Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:56

Ik moet dingen inderdaad ook doen zoals ik het wil. Als iemand mijn paard opzadelt en het lusje van het dekje zit niet goed, kan ik niet op mijn paard stappen. Alles wil ik daarom zelf doen, auto rijden, met trailer, paard opzadelen, afzadelen, alles. Mensen mogen me dingen aangeven, maar verder ook niet. Vooral mijn vriend vind dit niet leuk, want die wil me nog wel eens helpen. Aaarghh, dan krijg ik dus echt jeukende handen, nee schat, ikke zelluf doennn. Vaak staat hij er dan bij van *zucht* :roll:
Die ik dit eens niet en blijft zoiets dan liggen tot de volgende dag, dan krijg ik hetzelfde als hierboven met de fenders echt een slapeloze nacht. Dan wil ik inderdaad om 3 uur 's nachts er nog uit om het te veranderen. Doe ik dit niet krijg ik inderdaad ook doemscenario's en krijg ik verschrikkelijke nachtmerries.
Heb gisteren bijvoorbeeld een niet fijn dinertje door zoiets gehad. Auto stond een straat verderop, maar wist niet meer zeker of ik die op slot had gedaan en had mijn zadel er in liggen. Dan raak ik zo in de stress, brr...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:21

ThreeFingers schreef:
Het zijn geen dwang gedachten.

Het zijn gedachten die ik soms heb, dus niet dagelijks. En het gaat ook niet bewust, het is een flits gedachte.

Heeft weinig te maken met HSP lijkt me hoor, dat soort gedachten kan iedereen wel hebben. Een meer dan de ander natuurlijk maar de een is nu ook 'angstiger' aangelegd dan de ander en dat hoeft niet altijd met HSP samen te hangen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:42

Weet al een mooi poosje dat ik een HSPer ben, en ik weet ook niet of die flitsgedachten daar mee te maken hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:36

Volgens mij als je als HSP'er uit balans of overprikkeld ben,dan kun je wel meer last krijgen van angsten e.d.,de controledwang die een aantal van jullie hierboven omschrijft heeft daar volgens mij ook mee te maken.

Dat heeft ook te maken met een stukje acceptatie..zodra je een situatie accepteert zoals ie is kun je het loslaten en hoef je er niet s"nachts wakker van te liggen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:24

Dat denk ik ook Elisa2. Als ik geen stress heb zit ik ook niet met die controledrang. Ik merk als ik een periode niet in balans ben (echt lange stresssituaties en teveel prikkeling, waar ik momenteel wel in verkeer), dat ik meer vat probeer te krijgen op zulke 'onozele' dingen als fenders. Als je echte controle of dwanggedachten hebt, heb je die evengoed in dezelfde proporties als dat je niet overprikkeld bent. Mijn mening denk ik :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:58

Ja dat is zo! ik herken het namelijk ook verschrikkelijk..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:54

'Doemdenken' hoort denk ik wel bij HSP. Of niet expliciet het echte doemdenken ('Dit gaat vast fout', enz), maar wel meer en intenser situaties overdenken, zoals 'wat als dit..' en 'wat als dat..'.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:58

hebben jullie ook, het is wel een kenmerk van hsp, dat wanneer iemand je commentaar geeft, in negatieve zin, je dan een soort van slag bent?
Dat heb ik op dit moment, en dan kan ik echt uren denken aan datgene wat de persoon tegen mij zei.
Hoe oneens ik het er mee ben, of waar ik een gelijk uit kan halen, wie er nou gelijk heeft, verder denken, dieper denken. Soms wordt ik gek van gedachtes

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:04

Vooral als het om iets gaat waar ik zelf heel goed over heb nagedacht en ervan overtuigd ben dat ik het zelf goed heb gedaan/bedacht: ja! 8-) Of als ik vind dat iemand me oneerlijk behandeld heeft kan ik me daar jááren later nog druk over maken :o

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:06

Had ik gisteren ook: nederlands leraar was bezig en ik zei wat, kreeg ik terug 'ja nu ophouden met je bijdehante praatjes' en dan voel ik me daar minstens een uur heel rot door.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:08

Jaa, dat is zo'n rotgevoel.
ik vind dat echt een rotgevoel. Alsof ik in iemands ogen iets heel erg verkeerd heb gedaan, terwijl het maar om een klein dingetje ging.. Waarvan ik niet in de gaten had dat ik eht fout deed,m over zeker wist dat ik het goed deed.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:16

En dat jij er nog een hele tijd mee rond loopt, terwijl die ander het direct alweer kwijt is, vaak omdat het maar zo'n 'kleinigheidje' was, wat voor jou heel groot voelt ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:35

Miss_Caroo schreef:
hebben jullie ook, het is wel een kenmerk van hsp, dat wanneer iemand je commentaar geeft, in negatieve zin, je dan een soort van slag bent?
Dat heb ik op dit moment, en dan kan ik echt uren denken aan datgene wat de persoon tegen mij zei.
Hoe oneens ik het er mee ben, of waar ik een gelijk uit kan halen, wie er nou gelijk heeft, verder denken, dieper denken. Soms wordt ik gek van gedachtes

Ik kan om die reden ook niet tegen afwijzingen. Vat alles persoonlijk op.
Moet nu juryleden bellen voor ons concours, maar heb na 15 afmeldingen echt mijn buik ervan vol. voel me dan ook echt naar, zo'n raar onderbuikgevoel.

Op mijn stage ook veel last ervan gehad. Vatte commentaar altijd negatief op, dat was mijn grote valluik. Stage bedrijf wist niet van het HSP af...

En wat ik ook heb: een mega grote bel fobie. Dacht er na het bellen van die juryleden wel overheen te zijn (en na veel belwerk tijdens mijn stage), maar het is nog niet veel verandert :n

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:10

Muds schreef:
Vooral als het om iets gaat waar ik zelf heel goed over heb nagedacht en ervan overtuigd ben dat ik het zelf goed heb gedaan/bedacht: ja! 8-) Of als ik vind dat iemand me oneerlijk behandeld heeft kan ik me daar jááren later nog druk over maken :o

haha ja dat ken ik ook, voel me er dan precies hetzelfde bij, ook al is het zo lang geleden. MEnsen denken dan echt van: laat het gewoon. Maar ja, als je ergens mee zit, dan zit je er mee he.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:34

Ook allemaal zo herkenbaar......

Als een persoon die ik lief heb mij kwetst, pijn doet ben ik er "klaar" mee. Sluit die persoon uit en wil er niks meer mee te maken hebben. En ik weet dat het voortkomt uit een stukje zelfbescherming. Want ik trek het me allemaal weer veel te veel aan, waardoor ik pieker, pieker, verdrietig ben enz enz.
En als ik die persoon niet meer zie en niks meer mee te maken heb, kunnen ze me ook niet kwetsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:51

Ik had dit vroeger ook heel erg,tegenwoordig laat ik me gelukkig niet zo snel meer uit het veld slaan maar ik merk wel dat dat ook te maken heeft met hoe je in je vel zit.Wat ik doe is eerst kijken waar die persoon zijn mening op gebaseerd heeft,dan kijken of het klopt naar mijn gevoel.Als het niet klopt wat 9 vd 10 keer het geval is dan weet ik dat het meer over diegene zegt dan over mij.
Maar je moet je sterk voelen {tenminste ik} om zo te kunnen denken en loslaten,als ik minder goed in mn vel zit heb ik hier weer meer last van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:17

Dat heb ik ook idd, als ik me goed voel gaat het veel beter als wanneer ik moe ben bijvoorbeeld. Ik trek me dan veel sneller alles persoonlijk aan en blijf er lang mee rondlopen. Ook prikkels komen dan veel directer binnen bij me, de filter is eraf als het ware.

Die controledwang heb ik niet in extreme mate. Herken er wel iets van mezelf in, zo vind ik het erg prettig als ik weet wat me te wachten staat. Ik ben niet zo flexibel als het op het omgooien van mijn planning gaat (uit zelfbescherming denk ik) terwijl mijn man juist impulsief is en graag op stap gaat. Dat botst wel eens maar door hem heb ik geleerd dat er ook een grijs gebied is tussen ja of nee. Zo zeg ik niet gelijk meer nee maar denk ik er even over na, en dan is het toch meestal ja, of ja, maar en dan geef ik een alternatief waarmee we beiden kunnen leven. Ik kan het dus ook loslaten nu en dat geeft ook weer een hoop leuke nieuwe ervaringen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:07

Nu na een nachtje geslapen te hebben is het wel wat gezakt, dat rare gevoel.. Maar als je het dan ook nog van een goede bekende hoort, komt het erg hard aan.
Stage herken ik ook! Tot woensdag liep ik stage bij een bedrijf, en voor mijn gevoel deed ik alles wat zij van me hadden gevraagd en wat ze me hadden uitgelegd. Kortom, ik dacht dat ik het prima deed?
Opeens, onaangekondigd willen ze een gesprek met me, waarbij mijn begeleidster mij beschuldigd op een manier van; ik zie je dit doen, je doet dat verkeerd, dit kan je anders doen, je moet dit meer doen en dat laten..
Pff, en tja, alle spanningen wilden eruit, en tranen kwamen op, niet tegen te houden..

Ik heb ook nu ik ergens heen ga met koninginnedag.
Normaal houd ik me rustig op zulke dagen, want ik weet dat ik niet tegen zoveel drukte kan. Maar ik dacht, ik moet deze keer eens mee gaan. we gaan 's middags en 's avonds wat doen tot laat. Ben benieuwd hoe ik het volhou? Zal wel kapot thuis komen. Goed mezelf beschermen dus :)

Ik heb wel het gevoel of mijn gevoeligheid minder wordt ofzo? In sommige znnen dan, vooral in het aanvoelen van dier en mens.. laatst probeerde ik me op een foto van een paard te concentreren. Meestal krijg ik dan gelijk informatie over het karakter, maar dit keer voelde mijn buik helemaal leeg aan?
Misschien komt het doordat ik het laatste tijd erg druk heb gehad en heel lang niet geoefend heb?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:59

Dat rotte gevoel ken ik wel ja...

Hebben jullie ook paniekaanvallen? Bij bijvoorbeeld grote, plotselinge veranderingen kan ik enorm van slag zijn, ik krijg dan hoofdpijn, tranen en ik ga heel zwaar ademhalen, en als ik niet optijd kalmeer krijg ik letterlijk ademnood...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:28

Ik ben wel erg gevoelig voor complimentjes/schouder klopjes. Dat doet mij meer dan een extra bonus.
Paniek aanvallen heb ik gelukkig niet, ben erg down to earth.
Kan wel extreem kwaad worden als mensen mij onterecht beschuldigen of eenzijdig afspraken veranderen. Zo'n geval heb ik nu met een incasso, ben nu dus niet in staat om te paardrijden. Ga me dan af reageren op paard. Moet nu ook niemand tegen komen die iets verkeerd zegt, dan breekt de bom. Helaas tegen de verkeerde.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:44

Om even over te gaan naar positieve dingen:
kennen jullie het gevoel van je echt heel sterk te voelen, en de energie rond je te kunnen 'controleren' en dat ook 'uitstralen' naar anderen en je omgeving? Dat alles goed gaat,

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:50

Iedereen vind mij een sterke persoonlijkheid, ben ik stiekem niet :) Maar straal het wel uit. Ik kan (buiten pist off buien) met veel mensen goed overweg waar anderen een probleem mee hebben (ook met dieren is dit) Word nog wel eens gevraagd om mee naar wedstrijden/koersen te gaan omdat ik zo rustig ben/blijf. En dat werkt weer door naar het paard en ruiter/verzorger/eigenaar.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:05

Jaa dat gevoel ken ik zeker! Om het even naar het positieve te wenden, inderdaad..
Dat uitstralen naar m'n omgeving ook..!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:13

Hier nog één. Vroeger had ik het erger als nu, maar nu minder omdat ik er aan probeer te werken. Ik wil zekerder over komen.
Toch zijn er dingen die automatisch gaan zoals dingen die nieuw voor me zijn. Onbewust levert dat spanning bij me op en aan het eind van de dag weer hoofdpijn.
Verder hou ik onbewust alles in de gaten wat er in mijn omgeving gebeurd. Van de 20 dingen neemt een persoon die niet HSP is 3 dingen op, terwijl ik alle 20 dingen opneem. Ik krijg zoveel prikkels dat het wel eens te veel wordt. En zo heb ik nog vele andere eigenschappen die moeilijk te verklaren zijn.
Ik weet sinds kort dat ik HSP ben, moet me er nog veel in verdiepen, maar ik kom steeds meer te weten.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:23

Je echt heel sterk voelen en je energie kunnen uitstralen.. Nee, dat (nog) niet. :)