Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:23

Dan ben ik enorm jaloers op jou Mindim! :D

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:39

DDDMakkink schreef:
Ik las ook geen rustweek in
Dat lijkt me juist slecht voor je spieren

Een week is wel erg lang, maar het hangt van je trainingsdoel af. Ik train sommige spiergroepen maar 1x in de week om:
1) niet gespierder te worden dan ik nu al ben
2) rust belangrijk is omdat tijdens de rust de spieren herstellen en groeien
3) dit voor mij het beste werkt en de spieren heb gekregen zoals ze nu zijn. Overtrainen moet je ook voorkomen!

Maar de buik train ik weer vaker omdat deze sneller hersteld.
Het is maar net met welk doel je traint, maar het hoeft niet slecht te zijn!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:00

Ik ben weer braaf naar de sportschool geweest. Eerste keer zelf getraind op kracht en ben best trots op mezelf! Een aantal dingen kan al iets zwaarder, dat was me te makkelijk. Afhankelijk van de hoeveelheid spierpijn ga ik misschien vrijdag nog even. Anders maar kijken of ik het zondag kan inplannen. Mijn armen en benen voel ik in ieder geval weer goed nu. Die spiertjes zijn moe! :D

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:21

Annash jij traint ook 1 of 2 spiergroepen per dag?
Je spieren zijn moe, dat is een goed teken! Train je zwaar?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:33

Ja ik train meerdere spiergroepen, maar ga niet iedere dag hoor. Wil sowieso 2x gaan, misschien drie keer. Kettlebell, armen, benen, buik... als ik het goed zeg zo uit mijn hoofd. Kan mijn schema nog wel een keer neertikken als je leuk vindt? Ik train (nog) niet zo heel zwaar. Was pas de tweede keer dus ben net begonnen.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:35

Heeft het eigenlijk om maar 2 of 3 keer te gaan... Ivm met school kan ik niet meer gaan als ik ook nog paardje wil rijden... Maar ga ik dan ooit strakker worden?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:36

Je zal het vast al een keer verteld hebben hier, maar het gaat soms zo hard met de berichtjes dat ik neit alles meer mee krijg haha... Ik ben echt heel benieuwd naar jou schema!! Leuk!!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:39

amyke schreef:
Heeft het eigenlijk om maar 2 of 3 keer te gaan... Ivm met school kan ik niet meer gaan als ik ook nog paardje wil rijden... Maar ga ik dan ooit strakker worden?

Ja zeker wel, alleen moet je wel gericht trainen. Ik bedoel dat je zwaar moet trainen met weinig reps en voldoende cardio moet doen. Je kan 3x krachttraining doen en na elke krachttraining cardio. Als je het na de kracht doet dan maakt het lichaam op gegeven moment (na 30 min.) gebruik van jou reserves (de vetten).
En daarnaast moet je voldoende rusttijd geven voor de spieren om te herstellen en te groeien en voldoende eten om de spieren te voeden.
Wees niet bang om te zwaar te trainen, je bent niet zomaar gespierd!
Kort samengevat.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:44

Haha niet zo bijzonder hoor...
Ik begin met 10 minuten opwarmen heb daar nu de crosstrainer voor gekozen. Beetje wat vrij is en wat ik leuk vind hou wel van de crosstrainer haha.

Dan heb ik:
- kettlebell swing 12kg 3x sets 20 seconden en dan 10 seconden rust
- kettlebell buik 12 kg 3x sets 20 sec, 10 sec rust
- kettlebell zijkant 12 kg 3x sets 20 sec, 10 sec rust
- één voor mijn armen waarvan ik de naam kwijt ben en die we vergeten zijn op mijn lijstje te zetten :+ Kijk ik van de week wel na. 25kg, 20kg, 15kg. Bij alle krachtapparaten doe ik dat zo en dan moet ik uiteindelijk bij de 3e set tussen de 6-10 uitkomen. Als ik bij de derde set er nog meer dan 10 kan moet het gewicht omhoog want dan staat 'ie dus te laag. Geen pauzes ertussen, gelijk door.
- pully rug 25/20/15
- lat 25/20/15
- buik (situps) 3 sets 15/12/10
- leg extension 25/20/15
- leg curl 25/20/15

De lat kan denk ik zo al een keer naar 30/25/20 en de kettlebell verwacht ik dat ook vrij snel omhoog kan. Dat is dan 16kilo... denk ik. Moet ik even spieken. Maar zoals mijn armen en benen... oef dan trillen mijn spieren flink ben ik kapot haha! Ben niet zo sterk :o
Klein vrouwtje ben maar 1.49!
Na mijn training stap ik op de fiets naar huis. Wilde eigenlijk nog even op de loopband maar ze waren net allemaal bezet, dus dat ging niet door. Heb ik maar een sprintje getrokken met de fiets. :+

Wil proberen vrijdag weer te gaan. Even kijken hoeveel spierpijn ik heb, haha.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:53

Je traint op massa zie ik! Super goed! En idd als je over het max aantal reps heen gaat dan moet er gewicht bij! Train je de armen tegelijk of ook apart? Werk je niet met dumbells?
Als je spieren trillen dan moet je idd sterker worden, maar dat wordt je vanzelf!! Je zal een steigende lijn zien.

Niet met spierpijn trainen vrijdag hoor! Eet je wel eiwitten na de training?

Ik vond dat ik ook altijd al zo klein was met mn 1,67.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:55

Hoe bedoel je of ik armen tegelijk of apart bedoel om en om? Doe ze nu nog tegelijk. Dumbells werk ik denk ik (nog?) niet mee. Wat is dat precies?

