ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:00

Shadow0 schreef:
NWDynamite schreef:
Ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden. Mijn moeder is er bijvoorbeeld nogal tegen en vind het luguber dat ze mijn lichaam 'leeghalen'. Mijn vriend staat er juist positief tegenover en vind organen doneren erg mooi omdat je er iemand mee kan 'redden' of een betere levenskwaliteit geven.

Maar hiermee zadel je je moeder en vriend dus wel op met een conflict, op een moment dat ze het al moeilijk hebben... ik denk dat het veel kwetsender is als je moeder en je vriend daarover moeten gaan discussieren aan jouw sterfbed, dan als je nu overlegt met de betrokkenen. (En ook uitlegt wat je uiteindelijk besluit, en waarom. Je kunt ook vastleggen dat 1 specifiek persoon de beslissing mag nemen. Daarmee voorkom je ruzie en discussie.)

Ik snap dat het mooi is om hun wensen mee te nemen, maar ik denk dat er betere manieren zijn om dat te doen dan door niets te regelen. Juist als je al weet dat de standpunten verschillen weet je al dat een dergelijke beslissing alleen maar leed en pijn kan veroorzaken, en een verwijdering tussen je moeder en je vriend.

Als mijn ouders nog leven en mijn vriend ook dan maken mijn ouders de beslissing, dat is al besproken.

Lisetje

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:33

Ik ben ook donor voor alles.
Ik wil mijn lichaam ook aan de wetenschap afgeven. Helaas kan dit niet in combi met donor zijn.
Vandaar dat ik gekozen heb voor donor, ik help liever andere mensen dan de wetenschap.
Ik hoopte eigenlijk dat het zo kon: bruikbare dingen naar mensen, de rest naar de wetenschap.
Helaas kan dat niet.

Ik ben overigens ook bloeddonor.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:18

Ik zit ook zwaar te twijfelen tussen donor en wetenschap. Zolang het maar niet weggegooid wordt vind ik het wel best...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:39

Voor de wetenschap is al meer dan genoeg aanbod, zelfs een overschot.
Dat is mij verteld door een patholoog.
Veel medisch personeel stelt zich beschikbaar voor de wetenschap na hun overlijden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:29

NWDynamite schreef:
Mijn moeder is er bijvoorbeeld nogal tegen en vind het luguber dat ze mijn lichaam 'leeghalen'.

En zou je moeder er ook tegen zijn en het luguber vinden als het haar eigen dochter zou zijn die door een orgaan van een ander verder kon leven?
Fijn is het niet nee om er over na te denken hoe ze je organen uit je lijf halen, maar dat zijn cremeren en begraven ook niet als je er verder over na gaat denken.

Ik zou het idee dat anderen hier na je dood over na moeten denken/discussieren (want als ik het goed heb zijn de mensen die mogelijk organen kunnen doneren meestal niet na een lang ziektebed gestorven, eerder vrij plotseling) niet fijn vinden. Kies liever ja of nee, of heb het er desnoods nu over. Uiteindelijk zullen de meeste nabestaanden het het liefst zo hebben als de overledenen het gewild zou hebben.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:33

Ik zou mijn nabestaanden ook echt niet met zo'n keuze willen laten zitten.
Beetje luguber misschien maar soms heb ik het zelfs met mijn ouders over een evt. Dienst/begravenis
Zodat ze gewoon een beetje weten wat ik wil in grote lijnen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:17

Ireen_ schreef:
NWDynamite schreef:
Mijn moeder is er bijvoorbeeld nogal tegen en vind het luguber dat ze mijn lichaam 'leeghalen'.

En zou je moeder er ook tegen zijn en het luguber vinden als het haar eigen dochter zou zijn die door een orgaan van een ander verder kon leven?
Fijn is het niet nee om er over na te denken hoe ze je organen uit je lijf halen, maar dat zijn cremeren en begraven ook niet als je er verder over na gaat denken.

Ik zou het idee dat anderen hier na je dood over na moeten denken/discussieren (want als ik het goed heb zijn de mensen die mogelijk organen kunnen doneren meestal niet na een lang ziektebed gestorven, eerder vrij plotseling) niet fijn vinden. Kies liever ja of nee, of heb het er desnoods nu over. Uiteindelijk zullen de meeste nabestaanden het het liefst zo hebben als de overledenen het gewild zou hebben.

