acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:14

Shadow0 schreef:
Je probeert de werkelijkheid nu net zo te verbuigen tot 'ie in jouw verhaal past ('sporten is altijd mogelijk') maar dat is niet terecht. En het investeren in het goed houden van je relaties, contacten en familie kan wel degelijk een veel betere investering zijn dan sporten. En het kan soms ook wel degelijk niet-combineerbaar zijn.

Sporten is wel altijd mogelijk. Je kan ook fietsen naar je werk, ja ook als je 20 of 30km verderop werkt. Je kan hardlopend naar je paard gaan en je daar omkleden. Je kan hardlopen met je buurvrouw of je man naast je op de fiets.

Het is een kwestie van willen.

In plaats van óp de thee gaan' bij vriendinnen ga ik bijvoorbeeld liever 1,5 uur wandelen met de honden. Want waarom op de bank zitten en thee drinken als ik ook lekker uit kan waaien én bewegen én de hond uitlaten. Bovendien praat het lekkerder als je bezig bent. Je kan ook 's avonds je hond 20min uitlaten i.p.v. 10 en dan gaan joggen i.p.v. wachten bij het poepveldje. Sporten/bewegen kan altijd tis en kwestie van willen en een andere mind-set aanmeten

Sheran

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:17

Sommigen kunnen inderdaad ECHT niet sporten, maar wat ik meestal zie is toch gewoon en kwestie van niet willen. Met knieproblemen kun je vaak wel zwemmen. Maar goed, er zijn ongetwijfeld mensen die ECHT NIETS kunnen omdat ze alleen hun hoofd kunnen bewegen ofzo :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:19

Ik bedoel inderdaad niet de mensen met lichamelijke beperkingen. Dan wordt het gewoon een stuk lastiger

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:38

Collie2008 schreef:
In plaats van óp de thee gaan' bij vriendinnen ga ik bijvoorbeeld liever 1,5 uur wandelen met de honden. Want waarom op de bank zitten en thee drinken als ik ook lekker uit kan waaien én bewegen én de hond uitlaten.

Dat ligt er ten eerste maar net aan waar je behoefte aan hebt. Mensen hebben vrijwel allemaal sociaal contact nodig. Wellicht dat jij in de rest van je dagelijks leven voldoende contact hebt om liever buiten te zijn zonder dat je je eenzaam voelt. Wellicht heb je weinig behoefte aan contact. Beide zaken hoeven absoluut niet voor anderen te gelden.
En... prijs je gelukkig dat je de luxe hebt om een sociaal netwerk af te kunnen wijzen. In sommige gevallen kun je niet zonder.

Overigens: beperkingen zijn geen zwart/witscenario. Je kunt niet een duidelijke lijn trekken tussen mensen met en zonder beperking, en dat is precies waar het om gaat met draagkracht. Dat verschilt van persoon tot persoon, ook zonder dat er een keurig stempeltje op staat. Voor sommige mensen is het niet mogelijk om naast het werk en de overige noodzakelijke dingen ook nog te sporten. Voor andere mensen zou het theoretisch mogelijk zijn maar met grote opoffering op allerlei andere vlakken (zoals dus het opgeven van belangrijke sociale contacten of hobby's) waardoor het niet realistisch is om dat te verwachten.

In veel gevallen is het oordeel 'wil niet' veel te eenvoudig en snel gesteld, zonder dat je iemand goed kent. En met dat soort ondoordachte opmerkingen worden mensen gekwetst. Naast mensen met overgewicht hebben ook mensen met onzichtbare beperkingen erg veel te maken met kwetsende opmerking en heel veel snelle veroordelingen. Wat minder oordeel en meer begrip zou het leven voor zoveel mensen een beetje vriendelijker maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:00

Over die 5 tot 10 minuten lopen twijfel ik hoor.
Ik weet nog dat ik op de fiets zat in het fitnesscentrum en na een half uur fietsen begon mijn verbranding pas volgens de trainer. Alles ervoor was alleen opwarming. Iets over X tijd sporten met hartslag Y.
Ik had uiteindelijk een schema dat ik vier keer per week drie uur moest gaan trainen, nee, dat kreeg ik niet ingepast.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:01

