Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:44

KoudbloedKim schreef:
Ja, ik ben bijna 1.80 en ik heb ook echt een breed bekken/brede heupen, dus ik word sowieso nooit smal.
Ik voelde me toen ook echt gelukkig met mezelf en nu niet, daar wil ik inderdaad naar terug. :j
Dat ik mezelf weer kan accepteren.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat je ook leert jezelf te accepteren zoals je nu bent. Want dit klinkt niet goed... :(:)

Het is natuurlijk super dat je weer naar een gezonder gewicht wil en ik denk dat dit voor veel van je klachten gunstig is. Ik begrijp ook dat je je lekkerder in je vel voelt als je minder gewicht hoeft mee te slepen, maar als je jezelf niet kunt accepteren zoals je nu bent kun je dat ook niet als je 30 kg lichter bent. Want ook met 30kg lichter ben je nog steeds dezelfde Tineke van binnen.

Anoniem

Re: Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:07

Ik snap wat je wil zeggen, maar ik kan mezelf gewoon niet accepteren met dit gewicht en ik merk dat er maar zeer weinig mensen in mijn omgeving zijn die dat wel kunnen.
Natuurlijk accepteer ik mezelf wel als persoon en innerlijk, maar hoe ik er nu uitzie accepteer ik niet.
Het klinkt misschien raar, maar ik voel me een niet-dik persoon in een vet lichaam, letterlijk gevangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:16

Ik ben sinds vandaag trouwens 3,7 kilo kwijt, in 3,5 week. :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:21

Super meid!!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:20

Goed gedaan Tineke.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:54

Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:20

Goed bezig Tineke!
Ik kan me voorstellen dat je door slaapappneu aankomt, sowieso is je nachtritme verstoord en dat kan natuurlijk ook je spijsvertering in de war brengen. Weet niet of dat daadwerkelijk zo is, maar het klinkt heel logisch.

Toch blijf ik bij jou naar somatische klachten neigen. Somatische klachten zijn lichamelijke klachten die voortkomen uit psychische problemen. En ja, daar kun je goed ziek van zijn, zonder dat er duuidelijke aanwijzingen voor zijn. Ik heb er zelf ook heel veel last van gehad, ik heb de meest bizarre odnerzoeken gehad, in 10 jaar zo'n 12 keer bloed geprikt, ze hebben alles onderzocht, maar niks kwam er uit. Heb ook heel lang met erge maagklachten rondgelopen, ook vaak doorbraakbloedingen, vermoeidheid(echt zo erg, en zo vaak), hoodfpijn, problemen met mijn ogen, knieproblemen, problemen met de maag(maazuur), geirriteerde hoofdhuid, altijd hoesten, en dan heb ik nog lang niet alles gehad.
Bij mij is overigens ook de term ME/cvs gevallen, maar ik heb daar nooit aan toegegeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:26

Somatisch betekend letterlijk lichamelijk ;) ik snap wat je bedoelt , maar je mist een woord in de benoeming :)

MAar slaapapneu kan een gevolg zijn van overgewicht , maar als je het hebt helpt het idd ook niet bij gewicht verliezen. Als je lichaam slecht uit rust koopt alles in je lijf gewoon minder, je lijf vraagt om meer voeding etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:30

Zou kunnen hoor, Joolien. :j
Ik zit de laatste jaren psychisch wel heel erg goed in mijn vel, dus dan zou het ook wel af moeten nemen, maar het is juist toegenomen.
De gewichtstoename is wel vastgeld door de hormoondokter, dus dat het daardoor komt is wel zeker.

Ik heb trouwens geen last van slaapapneu hoor.

Ik zou trouwens willen dat ik 'niet toe kon geven' aan ME. ;)
Voor mij is dat geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:37

KoudbloedKim schreef:
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik kan mezelf gewoon niet accepteren met dit gewicht en ik merk dat er maar zeer weinig mensen in mijn omgeving zijn die dat wel kunnen.
Natuurlijk accepteer ik mezelf wel als persoon en innerlijk, maar hoe ik er nu uitzie accepteer ik niet.
Het klinkt misschien raar, maar ik voel me een niet-dik persoon in een vet lichaam, letterlijk gevangen.

