Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:36

pmarena schreef:
Ja, en je kan dus ook je twijfels hebben of er toch nog op een nu nog niet vast te stellen manier pijnprikkels doorgegeven kunnen worden. Dat is nu juist het hele punt.

Idd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:39

sneeuwpop schreef:
quera schreef:
Ik ben het eens hoor met je lusitana :D

Ja we weten bijna niets 100% zeker.
We kunnen alleen handelen op de dingen die we nu weten. En proberen verder te komen in de wetenschap.

En daar ben ik het wel mee eens.
We kunnen idd handelen op de dingen die we wel weten.

Ik wéét dat de wetenschap nog niet zo ver is met het begrijpen van de hersenen.

Als iemand het genoeg vind om daarop te vertrouwen vind ik dat prima. Fijn dat ze daar andere mensen mee kunnen redden.

Zelf heb ik twijfels over de conclusies die er getrokken zijn op dit kleine stukje wetenschap van de hersenen.

Maar dat mag ook. Dan kruis je simpelweg nee aan. Die keus hebben we gelukkig in Nederland.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:16

pmarena schreef:
Ja, en je kan dus ook je twijfels hebben of er toch nog op een nu nog niet vast te stellen manier pijnprikkels doorgegeven kunnen worden. Dat is nu juist het hele punt.

Wat als we met onze tong kunnen zien maar dit nog niet wetenschappelijk vast kunnen stellen?
Het klinkt heel recalcitrant maar de vraagstelling is in feite hetzelfde.

pmarena

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:20

Vind ik niet.

IMANDRA schreef:
En als je op die lijn verder gaat.. Misschien blijkt dat mensen smaken proeven met hun vingers, kunnen horen met hun oren, kunnen kijken met hun tong. Zo vergezocht is het om te stellen 'misschien blijkt dat mensen pijn ervaren als het hoofd er af is'.

Kunnen horen met hun oren schijnt trouwens al aardig te lukken bij veel mensen :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:20

pmarena schreef:
Vind ik niet.

IMANDRA schreef:
En als je op die lijn verder gaat.. Misschien blijkt dat mensen smaken proeven met hun vingers, kunnen horen met hun oren, kunnen kijken met hun tong. Zo vergezocht is het om te stellen 'misschien blijkt dat mensen pijn ervaren als het hoofd er af is'.

Kunnen horen met hun oren schijnt trouwens al aardig te lukken bij veel mensen :P

Haha oeps, typfoutje. Zien met hun oren wilde ik typen.

Maar kan je uitleggen waarom je die vraagstellingen niet hetzelfde vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:24

pmarena schreef:

En diezelfde twijfels kan je hebben als iemand dood-dood is. Misschien dat ze nog pijnprikkels waarnemen tijdens de begrafenis of crematie. Vandaar ook mijn eerdere vraag... als je de afwezigheid van bewijs niet als doorslaggevend ziet, waarom zou je de afwezigheid van bewijs bij een normale sterfte dan wel als doorslaggevend zien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:35

IMANDRA schreef:
pmarena schreef:

Haha oeps, typfoutje. Zien met hun oren wilde ik typen.

Omdat we het hier over hersenen en een diepgaand iets als pijn hebben. Ik zie hier nog veel meer mogelijk on-ontdekte mogelijkheden in dan kijken met je tong :P (ook al is dat wel een dingetje bij veel babies, dat ze dingen graag in hun mond stoppen om te onderzoeken ;) )

Enzino: heb jij die twijfels? Ik niet. Misschien dat iemand anders het leuk vind om die discussie met je aan te gaan.

Lusitana

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:01

Nogmaals, vraag het iemand die bewusteloos is geweest. Als je al niks voelt als je bewusteloos bent, waarom zou je iets voelen als je hersens compleet beschadigd zijn?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:07

pmarena schreef:
IMANDRA schreef:

Omdat we het hier over hersenen en een diepgaand iets als pijn hebben. Ik zie hier nog veel meer mogelijk on-ontdekte mogelijkheden in dan kijken met je tong :P (ook al is dat wel een dingetje bij veel babies, dat ze dingen graag in hun mond stoppen om te onderzoeken ;) )

Enzino: heb jij die twijfels? Ik niet. Misschien dat iemand anders het leuk vind om die discussie met je aan te gaan.