Shadow: kun je dat van het bewegen verder uitleggen? Ik ben zelf nogal een sportief persoon dus heb moeite met het inleven in niet-sportende mensen. Maar je kunt toch altijd buikspieroefeningen doen voor de tv bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat je soms geen puf hebt om een uur hard te lopen, maar er is toch vast wel iets van bewegen dat je leuk vindt?
En je kunt ook samen met je vriendinnen sporten misschien... met mijn exen ging ik ook vaak sportieve dingen doen. Fietstochten maken, wandelen... :)

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:02

Ik kom mij ook even in dit topic mengen.
Mijn broertje en ik waren vroeger een soort van "vreet maatjes" wij aten precies hetzelfde op een dag, hij niet meer ik niet minder. Op een gegeven moment kwamen er bij mij kilo's aan terwijl mijn broertje slank bleef. Het allermooiste, ik zat twee keer per week op een sport, mijn broertje deed niets. Mijn moeder vond het lastig, dat als wij om een snoepje vroegen, mijn broertje er wel een te geven en mij niet.

Op een gegeven moment had ik toch aardig wat overgewicht voor een meisje van de leeftijd van 11. Als klap op de vuurpijl werd ik op 12 jarige leeftijd aangereden waardoor ik een tijdje in een rolstoel heb gezeten. Toen kwam er niks meer van bewegen en kwam ik nog meer aan.

Vorig jaar sloeg ineens de knop op en vond ik dat het echt niet langer kon op deze manier. Uiteindelijk op eigen kracht mijn eet patroon aangepast (van mijn ouders kon ik geen steun verwachten) en ben ik begonnen met fitnessen. Ik ben in een jaar tijd 15kg afgevallen en pas nu weer in een maatje 40. Nog steeds sport ik 3x in de week om aan mijn conditie te werken en af te vallen. Helaas is dat afvallen gestagneerd, maar ik blijf sporten om het gewicht in ieder geval onder controle te houden. Mijn broertje "vreet" nog steeds alles wat los en vast zit, maar blijft enorm slank, mensen denken dat mijn broertje anorexia heeft, uhhhmm dus niet. Het grappige is dat mijn broertje en mijn (slanke maat 34) moeder frappant vaak ziek zijn. De laatste keer dat ik echt ziek was, is denk ik toch zo'n 6 jaar geleden. Ik ben mijn ouders zeker niet dankbaar dat ze het zo ver hebben laten komen, maar ik kan het vanuit hun oogpunt ook wel weer begrijpen.

Nu vind ik het vrij ernstig dat overgewicht steeds normaler wordt. Ik ben zelf niet de slankste, maar zeker niet de dikste op dit moment. Ik schrik er gewoon van wat de cijfers tegenwoordig zijn van de mensen die overgewicht hebben. Ook vind ik het schrikbarend dat de "dikke" mensen de "graatmagere" onder ons neerhalen, om hun beter te voelen? De discussie is dan ook acceptatie van overgewicht en dat is wat op dit moment zeker gebeurd. Op korte termijn zullen er nog niet zoveel lichamelijke klachten op treden, maar op een latere leeftijd, wat je nu veel ziet, kunnen er nare bijwerkingen optreden als hartfalen.

Afvallen begint altijd bij jezelf. Loop een extra rondje om je huis, ga op de fiets naar de supermarkt, laat dat ene schaaltje chips staan, vervang dat glaasje cola door water, dat zal bij veel mensen al een hoop schelen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:19

Zerline schreef:
Ik kom mij ook even in dit topic mengen.
Mijn broertje en ik waren vroeger een soort van "vreet maatjes" wij aten precies hetzelfde op een dag, hij niet meer ik niet minder. Op een gegeven moment kwamen er bij mij kilo's aan terwijl mijn broertje slank bleef. Het allermooiste, ik zat twee keer per week op een sport, mijn broertje deed niets. Mijn moeder vond het lastig, dat als wij om een snoepje vroegen, mijn broertje er wel een te geven en mij niet.

Op een gegeven moment had ik toch aardig wat overgewicht voor een meisje van de leeftijd van 11. Als klap op de vuurpijl werd ik op 12 jarige leeftijd aangereden waardoor ik een tijdje in een rolstoel heb gezeten. Toen kwam er niks meer van bewegen en kwam ik nog meer aan.

