gehad want bij haar is het wel een succes geweest.
Ja je valt zeker af met 1000kcal, maar echt op een ongezonde manier, helaas. Spaarstand bestaat overigens niet
. En niet alle consequenties zijn direct te merken/te zien. Dus ik hoop echt dat je er lering uit neemt en gewoon op een gezonde manier wil afvallen (wat je volgens mij ook wil!). Daar is je lichaam veel blijer mee
Zertab schreef:@IMANDRA: 1800 kc is toen berekend op het feit dat ik lichamelijk zware arbeid verichtte op de boerderij. Dus waarschijnlijk ben ik toen te laag ingesteld geweest, als ik in rust al 1500 kc verbrand. En nu dus grotendeels van de dag op een stoel zit en ook 1800 kc moet eten.
Wil tussen de 1500 en 1800 kc aanhouden. Wellicht op niet sportdagen eerder naar de 1500 kc en op wel sportdagen richting de 1800.
Vandaag alleen te veel gegeten... zit op 1975, maar goed, ongezonde lunch gehad en net twee blokjes pure chocolade gegeten. Mocht van mezelf, beetje een nare dag vandaag. Maar ben wel trots dat ik 1,5 uur gesport heb!
Probleem is, zelfs met deze kc inname, heb ik dus nu gewoon honger... Wat kan ik eten?
Maar met jouw hoeveelheid sporten heb je niet een 'weinig tot geen lichaamsbeweging'. Je moet echt meer eten. Als jij plat op bed ligt de hele dag zonder ook maar een spiertje te bewegen, dan verbrand je 1500kcal. Alles wat je meer beweegt (al is het even op en neer naar de wc) verbruikt ook energie en dus kcal.
Echt meis, begin op 1800kcal en als je dat bij goed volhouden (dus zónder bingen en dus meer kcal eten!) alsnog niet afvalt dan kan je altijd omlaag gaan.
Ook voor jou: je lichaam zal veel blijer met je zijn als je op een gezonde manier afvalt, echt.
45 min wandelen is ook flink wat kcal hoor. Dan heb je aan 1500 véél te weinig. Wat Dide zegt klopt, in principe, maar die dag zit je misschien 'te ver' en meer dan 500kcal onder je onderhoud, maar de dag erna zit je misschien maar 200 of 300kcal onder je onderhoud. Dus op je sportdag 1800-1900 eten, én op je rustdag 1800-1900 eten kan prima. Als je dat goed volhoudt en je valt af, top! Hou je dat goed vol en val je niet af, kan je altijd nog in stapjes omlaag (ipv 1800 naar 1700 per dag bijvoorbeeld). Als je al moeite hebt om 1800 vol te houden wbt bingen, kan je beter naar het voedsel kijken wat je inneemt (bijv. meer eiwitten: zit je beter vol van en dus minder bingen) dan je kcal omlaag doen. Want dan heb je alleen maar meer honger en heb je alleen maar meer moeite met afvallen. Naar 1500 gaan omdat 1800 je niet lukt is dus geen oplossing, maar zou bij jou dus averechts kunnen werken.
Overigens is iets ongezonds in je lijstje echt niet erg. Het gaat écht om de optelsom. Dus wil je bijv. een stukje chocola, dan weeg het af en pas het in in je dag. Dan hou je het afvallen beter vol: door die lekkere dingen met mate toch te eten. Echter als je alleen maar ongezonde dingen gaat eten: die vullen waarschijnlijk minder goed dan iets gezonds terwijl ze wel meer kcal bevatten, waardoor je dus aankomt.
Een goede balans is heel belangrijk.
@DideH: persoonlijk zou ik sport-kcal niet 'bijtellen' maar gewoon een gemiddelde pakken om af te vallen. Dus op alle dagen 1800: als je dan een keer maar 1800 aan daadwerkelijke verbranding hebt (op je rustdag bijv) en de dag erna wel 2400 verbrandt en dus feitelijk 600kcal in de min zit, dan val je toch gewoon af. Daarom kan je ook best een balansdag hebben, als je bijv. uit gaat eten met vrienden en je wil dan gewoon zonder zorgen genieten, kan je de dag erna bijv. iets magerder eten. Die gevolgen die ik noemde van te weinig eten komen niet op 1 dag (uit mijn hoofd wordt het pas 'gevaarlijk' na 3 dagen flink crashen). Als je gemiddeld genomen maar goed eet.