Dit is wel heel erg herkenbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:38

Ja, ik denk dat sowieso veel meer mensen het wel zo voelen. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:44

Zeker, ik heb ook nooit mijn overgewicht kunnen accepteren. Wel mezelf, hoe ik ben, maar mijn lijf weerspiegelde niet hoe ik mezelf zag. En nu alweer jaren wel en ben ik helemaal zen met mezelf :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:44

Joolien schreef:
Toch blijf ik bij jou naar somatische klachten neigen. Somatische klachten zijn lichamelijke klachten die voortkomen uit psychische problemen.

En dat terwijl het medische bewijs voor psychosomatische klachten ook maar beperkt is. Het is namelijk niet te testen of iets werkelijk een psychische oorzaak heeft, laat staan dat bekend is via welke mechanismen dat dan leidt tot bepaalde klachten.

Dat is gebaseerd op een uitsluitingsdiagnose ('we vinden niks anders dus het zal wel psychisch zijn') en soms dan geneest of verbetert het met behandeling, en soms niet, en sommige mensen gaan zelfs achteruit van zo'n traject.

Kortom: het is allemaal maar een beetje nattevingerwerk, en 'psychosomatisch' is iets wat met veel te grote stelligheid verkondigd wordt. De medische sector zou daar een stuk terughoudender in moeten zijn, en erkennen dat dit een gebied is waar de wetenschap gewoon heel veel niet weet en kan testen.

Citaat:
Bij mij is overigens ook de term ME/cvs gevallen, maar ik heb daar nooit aan toegegeven.

Onprettige woordkeuze.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:47

Eens, Shadow. Weet nog dat ik 'paniekaanvallen' en een 'angststoornis' had, jarenlang. Er was fysiek niets mis met me, dus waarom ik niet kon functioneren? Ja, zal wel psychisch zijn. De zwaarste pillen werkten niet.

Na jaren er zelf achtergekomen dat ik migraine zonder hoofdpijn had. Migrainepilletje fixte alles. Daar sta je dan met je kalmeringsmiddelen verslaving om niets :)

Overigens is alles goed gekomen hoor, maar dat was niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:49

Dat is het zinnetje waar ik de meeste hekel aan heb. "Het zal wel psychisch zijn". :o
En het wordt helaas te pas en te onpas gebruikt.

En wat jij zegt, Phormicola, is exact wat ik bedoel; mijn lijf weerspiegelt niet hoe ik mezelf zie en voel!
En dat was eerder wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:08

Shadow0 schreef:
Joolien schreef:
Toch blijf ik bij jou naar somatische klachten neigen. Somatische klachten zijn lichamelijke klachten die voortkomen uit psychische problemen.

En dat terwijl het medische bewijs voor psychosomatische klachten ook maar beperkt is. Het is namelijk niet te testen of iets werkelijk een psychische oorzaak heeft, laat staan dat bekend is via welke mechanismen dat dan leidt tot bepaalde klachten.

Dat is gebaseerd op een uitsluitingsdiagnose ('we vinden niks anders dus het zal wel psychisch zijn') en soms dan geneest of verbetert het met behandeling, en soms niet, en sommige mensen gaan zelfs achteruit van zo'n traject.

Kortom: het is allemaal maar een beetje nattevingerwerk, en 'psychosomatisch' is iets wat met veel te grote stelligheid verkondigd wordt. De medische sector zou daar een stuk terughoudender in moeten zijn, en erkennen dat dit een gebied is waar de wetenschap gewoon heel veel niet weet en kan testen.

Citaat:

Onprettige woordkeuze.

Hoe bedoel je, onprettige woordkeuze?

Als ik naar mezelf kijk, heb ik echt wel psychosomatische klachten gehad. Sinds mijn therapie heb ik zelden nog klachten, en als ik ze heb, is er vaak toch wat onderliggende stress oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:09

Nou, mensen die daadwerkelijk ME hebben, kúnnen daar niet aan toegeven.
Door te zeggen dat jij er aan toegegeven hebt, lijkt het net of je de hele ziekte niet serieus neemt.
Maar ik ga er vanuit dat je het anders bedoelde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:56

KoudbloedKim schreef:

Er is een oud, psychologisch proefschrift over pijn.
Pijn, gemengd met de gedachte "die stomme arts die mij hier mee heeft opgezadeld" is lastig te bestrijden.
...en uiteraard: wat te doen is bij een medische fout: zo snel mogelijk openheid van zaken, toegeven dat het fout was en de boel herstellen.

