Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 20:17

Late to the party, maar wat een prachtige foto!

Ik zit ook weer in een kielbootje, haha. Had ik maar zo'n prachtige boot als jullie! Maar ik vind de manoeuvres met zo'n kleintje wel heel leuk, het is mooi afwisselend.

Ik en een kennis/vriendin huren nu vaak samen,we hebben beiden CWO2 en oefenen verder voor 3. Lessen zijn echt niet leuk meer qua prijs.

Afbeelding

8nnemiek

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:05

Dat ziet er heerlijk uit <3
Jammer dat lessen zo duur zijn ja. Dat was voor ons destijds de reden om gewoon meteen een kleine oefenboot te kopen :))

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:07

Ziet er leuk uit Sheran! En ik heb zelf ooit m’n CWO 2 kielboot gehaald, gezakt voor m’n 3, gestopt met lessen en blijven zeilen en dan leer je het ook kan ik je verzekeren!

Wij hebben ooit trouwens voor 450 euro in een boot veiling van de gemeente Amsterdam een valk gekocht, deze opgeknapt en weer doorverkocht met kleine winst. Ik ken je budget niet maar een Valk (of iets vergelijkbaars) is niet zo heel duur en als je een beetje handig bent en het ook leuk vind kun je voor een leuk bedrag een opknapper kopen in een veiling of op marktplaats oid. Heb je een eigen bootje en kun je gaan wanneer je wilt :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:29

Zo, ik schop dit topic eens omhoog :D!

Hoe is het met de zeilende bokkers?

Wij zijn druk bezig de boot weer toonbaar te krijgen :=.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:43

Moet je nog veel doen? En nog leuke plannen dit jaar?

Hier gaat het lekker. In Mei zijn we een week naar Grevelingen geweest, dat was wel weer eens leuk.
Afbeelding

Het klussen gaat hier ook gewoon door.
Afgelopen winter ben ik bezig geweest met nieuwe (multifunctionele) kussens, waar ik erg blij mee ben <3
Afbeelding
Afbeelding

En we hebben sinds afgelopen najaar een nieuwe lithium accu erin, waardoor we nu helemaal offgrid zijn. Koken, wassen, boiler.. allemaal via de zon, heerlijk <3

Wij zeilen eigenlijk de hele winter door.
Met kerst hebben we nog in dichte mist voor anker gelegen op de Oosterschelde, heerlijk!
Afbeelding

Ons plan is nu om in 2027 te stoppen met werken en onze reis te gaan voorbereiden. En dan heerlijk voor onbepaalde tijd weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:49

Ja _O-. Momenteel ligt de motor in de garage, mijn vriend is hem helemaal aan het schoonmaken, onderdelen aan het vervangen en verversen e.d.. De spullen zijn besteld, dus met een beetje geluk kan de motor komend weekend in elkaar. Dat is wel het grootste.

Ik bedoel, dit is niet hoe een dynamo eruit hoort te zien:
Afbeelding

Voor de rest moeten de zwaarden en het luik van de kajuit echt geschuurd en opnieuw gelakt worden, vooral de zwaarden hebben best veel te lijden, dus die gaan helemaal kaal en we gaan ook het ijzerwerk vervangen/opnieuw monteren. De rest van het hout heeft hier en daar wat plekjes, maar dat is plaatselijk en simpel op te lossen met schuren en een paar lagen lak.

Zelf ben ik bezig met nieuwe gordijnen voor in de kajuit, die zijn inmiddels deels klaar. Ook wil ik nog rugkussens maken, daarvoor eerst van t weekend de maten even opnemen, die heb ik nog niet.

Deze zomer gaan we weer naar Friesland/de Waddenzee, dus daar kijk ik wel echt weer naar uit!

Wat gaaf die kussens! Zoiets zou ik ook nog wel willen voor in onze kuip, handig tijdens het zeilen. Nu zitten we gewoon op het hout.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:51

Lekker bezig allemaal! Wij hebben dan wel geen boot waar nog veel aan geklust moet worden, ze is wel op leeftijd en dat betekent ook slijtage van het een en ander.

Helaas zitten we in een reeks van spullen die stuk gaan, het zijn dure maanden en ook het vakantiegeld is opgeslokt door de boot. De accu’s moeten worden vervangen, ze moet er nog uit voor onderhoud aan het onderwaterschip en nog een reeks klussen.

Vorige week spoelde de wc niet meer goed door, pompte het water niet meer weg. Bij inspectie bleek dat de slang voor afvoer volledig verstopt was en verkalkt. Enige optie was vervangen. Wat een rot klus was dat zeg! Die slang loopt door twee schotten en gat in een bocht onder de vloer door, waar we niet echt bij kunnen. Na urenlang gepruts (en gevloek, sorry) is het dan in de avond eindelijk gelukt.

