Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:09

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:44

Helaas verlies ik al vanaf maart heel veel haar, gek genoeg word mijn haar niet echt dunner.

Lous

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:53

Combinatie van beide misschien?

Geen kale of dunbehaarde plekken?
En anders toch misschien naar de dermatoloog.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:27

Zou kunnen! Nee geen kale of dunne plekken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:06

Ik ben in juni na bijna 30 jaar gestopt met de pil. Ik deed ook al ruim 20 jaar niet aan stop weken. Dit omdat ik graag een sterilisatie wil maar wel wil kijken hoe ik hormonaal in elkaar zit. Mijn menstruatie is meteen gewoon weer op gang gekomen. Ik ben het sinds vorige week aan het bijhouden in een app. Ongeveer elke 24 dagen en 4 dagen ongesteld. Niet veel bijzonders. Kan ik mee leven. Hoofdpijnen lijken iets minder te zijn geworden. Gewicht veranderd niks aan. Ik merk verder niks aan mijn mood nu ik de pil niet gebruik. Mijn partner trouwens ook niet. Mijn darmwerking is wel beter. Minder vaak een opgezwollen buik. Met de app hoop ik wel meer inzicht te krijgen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 22:44

Ik gooi dit topic even omhoog. Ben van plan mijn huidige pilstrip af te maken en dan niet weer aan een nieuwe te beginnen (voorlopig). Is dit ook echt de beste manier om te stoppen?

Ik ga stoppen op advies van de verpleegkundige van de huisarts. Zij raadde aan om 2 a 3 maanden te stoppen vanwege regelmatig tussentijds bloedverlies. Gaat steeds maar om een hele kleine hoeveelheid maar wel irritant. Omdat de soatesten en uitstrijke goed waren heb ik vermoedelijk heel dun en kwetsbaar baarmoederslijmvlies door langdurig gebruik van de pil. En daardoor zou het snel wat spotting veroorzaken. Volgens haar zou 2 a 3 maanden stoppen moeten helpen om de boel weer te herstellen en zou ik dan evt. weer opnieuw kunnen beginnen. Vraag mij alleen af of ze 2 a 3 keer ongesteld zijn bedoelde of maanden, zal ik nog eens navragen. Zijn er meer die om deze reden zijn gestopt (en evt. later weer zijn begonnen)? En heeft het geholpen?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:45

Ik heb ook een vraag aan de pil-stoppende Bokkers: hoelang duurt het voordat je vanzelf weer ongesteld wordt? Ze zeggen vaak als je jaren (in mijn geval 9) de pil slikt, het wel even duurt voordat de hormonen uit je lichaam zijn en je weer je eigen menstruatie terug krijgt. Hebben jullie hier evaring mee?

Edit: ik doe trouwens wel altijd trouw aan stopweken, behalve één keer per jaar als we op zomervakantie gaan.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:47

Ik heb drie/vier jaar de pil geslikt en ben er sinds 3/4 maanden meegestopt. Ik word wel gewoon ongesteld elke maand en niet heftiger dan toen ik nog wel de pil slikte, maar dat kan nog komen. Ik stopte vanwege een laag libido maar dat is nog niet echt veranderd helaas.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:25

Hier pas de eerste maand gestopt met de nuvaring. Altijd wel trouw de stopweek gedaan, want anders brak het toch door.

Ik ben wel een klein beetje bang voor lichamelijke veranderingen die ik niet zo leuk vind, bijvoorbeeld dat mn borsten kleiner worden doordat ik die hormonen niet meer gebruik. Of gebeurd dat niet?

Uiteraard doen we het voor de positieve veranderingen, zoals lekkerder in mijn vel zitten.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:34

CairnTerrier schreef:
Ik heb ook een vraag aan de pil-stoppende Bokkers: hoelang duurt het voordat je vanzelf weer ongesteld wordt? Ze zeggen vaak als je jaren (in mijn geval 9) de pil slikt, het wel even duurt voordat de hormonen uit je lichaam zijn en je weer je eigen menstruatie terug krijgt. Hebben jullie hier evaring mee?

Edit: ik doe trouwens wel altijd trouw aan stopweken, behalve één keer per jaar als we op zomervakantie gaan.

Ik werd gewoon ongesteld, had stiekem gehoopt dat t wat langer zou duren. Maar helaas

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:43

Ik slikte de pil door maar had vrijwel direct een regelmatige cyclus na stoppen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:51

Ik heb 8 jaar de pil geslikt, altijd stopweken gehad. Daarna mee gestopt, wist niet dat de pil zoveel afremde. Had een soort opgelucht gevoel ofzoiets. Libido is iets hoger geworden, menstruatie kwam bij mij na de eerste maand 'gewoon' op gang, al heeft het wel een maand of 4/5 geduurd voordat tie weer echt regelmatig werd. Schommelde op t begin tussen de 26-35 dagen met één uitschieter naar 40 dagen volgens mij. Borsten zijn volgens mij niet echt kleiner geworden, wel merk ik nu dat ze vanaf de eisprong tot de volgende menstruatie veel gevoeliger zijn dan die andere twee weken :+

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:09

CairnTerrier schreef:

Ik had 14 jaar de pil geslikt toen ik stopte.
Nu 2 jaar en een beetje later, heb ik echt de menstruatie terug zoals die ooit was... Niet dat ik er blij mee ben... :')
Het duurde bij mij zo'n 5 - 6 maanden voordat de hormonen terug begonnen te komen, na een jaar had ik "normale" menstruaties en na 2 jaar kan ik zeggen dat echt ALLES uit mn lijf is...

