Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:57

minikatje schreef:
Wie zegt dat ik het over veganisten heb? :)

Over wie heb je het dan? Want je reageert toch op een reactie die wel over vega(n)s gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:05

Maartje1990 schreef:
Nou er zijn er hier toch meerdere die heel duidelijk maken dat het vleeseten een fout iets is. En tevens hebben ze het steeds over "je eet hrt voor je plezier" ipv te accepteren dat het voor "ons" gewoon een voedselbron is.

Er zijn hier mensen die uitleggen waarom zij geen vlees eten of dierlijke producten gebruiken en die de discussie aan gaan, ja. En daarin worden inderdaad de feiten genoemd: het grootste deel van de mensen hier eet vlees voor de smaak, omdat het lekker is, dus voor het plezier - en niet omdat het nodig is om goed en gezond te overleven. Het is dus een voedselbron: ja. Maar niet eentje die voor de meeste mensen nodig is om goed en gezond te overleven, dus dan blijven de eerder genoemde redenen over om het nog wel te eten. Waarom wil jij dat liever niet horen? Wat is jouw probleem daarmee?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:15

Waar haal je vandaan dat het een feit is dat de meeste mensen vlees eten voor de smaak?

Ik zeg, ik eet vlees want dat is 1 van de voedselbronnen waaruit ik mijn voedsel haal. Vervolgens kreeg ik sowieso van 1 iemand een reactie in de trant van dat dit niet klopte want ik at het gewoon voor mijn plezier.

Sorry maar dan gaan mijn nekharen overeind staan en wek je alleen maar aversie bij mij op.

Tevens beweringen dat je niet(echt) van dieren kunt houden als je ze op eet. Dat zijnn gewoon geen meningen die zullen zorgen voor welwillendheid om minder of geen vlees te eten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:19

Maartje1990 schreef:
minikatje schreef:
Wie zegt dat ik het over veganisten heb? :)

Over wie heb je het dan? Want je reageert toch op een reactie die wel over vega(n)s gaat?

Het ging erover dat hij niet kon handelen als iemand hem de wet ging voorschrijven.
Dat gaat 2 kanten op :)

Er zijn ook veel "We zijn omnivoren.""Waar komt de B12 vandaan?" en vragen zoals dat
Beide kanten zijn redelijk persoonlijk aan het worden, dat vind ik jammer.

Het wordt zo een beetje onproductief, het niveau inbraak bij boeren. Zo onproductief.
Mij lijkt het erg leuk om bij Kuggur mee te draaien, ik heb ook bij een taxidermist gelopen.
(Daar krijg je ook maffe vragen btw).

Ben gewoon meer van het open informatie delen, momenteel heb ik het idee dat verschillende groepen enorm het idee hebben dat ze zichzelf moeten verdedigen.
Dan krijg je een actie-reactie en wordt grimmig, dat vind ik jammer. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:21

Maartje1990 schreef:
Waar haal je vandaan dat het een feit is dat de meeste mensen vlees eten voor de smaak?

Dat is wat de meeste vleeseters mij tot nu toe vertellen? Er is maar een heel klein percentage wat aangeeft dat zij problemen hebben met het opnemen van bepaalde stoffen uit andere producten dan vlees, of andere gezondheidsproblemen heeft. De rest geeft toch voornamelijk aan dat ze het lekker (of gemakkelijk) vinden?

Maartje1990 schreef:
Ik zeg, ik eet vlees want dat is 1 van de voedselbronnen waaruit ik mijn voedsel haal. Vervolgens kreeg ik sowieso van 1 iemand een reactie in de trant van dat dit niet klopte want ik at het gewoon voor mijn plezier.

Vlees is één van de voedselbronnen waaruit jij je voedsel haalt, dat staat als een paal boven water. Maar dat is geen reden. Het geeft geen antwoord op de vraag: wáárom haal jij daar je voedingsstoffen, als het ook anders kan, zonder dat er een dier voor sterft?

Maartje1990

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:26

Omdat ik er niks mis mee vind om mijn natuurlijke omnivoor dieet te volgen.

