minikatje schreef:Wie zegt dat ik het over veganisten heb?
Over wie heb je het dan? Want je reageert toch op een reactie die wel over vega(n)s gaat?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje1990 schreef:Nou er zijn er hier toch meerdere die heel duidelijk maken dat het vleeseten een fout iets is. En tevens hebben ze het steeds over "je eet hrt voor je plezier" ipv te accepteren dat het voor "ons" gewoon een voedselbron is.
Maartje1990 schreef:minikatje schreef:Wie zegt dat ik het over veganisten heb?
Over wie heb je het dan? Want je reageert toch op een reactie die wel over vega(n)s gaat?
Maartje1990 schreef:Waar haal je vandaan dat het een feit is dat de meeste mensen vlees eten voor de smaak?
Maartje1990 schreef:Ik zeg, ik eet vlees want dat is 1 van de voedselbronnen waaruit ik mijn voedsel haal. Vervolgens kreeg ik sowieso van 1 iemand een reactie in de trant van dat dit niet klopte want ik at het gewoon voor mijn plezier.
NikkiDeKerf schreef:Dus: je vind er niets mis mee een dier dood te maken, terwijl het niet nodig is?
(als vega zijn supplementen ook niet nodig hoor)
Kijk, dit is geen aanval, ik probeer gewoon nu een duidelijk beeld te krijgen van hoe het werkt, wat jouw beweegreden is.
doerakjeg2 schreef:Veel mensen hier zeggen dat vegans respect moeten hebben voor hun vleesconsumptie omdat zij ook respect hebben voor de eetgewoontes van de vegans. Maar door deze opmerking lijkt het alsof we het hier hebben over twee gelijkwaardige keuzes, het één niet beter dan het ander. Dat is toch onzin. Of zijn er mensen die dat echt vinden? Ik voel me overigens echt niet beter dan een vleeseter, heb zelf ook lang vlees gegeten, weliswaar beperkt en alleen biologisch. Ik vond eigenlijk dat ik al best goed bezig was. Nu zou ik zeggen dat ik iets minder slecht bezig was. Maar toentertijd had ik echt niet zo’n moeite met toegeven dat het egoïstisch was dat ik vlees at. Een ander levend wezen doden voor eten, terwijl je op een plantaardig dieet net zo goed kunt gedijen met eventueel wat supplementen, dat is toch gewoon het toppunt van egoïsme?
doerakjeg2 schreef:Veel mensen hier zeggen dat vegans respect moeten hebben voor hun vleesconsumptie omdat zij ook respect hebben voor de eetgewoontes van de vegans. Maar door deze opmerking lijkt het alsof we het hier hebben over twee gelijkwaardige keuzes, het één niet beter dan het ander. Dat is toch onzin. Of zijn er mensen die dat echt vinden? Ik voel me overigens echt niet beter dan een vleeseter, heb zelf ook lang vlees gegeten, weliswaar beperkt en alleen biologisch. Ik vond eigenlijk dat ik al best goed bezig was. Nu zou ik zeggen dat ik iets minder slecht bezig was. Maar toentertijd had ik echt niet zo’n moeite met toegeven dat het egoïstisch was dat ik vlees at. Een ander levend wezen doden voor eten, terwijl je op een plantaardig dieet net zo goed kunt gedijen met eventueel wat supplementen, dat is toch gewoon het toppunt van egoïsme?
En dan het artikel dat hier eerder aangehaald werd, deze http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/04/2 ... en-1611295, is heel interessant. In het artikel haalt hij aan dat het idee dat dieren een zekere mate van intelligentie hebben nog maar heel recent geaccepteerd wordt, en dat er nog amper onderzoek naar is gedaan. Daarnaast houden we onszelf aan als referentiekader voor intelligentie, dus hoe meer een dier in zijn gedragingen gelijkt op die van een mens, hoe intelligenter we hem vinden. Terwijl veel dieren in het wild helemaal niks zouden hebben aan onze gedragingen vanuit evolutionair oogpunt en dat dat dus helemaal niks zegt over intelligentie.
De mens is ook maar beperkt en het IQ en EQ zijn hele relatieve begrippen, gemaakt voor de mens maar niet geschikt om toe te passen op een dier. Ik denk wel eens, hoe zou het zijn geweest als er zich een soort superieur aan de mens had ontwikkeld? Met een veel betere emotionele ontwikkeling en intelligentie. Hadden zij het dan ook verantwoord gevonden om ons als dieren in de intensieve veehouderij te houden, omdat we toch minder ontwikkeld zijn?
Hartstikke goed trouwens dat hier veel mensen bewuster vlees eten en letten op dierenwelzijn, maar ik denk dat zeker 80% van de mensen gangbaar vlees uit de supermarkt koopt. De Keuringsdienst van Waarde aflevering die pas geleden over de intensieve varkenshouderij ging vond ik echt zeer schrijnend om te zien, en ik denk dat iedereen het erover eens is dat deze dieren geen prettig leven hebben. En toch eet houdt het grootste gedeelte van de bevolking deze beesten zonder aarzelen op.
verootjoo schreef:Tuurlijk hebben we het wel over twee gelijkwaardige keuzes... Tenminste, ik wel steeds. Waarom zou ik me minder moeten voelen omdat ik vlees eet?
Je kan wel zeggen dat je je niet beter voelt, maar ook uit deze post blijkt weer zo'n gevoel van superieuriteit
Maartje1990 schreef:Ik zie overigens de toegevoegde waarde van hoe intiligent dieren zijn niey helemaal. Wat zou dat er mee te maken moeten hebben?
doerakjeg2 schreef:Maartje1990 schreef:Ik zie overigens de toegevoegde waarde van hoe intiligent dieren zijn niey helemaal. Wat zou dat er mee te maken moeten hebben?
Ik neem aan dat we het ethisch verantwoord vinden om dieren op de huidige manier te houden, omdat we vinden dat ze inferieur zijn aan mensen? Omdat ze een lagere intelligentie hebben en minder emotioneel ontwikkeld zijn.
doerakjeg2 schreef:verootjoo schreef:Tuurlijk hebben we het wel over twee gelijkwaardige keuzes... Tenminste, ik wel steeds. Waarom zou ik me minder moeten voelen omdat ik vlees eet?
Je kan wel zeggen dat je je niet beter voelt, maar ook uit deze post blijkt weer zo'n gevoel van superieuriteit
Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar het lijkt mij wel duidelijk dat veganisme de meest milieu- en diervriendelijke manier van leven is.
verootjoo schreef:Nou ja, er staat toch duidelijk dat ze het onzin vindt dat het twee gelijkwaardige keuzes zijndat vind ik best extremistisch
![]()
ik vind het gewoon een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik zeur ook niet als mensen geen vlees willen eten maar wens ook geen commentaar als ik er wel voor kies
verootjoo schreef:En wie zegt dan dat ik niet milieu en diervriendelijk leef?![]()
Ik doe ook heus m'n best om goed te zijn voor het milieu. Ik maak er alleen andere keuzes in dan jij.