Vorig jaar sloeg ineens de knop op en vond ik dat het echt niet langer kon op deze manier. Uiteindelijk op eigen kracht mijn eet patroon aangepast (van mijn ouders kon ik geen steun verwachten) en ben ik begonnen met fitnessen. Ik ben in een jaar tijd 15kg afgevallen en pas nu weer in een maatje 40. Nog steeds sport ik 3x in de week om aan mijn conditie te werken en af te vallen. Helaas is dat afvallen gestagneerd, maar ik blijf sporten om het gewicht in ieder geval onder controle te houden. Mijn broertje "vreet" nog steeds alles wat los en vast zit, maar blijft enorm slank, mensen denken dat mijn broertje anorexia heeft, uhhhmm dus niet. Het grappige is dat mijn broertje en mijn (slanke maat 34) moeder frappant vaak ziek zijn. De laatste keer dat ik echt ziek was, is denk ik toch zo'n 6 jaar geleden. Ik ben mijn ouders zeker niet dankbaar dat ze het zo ver hebben laten komen, maar ik kan het vanuit hun oogpunt ook wel weer begrijpen.

Nu vind ik het vrij ernstig dat overgewicht steeds normaler wordt. Ik ben zelf niet de slankste, maar zeker niet de dikste op dit moment. Ik schrik er gewoon van wat de cijfers tegenwoordig zijn van de mensen die overgewicht hebben. Ook vind ik het schrikbarend dat de "dikke" mensen de "graatmagere" onder ons neerhalen, om hun beter te voelen? De discussie is dan ook acceptatie van overgewicht en dat is wat op dit moment zeker gebeurd. Op korte termijn zullen er nog niet zoveel lichamelijke klachten op treden, maar op een latere leeftijd, wat je nu veel ziet, kunnen er nare bijwerkingen optreden als hartfalen.

Afvallen begint altijd bij jezelf. Loop een extra rondje om je huis, ga op de fiets naar de supermarkt, laat dat ene schaaltje chips staan, vervang dat glaasje cola door water, dat zal bij veel mensen al een hoop schelen.

Respect :j :j

Dat ging vroeger bij ons thuis ook zo. Mijn broer kon eindeloos eten en ik niet :+ alleen toen hij 23 ofzo werd kon hij opeens niet meer alles eten. Was wennen voor hem maar ik was er al aan gewend :D

Wat betreft de discussie paar pagina's terug op het wel of niet gezellig zijn als je altijd maar voor gezond kiest in gezelschap, ik snap dat iedereen dat zelf moet weten en dat het ook niet perse betekent dat je als persoon minder gezellig bent dan, maar ik kan me zelf niet zo goed voorstellen waarom iemand alles aan de kant zou willen schuiven om altijd maar gezond te kiezen. Ik vind het wel gezellig als ik bijv. met mijn broer op een doordeweekse avond zomaar even bij de Argentijn kan gaan zitten eten en genieten van de heerlijke gerechten daar. Ik vond het niet gezellig dat mijn exvriend altijd een glaasje water op verjaardagen etc nam en elke avond kip met rijst at. Verschrikkelijk :') voor mijn gevoel ga je dan ver en is het helemaal nier nodig... Maar goed. Ieder voor zich daar in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:21

Sheran schreef:
Shadow: kun je dat van het bewegen verder uitleggen?

Wat is je vraag precies?

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je soms geen puf hebt om een uur hard te lopen, maar er is toch vast wel iets van bewegen dat je leuk vindt?

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het helemaal niet alleen gaat om wel of niet leuk vinden. (Al vind ik dat iedereen alle recht heeft om te kiezen voor dingen die hij/zij leuk vindt. Eigen keuze, vrij land etc.)
Het gaat ook om wat je lichaam en je leven aankan. Soms kan het niet. Dat kan voorkomen, maar mensen redeneren heel erg vanuit zichzelf, 'omdat ik x kan, moet iedereen het kunnen.' Nee, zo werkt dat niet. En over het algemeen beschik je niet over voldoende informatie om werkelijk te weten wat een ander kan of niet. Van de buitenkant is het altijd makkelijk om te veroordelen en af te schuiven op gebrek aan wil en inzet.

