hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:06

Deeday schreef:
Herkennen jullie ook dat je een soort schokje in je hoofd krijgt ? Kan het niet echt uitleggen wat ik bedoel hihi. En ik merk de laatste tijd dat als ik half hyperventileer dat ik dan gevoelig ben voor geluiden. Halve schrikreaktie-tje krijg.

Ja herken ik, alsof de wereld of jij even stilstaat.

Wat jij schrijft over gevoeligheid voor geluiden, schrikken, dan ben je eigenlijk al in paniek hè als je zo schrikt, merk ik tenminste wel. Ik heb superveel aan boeken over hooggevoeligheid gehad toen de klachten bij mij enkele jaren geleden op het ergst waren (en hopelijk nooit meer zo erg worden).
En verder vertrouw ik op God, dat Hij altijd bij mij is!
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 27-08-11 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:07

Soms ben ik onrustig en raak ik meer bewust van/overgevoelig voor geluiden en licht, etc. en raak daardoor dan juist nog meer in de stress. Alsof alles op me afkomt ofzo!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:12

Dat van die slaap kan ik wel inkomen, ja :j Maar het werkt ook omgekeerd volgens mij, want ik ben in gespannen tijden (lees=bij hyperventilatieachtige verschijnselen) ook sneller moe.

Ik ga volgende week proberen m'n E-rijbewijs te halen en kan merken dat ik zenuwachtig ben: gespannen lippen, tintelende vingers, gespannen schouders... Normaal gesproken stel ik mezelf gerust dat ik altijd nog een oxazepammetje achter de rug heb, maar dat lijkt me in dit geval niet zo verstandig :=

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:15

Ja idd zoals jij beschrijft joyce2, alsof alles in hoogtempo om je heem gebeurt en op je af komt.

Ja ik ben echt gebroken als ik een aanval heb gehad. Ik gebruik voor de rest geen medicatie, wil dit zelf niet omdat ik weet dat ik sterker ben als de hyperventilatie. Maar als ik dan anderhalf uur geslapen heb, is het weer goed en is me energie weer terug. Voel me af en toe net een oud wijf haha

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:27

Gelukkig, ben ik niet de enige die zich af en toe een oud wijf voelt :P
Mooie gedachte, 'sterker dan de hyperventilatie' :j
Dat alles op je af lijkt te komen: vorige week zat ik in de auto en voor de eerste keer had ik het gevoel dat ik in een achtbaan zat, het voelde op dat moment zo raar om de wereld aan me voorbij te zien gaan... voelde niet heel prettig, eerlijk gezegd. Maar goed, heb me er niet te druk om gemaakt en reed even later langs een grote wei met allemaal paardjes, dus toen was ik afgeleid en ging het weer goed ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:45

hhaha ja dat herken ik wel dat jeinde auto zit en alles komt op je af

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:52

Ben vandaag bij de weekendhuisarts geweest ivm aanhoudende druk op mijn borst. Die sprak over iers te snelle ademhaling en t hoge bloeddruk. Herkennen jullie het symptoom pijn of druk op je borst icm hyperventilatie? Maandag naar mijn ogen huisarts en eens horen wat hij te zeggen heeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:59

herkenbaar muds! Soms komen de strepen op de weg zowat op me af, net wat je zegt, alsof je opeens in een achtbaan zit. Maar dan probeer ik me gewoon weer ff ergens anders op te focussen en dan gaat het vaak vanzelf weer over!

Gister ben ik wel "slecht" geweest, ik moest naar de tandarts maar had me daar zo druk om lopen maken, dat ik 's ochtends kotsmisselijk wakker werd en een half uur voordat ik moest vertrekken stond ik mn tanden te poetsen en begon spontaan een paar keer achter elkaar te kokhalzen. Ik kon het gewoon niet opbrengen om te gaan, ik bedoel, als ik niet eens een minuut een tandenborstel in mn mond kan houden, laat staan ruim een half uur een boor en aanverwante artikelen. Heb dus af moeten zeggen en heb me de rest van de dag beroerd gevoeld, maar word dan zo boos op mezelf. Waarom kan ik mn zenuwen niet bedwingen? Grrr... Het zal een combi geweest zijn van tegen de tandarts behandeling op zien, lang in de auto moeten zitten, stress van mn werk en een beetje grieperigheid. Zit er nu wel over na te denken om een tandarts dichter in de buurt te zoeken en dan waarschijnlijk een angst tandarts, die begrip heeft voor stress mensen ;)