Zoals ik eerder zei ben ik pro-natuurlijk voeren. Dus wat is het natuurlijke dieet van het dier? Zo voer ik onze kat een brok met hoogpercentage vlees (ipv die lidl zooi met 4% vlees en verder rotzooi), zo voer ik mijn paarden alleen maar ruwvoer en geen krachtvoer. Zo voer ik mezelf met granen, groente, fruit én vlees. Ik vind niet dat ik supplementen oid hoef te gaan slikken terwijl ik het uit een voor mij natuurlijke voedselbron kan halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:30

Dus: je vind er niets mis mee een dier dood te maken, terwijl dat niet nodig is?
(als vega zijn supplementen ook niet nodig hoor :) )

Kijk, dit is geen aanval, ik probeer gewoon nu een duidelijk beeld te krijgen van hoe het werkt, wat jouw beweegreden is. Want ik snap het niet, merk ik. En ik probeer je ook uit te leggen waarom voor mij, zoals ik het nu opvat, het heel tegenstrijdig klinkt inderdaad: 'Ik vind er niets mis mee een dier dood te maken terwijl dat niet nodig is' en 'Ik hou van dieren'. Ik kan dat in mijn hoofd niet rijmen, dus ben heel erg op zoek naar hoe dat dan wel gaat, bij jou?

En uit interesse, eet je dan dus alleen onbewerkte producten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:33

NikkiDeKerf schreef:
Dus: je vind er niets mis mee een dier dood te maken, terwijl het niet nodig is?
(als vega zijn supplementen ook niet nodig hoor :) )
Kijk, dit is geen aanval, ik probeer gewoon nu een duidelijk beeld te krijgen van hoe het werkt, wat jouw beweegreden is.

Ik vind er niets mis mee om mijn natuurlijke omnivoor dieet te volgen nee. Mits de dieren een goed leven hebben gehad plus ik eet dus echt niet dagelijks vlees.

Mijn punt was echt helemaal niet om een discussie e starten of het wel of niet juist is vlees te eten. Alleen dat ik meer een tip gaf wat je beter wel of niet kunt zeggen als je wilt dat er verandering gaat komen in de vleesconsumptie :) (als je daar met andere mensen over praat die niet vega(n) zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:43

Dit gesprekje gaat toch ook helemaal niet over of het wel of niet juist is om vlees te eten? Voor mij in elk geval niet. Edit: plus ik reageerde op jouw suggestie dat mensen hier 'duidelijk maken dat vleeseten fout is' en dat vlees eten niet voor je plezier is. Dat stond niet op je tiplijst, toch?
Jij gaf aan waarom je vlees eet en ik probeer dat te begrijpen. Want ik merk dat ik moeite heb om die argumentatie te begrijpen, en zeker om die te rijmen met 'Ik hou van dieren'. En gaanderweg vraag ik me dan allerlei andere dingen af, dus bijv. ook of je dan volledig een soort 'wholefood' dieet hebt van onbewerkte en pure producten, en geen 'onnatuurlijke' producten eet?

En aangezien jij weer moeite lijkt te hebben met de bewering 'Je kunt niet (echt) van dieren houden als je ze ook op eet', leek het me wel interessant erachter te komen hoe jij dat combineert. En misschien je ook dus inzicht te kunnen geven in waarom/hoe die twee dingen ('Ik vind dieren doodmaken terwijl dat niet nodig is' en 'Ik houd van dieren') voor mij persoonlijk zo lastig te rijmen lijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-16 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:45

Ah dat was mij niet duidelijk dat jij mij gewoon beter wilde begrijpen gezien het voor mij gewoon 1 van de vele dingen was die in mijn "tip" stond.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:16

Op FB een hele discussie over een man die een olifant heeft gedood om hem op te eten. Wat vinden mijn medevleeseters hiervan?

Mijn reactie was de volgende:
Lollig. Iedereen die valt over een man die een olifant gedood heeft om hem op te eten. En daarna eten ze een lekker stukje vlees voor avondeten. Dat was geen dier ofzo?

Ik vind het héél jammer dat het een bedreigde diersoort is. Maar dit dier heeft wel blij in vrijheid geleefd. Wat ik van de koeien, varkens en zéker de kippen die gefokt zijn om op ons bord te komen betwijfel.

Dus die man mag niet doden om het dier te eten maar alle beesten die gefokt worden om te eten mogen geslacht worden want ahja ze willen wel een goed stukje vlees op het bord?
Hypocrisie ten top.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:26

Geen probleem op zich. Kunnen veel meer mensen van 1 olifant eten dan van 1 koe dus hoeven minder beestjes dood te gaan. Plus inderdaad lekker in vrijheid geleefd :)

Ik gruwel wel van die mensen die echt puur voor de lol gaan jagen. Zoals zo'n vrouw die had leeuwen en weet ik veel wat allemaal geschoten puur en alleen omdat dat een prestatie was. Bah verschrikkelijk dit deze http://www.newsmax.com/US/Idaho-giraffe ... id/665173/
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-06-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:29

Dat vind ik ook walgelijk! Zoals Cecil de leeuw onlangs. Of die dieren die gedood worden omwille van hun ivoor. Zo'n mensen zijn gewoon ziek...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:34

- Waarschuwing...megapost -

Ik volg dit topic al een tijdje, er worden zo nu en dan wel goede dingen geplaatst. Zowel het filmpje van eTalks en van Lubach spreken natuurlijk de waarheid.

