Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:18

Hi Daan! Wat leuk, ja gaat goed! Met jou ook? Lekker 2 kilootjes eraf zomaar. Toch mooi meegenomen.

In de STR app kan je gewoon spotify aanzetten op de achtergrond (of iTunes) en dan gaat ie vanzelf zachter als Evy praat. Ideaal. Ik loop ook met grote koptelefoon op, gevoelige oren dus kan geen dopjes verdragen helaas.

Vandaag les 3 gedaan, viel me alles mee en tempo iets omhoog gegooid. Beviel prima. Merk wel dat ik elke keer moeilijk begin maar als ik eenmaal bezig ben gaat het wel lekker.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:59

Normaal heb ik 38.5 van gewone schoenen.
Van Mijn nikes 39 en asics 40.5
Vandaag 1.5 week na mijn scooterval weer een rondje gedaan.
Heerlijk na mijn nachtdienst even lekker verstand op 0 en rennen maar.
3.7 km en 9.7 km/h
Rustig aan beginnen helaas ben bang dat mijn knieën anders niet leuk gaan vinden.
Die lagen nogal in de kreukels.
De hondjes hebben de omslag naar de warmte goed gemaakt.
Gaat prima nu.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:00

_Nelleke_ schreef:
Hi Daan! Wat leuk, ja gaat goed! Met jou ook? Lekker 2 kilootjes eraf zomaar. Toch mooi meegenomen.

In de STR app kan je gewoon spotify aanzetten op de achtergrond (of iTunes) en dan gaat ie vanzelf zachter als Evy praat. Ideaal. Ik loop ook met grote koptelefoon op, gevoelige oren dus kan geen dopjes verdragen helaas.

Vandaag les 3 gedaan, viel me alles mee en tempo iets omhoog gegooid. Beviel prima. Merk wel dat ik elke keer moeilijk begin maar als ik eenmaal bezig ben gaat het wel lekker.

ga je niet te hard van start , waardoor het begin moeilijk is?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:13

Probeer idd echt rustig te starten, beter kun je je tempo later iets opvoeren dan dat je het niet vol houdt. Ik ben zelf meer een sprinter/meerkamper dan duurloper, maar door bewust op een rustiger start te trainen gaat dat nu veel beter.

Vandaag ook weer lekker gelopen, ik zat er zo lekker in dat ik de 32 minuten die in mn workout zaten heb uitgebreid naar 39,5. Was precies een mooi rondje voor ons zo.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:58

Mijn sportschoenen van Nike heb ik al een tijdje en gewoon in mn eigen maat haha. Ik wist niet dat je ze een maat groter moest hebben? Heb wel om advies gevraagd (bij de Perry sport gekocht drie jaar geleden toen ik ook begon met hardlopen) en heb er zooltjes bij gekregen alles (vind ik zelf heel prettig lopen). Maar goed omdat ik ook wel weet dat het niet de beste kwaliteit is wil ik straks als ik wat meer kilometers kan (tegen de 10) mezelf belonen met nieuwe, goede schoenen. Zal dan ook naar runnersworld of zoiets gaan want dan wil ik ze echt laten aanmeten. Ik hoop dit voor september bereikt te hebben. Moet lukken denk ik haha.

Net keihard een houten bank op m'n linker voet laten vallen tijdens werk. Deed echt heel erg zeer (kon nog wel mn werk afmaken dus niks ernstigs). Nu ben ik net thuis en zie ik dat de voet dik is en een beetje rood. Verder niks te zien... ik hoop dat ik morgen kan lopen, ik houd m nu maar even omhoog in de hoop dat de zwelling wat afzwakt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:56

Hmm nee ligt niet aan het tempo denk ik (vandaag gemiddeld 7,9km/u), ben ook niet buiten adem maar m'n lichaam voelt gewoon sloom en zwaar de eerste 4/5 minuten. Ik vraag mezelf echt af hoe ik nog kan volhouden, maar met 10 minuten kom ik aardig op dreef en na 20 minuten, als mijn rondje volgens start to run over is, denk ik: ik kan nog wel een rondje. :')

Heb zelf het gevoel dat mijn lichaam gewoon moet 'wennen' aan het feit dat ie ineens iets moet doen. :+

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:03

Komt me wel bekend voor hoor Nelleke! Ik heb het nog steeds met STR alleen wel minder dan in het begin. Ik moet altijd gewoon even op gang komen haha.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:12

Doe je iets van warming up? Ik deed dat nooit en ging de eerste 5 minuten altijd zeer moeizaam van start. Tegenwoordig doe ik even kort wat hakkenbillen en knieheffen en dan voel ik die eerste vermoeidheid/stijfheid in die passen uit mn benen vloeien waardoor het lopen meteen fijner gaat. Ik ben gewoon een slowstarter s morgens, maar moet ivm werk enzo vaak wel s ochtends al lopen. Dit helpt mij dus wel, hoewel ik s midsags nog altijd sneller ben dan s morgens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:30