@PPPeet: Jep, ik had heeel veel pijn op mijn borst. Doordat ik een slechte rug heb en ik daarvoor onder behandeling was, werd mijn houding heel anders. Daardoor gingen de spieren op mijn borst erg straks staan en kreeg ik veel steken op mn borst/ribbenkast. Heel irritant! Vooral omdat ik in het begin niet door had dat het kwam door mn spieren en raakte ik dus heel erg in de stress. Dacht echt dat ik wat aan mijn hart had!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:07

Bij mij zat me rugspieren ook vast waardoor ik ook pijn op de borst krijg. Als ik te hoog adem dan krijg ik een druk op de borst en altijd aan de linkerkant waar je hart zit. Nooit is rechts jammer genoeg. Nu weet ik dat dat niks is maar eerder scheet ik bagger ben wel 10x na de HA geweest daarvoor

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:32

Erg herkenbare verhalen ;) Ben idd ook maar naar de huisarts gegaan omdat ik bang was dat er iets met mijn hart aan de hand is.....Nou maandag naar mijn eigen huisarts ben benieuwd wat voor behandeling hij in petto heeft...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:34

De káns dat je als vrouw op deze leeftijd iets aan je hart hebt is heel klein en nog kleiner als je niet rookt en niet drinkt. ;-)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:34

Mijn huisarts zei toen, klonk wel hard maar hij had gelijk. Als je wat aan je hart had dan lag je allang hier languitgestrekt op de grond.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:39

Ja dat weet ik allemaal wel maar hartklachten zitten bij ons wel in de familie :)
Edit: Ik rook en drink idd niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:41

En wat zei mijn huisarts toen: Ik stuur je wel even naar het ziekenhuis, want je weet maar nooit. Dus ik zei nog "maar op mijn leeftijd kan het toch eigenlijk niet?" Jawel hoor, ook op jou leeftijd kun je wat aan je hart hebben. Nou, ik moest een paar weken wachten tot ik naar de cardioloog mocht en ik was zoooo bang! Gelukkig stelde de cardioloog me gelijk gerust en na wat tests/onderzoekjes kwam eruit dat het allemaal met de hyperventilatie samenhing.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:37

Oh ja dat klinkt idd wel logisch pmarena.
Wat ik zelf denk, is dat ik in rust te langzaam ga ademen, kan dat ook?
Zo had ik vorige week dat ik in bed, bij het weg dommelen, wel uitademde, maar op een gegeven moment dacht, ik adem niet meer in....dus, even een flinke gasp adem halen.
Vergeet mijn lijf idd af en toe te ademen in rust, of wat gebeurt er op zulks momenten?

Op het moment dat ik op het punt van, alles tegelijk-veel te veel-ik kan het even niet bijhouden, beland, dat ik dus even mezelf bij elkaar moet houden en na moet denken, dan roep ik tegen de, op mijn lip zittende zeurpieten, ook altijd, stttt....stoppen....klaar nou.....bek diiiiiiccchhhtttt.
Idd dan zijn geluidjes even niet welkom.
Ik heb dan geen last van HV hoor, maar ik kan op die momenten dan idd niet tegen geluid en als men me dan niet even een momentje gunt, dan ga ik idd over op het verliezen van de controle, van de situatie, van van eigen lijf, van vanalles en dan begint ineens de tekort koming van lucht.
Ik kan veel hebben, je kunt ver gaan bij mee, maar eenmaal daar...ja dan ga ik toch even over mijn eigen grens heen.

