wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:43

Ik ben mij de laatste tijd veel aan het inlezen. Hoewel mijn waarden goed zijn, heb ik nog steeds veel klachten.

Ik lees dat veel mensen baadt hebben bij een medicijn met de combinatie t3/t4. Ik zit nu alleen aan de thyrax (alleen t4)
Zijn er mensen die Armour thyroid of nature throid slikken? Of Cytonel naast de thyrax? Merken jullie duidelijk verschil?!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:35

Ik heb nooit een synthetisch medicijn geslikt, maar voel me erg fijn bij mijn natuurlijk schildklierhormoon met T4 èn T3. totaal geen bijwerkingen, kan alles en heb zin in alles. :D

Melissa

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:33

Welk medicijn slik jij Linky? En wordt dat vergoed door de zorgverzekering?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 06:56

Ik ook. . Met alleen thyrax.
Tuurlijk heb je klachten die zal je altijd houden
Maar ik trek me er niets van aan en doe alles

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:26

Mijn partner heeft eerst alleen thyrax geslikt en slikt nu cytomel naast thyrax. Hij merkt echt wel verschil ( in positieve zin). Zijn t3 zat bij alleen thyrax wel altijd in de normaalwaarden maar wel aan de lage kant. Nu is dat wat hoger geworden. Hij voelt zich gewoon beter. Kan meer aan.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:33

Melissa schreef:
Welk medicijn slik jij Linky? En wordt dat vergoed door de zorgverzekering?

Ik slik Thyreoïdum, dat wordt niet vergoed (onder druk van de Parmaceutische industrie!) maar kost je de kop ook niet op jaarbasis hoor!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:35

Zo dacht ik eerst ook Mando. Maar mijn restklachten zijn nu wel echt een stuk erger geworden en belemmeren mij in mijn dagelijkse doen en laten. Ik kan ineens niet eens normaal sporten en mijn waarden zijn wel goed. Maar dat is niet de enige klacht.

Die combi had ik ook over gelezen inderdaad Nanda. Ik ga dat toch eens aankaarten bij de HA!

Eigenlijk te gek voor woorden dat het niet gewoon vergoed wordt Linky! Ik ga de extra cytonel of overstappen naar dierlijke schildklierhormonen maar eens voorleggen..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:20

Mijn huisarts zegt dat alleen de internist/endocrinoloog Cytomel mag voorschrijven?

Let op! als je Cytomel gaat slikken moet de Thyrax verminderd worden! Er is hier een expirimentele richtlijn voor.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:07

Hallo, ik ziet dat het topic al een paar maandjes stilligt, maar ik wil toch iets aan jullie vragen:
In december zwol mijn schildklier ineens op, toen heb ik bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat ik een lichtelijk trage schildklier heb. Niet traag genoeg om medicijnen te krijgen.
Alleen, nou blijft mijn schildklier met momenten zwellen tot formaat breedbekkikker, en ik ben ook erg vermoeid. Vooral dat laatste is erg lastig, want ik doe een versneld traject om mijn VWO diploma te halen en ik ben vaak zo moe dat ik maar gewoon om 6 uur naar bed ga en slaap tot de volgende ochtend 7uur. Op school ben ik traag en ik heb steeds meer moeite om echt stof tot me door te laten dringen. Ik hoef nog maar een paar maanden maar als het zo doorgaat ga ik het niet eens redden omdat ik meer slaap dan dat ik leer. Paardrijden staat helemaal op een laag pitje.
Is er iets wat ik aan deze gruwelijke moeheid kan doen? Ik heb ook een beetje het idee dat niemand me serieus neemt, tenslotte zou ik wel medicijnen krijgen als er echt iets mis was, dus ik moet me gewoon niet zo aanstellen en meer leren en minder slapen.
Het hele probleem van de schildklier komt waarschijnlijk door reuma, het zit veel in de familie en ik heb al lang last van mijn gewrichten, heel wisselend en over het hele jaar gezien niet zo vaak. Ook hier krijg ik niks voor, omdat het niet zo vaak is, maar op het moment heb ik daar ook last van en alles bij elkaar ben ik er even helemaal klaar mee.
Iemand tips tegen de moeheid?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:15

Nee, geen tips tegen de moeheid. Als je schildklier de oorzaak is dan helpt alleen een medicijn, helaas.
Wel ontzettend vervelend voor je dat je huisarts je klacht niet serieus lijkt te nemen.
Maar zelfs als je nu wel medicijnen zou krijgen is je klacht van moe zijn niet direct over, hoe rot het ook is...
Veel sterkte

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:10

Andere arts zoeken, die je wel serieus neemt. Ik ben bij Paul van Meerendonk terecht gekomen en ben een ander mens geworden! *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:15

Idd een andere arts zoeken die je waardes serieus neemt.
Hou voor ogen. .. je bent altijd moe maar t ligt eraan hoe je er mee omgaat
Ik denk ook wel eens pfff ben moe en ik moet nog van alles Maarja als ik dat van alles doe ben ik ook moe dus die ik t maar gewoon.
Moe ben je toch
En op tijd je rust nemen voldoende slaap en mij helpt t om voor t slapen mijn thyrax te nemen
Ik werk fulltime heb mijn paard huishouden en leuke dingen.
Maar lig wel rond 20.30 in bed anders trek ik t niet.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:29

Ilse,

Ik ben wel benieuwd wat jouw waarde was. Ik vermoed dat er een zogenaamd subklinisch beeld is. Dit betekent dat je TSH verhoogd is maar je T4 waarde normaal is. Volgens het protocol van de huisartsen hoeft er in deze situatie niet direct met medicatie gestart worden. Echter...! Datzelfde protocol zegt ook dat er gestreefd moet worden naar een klachtenvrije patient!. Jij hebt wel degelijk ( veel) klachten. Naast het feit dat de schildklier elke 6 weken gecontroleerd moet worden in jouw geval zou ik er toch op aandringen toch met Thyrax te starten. In veel gevallen levert dit toch verbetering op van de klachten.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:25

Hallo, ik heb de eerste paar pagina's van dit topic doorgelezen en kom toch wel heel veel dingen tegen waar is ook last van heb.
Ik kamp al een jaar of 4 met vermoeidheid, concentratieproblemen vergeetachtig zijn weinig eten en geen gram afvallen (terwijl ik toch wel wat te zwaar ben..)

Nu ben ik vorige week opnieuw naar de dokter geweest en laten bloedprikken. Nu blijkt dat mijn schildklier waarde iets onder het minimum ligt. Dokter raadde aan om over 6 weken weer bloed te prikken en kijken of het dan nogsteeds laag is.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:11

Even een vraagje,kun je last van de bijwerkingen van de thyrax hebben als je goed staat ingesteld ?

Volgens mijn huisarts nl. Niet

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 02:40

Ik had misselijk als bijwerking .slik nu euthyrox.ben nog steeds gauw moe savonds

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:08

Ik niet maar ik slik bij thyrax in de avond voor ik naar bed ga.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 07:22

ik smorgens. ik savonds beter dan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:15

's Avonds slikken is prettiger, omdat je dan 's morgens niet als een dweil je bed uitkomt en pas tegen een uur of 11 op gang bent. Dit is tenminste mijn ervaring :)
Je kan alleen niet uitgebreid eten later op de avond, er moet wel een paar uur tussen de maaltijd en het slikken van de thyrax inzitten. In het begin lette ik er nauw op en at na achten niets meer, maar ondertussen ben ik er wat makkelijker van geworden en merk geen verschil eigenlijk. Natuurlijk eet ik na het avondeten niet veel, maar een chipje of een stukje fruit is niet zo erg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:20

Doe ik ook hoor, ik probeer altijd 2 uur tussen eten en thyrax te houden maar dat lukt ook niet altijd. Ik kom idd niet als een dweil mijn bed uit en dat had ik in het begin wel
Mijn endocrinoloog heeft zelf aangegeven... dan slik je het in de avond dat is echt geen probleem.

Vriendin van mij die vaart er dus niet bij maar ik functioneer dus prima

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:34

Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Het gaat de laatste dagen weer wat beter, ondanks dat ik meer last heb van mijn gewrichten. Mijn schildklier is gelukkig weer wat minder opgezet, dus ik lijk weer wat minder op een kikker :+ . Ik ben nog wel veel moe, vooral savonds rond een uur of 6/7, als ik dan even rustig ga zitten val ik gewoon in slaap, maar ik heb wel gemerkt dat als ik dan nog even wat ga doen, een rondje wandelen ofzo, me wel weer wat fitter voel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:58

Klopt, als je gaat zitten ben je moe maar als je iets doe ben je ook moe... ligt er echt aan hoe je er zelf mee omgaat (misschien banketstaaf gezegd hoor) ...

Als je last heb van je gewrichten kan je ook eens wat magnesium gaan bijslikken (ik gebruik die van phytonics voor paarden) _O-
Je bijnieren maken overuren als je een schildklier probleem heb namelijk

Ik ga ook 1x in de 3 maanden naar een osteopaat om alles weer even te rebooten zeg maar en dat werkt voor mij perfect.

Bij mij heeft mijn waarde een tijdje op 0.7 gestaan en daar voelde ik me niet goed bij, toen een halve erbij gedaan toen stond ik op 0.1 en was net een stuiterballetje dus weer een kwart eraf en ik sta nu denk ik op 0.3 en daar voel ik me prima bij.
dus ik gebruik nu 0.1375

het is echt zoeken hoor dat instellen maar als je ingesteld sta... niet meer bewegen en niet meer aankomen hahahaha

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:38

voorlopig krijg ik nog geen medicijnen, dus ik ga nog helemaal niks instellen. Mijn waardes waren iets van rond de 4, maar ik weet niet meer precies welke waarde het was... volgens mij T4 ofzo. In ieder geval niet extreem volgens mijn arts.
Voor mijn gewrichten slik ik eigenlijk altijd al ibuprofen, dat werkt best prima, maar niet voor heel lang. Ik zal eens gaan kijken naar magnesium, bedankt voor de tip :D

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:48

Ilse, staan er dan wel vervolgonderzoeken gepland? Een TSH van 4 is inderdaad niet extreem. Maar een TSH van boven de 2,5 is wel verdacht!. Ik zou zeker elke 6 weken opnieuw bloed laten prikken. Ik acht de kans groot dat jouw TSH nog gaat stijgen. Gezien het feit dat je veel klachten hebt zou ik toch verzoeken om Thyrax te krijgen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:10

In april krijg ik nog een bloedtest een echo omdat ik ook een bultje op mijn schildklier heb.