Zelf zie ik trouwens nog wel een aantal nadelen aan het multitasken van buikspieroefeningen - dat gaat duidelijk tegen de zen-filosofie van volledige aandacht in :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:24

Ik vind je post een mooie toevoeging aan het topic Zerline. Wilde even laten weten dat ik je verhaal erg inspirerend vind. Knap dat je er zo in staat. Heel veel succes, ik hoop dat het afvallen uiteindelijk continueert.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:25

Daar had ik het een beetje over, Shadow. Als ik jouw reactie zo lees, lopen onze definities van 'kunnen' uit elkaar. Voor mij is alles wat fysiek mogelijk is (in de zin van: het kan bewegen) kunnen. De rest is willen. Hoe zie jij dat dan? Als je het hebt over 'wat je leven aankan' dan zie ik dat als een onderdeel van het willen.
En inderdaad, als persoon x en y hetzelfde fysieke gestel hebben (bv: ze kunnen allebei zonder last hun armen bewegen) dan zeg ik inderdaad: persoon y kan met gewichten trainen omdat persoon x dat ook kan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:29

Ik sluit bij jou aan Sheran. Als ik iets niet kan dan is dat iets wat fysiek onmogelijk is of iets wat nooit haalbaar zal zijn (ik wordt nooit de beste opera zangeres) maar op basis van wilskracht zal ik misschien de eerste ronde van Idols halen :')

Ik denk dat je ook niet moet kijken naar wat niet kan, maar naar wat wel kan.

Als je niet kan lopen omdat je geen benen hebt, kan je evengoed sporten/bewegen. Als je geen tijd hebt om te koken, kan je evengoed gezond eten, etc.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:33

Collie2008 schreef:
Shadow0 schreef:
Je probeert de werkelijkheid nu net zo te verbuigen tot 'ie in jouw verhaal past ('sporten is altijd mogelijk') maar dat is niet terecht. En het investeren in het goed houden van je relaties, contacten en familie kan wel degelijk een veel betere investering zijn dan sporten. En het kan soms ook wel degelijk niet-combineerbaar zijn.

Sporten is wel altijd mogelijk. Je kan ook fietsen naar je werk, ja ook als je 20 of 30km verderop werkt. Je kan hardlopend naar je paard gaan en je daar omkleden. Je kan hardlopen met je buurvrouw of je man naast je op de fiets.

Het is een kwestie van willen.

In plaats van óp de thee gaan' bij vriendinnen ga ik bijvoorbeeld liever 1,5 uur wandelen met de honden. Want waarom op de bank zitten en thee drinken als ik ook lekker uit kan waaien én bewegen én de hond uitlaten. Bovendien praat het lekkerder als je bezig bent. Je kan ook 's avonds je hond 20min uitlaten i.p.v. 10 en dan gaan joggen i.p.v. wachten bij het poepveldje. Sporten/bewegen kan altijd tis en kwestie van willen en een andere mind-set aanmeten

Wow wat een agressieve houding neem jij aan zeg.

Ik houd niet van fietsen (en mijn woonplaats leent zich er niet echt voor uit :') ) Bovendien door mijn overgewicht krijg ik er al snel last van mijn knieën.
Ik ben vroeger geopereerd aan mijn achillespezen waardoor ik helaas niet kan hardlopen. Waarom niet? Omdat mijn gewicht steeds op mijn toch al niet al te sterke pezen terecht komt. Ik krijg enorm pijnlijke krampen. Reden van mij om te gaan hardlopen was afvallen, huisarts adviseerde vooral niet te gaan hardlopen.
Wandelen gaat prima, maar in een bepaald tempo en liefst niet al teveel stijgend want dan heb ik er ook last van.

Ik zit bij een sportschool, maar zit daar niet urenlang ofzo. Fietsen of lopen naar mijn werk is geen optie. Helaas beweeg ik veels te weinig op mijn werk en heb ik geen mogelijkheid om te bewegen. Af en toe opstaan en naar de wc lopen :+

Mensen die altijd maar lopen te vitten om mensen met een maatje meer zouden eens een dag moeten proberen GEEN vooroordelen te maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:37

Ik denk niet dat het agressief bedoeld is :). En uiteraard moet iedereen het voor zichzelf weten, ik zal er niemand minder aardig door vinden.