Ik zal mijn visie even delen over verschillende zaken die ik heb onthouden:

-Is vlees eten ethisch verantwoord?

Ik vind persoonlijk dat het eten van vlees niet op zichzelf iets onethisch is en dat het inderdaad gewoon in lijn is met ons natuurlijke eetpatroon. Historisch en biologisch gezien zijn we er op gebouwd om af en toe een stuk vlees te eten. Af en toe, dus niet dagelijks. Er is bij chimpansees ook weleens sprake van jacht en vleesconsumptie. Wat dat betreft zal ik me niet laten ompraten dat men geen omnivoor is. Wel ben ik het er mee eens dat we een heel stuk moeten minderen, vanwege gezondheid, milieu en dierenwelzijn.
Het slachten zelf schaar ik niet onder leed. Ik heb zelf gezien hoe er geslacht wordt, en ik heb alleen bezwaar tegen onverdoofd slachten. Ik weiger pertinent om halal of kosjer vlees te eten. Over het ontnemen van de toekomst van zo'n dier...ik geloof niet dat een dier besef heeft van de (verre) toekomst en daar rouwig over is. Dood is dood.

Van huis uit aten we dagelijks vlees, dus ik ben opgegroeid met weinig inspiratie afgezien van aardappelen-groenten-vlees. Nu ben ik volwassen en kan ik uiteraard mijn eigen dieet vaststellen, maar het is moeilijk. Gelukkig is mijn huidige omgeving veel stimulerender en eten we veel vaker vegetarisch/biologisch.

- Dierenwelzijn

Mijn opleiding draait om dit vraagstuk, dus ik mag zeggen dat ik enige kennis en ervaring heb op het gebied van veehouderij (voornamelijk in NL).
De huidige vorm van veehouderij, met name intensief, is natuurlijk alles behalve ideaal. De intensivering was een noodzakelijk kwaad en we zijn nu op een punt aanbeland dat we er kritisch naar gaan kijken. Dat is goed nieuws! Maar staar je aub niet blind op de veehouders. Die doen hun best met de zeer beperkte middelen die ze hebben en worden van alle kanten onder druk gezet en zwart gemaakt. Er wordt hard gewerkt aan het verbeteren van het dierenwelzijn. De beste manier om dit verder te helpen is om inderdaad minder vraag te creëren (vlees = luxe, dus duurder en minder voorhanden) en te zorgen dat de veehouders meer ruimte en geld ter beschikking krijgen om ook daadwerkelijk veranderingen door te kunnen voeren. Veehouders en personeel die dieren opzettelijk mishandelen, daar heb ik ook geen goed woord voor over. Dat valt niet goed te praten. Maar de meesten zouden ook graag hun varkentjes en kippetjes in de wei zien scharrelen.

Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar de megastallen. De varkens zullen dezelfde leefomgeving krijgen als ze nu hebben op een gangbaar bedrijf, zelfs meer ruimte vanwege nieuwe richtlijnen. Het verschil voor de dieren is dat ze niet meer op transport hoeven te gaan, voor het milieu betekent het dat alle uitstoot, ziektes en vervuiling verminderd en beter te reguleren is. Het is naar mijn mening naïef om het per direct als 'slecht' af te schilderen alleen maar omdat het nog meer schaalvergroting is. Dat schaalvergroting slecht is, dat snap ik, maar dat zal alleen veranderen als de vraag naar vlees verminderd. Zolang dat niet gebeurd, zullen dit soort zaken toch (moeten) gebeuren, en voor de varkens op zich hoeft het niet 'slechter' te zijn.

Voor legkippen zijn er best leuke innovaties, kijk bijvoorbeeld eens naar het Rondeel. Daar ben ik zelf ook eens wezen kijken, de kippen komen en masse op je afrennen omdat ze zo nieuwsgierig naar bezoekers zijn. Bij volièresystemen willen ze je juist uit de weg, maar die zijn natuurlijk ook geen bezoekers gewend.