Natuurlijk zijn er verschillen tussen pijn en zelfacceptatie.
Maar de schade herstellen is idd het belangrijkste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:56

KoudbloedKim schreef:
Ik ben sinds vandaag trouwens 3,7 kilo kwijt, in 3,5 week. :)

*\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:57

Ik denk dat je daar wel de spijker op zijn kop slaat.
Tenminste, als ik je goed begrijp.
Ik ben niet dik geworden door eigen toedoen en dat maakt het voor mij ook zo lastig op mijn gewicht te accepteren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:25

KoudbloedKim schreef:
I
Ik ben niet dik geworden door eigen toedoen en dat maakt het voor mij ook zo lastig op mijn gewicht te accepteren.

Maar met probleemgericht denken kom je meestal niet voorruit. Zolang oorzaken niet duidelijk weg te nemen zijn moet je oplossingsgericht denken :)*

Psychosomatische klachten is nog een heel onontdekt gebied. Maar de kracht van gedachten is erg groot, dat geloof ik echt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:28

Mwah, ik ben het daar niet per definitie mee eens. :)
Door enkel psychische problemen kom je niet aan.
Daar komt altijd een extra factor bij die ervoor zorgt dat je aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:43

KoudbloedKim schreef:
Nou, mensen die daadwerkelijk ME hebben, kúnnen daar niet aan toegeven.
Door te zeggen dat jij er aan toegegeven hebt, lijkt het net of je de hele ziekte niet serieus neemt.
Maar ik ga er vanuit dat je het anders bedoelde.

Oh op die fiets. Nee het is niet zo dat ik het niet serieus neem, alleen wilde ik niet accepteren dat ik ME had. Omdat ik me zo ziek kon voelen dacht ik echt dat ik meer onder de leden moest hebben. Al dacht ik altijd lichamelijk. Het heeft bij mij ruim 10 jaar geduurd voordat ik erachter kwam dat het psychisch was.
Vorig jaar voelde ik me weer niet goed. Dus ik naar de ha, en ik dacht serieus dat ik dit keer echt wat had. Dus hij voelen en doen, hij zeggen dat er niks was. Ik boos joh. Hij aandringen of t niet wat psychisch was, ikbijna ruzie met hem omdat ik daar zo flauw van was. Ik dacht echt 'rot op met je psychisch!!'
Kwam ik thuis, en niet veel later merkte ik toch dat er wat dwars zat, toen dacht ik weer, wat kan mijn lijf me voor de gek houden zeg! :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:53

Kelly_ann schreef:
KoudbloedKim schreef:
I

Maar met probleemgericht denken kom je meestal niet voorruit. Zolang oorzaken niet duidelijk weg te nemen zijn moet je oplossingsgericht denken :j

Eh - boos zijn op "het excuus voor een arts" die de pijn veroorzaakte (...het proefschrift uit 1985....) gaat over emoties, niet over denken. (Al dan niet probleem- of oplossingsgericht.)

(...al kun je vervolgens gaan denken over die emoties... ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:01

Joolien, ik snap wat je bedoelt. :j
Ik heb zelf een aantal psychische ziektes, waaronder PTSS en een dissociatieve stoornis (die mooi onder controle is) en ook lichamelijke ziektes, zoals ME en Epilepsie.
Als ik ergens veel pijn heb of klachten heb, weet ik precies of dit iets lichamelijks is of dat het een psychische oorzaak is.
Het is alleen heel lastig om een dokter duidelijk te maken dat er echt iets mis is met je.

Op mijn 18de kreeg ik mijn eerste epileptische aanval, maar werd door de huisarts weggestuurd en hij zei dat het onmogelijk epilepsie kon zijn.
Na een opname (buiten hem om) zijn er EEG's gemaakt en kwam heel duidelijk naar voren dat ik wel epilepsie had en ook niet in een lichte vorm.

En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden.