ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:42

Ja vanwege dat laatste maak ik me dus zorgen. Bij mij is het al meer dan 10 jaar bekend :+ morgen naar mijn psychiater om te vragen hoe dat precies zit, maar ben vooral benieuwd naar de mensen die dus wel al gediagnostiseerd waren voor ze met hun rijbewijs begonnen. Mijn rijschool zegt dat ik gewoon nee moet zeggen :+

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:42

Ik wist t toen ook niet.
Je hebt toch geen aandoening of ziekte die autorijden beinvloeden := ?????

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:43

nou het kán dus wel :+ volgens mij doelen ze daar dus ook op met die vraag, of je ADHD of ADD hebt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:44

Maar omdat Ritalin onder de amfetaminen valt schijn je onder 'verdovende middelen' te zitten. Dus zou het dan gaan om 'rijden onder invloed'.

Zoiets was het.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:45

Ik gebruik geen ritalin, maar medicinet. Maar ik ga sowieso eff medicatie bespreken want ik ben een fiets bonk gespannenheid als ik mijn medicinet neem. Ik functioneer prima, maar mijn lichaam is gewoon 1 en al spanning :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:58

ik heb je even pb gestuurd...
ze zien adhd en add trouwens idd als iets wat je rijvaardigheid zou kunnen beinvloeden...
en officieel zou je dit dus moeten melden in de eigen verklaring, waarna je dus via je huisarts een keuring moet laten doen
en op basis van dat keuringsrapport beslist het cbr weer of er eventueel een rijtest nodig is of dat je gewoon je examen kan doen/.rijbewijs kan/mag halen
weet van een client dat de keuring niet veel voorstelt trouwens...

de medicatie zien ze trouwens als een minder groot probleem

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:00

Zal ik maar even een afspraakje maken met de huisarts :P maar dat mag dus niet mijn eigen huisarts zijn? (al zit ik niet bij 1 specefiek iemand, bij allemaal verschillende)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:02

Ja daggggggg. Ik heb gewoon in 1x mn rijbewijs gehaald, en niks aan het handje. Ik rij al 6 jaar zonder brokken of wat dan ook, niks keuring :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:03

als je die keuring zou willen doen, of het met de HA wil bespreken , kan natuurlijk ook.
Zou ik gewoon een afspraak maken bij je eigen HA , soms doen ze het gewoon wel zelf, of bij een willekeurige arts binnen de praktijk . Dat verschilt gewoon echt .
mocht je uiteindelijk wel bij een andere HA moeten zijn voor die keuring, kan je eigen HA je vast wel naar de juiste sturen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:03

Mandarijn, zo gaat het ook heel vaak...maar wat de praktijk is en hoe de instanties het verzinnen ligt wel vaker mijlenver uit elkaar :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:07

Voornamelijk wil ik me indekken voor als er een ongeluk gebeurd. Stel er rende net een gigantische hertenbok rakelings langs mijn auto waardoor ik afgeleid werd en niet zag dat er voor me geremd werd, dan kunnen ze het op de ADD gooien en zeggen dat ik nooit had mogen auto rijden :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:58

Ik had ten tijde van het rijbewijs halen nog geen diagnose. Heb 6 keer af moeten rijden voordat ik was geslaagd... Ik lette niet op. Duhh denk ik nu. Maar ik had op dag 1 al een flink ongeluk... En heb nu al ruim 300.000 km gereden. Dus de ervaring zit er nu wel goed in. Maar rij weer altijd veel te hard, en de mensen uit mijn behandel groep bij Ggz idem dito.

Ik weet niet of ik het nu zou aangeven. Heeft denk ik zowel voor als nadelen. Voordeel dat er wat gerichter wordt gekeken naar de afleidbaarheid tijdens het rijden, en groot nadeel dat je gezeik hebt als je een ongeluk maakt. Als je geen ritalin hebt geslikt, dan kunnen ze je verwijten dat het daar foor komt. Als je wel ritalin slikt, kunnen ze je ook verwijten dat het daar door komt. Ik begreep van mij. Psycholoog dat ze bezig zijn met de wetgeving hieromtrent.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:13

Even stip je heb niet de energie om nu alles te lezen. Heb zelf ook Ad.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:37

pas geleden bedacht ik mij nadat ik mns leutel was vergeten dat ik hem daarvoor gewoon 5 jaar niet vergeten ben. hoe knap is dat ?
Dat ik hem wel eeuwig kwijtben en regelmatig sávond door het huis struin om dat kreng te vinden om op de goede plek te hangen, daar ga ik het dan maar niet over hebben

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:07

heb je echt add? op bokt kun je wel hele verhalen tikken. ;)
zelf heb ik behoorlijke add, heb niet eens het geduld en concentratie om hoofdletters te plaatsen haha. zelf wil ik geen ritalin. de add-ertjes die ik ken schrijven echt niet zo perfect foutloos zoals jij, niet omdat we dom zijn maar omdat we te snel afgeleid zijn. ik vraag me af of jij echt add hebt. :o
op bokt concentreer je je dan wel?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:18

Nou, ik heb ook ADD en uit fatsoen schrijf ik wel gewoon ABN hoor. Ik typ wel vrij snel en met veel fouten, maar zie ze dan ook heel snel waardoor ik ze makkelijk even verbeter. Is kwestie van gewoonte. En dat is iets waar een ADD'er extreem veel moeite mee heeft; de discipline om iets tot gewoonte te maken.

Omkering dat of dta enz. doe ik wel heel vaak en laat ik in berichten naar vrienden enz. ook gewoon staan, anders wel even verbeteren. Juist omdat ik niet het vermogen heb om mijn VWO te halen terwijl ik de intelligentie wel voor heb ben ik bang dommer over te komen dan ik ben, iets wat ik verschrikkelijk vind.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:22

callum schreef:
Even stip je heb niet de energie om nu alles te lezen. Heb zelf ook Ad.

*\o/* kijk, DIT is een add-er, :D

TS heeft volgens mij geen a.d.d, die kan zich behoorlijk goed concentreren op bokt zo te zien, of is dan de 'hyperfocus' aan?

anyway, veel mensen roepen maar dat ze 'ook' a.d.d hebben terwijl ze het niet hebben, en word daar als a.d.der een beetje moe van soms.. als je echt a.d.d hebt, schrijf je wel anders..

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:27

HijadelaLuna schreef:
Nou, ik heb ook ADD en uit fatsoen schrijf ik wel gewoon ABN hoor. Ik typ wel vrij snel en met veel fouten, maar zie ze dan ook heel snel waardoor ik ze makkelijk even verbeter. Is kwestie van gewoonte. En dat is iets waar een ADD'er extreem veel moeite mee heeft; de discipline om iets tot gewoonte te maken.

Omkering dat of dta enz. doe ik wel heel vaak en laat ik in berichten naar vrienden enz. ook gewoon staan, anders wel even verbeteren. Juist omdat ik niet het vermogen heb om mijn VWO te halen terwijl ik de intelligentie wel voor heb ben ik bang dommer over te komen dan ik ben, iets wat ik verschrikkelijk vind.

ja irritant is dat, uit iq-testen kwam er bij mij uit dat ik havo/vwo niveau heb en vind het behoorlijk poedersuiker dat ik dat niet gedaan heb door de a.d.d en andere redenen. :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:45

Ik heb sinds een klein jaar de diagnose ADD, in de zomer naar mijn HAVO examen is die er gekomen. Toen ik thuis woonde werd ik nagenoeg gedwongen om urenlang te studeren, wat voor heel veel spanning en frustratie bij mij heeft gezorgd. Ik wist prima wat er in de boeken stond en zo lang concentreren was echt een onmogelijk opgave. Tijdens de toets was ik met 100 dingen bezig, en de antwoorden opschreven deed ik er zo'n beetje half bij zeg maar. Ik zat dus altijd net op of onder de voldoende, terwijl met bespreken ik alle antwoorden wist voordat ik ze had gelezen, dus dan een negatief eigenbeeld, en vervolgens thuis ook nog eens op mijn kop krijgen. Nog meer dwang om te studeren, ik mocht zelfs niks meer met paarden totdat ik het huis uit was omdat ik mn school liep te verknallen. Raakte onwijs met mezelf en de wereld om mij heen in de knoop. Uiteindelijk kreeg ik een mentrix die me heel veel heeft geholpen, niet met betere cijfers, maar wel met mezelf min of meer hervinden. Ik ben toen ik 18 was het huis uit gegaan en heb sindsdien ook geen contact meer met mn ouders. Toen ik op mezelf ging had ik 2x VWO 5 nét niet gehaald en ben ik Sprint HAVO gaan doen. Ben zelden op school geweest maar heb het op mn sloffen gehaald. Al ligt mn diploma nog steeds op school ergens :o. Naast school woonde ik op kamers, werkte bij de Mc in de avonduren om mezelf te onderhouden, en al gauw kwam er een paard bij. Drukke, lange dagen, maar het ging prima. Juist omdat ik van hot naar her vloog. Viel elke avond als een blok in slaap :')