PPPeet ja herken ik. Een beetje drukkend/klemmend. Dat plus het idee te weinig lucht te krijgen, enkele dagen achter elkaar, zorgde er voor dat ik afgelopen dinsdag naar de dokter ging (waardoor ik nu weet dat ik hyperventileer)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:53

@Holly: dat heb ik dus ook, dan lig ik bijv. op bed en dan lijkt het net of mn lichaam niet meer vanzelf ademt, dan schrik je je kapot omdat je even geen lucht krijgt en dan idd weer even diep ademhalen en weer overnieuw beginnen. Ik heb dat gelukkig bij lange na niet altijd, maar als ik het heb, is het in 80% van de gevallen als ik op bed lig, als ik bijna in slaap val (al heb ik het ook wel eens "gewoon" overdag). Nog steeds geen verklaring gevonden voor wat het precies kan zijn, maar ik heb me er maar bij neergelegd dat ik het af en toe heb en dat ik het gewoon inet kan verklaren. Ik ga er in elk geval niet dood aan, want ik heb het al jaren en aan dat positieve punt hou ik me dan maar vast ;)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:02

Herkenbaar, heb dat maar 1 of 2 keer gehad en wil dat eigenlijk ook laten zo :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:08

Maar nu de hamvraag :

als jullie zo detecteren dat je eigenlijk nauwelijks ademhaalt....hoe voel je je dan ? Voel je je dan slecht of juist wel goed eigenlijk ?

Op het moment dat je er van schrikt voelt het natuurlijk even niet zo goed :P Maar ervoor , dus terwijl je weinig ademhaalt , wees eens eerlijk ? :)

Ik ben bang dat dat in bed heel weinig ademhalen , juist een GOEDE ademhaling is namelijk !

Ik heb dat ook en als je even het schrikken wegneemt....voel ik me op die momenten eigenlijk veel rustiger / helderder / sterker / meer in balans en in controle dan overdag... als ik dan net wat meer wakker wordt (maar nog wel lekker doezelig ben :) ) besef ik dat ik echt heel erg weinig ademhaal , en ook maar héél oppervlakkig en ondiep , echt bizar :oo Als ik dan probeer te "leren" hoe vaak / diep enz. ik dan ademhaal...ben ik er te alert op en ga ik weer veels te vaak en diep ademhalen , en voel ik ineens weer de onrust groeien met een snelle hartslag enzo en zit ik weer in het meer gespannen dag-ritme , ZO zonde....

De meeste mensen schijnen echt veels te vaak en te diep adem te halen waardoor we in verhouding te weinig CO2 in ons bloed krijgen , wat er voor zorgt dat de zuurstof niet goed bij de organen terechtkomt , wat het gevoel geeft van te weinig lucht krijgen...en het cirkeltje wordt zo steeds erger.

Hoe vaker en dieper je inademt , hoe minder "lucht" dat je krijgt , heel apart !

Maar het klopt wel.... ik merk dat ik me veel beter voel als ik amper merk dat ik ademhaal , zowel qua beweging als geluid als frequentie en diepte :P

Je kunt ook testen hoe "goed" je het doet zeg maar door je adempauze te meten :)

Ga gewoon lekker zitten , rechtop , rechte rug , ontspannen. Haal gewoon normaal adem , in en uit , geen rare dingen doen zoals ineens zuchten of diep inademen , gewoon normaal constant ontspannen ademhalen

Knijp op een gegeven moment na het uitademen je neus dicht zodat je even niet in kunt ademen.
Hou vanaf dat moment de tijd bij. Stop de tijd op het moment dat je echt voelt dat je weer in moet ademen maar overdrijf het niet.

Als je op het goed doet is de eerste inademing gewoon weer een rustige inademing net zoals voordat je je neus dichtkneep. Als je echter een stuk dieper in moet ademen (naar lucht happen) dan heb je het niet goed gegaan en een beetje vals gespeeld om de tijd te rekken , overnieuw doen dus :P

Ik haal vaak echt maar 10 seconden overdag terwijl ik als ik rustig wakker word in bed er van schrik dat ik soms een tijd niet adem (maar het helemaal niet oncomfortabel aanvoelt eigenlijk) :)

NORMAAL is het als je adempauze 60 seconden !! duurt. Dan is het percentage CO2 in je bloed gemiddeld / goed. Duurt je adempauze langer dan is dat gezonder en heb je meer CO2 in je bloed , duurt je adempauze korter dan heb je te weinig CO2 in je bloed en krijg je ook snel klachten daardoor.