- Milieu en water

De grote boosdoener hier is graan en soja. Dat is de reden waarom er bossen worden gekapt, water wordt verbruikt, en het meeste gaat richting de intensieve veehouderij. Al eten mensen er natuurlijk ook van, dus onderschat dat niet. De veevoerindustrie is al bezig om naar alternatieven te zoeken, maar die zijn er nog niet op grote schaal. Kippen moeten graan eten, maar er zijn al ontwikkelingen gaande om bijvoorbeeld insecten te gebruiken als eiwitvervanger. Nogmaals dus: er wordt aan gewerkt!
Varkens krijgen ook graan en soja, maar zijn ook de GFT-bak van de menselijke voedingsindustrie. Tonnen aan gebroken koekjes, aardappelschillen, afgekookte koffiebonen.....echt van alles gaat door varkensvoer, niet alles wordt 100% voor de varkens gekweekt.

Kippen vind ik een lastig iets. Vleeskippen hebben het minste voer nodig per kilo vlees, maar kampen wel met weinig ruimte en gezondheidsproblemen. Een plus voor het milieu, maar een min voor dierenwelzijn. Dat is een afweging die je persoonlijk zou moeten maken.

Als je dan kijkt naar runderen en schapen, zijn dit bij uitstek dieren die zonder graan en soja kunnen. In Noord-Amerika en Australië lopen deze dieren in grote graasgebieden het gras opeten waar de mens niets aan heeft wat voedsel betreft. En het dierenwelzijn is hoog, want ze leven in hun eigen niche. Ik heb er geen bezwaar tegen om deze vorm van veehouderij voort te zetten en deze dieren te slachten en op te eten. Maar dit is extensieve veehouderij, en dat is echt een wereld van verschil met de intensieve veehouderij, waar deze discussie volgens mij voornamelijk om draait.

Dan nog even terugvallend op een eerdere reactie die ik plaatste: de akkerbouw werkt nauw samen met de veehouderij, omdat ze meststoffen nodig hebben. Voor voldoende voedselvoorziening heb je gigantische hoeveelheden mest nodig. Je kunt kunstmest maken, maar of dat nou zo bevorderlijk is voor het milieu....?

Al met al is mijn conclusie, gebaseerd op mijn eigen ondervindingen:
- vlees eten is niet onethisch, maar
- we moeten wel in het geheel flink minderen
- de (intensieve) veehouderij heeft steun nodig om de positieve trend door te zetten en het dierenwelzijn te verbeteren. Met modder gooien werkt alleen maar averechts en de veehouders zijn echt geen dierenhaters.
- de wijze waarop dieren gehouden en geslacht worden moet gebeuren op een respectvolle manier
- er moet eens gestopt worden met het lobbyen van grote corporaties, maar dat geldt voor meer zaken dan vee/vlees.

Ik ben zelf behoorlijk hypocriet, in de zin dat ik moeite heb van het vlees af te blijven, maar ik ben wel van plan een carrière te volgen waarin ik een positieve invloed kan hebben op bovenstaande zaken. En toch meer moeite doen om overwegend vegetarisch te eten ;)
Ik heb respect voor veganisten en vegetariërs, maar niet voor degenen die de boel saboteren omdat ze overtuigd zijn dat hun 'geloof' de enige juiste is en daarmee voor anderen de boel verzieken.

Voorlopig laat ik het hier maar even bij :') :o

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:10

Veel mensen hier zeggen dat vegans respect moeten hebben voor hun vleesconsumptie omdat zij ook respect hebben voor de eetgewoontes van de vegans. Maar door deze opmerking lijkt het alsof we het hier hebben over twee gelijkwaardige keuzes, het één niet beter dan het ander. Dat is toch onzin. Of zijn er mensen die dat echt vinden? Ik voel me overigens echt niet beter dan een vleeseter, heb zelf ook lang vlees gegeten, weliswaar beperkt en alleen biologisch. Ik vond eigenlijk dat ik al best goed bezig was. Nu zou ik zeggen dat ik iets minder slecht bezig was. Maar toentertijd had ik echt niet zo’n moeite met toegeven dat het egoïstisch was dat ik vlees at. Een ander levend wezen doden voor eten, terwijl je op een plantaardig dieet net zo goed kunt gedijen met eventueel wat supplementen, dat is toch gewoon het toppunt van egoïsme?