Gisteren zaten we nietsvermoedend binnen en horen we buiten een doffe plof. M’n man naar buiten, was de opblaasbare joon uit zichzelf opgeblazen. Of nou ja, half opgeblazen, wat je dus niet wilt. Het ding is al best oud dus die moet ook worden vervangen.

Het is nooit saai :')

Wat zijn jullie vakantieplannen? Wij hopen richting Frankrijk te gaan, als het weer het toelaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:04

Oh damn, alles tegelijk, wat balen. Lijkt me wel schrikken wanneer je joon opeens besluit op avontuur te gaan :=.

En als ik jullie toiletavontuur lees, ben ik maar weer blij dat mijn vriend een paar jaar geleden alle slangen al heeft nagekeken en vervangen waar nodig...

Wij gaan naar Friesland en de waddenzee, afgelopen jaar veel gezeik gehad met de motor, dus we willen eerst weer naar bekend water voor we gekke dingen gaan doen. Volgend jaar wil ik heel graag naar Zeeland.

Ik duim iig voor goed weer, ben daar wel aan toe na twee jaar achtereen een prutvakantie :').

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:47

Haha San, ik weet niet veel van motoren, maar dat die dynamo z’n beste tijd heeft gehad, dat is vrij duidelijk ja :')
Een hoop klussen dus nog.
En heerlijk zeg, Friesland/Waddenzee!
Lijkt me heerlijk om daar te kunnen droogvallen.

Mo, dat zijn ook flinke klussen.
Wij hebben de nieuwe accu’s meteen goed aangepakt. 310Ah 24V lifepo4 accubank erin, en we hebben er de komende 20 jaar geen omkijken meer naar, heerlijk!

En nooit gehoord dat een joon kan ontploffen :')
Wij hebben er eentje van glasvezel oid, helemaal verweerd.. die staat thuis en moet ik eens in de epoxy zetten.

Die toilet klinkt ook bekend :=
Wij hadden de afsluiter van de toilet vast zitten. Geen beweging in te krijgen. Dus toen we vorig jaar het water uit gingen hebben we de afsluiter vervangen en direct ook de slang. Die zat ook érg ver dicht := en ook nog heel onhandig gelegd, dus uiteindelijk een nieuw gat in het kastje geboord.
De wc zelf moet ook nog opgeknapt worden.
We hebben zo’n Baby Blake toilet. Dus die wil je ook niet even ruilen voor een Jabsco :+

Leuk, naar Frankrijk!

Wij hebben geen vakantie meer dit jaar helaas. Misschien in het najaar nog een weekje, maar niet genoeg om echt iets te plannen.
Maar ik zou dit jaar wel graag eens de zee op willen.
Enige probleem; dan moeten we onder de vaste brug bij Neeltje Jans door.. en die doorvaarthoogte is zo’n 21 meter bij eb. ..En wij steken 20 meter :') Dus dat is best spannend haha.
Maar ik zou wel graag een paar dagen in Breskens willen overnachten, of eventueel Cadzand bad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:53

Kies Breskens. Cadzand is echt bleh (vind ik) :P. Als je vlees eet, kan ik restaurant The Bull aanraden, echt supergoed.

En ja, de dynamo is waarschijnlijk zo oud als de motor (30 jaar), dus die heeft z'n beste tijd gehad haha.

Afbeelding
En nog een foto'tje van m'n genaaide kussenhoes voor t lendekussen :D. Ideaal voor in de kuip, ook. Ik vind de meeuwenprint zo leuk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:58

Ik hoor meer goede verhalen over Breskens inderdaad :j
We eten vegetarisch, maar ik zie dat ze daar ook zat keus in hebben, dus dat restaurant ga ik onthouden :D

Wat een leuke print ja! Dat lijkt me een heerlijk kussen.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:15

Of aan de overkant in Vlissingen in de Michiel de Ruyterhaven, ook leuk! En dan eten bij De Gecroonde Liefde.

Leuk die kussens! Hopelijk dit jaar een prachtige zonovergoten vakantie!

Vorig jaar hebben wij zoveel geluk gehad! Heel mei in Denemarken volop zomerweer terwijl het in Nederland pokkeweer was. Juni was wel wat winderig maar verder best prima weer. Door de harde wind hebben we helaas alleen nauwelijks kunnen ankeren in de Zweedse scheren. Juli was weer prachtig met veel zon en toen we terug kwamen in Nederland was het hier ook heel mooi weer.

Dit jaar vind ik het weer nog wat onvoorspelbaar. Toch de laatste weken minder mooi en vooral heel veel wind. Als dat zo blijft wordt Frankrijk/Engeland wel lastig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:42

Bij Vlissingen ligt een drempel, toch? Dat lijkt me dan weer wat onhandig omdat we vrij diep steken.

Denemarken lijkt me fantastisch! Jammer dat je weinig kon ankeren.

