De ziekte van lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:17

schouder/schouderbladen (eronder en tussen de bladen), langs de ruggegraat en waar nek in schouder overgaat (bandjes). Onder in de rug heb ik helemaal nergens last van. Wel weer bij mijn heup. Ik weet niet precies wat hij doet, maar het doet wel zeer. Niet dat je denkt "lekker massage" of zo :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:41

Dan zal het wel dezelfde methode zijn....de barbaren :D

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:19

Wil graag jullie advies.

Een week of 4 geleden heb ik een hele kleine teek afgekrapt. Dacht dat het een korstje was, maar dat was dus niet het geval.
Vorige week maandag op het werk had ik al veel jeuk in mijn knieholte, verder geen aandacht aan geschonken totdat ik thuis was.
Daar zag ik een grote rode vlek 9precies op de plek waar die teek zat)
zo zag het eruit.
Afbeelding

Dokter de volgende dag gebeld en ik kon terecht.
Ze was niet onder de indruk, en had zoiets van, nou zolang er geen kring omheen komt is er niks aan de hand. Wacht het maar af, en als je een kring krijgt bel je maar en gaan we verder kijken. (dan ben je ook nog ruim op tijd)

Nu dus een week later, nog geen kring ontstaan. Maar wel van kleur veranderd (wat paarser, en het middenstuk is wat bleker, en schilfert iets)
Afbeelding

Wat moet ik hier nu mee aan? toch weer de dokter bellen, of is het idd niks...

Graag jullie reactie

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:29

naar een andere dokter gaan... er zijn heel veel verschillende soorten EM's. Google eens op de plaatjes. En verder hoe dan ook naar een andere dokter gaan, want deze heeft er geen verstand van. Bel de lymevereniging waar je je het beste kunt melden qua arts.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:29

Zal morgen weer bellen met de praktijk. Hopen dat het wat uit gaat maken en dat er actie komt.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:46

Ik heb vandaag voor het eerst een beetje mee (en terug) gelezen op dit topic. En ik heb een vraag. Ik ben al 2 jaar ziek, moe, spierpijn, enz...Ik heb onlangs een gewoon test gedaan ImG en IgG. Een van de twee (weet ff niet welke) kwam uit dat ik randwaardes had (net niet positief)...Nu vertrouw ik het niet. Maar wat is nu slim om te doen? Is in Nederland pro health het beste test centrum?? En zoja welke test moet je dan aanvragen. Ik wil zooooo graag beter worden en mijn thee water zegt dat het heel goed lyme zou kunnen zijn. Wie weet wat de beste mogelijk heden zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:50

eerst weten of het de elisa test is.. die is ontzettend vaak fals negatief. Je moet om te beginnen al een western blot hebben. Dan heb je daarbij nog het probleem dat ook deze test niet betrouwbaar is (ik kwam aspecifiek positief uit de test met een Lyme ACA op mijn been).

Dus: testen is goed, maar niet geheel betrouwbaar.

Als je laat testen is Weert een goede optie. Of keulen. Op www.lymenet.nl staat precies hoe je dat moet laten doen.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:00

ik heb onlangs een topic geopend op bokt [MW] wie herkend mijn klachten? over mijn klachten,met de vraag wie deze klachten herkend.
mijn huisarts wil en kan nog geen diagnose stellen,hij heeft al verschillende dingen laten vallen oa cvs/overspannen/oververmoeidheid en uitputting,zelf denk ik ook nog aan lyme,hoewel ik geen rare plekken gevonden heb zou het natuurlijk best kunnen zijn dat ik gebeten ben door een teek.
ik ben erg benieuwd of sommigen van jullie dingen herkennen uit mijn verhaal,en wat zijn precies jullie klachten?
zouden jullie misschien eens willen kijken in mijn topic?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:05

Ik heb nooit die eerste rode kring (EM) gezien. Mede daardoor heeft het heel lang geduurd voor ze erachter kwamen wat ik had. Heb het tussen de oren gesprek ook gehad. Tot ik jaren later een Lyme ACA kreeg (= dan chronisch geworden). Als je het niet vertrouwt, laat je onafhankelijk testen in Keulen of Weert. Kost wel een paar cent maar dan weet je het tenminste.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:09

wat is een lyme ACA?

hoe kan ik me precies laten testen in weert?hoe gaat dat in zn werk?zijn die testen wel betrouwbaar genoeg?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:19

http://www.borreliose.nl/index.php?opti ... &Itemid=70
http://www.google.nl/images?hl=nl&rlz=1 ... CDgQsAQwAw

de testen zijn nooit 100% betrouwbaar. sommige mensen maken geen antilichamen aan tegen borrelia, andere hebben net antibiotica gehad.. en de testen zelf zijn niet heel erg specifiek, dan 'vertalen' ze de waarden ook nog naar grenswaarden. Zo van boven de 100 (als voorbeeld) is positief, en 99 dus niet. En dan moet je nog op een aantal specifieke banden van de test een uitslag hebben. Als er één band niet uitslaat, dan vinden ze ook dat het negatief is. Dát doet Weert allemaal een stuk beter.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:19

Ik heb van kijn arts een spoed cursus acupunctuur gehad vandaag.
Heb nu wat naaldjes mee gekregen en kan daarmee op mezelf oefenen en dus wat vaker mezelf behandelen om mijn energie en weerstand wat sneller op te krikken.
Ik zal nog wel de eerste keren geregelt mis prikken, maar dat voel ik dan snel genoeg.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:57

