Shadow0 schreef:NWDynamite schreef:Ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden. Mijn moeder is er bijvoorbeeld nogal tegen en vind het luguber dat ze mijn lichaam 'leeghalen'. Mijn vriend staat er juist positief tegenover en vind organen doneren erg mooi omdat je er iemand mee kan 'redden' of een betere levenskwaliteit geven.
Maar hiermee zadel je je moeder en vriend dus wel op met een conflict, op een moment dat ze het al moeilijk hebben... ik denk dat het veel kwetsender is als je moeder en je vriend daarover moeten gaan discussieren aan jouw sterfbed, dan als je nu overlegt met de betrokkenen. (En ook uitlegt wat je uiteindelijk besluit, en waarom. Je kunt ook vastleggen dat 1 specifiek persoon de beslissing mag nemen. Daarmee voorkom je ruzie en discussie.)
Ik snap dat het mooi is om hun wensen mee te nemen, maar ik denk dat er betere manieren zijn om dat te doen dan door niets te regelen. Juist als je al weet dat de standpunten verschillen weet je al dat een dergelijke beslissing alleen maar leed en pijn kan veroorzaken, en een verwijdering tussen je moeder en je vriend.
Als mijn ouders nog leven en mijn vriend ook dan maken mijn ouders de beslissing, dat is al besproken.

.
Anders wordt het toch maar verbrand terwijl er misschien een leven mee gered zou kunnen worden. Hoewel ik er alle respect voor heb dat er mensen zijn die het niet willen, heb ik dat toch nooit zo heel erg goed begrepen. Vanuit een geloofsovertuiging, ok, daar kan ik in komen. Maar daar buiten....ik probeer het echt te begrijpen hoor