Maar als ik jouw post zo lees, zie ik heel veel 'niet willen' of 'geen zin' of 'past niet in mijn schema' of 'dit kan ik niet meer'. Maar er is toch nog heel veel dat je wel kan doen? Als je graag wil sporten (ik weet niet of dat zo is?) waarom kijk je dan niet wat positiever naar je eigen kunnen? Kun je dat uitleggen?
Absoluut niet aanvallend bedoeld, al snap ik dat je het wel zo kunt lezen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:39

Agressief? Want? Ik zeg gewoon wat ik denk, geen agressie hier te bespeuren hoor op deze dinsdagavond :+

Waarom voel je je meteen aangesproken? Je hebt toch redenen waarom mijn ideeen bij jou niet werken? En niet van fietsen houden? Ik hou ook niet van wortels en een glas water. Ik word ook liever gebracht naar m'n werk dan dat ik fiets, maar ging het nou om willen of kunnen?

En ik snap best dat als je overgewicht hebt fietsen niet zo leuk is. Ikzelf heb overigens een hekel aan fietsen hoor, maar ik schop mezelf er wel steeds op, maar goed, ik heb geen last van mijn knieën. Wel met hardlopen overigens, maar dat is een familiair dingetje.

Winged

Over tijd van anderen ga ik geen uitspraken doen. Over eten en gezelligheid: ik had laatst de hele club hier thuis zitten. Zelf eet ik paleo en dat vinden anderen soms lastig. Maar: ik had wel hapjes gemaakt. Gezonde snacks vs borrelnootjes. Aan het einde van de avond was al het paleospul op. De nootjes? Die liggen in de afvalbak.

De eerste paar keer paleo-recepten is moeilijk, maar naarmate je het kent leer ke steeds meer variatie te maken.Gezond, lekker en met combi markt + aanbiedingen niet zo heel duur ;)

Shadow0

Sheran schreef:
Daar had ik het een beetje over, Shadow. Als ik jouw reactie zo lees, lopen onze definities van 'kunnen' uit elkaar. Voor mij is alles wat fysiek mogelijk is (in de zin van: het kan bewegen) kunnen. De rest is willen. Hoe zie jij dat dan? Als je het hebt over 'wat je leven aankan' dan zie ik dat als een onderdeel van het willen.
En inderdaad, als persoon x en y hetzelfde fysieke gestel hebben (bv: ze kunnen allebei zonder last hun armen bewegen) dan zeg ik inderdaad: persoon y kan met gewichten trainen omdat persoon x dat ook kan.

Da's een ontzettend beperkte kijk. Ongeveer iedereen met een onzichtbare beperking of handicap krijgt daar mee te maken. Mensen met reuma die bv niet ver kunnen lopen en daarom in een rolstoel zitten maar wel een paar passen kunnen lopen. Mensen met hartproblemen of stofwisselingsziektes die toch behoorlijk op moeten letten. Al die mensen die gepusht zijn om over hun grenzen te gaan, omdat ze het toch gewoon kunnen? Ja, ze kunnen de beweging wel maken, maar doen dat door hun lichaam te verwoesten. Meteen overgaat tot anaerobe verbranding bv, zodat het meteen leidt tot verzuring.

Allemaal dingen die je niet ziet, zeker niet als oppervlakkige buitenstaander, maar die wel verdomd legitiem zijn als je ermee te maken hebt.

En voor je nu gaat zeggen 'jamaar die hebben dus niet hetzelfde fysieke gestel' - dat is precies het punt. Je kunt nooit zeggen of iemand hetzelfde fysieke gestel heeft als een ander. Je weet het gewoon niet.

Trouwens, voor andersoortige zaken geldt het ook. Als iemand bv heel gevoelig is voor zintuigle prikkels, kan een gewone dag op het werk genoeg zijn om iemand helemaal uitgeput te maken. Sporten kan dan onhaalbaar zijn. (Een betere balans is dan misschien te vinden door minder te werken zodat je de rest van je leven beter kunt balanceren - maar dat is niet een keuze die de maatschappij altijd toestaat.)