Vandaag dus huisarts weer gebeld over mijn vlek (zonder circel)
Ze vond het eigenlijk helemaal niet nodig dat ik kwam, omdat ik geen circel heb, dus niks aan de hand.
Erg vervelend, dat ik hun dus moet overtuigen dat er idd helemaal geen circel hoeft te verschijnen.
Word nu al moe... Hoe kan ik zoiets nou het beste oplossen, stukken uitprinten en meenemen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:31

Je huisarts is niet goed wijs m.b.t. lyme

Ga naar één van deze artsen, vertel het verhaal. Kijk wat zij eraan doen. Beter NU wel langsgaan, dan er later zo aan toe zijn als een aantal mensen in dit topic omdat ze ook naar huis zijn gestuurd door hun huisarts. Die van mij heeft excuus aangeboden. Daar koop ik wat voor. Hij een excuus en ik chronisch ziek nu.

http://www.abng.nl/01c1b198f50e5a03f/index.html

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:55

wyko schreef:
Vandaag dus huisarts weer gebeld over mijn vlek (zonder circel)
Ze vond het eigenlijk helemaal niet nodig dat ik kwam, omdat ik geen circel heb, dus niks aan de hand.
Erg vervelend, dat ik hun dus moet overtuigen dat er idd helemaal geen circel hoeft te verschijnen.
Word nu al moe... Hoe kan ik zoiets nou het beste oplossen, stukken uitprinten en meenemen?

Stop je energie niet om zo'n arts te overtuigen want dat gaat je niet lukken, gewoon naar een arts die je wel serieus neemt. inderdaad iemand van de ABNG lijst, een lymebehandelaar, die je wil behandelen en up to date is wat lyme betreft. Je eigen huisarts zoveel mogelijk mijden want die zal er helaas nooit iets van begrijpen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:26

Oke duidelijk dus.
Ik wacht het morgen af wat eruit komt, en anders idd een andere arts. (die weet waar hij het over heeft)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:10

Terug van dokter, en uitgelopen op niks :(

Niks aan de hand, blauw/paarse plek met schilfers in midden is gewoon van een ontsteking.
Lyme is heel anders, ziet er anders uit, etc etc.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:12

Mijn HA wilde ook niks weten van lyme..
Zoals Issy zegt, ga naar een ABNG arts..
en laat je bloed testen in weert..
Succes en sterkte!!!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:13

Bah bah bah, vannacht weer rot geslapen :(..
Ik neem altijd een middagrust, maar was gistern niet moe.. dus dacht lukt wel.. Nou 6 uur stortte ik in, half 9 lag ik in bed.. maar kwam niet in slaap :( Heb een zeer vervelende nacht gehad. en ben nu nog steeds moe en hoofdpijn :(!!! Wou dat het een ophield..

Hoe gaat het hier verder?

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:41

Juudii5 vervelend zeg! Zo moe zijn en niet kunnen slapen.

Met mij gaat het heel goed (klopt het heel snel af). Ik voel me energiek. De bijwerkingen van de antibiotica heb ik onder controle door 2 keer per dag havermout te eten. Mijn darmen zijn nu rustig. Gelukkig!
Ik werk deze week 4 x 6 uur (verpleegkundige) en dat gaat goed.
Moet nog wel een klein half jaar de antibiotica en cystekillers slikken.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:38

Vorige week had ik hier nog gepost dat ik eindelijk vooruitgang merk, nou, ik had iets te vroeg gejuicht.
Afgelopen zondag ging het ineens een heel stuk slechter. Ik kon gewoon niet van de bank afkomen, zo moe was ik.
Ik voelde me ook heel erg benauwd, ontzettend slap en ik zag spierwit. Het is niet meer overgegaan sinds zondag.
Straks de huisarts bellen voor een afspraak. Ze heeft nu eindelijk de uitslag van het ECG binnen en dit was niet goed.
Hopelijk komt daar iets uit.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:55

_Rapido_ schreef:
Vorige week had ik hier nog gepost dat ik eindelijk vooruitgang merk, nou, ik had iets te vroeg gejuicht.
Afgelopen zondag ging het ineens een heel stuk slechter. Ik kon gewoon niet van de bank afkomen, zo moe was ik.
Ik voelde me ook heel erg benauwd, ontzettend slap en ik zag spierwit. Het is niet meer overgegaan sinds zondag.
Straks de huisarts bellen voor een afspraak. Ze heeft nu eindelijk de uitslag van het ECG binnen en dit was niet goed.
Hopelijk komt daar iets uit.

Waardeloos zeg! Kan je ECG bij lyme afwijkend zijn? Sterkte!!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:00

Dus oke, als ik het ff goed begrijp...Een dokter in de arm nemen van abng en dan naar weert (is weert beter dan pro healt??)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:22

grapje, snap nu dat pro healt weert is :D Ik ga aan de test!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:28

Ja, het ECG kan afwijkend zijn bij Lyme. Sommige mensen hebben een ontstoken hartspier of bijvoorbeeld een geleidingsstoornis.
Bij mij moet er nog nader onderzoek komen, nu zagen ze alleen op het ECG een geleidingsstoornis, hopelijk is dat het enige.