Ik ben er ook weer! Zelfs op vakantie 2 keer wezen hardlopen en net voor het eerst bij m'n nieuwe huis een rondje geweest. Zat weer rond m'n vorige record maar dan met een stuk minder moeite! Zaterdag weer met de groep mee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:01

ik heb normaal gezien ook altijd een 10-tal minuten nodig om in mijn ritme te geraken. Maar vorige keer en vandaag eigenlijk niet *\o/*

Vandaag 8km in 56min. Qua ademhaling had ik best nog verder/langer gekunnen, maar mijn benen lieten toch merken dat ik daar morgen spijt van zou krijgen :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 06:32

Hier ook de schoenen maatje groter :j

En ik merk ook dat in het begin de stukken lopen van 3 of 4 min eindeloos lijken. Maar soms als ik eenmaal smaak te pakken heb maak ik nog een klein rondje extra om huis. L Zo zat ik laatst ineens op 8 min aaneen. Ik verbaasde me zelf :-)

Ik hobbel verder nog beetje op gevoel. Volg niet strikt evy. Gaat wat langzamer met opbouwen maar heb toch geen haast. Voorlopig heb ik er nog wel plezier van iig :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:56

Nelleke ik had dat ook toen ik begon met lopen, dat ik in het begin wat meer moeite had maar als ik eenmaal liep het juist lekkerder ging. Dieseltje? ;) Maar kan idd ook wel met warming-up te maken hebben (waar ik overigens ook niet aan doe).

Wenk flinke workout gedaan!

Lillith klinkt pijnlijk! Hoe is het nu met je voet?

Robijntje sportief hoor, zelf op vakantie hardlopen!

Petitparis echt knap 8 km!

Hoe ziet zo’n trainingsschema van Evy er eigenlijk uit? Ik heb namelijk echt geen idee. Is dat afwisselend wandelen/lopen of ook intervaltraining, duurloop etc?

Ik heb gisteravond voor het eerst sinds ik loop een gemiddelde boven de 12km/uur gehaald :D Rondje van 3km gedaan in 14.40 / 12,2 km/uur.
Nooit verwacht dat het zo ver zou komen maar eigenlijk wil ik gewoon iedere dag lopen :+ Is toch echt een soort verslavend!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:06

STR met Evy is afwisselend stappen en (hard)lopen. Beginnend bij 18min totaal en nooit meer dan 30min (of mss 35, dat herinner ik mij zo niet meer). De "intensieve" stukjes worden opgebouwd van 1-2min/keer tot uiteindelijk 30min.
Ik vond persoonlijk dit opbouwschema te traag gaan gezien ik weken telkens door mijn moeilijke fase moest blijven gaan. Maar voor wie echt van nul moet beginnen wel een veilige manier om op te bouwen, anders had het ook niet zo'n succes.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:27

Ok, klinkt een beetje zelfde als de meeste schema's die op internet te vinden zijn. Ik heb in eerste instantie wel gekeken om een schema te volgen maar het ging mij ook te langzaam :P Ik merkte dat ik al veel sneller langere stukken kon lopen ipv steeds wandelen tussendoor. Nu doe ik dus eigenlijk gewoon maar wat haha. Ik bouw langzaam de afstand op en dat wissel ik af met korte afstanden die ik dan weer meer op tempo loop. Tot nu toe gaat dat goed, nooit ergens last van ofzo en ik merk dat ik al veel meer conditie heb.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:32

Daan, ik ben jaloers op je snelheid :D Op 5km is mijn snelste 9,7km/h. Maar zou je niet liever eerst naar de 5km toewerken en dan aan je snelheid? Of vind jij zo'n 'kort' stukje genoeg?

Oh edit ik zag je laatste post nog niet. Je wisselt af :)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:42

WenK: Ah goeie tip! Denk dat ik dat ook maar eens ga uitproberen dan, allicht helpt het!

Robijntjah: Welkom terug, fijne vakantie gehad? Wat goed dat je daar ook bent wezen lopen! Ik neem het me altijd voor maar als puntje bij paaltje komt ... Lig ik toch liever aan het zwembad :')

Petitparis: Wauw erg goed! En inderdaad op tijd stoppen is heel belangrijk. Lastig is dat soms, dan denk ik van "mwoah had nog wel kwartiertje door gekunt" maar m'n heupen denken dan "nee :') "

Bienotje: goed zo! Ja soms kan het hard gaan he, ik voel me nog steeds trots hoor als ik een minuutje meer heb gerend dan m'n vorige record met Evy haha. Het is een heel prima schema en ook om lessen telkens te herhalen.