Nee natuurlijk niet maar je kan en mag er niet over oordelen dat mijn moeder ertegen is dat mijn organen worden gebruikt als ik dood ben. Dat is haar keus en dat zegt haar gevoel >;) .

Dat is juist het probleem, ik weet niet wat ik wil!!! Ene dag zeg ik ja, andere dag zeg ik nee. Ik wil dat degene die de beslissing over mij moet maken dat ook doet naar eigen wens, dat is wat ik wil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:31

NWDynamite schreef:
Dat is juist het probleem, ik weet niet wat ik wil!!! Ene dag zeg ik ja, andere dag zeg ik nee. Ik wil dat degene die de beslissing over mij moet maken dat ook doet naar eigen wens, dat is wat ik wil.

Maar wie neemt dan de beslissing? Leg je die dan ook gewoon geheel bij je moeder? Of moeten je vriend en je moeder daarover gaan discussieren?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:02

Shadow0 schreef:
NWDynamite schreef:

Maar wie neemt dan de beslissing? Leg je die dan ook gewoon geheel bij je moeder? Of moeten je vriend en je moeder daarover gaan discussieren?

Ja maar ik weet zeker, gezien hun band, dat ze daar heel snel uit zouden komen. Mijn vriend laat mijn organen niet doneren als mijn moeder dat niet wil. En we hebben afgesproken nee + ja = nee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:44

Ik ben geloof ik sinds mn 12e of 13e al donor, zodra het mocht in elk geval, mn ouders hebben toen ook gelijk ingevuld en zijn ook donor.

Ik heb er dan toch niks meer aan dus laat alsjeblieft een ander nog nut hebben van mijn organen :) Anders wordt het toch maar verbrand terwijl er misschien een leven mee gered zou kunnen worden. Hoewel ik er alle respect voor heb dat er mensen zijn die het niet willen, heb ik dat toch nooit zo heel erg goed begrepen. Vanuit een geloofsovertuiging, ok, daar kan ik in komen. Maar daar buiten....ik probeer het echt te begrijpen hoor :) Maar wat heb je nou nog aan je organen als je dood bent? Een ander kan ermee gered worden.

Heb sowieso het een en ander op schrift staan voor het geval mij iets overkomt. Ik wil niet dat mijn ouders dan nog voor moeilijke beslissingen komen te staan of zich moeten afvragen wat ik zou hebben gewild. Probeer vaak ook bewust het gesprek erop te brengen want ik wil andersom ook graag weten wat mijn ouders willen...

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:17

Ik ben inmiddels al enkele jaren donor, wilde ook bloed gaan doneren maar door mijn slechte gezondheid mag ik niet doneren.
Mocht ik overlijden mogen ze alles eruit trekken wat ze nodig hebben, ik ben alleen bang dat ze mijn organen niet kunnen gebruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:13

NWDynamite schreef:
Ja maar ik weet zeker, gezien hun band, dat ze daar heel snel uit zouden komen. Mijn vriend laat mijn organen niet doneren als mijn moeder dat niet wil. En we hebben afgesproken nee + ja = nee.

Ik help het je hopen. Er zijn heel wat goede relaties stukgelopen op dilemma's rond overlijden (en begrafenis, en erfenis.)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:49

Shadow0 schreef:
NWDynamite schreef:

Ik help het je hopen. Er zijn heel wat goede relaties stukgelopen op dilemma's rond overlijden (en begrafenis, en erfenis.)

Zoals ik al zei, het is al afgesproken nee+ja=nee en daar legt mijn vriend zich dan graag bij neer dat weet ik zeker want ik ken hem enorm goed. Ik zou het erger vinden als ik beslis dat ik mijn organen doneer en mijn ouders voort moeten leven met het idee hoe dat gegaan is en dat afschuwelijk vinden. Dus ik hoef niet te hopen hoor.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:52

Hier krijg ik dus écht kippevel van....................
Gister in ons plaatselijke krantje. Nog geen 50 jaar jong.......
De advertentie greep me gewoon aan!

'Zijn liefste wens om een tweede verlenging van zijn leven te krijgen is niet uitgekomen'

'In plaats van bloemen, vragen wij of u na wilt denken over uw donorregistratie'

|(

Dit bewijst toch weer eens hoe erg het is dat er zo'n groot tekort aan organen is......................