Maar waarom is pijn diepgaand en horen/zien niet volgens jou? Waarom is het ene zintuig wél diepgaand en het andere niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:20

Er is maar weinig dat ik 100% uitsluit. Maar voor mij is het risico gewoon te groot dat pijn toch een weg vindt. Waarom? Gewoon omdat ik dat zo voel. Er zijn wel meer dingen in het leven waar je niet exact de vinger op kan leggen maar die je, naar later blijkt, niet voor niets zo voelde. Dit zijn dingen waar je naar leert luisteren als je dat vaker hebt meegemaakt :)

Kan voor een ander volstrekt onlogisch zijn uiteraard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:47

Lusitana schreef:
Nogmaals, vraag het iemand die bewusteloos is geweest. Als je al niks voelt als je bewusteloos bent, waarom zou je iets voelen als je hersens compleet beschadigd zijn?

:j
Al voor ik helemaal onderuit ging merkte ik al niks meer. Ze hebben me daarna naar buiten gedragen en neergelegd, helemaal niks van gemerkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:22

sneeuwpop schreef:
IMANDRA schreef:
Jawel, dat kunnen we wél uitsluiten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: geen signalen in de hersenen = geen gevoel = geen gedachten = geen persoon meer. Het hart zorgt dat het lichaam blijft werken (en ook alleen dankzij de beademing) maar de persoon is niet meer. Het hart zorgt niet voor bewustzijn, dan doen de hersenen.

Dat de wetenschap geen signalen meer kan registreren wil imo niet zeggen dat die er niet zijn.

Dit dus.
En Lusitana de artsen beslissen wanneer een behandeling gestopt wordt. En als jij dan als familie geen euthanasie wil toepassen dan mag dat, maar dan moet je wel het ziekenhuis uit.
Dus het is niet zo dat deze patiënten een bed vrij houden in het ziekenhuis en de artsen daar hun vraagtekens bij hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:56

Nikass schreef:
sneeuwpop schreef:

Dat de wetenschap geen signalen meer kan registreren wil imo niet zeggen dat die er niet zijn.

Dit dus.
En Lusitana de artsen beslissen wanneer een behandeling gestopt wordt. En als jij dan als familie geen euthanasie wil toepassen dan mag dat, maar dan moet je wel het ziekenhuis uit.
Dus het is niet zo dat deze patiënten een bed vrij houden in het ziekenhuis en de artsen daar hun vraagtekens bij hebben.

Maar dat laatste is logisch toch? Een ziekenhuis kan financieel gezien ook geen geld blijven pompen in iemand die wettelijk gewoon dood is omdat de naasten moeite hebben met loslaten. Dat is -heel grof gezegd- de familie z'n zorg op dat moment. Andere patiënten kunnen de apparatuur, bedden en tijd van de verpleegkundigen & doktoren veel beter gebruiken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:58

Het ziekenhuis betaald die kosten helemaal niet zelf. Die sturen de rekening naar de verzekeraar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:00

Jennyj01 schreef:
Het ziekenhuis betaald die kosten helemaal niet zelf. Die sturen de rekening naar de verzekeraar.

Maakt dat uit? Alsnog is dat geld uit het potje van de verzekeraar die veel beter naar iemand kan gaan die het nodig heeft. Als de verzekeraar het überhaupt vergoedt, om een wettelijk dood iemand zo lang te 'onderhouden'...