Als ik nog veel spierpijn heb train ik ook niet! Dan wordt het zondag. Maar anders kan ´t wel. Even afwachten en mijn lichaam aanvoelen dus.
Wat kan ik het beste eten na een training? En waarom juist eiwitten? :)
Bedankt voor je tips!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:09

Ik bedoel eerst je rechter arm en daarna je linker, dus apart trainen.
Dit zijn dumbells:http://www.fitnessshop4u.nl/halters-en-gewichten/bremshey-dumbellset-10-kg.html Dan kan je de spier gerichter trainen.

Eiwitten zorgen voor herstel en groei van de spieren. Eiwitten zitten in magere biefstuk, kalfsvlees, magere ham, eieren, kip, kalkoen (mager vlees dus), melk, tonijn, kwark, zalm, mager varkensvlees en vis. Niet alleen eiwitten zijn nodig maar ook koolhydraten heb je nodig! Als je net begint is dit vrij ingewikkeld hoor, maar als je echt wat wilt en gespierder wilt worden is dit wel van belang!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:11

Oooh, die! Nee daar werk ik nog niet mee. Maar is er wel dus misschien in de toekomst wel.

Misschien moet ik iets meer eiwitten eten dan. Koolhydraten krijg ik genoeg binnen. Misschien wel teveel hahahaha. Ik wil wat kilo's kwijt en strakker/gespierder worden. Conditie mag ook wel wat beter, dus misschien dat ik nog een keer in de week cardio erbij ga doen. Moet even kijken hoe alles loopt en hoeveel tijd ik heb. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:11

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:13

Met de kettlebell gebruik je waarschijnlijk meerdere spieren tegelijk. Met dumbells kan je bijvoorbeeld de biceps heel gericht trainen zonder dat je andere spieren gebruikt. Je zal zien dat je opeens veel minder gewicht kan liften omdat je nu alleen de biceps traint.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:15

Hmm... heb je daar oefeningen voor? Klinkt interessant! :) Als goed uitleggen teveel moeite is dan laat maar hoor, vraag ik het wel aan iemand in de sportschool. Ze hebben goede mensen lopen gelukkig, je mag alles vragen, ook op gebied van voeding etc. Heel veelzijdige hulp en tips dus.
Ik denk dat ik straks nog twee apparaten voor zijkanten (binnen- en buitenkant) van mijn benen erbij pak. Namen daarvan weet ik zo even niet. :+

Wat is het beste om na een training te eten? Een gekookt ei ofzo, of kwark?
Ze hebben in de sportschool ook speciale eiwitshakes. Heb je daar ervaring mee? :+

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:21

Esther : wat vind je van mijn schema?
Enne die arm foto's krijg je nog hoor. Kan alleen geen foto's op de ipad zetten namelijk :o

Ik vind juist met dumbells werken heel fijn, werk je ook een deel aan evenwicht. Vooral met lunges :')
Viel vandaag nog bijna om O:)

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:24

Je moet het maar eens proberen met dumbells en er zijn zat oefeningen voor de biceps. incline dumbell curl, concentration curl, hammer curl en dumbell curl. Daarnaast zijn er nog oefeningen met een halter en ook nog oefeningen met apparaten. Ik gebruik ze allemaal en heb daardoor een grote biceps gekregen!
Je moet maar even op google zoeken hoe de oefeningen werken.
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel, pb mag ook!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:26

Dankjewel!! Zal wel eens kijken en dan overleggen in de sportschool.
Ik heb nu nog maar een paar plakjes ham gepakt. Nog lekker ook dus ik klaag niet. :Y)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:28

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee en ben door jullie helemaal overtuigd van het nut van krachttraining. Is het goed dat ik me kom melden? Ik sport 2 keer per week op de sportschool en zwem daarnaast ook 2 keer, de rest van de dagen in het weekend rijd ik alleen paard. Ik was tot een half jaar geleden een zeer fanatiek hardloopster maar door een blessure heb ik hier helaas mee moeten stoppen (hoop het in het voorjaar weer op te kunnen bouwen).
Hebben jullie nog een leuke informatieve site over het krachttrainen (met name voor vrouwen)? Ik sport namelijk altijd met een huisgenootje en heb haar er nog niet helemaal van kunnen overtuigen meer krachttraining te doen (zij gaat gerust 2 uur los op de cardio). :D Thanks!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:29

Natuurlijk! Welkom! :)
Je bent fanatiek genoeg zo te zien, haha.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:29

dressagelady schreef:
Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee en ben door jullie helemaal overtuigd van het nut van krachttraining. Is het goed dat ik me kom melden? Ik sport 2 keer per week op de sportschool en zwem daarnaast ook 2 keer, de rest van de dagen in het weekend rijd ik alleen paard. Ik was tot een half jaar geleden een zeer fanatiek hardloopster maar door een blessure heb ik hier helaas mee moeten stoppen (hoop het in het voorjaar weer op te kunnen bouwen).
Hebben jullie nog een leuke informatieve site over het krachttrainen (met name voor vrouwen)? Ik sport namelijk altijd met een huisgenootje en heb haar er nog niet helemaal van kunnen overtuigen meer krachttraining te doen (zij gaat gerust 2 uur los op de cardio). :D Thanks!

Ik kijk veel op dutchbodybuilding.com
Maar das niet specifiek voor vrouwen maar wel erg informatief :j

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:35

Ik moet een aantal pagina's gaan bijlezen zie ik, maar dat komt wel!

Heb een vraagje aan jou Esther (missfitness): heb je behalve oefeningen voor de buik, ook oefeningen voor strakke billen en slanke benen? :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:37

Oh! Oefeningen voor strakke billen wil ik ook nog wel... :D

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:40

Volgens mij wil iedere vrouw die wel, hihi :))