Maar denk ook aan situaties waar je als alleenstaande ouder voor je kinderen moet zorgen. Dan kan het voorlezen van je kinderen noodzakelijker en belangrijker zijn dan sporten. Is dat een kwestie van prioriteiten? Absoluut - maar het zijn ook daar hele legitieme prioriteiten. Ik vind het bepaald niet sportief als je dan gaat zeggen 'je wilt gewoon niet' als een soort verwijt, alsof iemand daar tekort schiet in wilskracht - als een persoon werk, huishouden en opvoeding op een goede manier weet te balanceren. En sommige ouders zullen het wel weten te combineren met sporten, maar dat betekent niet dat het 'kan niet' voor die ene ouder onjuist is.

En vertaal dit ook gerust naar een heleboel mantelzorgers. Ja, ze zouden er vast voor kunnen kiezen om iemand die zorg nodig heeft minder te douchen en een extra dag in bed laten liggen of zoiets om in plaats daarvan te gaan sporten - maar is dat een gebrek aan willen? Is 'het kan niet, het is niet te combineren' niet een veel realistischere omschrijving van de situatie?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:43

Winged schreef:
De eerste paar keer paleo-recepten is moeilijk, maar naarmate je het kent leer ke steeds meer variatie te maken.

Dat is eigenlijk mijn ervaring met alle wijzigingen in je voeding, ongeacht het dieet :j Tegenwoordig zie ik het bijna als sport om lekkere nieuwe recepten te vinden.

Aan de andere kant ben ik heel snel moe van trends. Dat hele biologische eten en superfoods etc roept bij mij eerder weerstand op dan interesse. Totdat het 'moet', dan gaat die knop (pas) om.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:43

Je moet mijn 'je wil niet' niet gelijk stellen aan 'je bent te lui' hoor Shadow. Maar ik zie gewoon erg vaak dat mensen er geen zin in hebben. Ze gaan een paar keer op de fiets naar het werk, vinden het daarna te koud worden en doen het niet meer. Of ze gaan naar de sportschool maar vinden het niet fijn om bekeken te worden en vertrekken weer en verzinnen excuses om het voor zichzelf goed te praten.

Ik vind het overigens niet zo aardig om te zeggen 'da's een ontzettend beperkte kijk', want we hebben het over meningen en niemands mening is goed of fout. We proberen van elkaar te leren, hoop ik :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:44

Ik kan me erg vinden in het verhaal van Zerline. Ben al vanaf kleins af aan gewend dat er vooral/alleen cola in de koelkast staat om te drinken en dat er grote porties worden gegeten thuis, en veel gebakken in dikke lagen boter. Vaak ook wat zakken chips die in de voorraadkast lagen enzovoort. Daarnaast sportte niemand bij ons thuis, alleen ik reed/rijd paard. Paar keer frituren per week was ook niets vreemds.

Toch besloten er zelf een punt achter te zetten afgelopen oktober. Ik vond mezelf niet vreselijk om te zien, ja, zonder kleding in de spiegel wel en in sommige kleding zag je mijn vetrol... maar ik heb nooit problemen gehad met sociale contacten of een vriend krijgen oid, ook geen rare opmerkingen ofzo. Ja, dat ik een dikke kont heb, maargoed, zelfs als ik weer slank ben heb ik die nog steeds :D Toch begon ik met 25 kilo overgewicht. Daar is al meer dan 5 kilo vanaf.

Ik heb mijn eigen calorieën beperkt, maar ook met mijn ouders besproken dat ik het ongezonde eten een beetje heel erg zat was. Kook ook veel zelf en denk heel erg mee over maaltijden 's avonds. Veel verse groenten en fruit enzovoort. Mijn moeder heeft vaak geen zin meer in uitgebreid koken, of erg lang nadenken wat we gaan eten. Veel kwam ook uit pakjes bijvoorbeeld. Maargoed, er is dus een hoop veranderd. Daarbij ben ik sinds gisteren helemaal van de cola light af. Dat was het enige wat nog beter kon, vind ik zelf. En ik probeer minimaal 2/3 keer per week te sporten.

Zo zie je dus dat je ouders/opvoeding erg veel invloed kan hebben op je. En stiekem baal ik er best van, ook dat mijn ouders allebei ook erg veel roken enzo. Maargoed, veel is ook onwetendheid, en ik probeer er nu het beste van te maken :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:44

Ten eerste Shadow haal je een groep aan die ondervertegenwoordigd is in de groep 'overgewicht'. Ja er zijn genoeg mensen die door medische problemen niet een patroon kunnen leven die goed zou zijn voor het gestel, maar dat is een klein deel van de groep.