En dan het artikel dat hier eerder aangehaald werd, deze http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/2 ... en-1611295, is heel interessant. In het artikel haalt hij aan dat het idee dat dieren een zekere mate van intelligentie hebben nog maar heel recent geaccepteerd wordt, en dat er nog amper onderzoek naar is gedaan. Daarnaast houden we onszelf aan als referentiekader voor intelligentie, dus hoe meer een dier in zijn gedragingen gelijkt op die van een mens, hoe intelligenter we hem vinden. Terwijl veel dieren in het wild helemaal niks zouden hebben aan onze gedragingen vanuit evolutionair oogpunt en dat dat dus helemaal niks zegt over intelligentie.

De mens is ook maar beperkt en het IQ en EQ zijn hele relatieve begrippen, gemaakt voor de mens maar niet geschikt om toe te passen op een dier. Ik denk wel eens, hoe zou het zijn geweest als er zich een soort superieur aan de mens had ontwikkeld? Met een veel betere emotionele ontwikkeling en intelligentie. Hadden zij het dan ook verantwoord gevonden om ons als dieren in de intensieve veehouderij te houden, omdat we toch minder ontwikkeld zijn?

Hartstikke goed trouwens dat hier veel mensen bewuster vlees eten en letten op dierenwelzijn, maar ik denk dat zeker 80% van de mensen gangbaar vlees uit de supermarkt koopt. De Keuringsdienst van Waarde aflevering die pas geleden over de intensieve varkenshouderij ging vond ik echt zeer schrijnend om te zien, en ik denk dat iedereen het erover eens is dat deze dieren geen prettig leven hebben. En toch eet houdt het grootste gedeelte van de bevolking deze beesten zonder aarzelen op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:16

doerakjeg2 schreef:
Veel mensen hier zeggen dat vegans respect moeten hebben voor hun vleesconsumptie omdat zij ook respect hebben voor de eetgewoontes van de vegans. Maar door deze opmerking lijkt het alsof we het hier hebben over twee gelijkwaardige keuzes, het één niet beter dan het ander. Dat is toch onzin. Of zijn er mensen die dat echt vinden? Ik voel me overigens echt niet beter dan een vleeseter, heb zelf ook lang vlees gegeten, weliswaar beperkt en alleen biologisch. Ik vond eigenlijk dat ik al best goed bezig was. Nu zou ik zeggen dat ik iets minder slecht bezig was. Maar toentertijd had ik echt niet zo’n moeite met toegeven dat het egoïstisch was dat ik vlees at. Een ander levend wezen doden voor eten, terwijl je op een plantaardig dieet net zo goed kunt gedijen met eventueel wat supplementen, dat is toch gewoon het toppunt van egoïsme?

Tuurlijk hebben we het wel over twee gelijkwaardige keuzes... Tenminste, ik wel steeds. Waarom zou ik me minder moeten voelen omdat ik vlees eet?
Je kan wel zeggen dat je je niet beter voelt, maar ook uit deze post blijkt weer zo'n gevoel van superieuriteit -O-

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:18

Ik denk eerder het onbegrip voor mensen die weten wat er speelt en toch de keuze maken :)
Suprieuriteit zit bij de meeste mensen tussen de oren.

@Kefje, wat een fijne mooie en doordachte post. Heb hem met plezier gelezen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:24

Nou ja, er staat toch duidelijk dat ze het onzin vindt dat het twee gelijkwaardige keuzes zijn := dat vind ik best extremistisch :o
ik vind het gewoon een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik zeur ook niet als mensen geen vlees willen eten maar wens ook geen commentaar als ik er wel voor kies :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:26

doerakjeg2 schreef:

En dan het artikel dat hier eerder aangehaald werd, deze http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/2 ... en-1611295, is heel interessant. In het artikel haalt hij aan dat het idee dat dieren een zekere mate van intelligentie hebben nog maar heel recent geaccepteerd wordt, en dat er nog amper onderzoek naar is gedaan. Daarnaast houden we onszelf aan als referentiekader voor intelligentie, dus hoe meer een dier in zijn gedragingen gelijkt op die van een mens, hoe intelligenter we hem vinden. Terwijl veel dieren in het wild helemaal niks zouden hebben aan onze gedragingen vanuit evolutionair oogpunt en dat dat dus helemaal niks zegt over intelligentie.