Daan_O: Waauw gefeliciteerd! *\o/* Wat loop jij hard haha! En ja ik begin het ook echt verslavend te vinden. Vind het nu al jammer dat ik een dag rust moet nemen (ik probeer me er echt goed aan te houden, ben als de dood voor blessures). Mijn voet is wel oké! Bont en blauw uiteraard, maar vanochtend met lopen geen last van gehad.
Je kunt de trainingschema's van Evy ook online bekijken, had ze laatst even opgezocht. De 0-5K is echt heeeel simpel en traag opgebouwd inderdaad, vind ik persoonlijk wel prettig hoor, maar straks ga ik de 5-10K doen en dan zit er ook internval in en daar kijk ik om eerlijk te zijn nu wel erg naar uit. Het is prima om te beginnen met lopen op een mooi kalm tempo zodat je het lekker lang kan volhouden en zo je conditie op kan bouwen, maar ik ben wel toe aan iets intensievers haha.
Heb zelf wel echt baat bij een schema, ik hou me er ook heel streng aan over het algemeen. Merkte trouwens dat ik vanmorgen met lopen wéér problemen had met ademhalen. Althans in het begin. Ik denk ook dat ik weet hoe het komt, de vorige keer had ik een banaan gegeten en vandaag had ik een glaasje vers geperste jus gedronken en ik merkte dat ik best wel veel last had van slijm in m'n keel (kan ook door de hooikoorts zijn, maar had er eerder geen last van) en dan krijg ik het veel sneller benauwd. Dus voor mij geen banaan of iets meer voor ik vertrek :(

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:03

Dat verslavende heb ik (gelukkig ;)) nog niet haha. Ik vind 2x pw lopen wel genoeg. Al wijk ik daar deze week van af. Afgelopen zaterdag geweest, maandag, vanavond dan en as zaterdag weer.

Lilith ik denk de hooikoorts, dat is juist deze week zo erg met de pollen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:14

Djilna ja daar heb je gelijk in. 't Zal die rot hooikoorts wel weer zijn... Ik slik elke dag pillen, heb neusspray en oogdruppels dus het is op zich wel onder controle maar met hardlopen is het soms nog wel erg vervelend.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:18

vers geperst sinaasappelsap geeft ook slijmen...

Een loopverslaving heb ik nog niet, moet mezelf toch nog steeds licht verplichten te gaan. En ik kan alleen maar dromen ve gemiddelde snelheid boven 10km/u :+ (ik steek het op mijn korte beentjes)
Maar ik moet zeggen dat het meestal wel enorm goed voelt eenmaal ik bezig ben en ik er dan echt voldoening van heb.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:19

Verplichten te gaan ook weer niet. Heb wel bijna altijd (veel) zin om te gaan. Maar vind het dan ook weer prima om 2-4 dagen niet te gaan. Paard geeft genoeg te doen als alternatief :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:27

mja 't is dat ik altijd weet wat doen met mijn paard, honden en leesverslaving. Dus als mijn vriendin afbelt, dan is mijn "zin" ook voorbij. Ik kijk er vooral naar uit omdat het een efficiënte combi is van lichaamsbeweging, sociaal zijn en mijn honden uitlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:29

Ik vind het mega verslavend.

Iemand ervaring met 0,0 pijn tijdens het lopen maar de ochtend erna bijna niet kunnen lopen?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:39

Robijntjah oh nee geen last van! Wat voor pijn heb je dan de volgende dag? Is het spierpijn? Ik heb dat misschien één of twee keer even heel kort gehad vrij in het begin, maar kon nog gewoon alles. Lijkt me niet goed als je bijna niet kan lopen na het hardlopen hoor, dan overbelast je jezelf toch echt wel ergens.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:46

Djilna thanks, ik ben ook blij met mijn looptempo. Maar nu nog langere afstanden ;) Ik denk dat ik dit weekend wel een keer voor de 5km ga, wellicht dan even wandelen of stukje joggen tussendoor.
Maar op 5km 9,7 is toch ook harstikke netjes!

Lillith gelukkig valt het mee met je voet, fijn dat je toch kon lopen. Ik hoor meer mensen om mee heen klagen over hooikoorst...

Robijn dat klinkt niet best! Wat voor pijn heb je dan inderdaad?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:28

Robijntjah schreef:
Ik vind het mega verslavend.

Iemand ervaring met 0,0 pijn tijdens het lopen maar de ochtend erna bijna niet kunnen lopen?

Spierpijn? En waar? Er zijn ook blessures die zich zo kunnen ontwikkelen -O-