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:39

Jeetje, daar word ik toch wel even stil van..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:54

Dat had ik dus ook!! Had dit ook nog nooit in een advertentie zien staan!?
En als je dan ook de rest leest, hoe hard hij heeft gevochten om te kunnen blijven leven...... :(
Dan báál ik echt zo van het grote tekort in Nederland!!
Hoe zijn kinderen zich moeten voelen, dat ze hun vader nog hadden kunnen hebben als er op tijd een donororgaan was gevonden................. |(

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:08

Ik heb inderdaad ook nog nooit over zoiets gehoord in een rouwadvertentie, maar ik kan me wel voorstellen dat de familie dit wel wil aangrijpen om mensen aan het denken te zetten over donor zijn. Het lijkt mij ook verschrikkelijk om iemand te moeten verliezen omdat er gewoon niet op tijd een orgaan beschikbaar was. Je weet natuurlijk ook niet of het goed afgelopen zou zijn als dat orgaan er wel geweest was, maar toch.. Het zou fijn zijn als meer mensen donor zouden worden, maar het zou ook al heel goed zijn als meer mensen in ieder geval hun keuze officieel zouden laten registreren, of dat nu ja of nee is. Hoe dan ook, het is natuurlijk een tragisch verhaal voor die mensen die die advertentie hebben geplaatst..

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:48

ik ben ook donor, alleen ik vraag me wel is af hoe halen ze je weg wie komt je ophalen en hoe nemen ze contact met nabestaanden op als je dood bent? moet je dan eerst opgehaald worden, alle bruikbare delen eruit en dan weer terug ofzo?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:00

Dat komt binnen, Kentaro ... heel sneu ...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:00

Door dat drama van organen te kort heb ik me sinds kort aangemeld als donor.

Ze mogen alles van me pakken, als het nog gezond is op het moment dat ik heen ga :) Daarna mogen ze van mijn part ook mijn lichaam gebruiken voor de wetenschap of whatever mijn nabestaanden er mee willen doen.

Misschien ben ik nog wat jong om erover na te denken, maar ik wilde het snel de deur uit na een aantal artikelen over mensen die inderdaad stierven omdat er geen orgaandonoren waren!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:02

nikkie722 schreef:
ik ben ook donor, alleen ik vraag me wel is af hoe halen ze je weg wie komt je ophalen en hoe nemen ze contact met nabestaanden op als je dood bent? moet je dan eerst opgehaald worden, alle bruikbare delen eruit en dan weer terug ofzo?

Volgens mij komen ze je eerst ophalen, verwijderen dan de organen waarvan je toestemming hebt gegeven om te gebruiken en dan pas geven ze je lichaam weer terug aan je nabestaanden. Ik heb alleen geen idee 'wie'.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:09

Ik weet niet of ik je precies snap, maar in principe ben je al in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld door een zeer ernstig ongeluk of een operatie die niet goed verlopen is. Als iemand dan hersendood is, kan besloten worden verdere behandeling te staken. Familie krijgt uitgebreid de tijd om afscheidt te nemen. Na het verwijderen van de organen, wordt je weer keurig netjes in orde gemaakt en kun je, als dat je keuze is, 'gewoon' in een open kist opgebaard worden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:17

Ik ben ook donor :j

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:27

nikkie722 schreef:

Je zou in feite al in het ziekenhuis moeten zijn. Ze kunnen je organen alleen gebruiken als je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad.
Je moet organen moeten nog voorzien zijn van zuurstof en bloed, dan kan je doneren.

Het is dus niet dat als je thuis overlijd aan een hartaanval (en je word gevonden als je al overleden bent) je dan nog kan doneren.
Je organen zijn dan niet meer 'levend'.

Wat een pakkende tekst in de rouwadvertentie. Ben toch wel blij dat ik dan uiteindelijk deze keuze heb gemaakt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:34

Ik zit gewoon steeds met die tekst in mijn hoofd........ ZO triest!!
Wat al eerder gezegd werd, je weet niet zeker of het met een donororgaan wel goed had gekomen, maar dan had hij tenminste een kans gehad..... ;(
(als ik niet al jaren donor was, zou ik het na zo'n tekst meteen worden....)