Hoe korter je adempauze , hoe ongezonder het is.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:19

Ik ben niet bang voor langzaam ademhalen, maar als ik dat gene heb wat ik boven beschreef, voel ik gewoon niet het automatisme om adem te halen en voel ik op een gegeven moment dat er geen zuurstof meer is, dan moet ik heel bewust even zelf ademhalen. Ik heb het dus ook wel eens als ik gewoon aan het werk ben, of in de auto zit. Terwijl als ik lekker lig te dommelen/slapen, gaat het mn ademhaling heel langzaam, maar is het (zoals je al zei) gewoon heel prettig en ontspannen.

Maar een adempauze van 60 seconden? Dat red ik echt niet en mn vriend ook niet (die de totale ontspannenheid zelf is)! Ik kan amper een minuut mn adem inhouden als ik mn best doen, laat staan dat ik het automatisch wel kan.

Edit: Ik heb het ff opgezocht en 60 seconden is inderdaad niet bepaald normaal. Bij een adempauze van 10 tot 15 seconden word er al gesproken van een apneu en een halve minuut is abnormaal. Over een minuut word nergens gesproken, omdat je dan waarschijnlijk al in het ziekenhuis ligt ;) Weet je zeker dat je een adempauze bedoelt?!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:31

60 of 6?

Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik het een prettige ervaring vond hoor.
Ik voelde me echt leeglopen en wegvallen.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, want ik kijk ook altijd op die manier naar de dingen, maar nee het voelde voor mij alsof ik wegglipte, TE kalm zeg maar.

Ik heb het geprobeerd met 1,2,3 in en 1,2,3,4,5,6 uit, maar mijn ademhaling en hartslag blijven rommelig. Ik kan op die momenten beter iets gaan doen zodat ik geen tijd heb om erbij stil te staan.
Het is bij ook echt het niks doen of het veeeeeeel te veel doen, maar daartussen heb ik er helemaal geen last van. Ook niet als ik gespannen, gestresst of zenuwachtig ben.
Controle denk ik dat voor mij het goede woord is, zodra ik de controle niet meer heb over mezelf hoe ik in situaties wil reageren, gaat mijn lijf het over nemen en die gaat over dat randje heen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:21

hoi meiden..

even een berichtje van mij.. kun je door de angst stress etc ook een heel raar gevoel boven in je hoofd krijgen?

Ik heb zo irrietant tintelend gevoel in me hoofd de heletijd en daar maak ik me dan heel erg zorgen om en word t volgens mij alleen maar erger ben zo bang dath et wat ergs is ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:34

Met een adempauze bedoel ik dus zoals ik het uitleg : als je BEWUST ;) even stopt met ademen , dus even de behoefte om in te ademen negeert. Zie uitleg :)

Ik kom als ik zo heel soms echt helemaal ontspannen in bed lig echt wel makkelijk over een halve minuut heen :) Ik lig me dan echt af te vragen van :oo whooow heb ik ineens geen lucht meer nodig ofzo ?! :oo en kan dan met piepkleine ademhalinkjes dat amper ademhalen mag noemen , ook gewoon heel prima "op adem" blijven. Heel apart !

Voor wat uitleg over te diep inademen Google Buteyko , best interessant :)

Liezel : dat is een vrij normaal verschijnsel als je zuurstof / CO2 niet goed gaat , dus geen zorgen over maken want dan vererger je het vaak alleen maar , probeer wat afleiding te zoeken waardoor je er minder aan denkt :(:)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:08

Ik heb dat ook liezel en dat heb ik het idee dat ik zo om val. Ook doordat me hoofd raar doe ga ik gauw denken dat ik iets mankeer waardoor het allemaal verergert.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:16

Ik heb ademhalingstherapie gehad bij mijn fysio, dan moest ik ook op sportapparaten (normaal krijg ik daarvan heel snel aanvallen want ben bang voor die dingen :+) En activiteiten doen terwijl ik mijn ademhaling telde.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:03

ik heb vandaag steeds dat ik moet boeren. Echt kleine boertjes maar dat gaat over!!