Sinds vorig jaar hebben we een nieuw anker, en dat is toch zo fijn <3 Laatst nog met windkracht 7 op het anker, en dat ding ligt zo heerlijk vast. Echt geen meter gekrabt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:54

Ik vind het ook maar lastig te zien hoe het weer wordt :=. Het verandert nu haast met de dag.

Een keer regen is niet erg, maar onze vorige vakantie is volledig verregend en dat zoek ik echt niet.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:35

Bij Vlissingen ligt inderdaad een drempel maar het water staat meestal meer dan hoog genoeg om er overheen te kunnen. Wij steken 2,5 meter en als we het goed plannen is het geen enkel probleem om daar naar binnen te gaan. Wel goed kijken naar de waterstand en getij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:50

Ik heb vandaag t luik geschuurd, dat was wel echt nodig, damn := . Maar, hij ziet er goed uit nu, het hout is echt nog heel mooi, gelukkig.

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor stoffen om hoezen te maken voor het hout, dus de luiken, maar ook de zwaarden en ik kwam een teflon stof tegen die waterafstotend is en slijtvastheid 60k. Zou dat geschikt zijn?

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:57

Geen idee, wellicht weet een zeilmaker dat? Lekker bezig ook, hout is bewerkelijk, maar oh zo fijn als t weer strak in de lak zit. We hebben naast de grote nog een kleine zeilboot, die is van hout en uit 1920 ongeveer. Was onze eerste boot en is nu weer in ons bezit na jaren. Veel werk maar ook zo leuk als het weer strak in de lak zit.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:05

San, ik heb geen idee wat teflon stof is, maar ik gebruik acryldoek voor het maken van hoezen en beschermkappen enzo. Sunbrella is de meest bekende voor schepen, maar er zijn ook zat andere en goedkopere merken. Acryldoek is waterdicht en echt heel stevig.
Ik ga er binnenkort onze buiskap en kuiptent mee maken, en een cover voor het stuurwiel en stuurkolom. En wie weet ook nog wat hoezen voor de lieren.

Mo, wat leuk om zo je oude boot weer terug te hebben! Leuk ding zeg!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:40

@Mo, wat een gave boot <3. Superleuk dat jullie haar weer terug hebben.

@8nnemiek, deze teflon is een mix van 60% acryl en 40% polyester, waterdicht, vuilafstotend en UV-werend en ook anti-schimmel, martindale 60.000.

Ik ga ook eens Sunbrella en acryldoek opzoeken, thanks!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:21

Nou, de zwaarden staan inmiddels ook thuis in de schuur. Dat ging verrassend soepeltjes.

Hopelijk koelt het genoeg af daar volgend weekend mee te beginnen :=.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:31

Hier gaat t lekker qua klussen. De motor is klaar, motorruim is schoon, in de owatrol en de twee lagen grondverf zitten erop. Vanmorgen de eerste laag bilgeverf.

Afbeelding

Ziet er een stuk beter uit zo. Ook nieuwe uitlaatslang gemonteerd. Zaterdag gaat de motor er terug in.

De zwaardranden zijn ook bijna klaar, afgelopen week zijn ze gestraald, geschooperd en gemoffeld, vandaag gaat de zwarte verf erop en dan zijn ze klaar.

Dan de zwaarden nog schuren en lakken, maar dat is vergeleken met de rest een dagje werk haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:39

Waaw dat ziet er heel netjes uit! En wat fijn dat de zwaarden ook bijna klaar zijn.
Met dit weer wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer het water in :D

Afgelopen weekend zijn we ook weer lekker aan boord geweest. Zaterdag was een heerlijke zeildag! Wij hebben geen werkende windmeter :+ Maar buren hadden 40 knopen over dek gezien := Ik denk dat er windstoten ruim boven de 30 knopen waren haha, dat was wel even aanpoten af en toe!
Al lijkt het op film altijd minder heftig haha. Lang geleden dat we water in het gangboord hadden staan :D En dat met een flink rif en een zeil minder.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:52

Lekker bezig San! Wanneer gaat ze te water?

En grappig, wij hebben dit weekend ook gezeild en hadden totaal ander weer. Zaterdag bewolkt en maximaal 18 knopen wind gehad. Zondag zonnig en we begonnen met 5 knopen en eindigden met 18.

We hebben vanaf volgende week vakantie maar net dit weekend gaat t weer omslaan, vanaf zaterdag veel wind en vanaf zondag ook nog regen erbij… we wilden naar Zeeland maar zo ga ik de zee niet op. Hopelijk trekt dat nog bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:53

@Annemiek, ja, volgend weekend gaan we de plas op :D.

Heerlijk, dat filmpje. Vorig weekend was het perfect zeilweer!

@Mo_86, ze ligt nog in t water, zaterdag gaat de motor er weer in :j.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:56

Ah dat had ik even gemist, sorry! Fijn dat het einde in zicht komt!