Ik vloei weer even erg als voor ik ooit aan de pil ging en buikpijn-uitstralend naar mn benen en onderrug...

Dus ik weet niet of ik zo blijf rond lopen nog. :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:02

Ik had meteen weer een 'normale' menstruatie.

Helaas veel heftiger dan tijdens het gebruik van de pil. Ook veel rugkrampen. Ik heb hem bijna 20 jaar geslikt, waarvan een aantal jaren doorslikken. Heb tussendoor een spiraal geprobeerd, maar ik reageerde heel heftig op de hormonen (en ben allergisch voor koper dus die was geen optie).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:10

Ik verblijf nog steeds in twijfel-town... aan de ene kant wil ik stoppen, want veel hormonen en ik denk dat ik er vrolijker van word wanneer ik stop, ook dat ik makkelijker gewicht verlies en het is gewoon gezonder.

Aan de andere kant, seks met condooms, bah. Iedere maand ongesteld. Bah bah. Waarschijnlijk weer een lekkere acne uitbarsting. Bah bah bah.

Mijn vriend opperde om iedere maand een stopweek in te gaan lassen. Maar niet dus, dan heb ik geen enkele voordeel meer die de pil biedt :').

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:06

Dan zou ik het niet doen @ _San87_ :D

Je eigen cyclus weer opgang verschilt dus heel erg van persoon tot persoon (logisch)... ben benieuwd! Ga volgende maand stoppen :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:46

Ik zit nu in de stopweek en ga niet meer aan een nieuwe strip beginnen (iets later dan gepland). Vind het spannend en interessant tegelijk, wat gaat er gebeuren en ga ik echt verschil merken.

Vraag me wel af of en hoe snel anderen over zijn gegaan op een andere AC? Op alleen een condoom durf ik eigenlijk niet te vertrouwen en nu ik mij wat meer verdiept heb in de pil en alle verhoogde risico's die de pil oplevert wil ik daar ook niet op terug..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:58

Hebben jullie na het stoppen met de pil toevallig erg vaak last van schimmelinfectie na de menstruatie?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:00

Ja regelmatig gehad inderdaad. Heb echt heel wat kuren gehad en meerdere capsules van de huisarts klaar liggen hier. Gyn raadde aan va n die vit. C capsules te gebruiken na de menstruatie. Dus dat probeer ik nu.
Ook heb ik nu een spiraal laten plaatsen, nog geen idee of dat effect heeft er op!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:50

Sourire schreef:
Ik zit nu in de stopweek en ga niet meer aan een nieuwe strip beginnen (iets later dan gepland). Vind het spannend en interessant tegelijk, wat gaat er gebeuren en ga ik echt verschil merken.

Vraag me wel af of en hoe snel anderen over zijn gegaan op een andere AC? Op alleen een condoom durf ik eigenlijk niet te vertrouwen en nu ik mij wat meer verdiept heb in de pil en alle verhoogde risico's die de pil oplevert wil ik daar ook niet op terug..

Even een schopje, hoe is het nu Sourire?

Ik denk er ook sterk over om te stoppen na ca. 17 jaar pilgebruik.
Ik wil met het oog op de toekomst ook weten of mijn lijf nog ''werkt'', daar ben ik wat onzeker over :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:35

Ik ben een kleine maand geleden gestopt met de pil. Na een paar weken merkte ik verschil in libido (positief) en ik heb minder hongergevoel.

Wat er verder nog meer verandert, weet ik nog niet. Het is pas drie weken geleden :)).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:38

Een onrustige huid is ook normaal. Niet gek omdat je lichaam flink moet ontgiften.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:49

Daar heb ik (nog) geen last van, gelukkig. Wel wordt de huid op mijn rug droger, zo tussen de schouderbladen. Dat wel.

Wat je zegt, het lichaam heeft ook tijd nodig zich weer aan te passen naar normaal.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:07

Het is toch ook eigenlijk een raar idee dat je helemaal niet weet of je lichaam nog wel werkt.. tot je stopt met de pil.
Dan pas weet je of je menstruatie nog wel fatsoenlijk loopt. Daar ben ik heel benieuwd naar.. zie wel op tegen puistjes en andere narigheden -O-

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:17

Die puistjes moet je even doorheen.
Voordelen voor mij:

Van geen libido naar skyhigh libido.
Zo 3 kg afvallen zonder er iets voor gedaan te hebben.
Geen PMS klachten meer.