Even terug op je eerste post. Ik denk niet dat je dat zo moet zien. ADD is er in vele soorten en maten, er zijn overeenkomsten tussen mensen met ADD, maar ook verschillen. Daarbij is het vaak heel moeilijk vast te stellen wat te maken heeft met ADD en wat karakter of aangeleerd gedrag is, dat hangt zo nauw met elkaar samen.

Ik werk in een team van ongeveer 80 mensen, fastfood. We verkopen buckets met kipstukjes in verschillende aantallen. Die je dus om moment dat bestelling geplaatst is zelf moet uittellen. Grappige is dat over het algemeen de mensen met ADD in staat zijn de kipstukken te tellen, een volgende bestelling aannemen (via hoofdtelefoon) en ook nog luisteren naar waar collega's het over hebben, en dat dat andere mensen echt niet lukt :D

Fastfood is voor mij het ideale werk; 10 dingen tegelijk doen, heerlijk. Alleen als het rustig is hebben collega's grote moeite mij alert te houden, ik kak dan echt in. Ik ben naast ADD ook (nogmaals) HBG getest, maar wel op een aangepaste manier omdat hij anders sws negatief zou uitvallen, zoals de vorige keer. Door de aangepaste methode was hij nu wel positief.

(Over ADD gesproken, ik ben gelijk na jouw post met deze begonnen, dus 18 min geleden :+ )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:48

Ik schrijf ook gewoon netjes ABN hoor mét ADD :') vind het laksheid als je zonder hoofdletters en leestekens schrijft, dat heeft niets met ADD te maken in mijn ogen. Natuurlijk, met écht schrijven wil het wel eens fout gaan bij mij, moest laatst een verjaardagskaart bewerken met pen, man, dat ene zinnetje ging gewoon helemaal fout puur omdat ik niet echt erbij was met mijn hooft :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:53

Van die dingen die in een keer goed moeten gaan, verschrikkelijk. Ik kan ook echt niet lijstjes maken met de hand, zodra een woord scheef staat of er gekrast moet worden wil ik weer overnieuw beginnen, en dat wordt dan dus een eindeloos verhaal :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:53

HijadelaLuna schreef:
Van die dingen die in een keer goed moeten gaan, verschrikkelijk. Ik kan ook echt niet lijstjes maken met de hand, zodra een woord scheef staat of er gekrast moet worden wil ik weer overnieuw beginnen, en dat wordt dan dus een eindeloos verhaal :+

hier hetzelfde :')
Maar met de computer gaat het prima :))

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:55

Jeps, delete is de grootste vriend :D Al duurt het dan nog wel lang voor het af is, als het uberhaupt af komt, gezien we 100 andere dingen doen en dan vergeten zijn waar we mee begonnen waren :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:56

lifaya schreef:
Ik schrijf ook gewoon netjes ABN hoor mét ADD :') vind het laksheid als je zonder hoofdletters en leestekens schrijft, dat heeft niets met ADD te maken in mijn ogen. Natuurlijk, met écht schrijven wil het wel eens fout gaan bij mij, moest laatst een verjaardagskaart bewerken met pen, man, dat ene zinnetje ging gewoon helemaal fout puur omdat ik niet echt erbij was met mijn hooft :')

:D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:56

fiets you :') heb dyslectie en dat poedersuiker gaat elke keer fout _O-
en even een toevoeging. Een spelfout heeft niks met ABN te maken :D