De mens is ook maar beperkt en het IQ en EQ zijn hele relatieve begrippen, gemaakt voor de mens maar niet geschikt om toe te passen op een dier. Ik denk wel eens, hoe zou het zijn geweest als er zich een soort superieur aan de mens had ontwikkeld? Met een veel betere emotionele ontwikkeling en intelligentie. Hadden zij het dan ook verantwoord gevonden om ons als dieren in de intensieve veehouderij te houden, omdat we toch minder ontwikkeld zijn?

Hartstikke goed trouwens dat hier veel mensen bewuster vlees eten en letten op dierenwelzijn, maar ik denk dat zeker 80% van de mensen gangbaar vlees uit de supermarkt koopt. De Keuringsdienst van Waarde aflevering die pas geleden over de intensieve varkenshouderij ging vond ik echt zeer schrijnend om te zien, en ik denk dat iedereen het erover eens is dat deze dieren geen prettig leven hebben. En toch eet houdt het grootste gedeelte van de bevolking deze beesten zonder aarzelen op.

Het zijn zeker twee gelijkwaardige keuzes. Ieder heeft zo zijn eigen gegronde redenen voor zijn/haar keuze (is niet hetzelfde als dat iedereen die resen gegrond vindt overigens, maar dat is het wel naar mijn mening).

Ik zie overigens de toegevoegde waarde van hoe intiligent dieren zijn niey helemaal. Wat zou dat er mee te maken moeten hebben?

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:27

verootjoo schreef:
Tuurlijk hebben we het wel over twee gelijkwaardige keuzes... Tenminste, ik wel steeds. Waarom zou ik me minder moeten voelen omdat ik vlees eet?
Je kan wel zeggen dat je je niet beter voelt, maar ook uit deze post blijkt weer zo'n gevoel van superieuriteit -O-

Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar het lijkt mij wel duidelijk dat veganisme de meest milieu- en diervriendelijke manier van leven is.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:29

Maartje1990 schreef:
Ik zie overigens de toegevoegde waarde van hoe intiligent dieren zijn niey helemaal. Wat zou dat er mee te maken moeten hebben?

Ik neem aan dat we het ethisch verantwoord vinden om dieren op de huidige manier te houden, omdat we vinden dat ze inferieur zijn aan mensen? Omdat ze een lagere intelligentie hebben en minder emotioneel ontwikkeld zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:32

doerakjeg2 schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik neem aan dat we het ethisch verantwoord vinden om dieren op de huidige manier te houden, omdat we vinden dat ze inferieur zijn aan mensen? Omdat ze een lagere intelligentie hebben en minder emotioneel ontwikkeld zijn.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar nee dat vind ik niet. Maar dan nog maakt initiligentie daar voor mij geen verschil in. Als zou blijken dat die heel laag is zou ik nog steeds vinden dat ze meer ruimte moeten hebben (dan in de intensieve veehouderij)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:33

doerakjeg2 schreef:
verootjoo schreef:

Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar het lijkt mij wel duidelijk dat veganisme de meest milieu- en diervriendelijke manier van leven is.

En wie zegt dan dat ik niet milieu en diervriendelijk leef? :)
Ik doe ook heus m'n best om goed te zijn voor het milieu. Ik maak er alleen andere keuzes in dan jij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:36

verootjoo schreef:
Nou ja, er staat toch duidelijk dat ze het onzin vindt dat het twee gelijkwaardige keuzes zijn := dat vind ik best extremistisch :o
ik vind het gewoon een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik zeur ook niet als mensen geen vlees willen eten maar wens ook geen commentaar als ik er wel voor kies :)

Dat is haar mening en dat is jouw mening.
Ik vind het gewoon je standpunt mededelen, maar dat is dan mijn mening :D :+
Ik zie nergens staan "Ik voel mij beter dan de rest." Alleen een uiteenzetting waarom ze het vreemd vindt dat mensen vlees kopen nadat ze bepaalde beelden hebben gezien.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:44

verootjoo schreef:
En wie zegt dan dat ik niet milieu en diervriendelijk leef? :)
Ik doe ook heus m'n best om goed te zijn voor het milieu. Ik maak er alleen andere keuzes in dan jij.

Dat geloof ik best, maar als je veganisme één op één vergelijkt met dierlijke producten nuttigen is veganisme toch gewoon beter, in ieder geval voor het milieu. Dat is toch niet zo moeilijk om toe te geven? Op andere punten maak jij misschien weer veel betere keuzes dan ik of menig ander veganist, maar daar gaat het in deze discussie niet om. Op het punt van dierenwelzijn verschillen we denk ik te veel van mening, ik vind een gezond jong dier doden per definitie niet echt diervriendelijk.