En er blijft tijd van de doktoren/verpleegkundigen, apparatuur en een bed bezet als de patient in het ziekenhuis blijft.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-07-19 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:01

Jennyj01 schreef:

Maar dat laatste is logisch toch? Een ziekenhuis verzekeraar kan financieel gezien ook geen geld blijven pompen in iemand die wettelijk gewoon dood is omdat de naasten moeite hebben met loslaten. Dat is -heel grof gezegd- de familie z'n zorg op dat moment. Andere patiënten kunnen de apparatuur, bedden en tijd van de verpleegkundigen & doktoren veel beter gebruiken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:01

@ imandra
Als we zo gaan beginnen kunnen we het doneren beter gelijk stop zetten en de mensen dood laten gaan. Dat is onder aan de streep vast goedkoper.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:03

Jennyj01 schreef:

Welke verzekering dekt ziektekosten voor een dood persoon?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:03

Jennyj01 schreef:
@ imandra
Als we zo gaan beginnen kunnen we het doneren beter gelijk stop zetten en de mensen dood laten gaan. Dat is onder aan de streep vast goedkoper.

Dat sowieso, de dode patiënt is de goedkoopste patiënt :Y)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:04

Jennyj01 schreef:
@ imandra

Overdrijven is ook een vak. Moet ik deze reactie serieus nemen?

Ik heb het over de waardevolle tijd (van doktoren, verpleegsters en verpleegkundigen) die in een wettelijk dood iemand wordt gestopt. Over de dure apparatuur die wordt gebruikt. Tijd en geld die gestoken kan worden in iemand die het écht nodig heeft. Ik heb het niet over geld onder aan de streep besparen. Enkel verstandig inzetten :j.

Als familie die patiënt graag in 'leven' willen houden is dat hun goed recht, maar dat moet niet anderen benadelen. Of dat nu op medisch, emotioneel of financieel vlak is.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-07-19 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:05

Hoeft niet hoor. Maar volgens mij is dit weer een andere discussie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:11

Een ziekenhuis is dan gewoon niet de juiste plek voor een dergelijke “patiënt”. Daar is een ziekenhuis te duur voor en het bed te waardevol voor andere patiënten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:44

sneeuwpop schreef:
Zelf heb ik twijfels over de conclusies die er getrokken zijn op dit kleine stukje wetenschap van de hersenen.

We weten niet alles van de hersenen, maar dat wil niet zeggen dat er geen dingen zijn die men wél weet.
We weten ook niet alles van de oceaan, toch kunnen we flinke conclusies trekken uit wat we wel weten.
We weten ook niet alles van het heelal, en toch kunnen we conclusies trekken uit wat we wel weten.
Je kunt wel uitgaan van het feit dat je niet alles weet, maar waarom niet uitgaan van wat je wél weet?
Lijkt me nuttiger.
Men weet genoeg van de hersenen om ze te kunnen beïnvloeden met medicatie en er op te kunnen opereren, bv. Men ontdekt steeds meer, maar dat wil niet zeggen dat wat men weet meteen maar onwaar is!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:51

IMANDRA schreef:
Nikass schreef:

Dit dus.

Maar dat laatste is logisch toch? Een ziekenhuis kan financieel gezien ook geen geld blijven pompen in iemand die wettelijk gewoon dood is omdat de naasten moeite hebben met loslaten. Dat is -heel grof gezegd- de familie z'n zorg op dat moment. Andere patiënten kunnen de apparatuur, bedden en tijd van de verpleegkundigen & doktoren veel beter gebruiken.

Je ziet mij daar dan ook nergens kritiek over uiten. Ik reageer op Lusitana die aangeeft dat mensen plekken bezet houden, wat dus onzin is.

Het heeft overigens niets te maken met naasten die moeite hebben met loslaten en die opmerking vind ik erg denigrerend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:54

IMANDRA schreef:
Ik heb het over de waardevolle tijd (van doktoren, verpleegsters en verpleegkundigen) die in een wettelijk dood iemand wordt gestopt. Over de dure apparatuur die wordt gebruikt. Tijd en geld die gestoken kan worden in iemand die het écht nodig heeft. Ik heb het niet over geld onder aan de streep besparen. Enkel verstandig inzetten :j.

Als familie die patiënt graag in 'leven' willen houden is dat hun goed recht, maar dat moet niet anderen benadelen. Of dat nu op medisch, emotioneel of financieel vlak is.

Dit gebeurt dus niet, dus waar slaat deze discussie in hemelsnaam op?