Zerline schreef:Ik kom mij ook even in dit topic mengen.
Mijn broertje en ik waren vroeger een soort van "vreet maatjes" wij aten precies hetzelfde op een dag, hij niet meer ik niet minder. Op een gegeven moment kwamen er bij mij kilo's aan terwijl mijn broertje slank bleef. Het allermooiste, ik zat twee keer per week op een sport, mijn broertje deed niets. Mijn moeder vond het lastig, dat als wij om een snoepje vroegen, mijn broertje er wel een te geven en mij niet.
Op een gegeven moment had ik toch aardig wat overgewicht voor een meisje van de leeftijd van 11. Als klap op de vuurpijl werd ik op 12 jarige leeftijd aangereden waardoor ik een tijdje in een rolstoel heb gezeten. Toen kwam er niks meer van bewegen en kwam ik nog meer aan.
Vorig jaar sloeg ineens de knop op en vond ik dat het echt niet langer kon op deze manier. Uiteindelijk op eigen kracht mijn eet patroon aangepast (van mijn ouders kon ik geen steun verwachten) en ben ik begonnen met fitnessen. Ik ben in een jaar tijd 15kg afgevallen en pas nu weer in een maatje 40. Nog steeds sport ik 3x in de week om aan mijn conditie te werken en af te vallen. Helaas is dat afvallen gestagneerd, maar ik blijf sporten om het gewicht in ieder geval onder controle te houden. Mijn broertje "vreet" nog steeds alles wat los en vast zit, maar blijft enorm slank, mensen denken dat mijn broertje anorexia heeft, uhhhmm dus niet. Het grappige is dat mijn broertje en mijn (slanke maat 34) moeder frappant vaak ziek zijn. De laatste keer dat ik echt ziek was, is denk ik toch zo'n 6 jaar geleden. Ik ben mijn ouders zeker niet dankbaar dat ze het zo ver hebben laten komen, maar ik kan het vanuit hun oogpunt ook wel weer begrijpen.
Nu vind ik het vrij ernstig dat overgewicht steeds normaler wordt. Ik ben zelf niet de slankste, maar zeker niet de dikste op dit moment. Ik schrik er gewoon van wat de cijfers tegenwoordig zijn van de mensen die overgewicht hebben. Ook vind ik het schrikbarend dat de "dikke" mensen de "graatmagere" onder ons neerhalen, om hun beter te voelen? De discussie is dan ook acceptatie van overgewicht en dat is wat op dit moment zeker gebeurd. Op korte termijn zullen er nog niet zoveel lichamelijke klachten op treden, maar op een latere leeftijd, wat je nu veel ziet, kunnen er nare bijwerkingen optreden als hartfalen.
Afvallen begint altijd bij jezelf. Loop een extra rondje om je huis, ga op de fiets naar de supermarkt, laat dat ene schaaltje chips staan, vervang dat glaasje cola door water, dat zal bij veel mensen al een hoop schelen.
Respect

Dat ging vroeger bij ons thuis ook zo. Mijn broer kon eindeloos eten en ik niet
alleen toen hij 23 ofzo werd kon hij opeens niet meer alles eten. Was wennen voor hem maar ik was er al aan gewend 
Wat betreft de discussie paar pagina's terug op het wel of niet gezellig zijn als je altijd maar voor gezond kiest in gezelschap, ik snap dat iedereen dat zelf moet weten en dat het ook niet perse betekent dat je als persoon minder gezellig bent dan, maar ik kan me zelf niet zo goed voorstellen waarom iemand alles aan de kant zou willen schuiven om altijd maar gezond te kiezen. Ik vind het wel gezellig als ik bijv. met mijn broer op een doordeweekse avond zomaar even bij de Argentijn kan gaan zitten eten en genieten van de heerlijke gerechten daar. Ik vond het niet gezellig dat mijn exvriend altijd een glaasje water op verjaardagen etc nam en elke avond kip met rijst at. Verschrikkelijk
voor mijn gevoel ga je dan ver en is het helemaal nier nodig... Maar goed. Ieder voor zich daar in.