Als alleenstaande ouder kan je ook touwtje springen met je kinderen of voor de TV als je kids op bed liggen.

En als laatste stel je dat je (bijvoorbeeld) mantelzorg niet kan combineren met sporten. Je kan ook hardlopend of fietsend naar je oma toe hoor. Of je gaat zaterdags als je toch al heen moet met de rolstoel het park in en jogt een uurtje rond.

Sorry hoor, maar ik lees alleen maar excuses en uitzonderingen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:45

Collie2008 schreef:
Ten eerste Shadow haal je een groep aan die ondervertegenwoordigd is in de groep 'overgewicht'. Ja er zijn genoeg mensen die door medische problemen niet een patroon kunnen leven die goed zou zijn voor het gestel, maar dat is een klein deel van de groep.

Als alleenstaande ouder kan je ook touwtje springen met je kinderen of voor de TV als je kids op bed liggen.

En als laatste stel je dat je (bijvoorbeeld) mantelzorg niet kan combineren met sporten. Je kan ook hardlopend of fietsend naar je oma toe hoor. Of je gaat zaterdags als je toch al heen moet met de rolstoel het park in en jogt een uurtje rond.

Sorry hoor, maar ik lees alleen maar excuses en uitzonderingen.

Thanks _O_

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:46

Ik wandel veel met de paarden, omdat ik het leuk vind. Ze staan tegenwoordig op fietsafstand, maar merk dat ik gewoonweg echt niet tegen de heuvels hier opgewassen ben. Dus uit gemakzucht (daarna nog boodschappen doen) pak ik sneller de auto.
Ik loop vaak de laatste heuvel met de fiets aan de hand, maar zoals gezegd krijg ik dan weer last van mn achillespezen. En die kramp kan soms uren aanhouden. Tel daarbij op dat ik 3 verdiepingen met de trap moet omdat ik geen lift heb en ik heb mn workout echt gehad voor die dag.

Mijn werk is altijd lichamelijk erg zwaar geweest dus ik zag er ook het nut niet van in om daarnaast nog te gaan sporten.
Sinds 2 jaar niet meer, af en toe heb ik het heel zwaar tijdens mn werk maar normaal gesproken niet.
De situatie is er niet voor om te bewegen.
Ik zit 's nachts bij andere mensen thuis, mensen die stervende zijn dus tja :+

Daardoor slaap ik overdag, zwemuren zijn vooral 's avonds, maar ik wil mezelf niet te moe maken voordat ik ga werken. Ik moet toch wakker blijven tijdens mn werk.

Ik wil eigenlijk nog steeds naar een diëtiste om advies te vragen voor een eetschema 's nachts. Maar vanwege negatieve ervaringen in het verleden schuif ik het steeds voor me uit.
Net als psychologische hulp vragen :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:52

Collie2008 schreef:

Dat weet je niet, en je redeneert nogal om mijn punt heen. (Er zijn net zo goed talloze scenario's tegen jouw voorbeelden te verzinnen. Of iemand fietsend of hardlopend naar oma kan hangt er natuurlijk nogal van de omstandigheden af, dacht je niet?)

Ik denk dat je moet erkennen dat het op zo'n gekunstelde manier invlechten van sporten heel makkelijk kan leiden tot veel meer na- dan voordelen en z'n doel dus volledig voorbij schiet. Dan kun je wel heel trots zeggen 'haha, technisch heb ik gelijk' - maar het doet de situatie tegelijkertijd geen recht, en de inspanning van de mantelzorgers of de ouders die zonder haast en met aandacht willen zorgen.

Ik vind dat je veel te snel bent met je oordeel en heel weinig begrip wilt tonen voor mensen in andere situaties...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:54

Nee je haalt bijzondere uitzonderingssituaties aan om de grote groep mee te vertegenwoordigen

Natuurlijk zijn er mensen die zwaar belast worden met een ko-lere baan, een zieke moeder, geamputeerd been, saai dorp etc, maar dat zijn uitzonderingen niet? Voor de rest geld gewoon dat je anders moet gaan denken over situaties. Niet eens zozeer over je eigen lijf, maar over de (on)mogelijkheden van je eigen kunnen