Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefje

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:36

ja ik vind stevia ook vreselijk slecht!!! Echt een super viese nasmaak zit eraan :(. heb hier nog potjes met poeder staan.. Ik raak ze nooit meer aan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:04

Moragh schreef:
Great minds think alike ;)

:D :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:35

Sommige biologische yoghurtmerken gebruiken stevia en die hebben in elk geval een (na)smaak die ik echt niet lekker vindt. Doe mij dan maar echte honing of gewone suiker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:50

Ruga schreef:
Hmm, ik woon in Vlaanderen, geen Vreken of Bakker hier (of is dat online?). Misschien moet ik het gewoon bestellen bij het lokaal tuincentrum..

Hahaha ja rabarber kan echt enorme proporties aannemen, ik had in mijn vorige tuin ook ieder jaar meer :D

vlaams zaadhuis ? die hebben ook vast rabarber :j ook online trouwens, net als bakker-hillegom en vreeken :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:52

Madeliefje schreef:
ja ik vind stevia ook vreselijk slecht!!! Echt een super viese nasmaak zit eraan :(. heb hier nog potjes met poeder staan.. Ik raak ze nooit meer aan.

er schijnt bij de merken onderling echt ene gigantisch verschil te zijn in na en bij smaakjes...
heb het ook nog steeds niet geprobeerd, had wel via google een site gevonden waar info stond over welke het neutraalste zou smaken en het beste was kwa prijs/kwaliteit etc

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:00

Hmm zelfs hier verkopen ze het nu, maar weet eigenlijk niet of het die 'echte' soort is of die nepsoort waar schijnbaar nog een hoop troep in zit. Ik koop nu maar biologische bruine rietsuiker..

Wel gek eigenlijk, deed altijd veel boodschappen bij kleine winkeltjes maar die verkopen juist veel troep eigenlijk. Sinds een paar weken is er een carrefour geopend en daar hebben ze dan wel weer veel meer keuze, allemaal biologische en ecologische dingen ook die je hier nooit kon krijgen voorheen. Groente en fruit is weer helemaal niks, dat maar gewoon zoveel mogelijk zelf verbouwen of bij het dorpswinkeltje kopen :)

Heeft iemand wel eens geprobeerd zelf schoonmaak middel te maken?

Zahlina echt gaaf hoe jullie daar zitten, kan me je topic nog herinneren dat je daarheen ging :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:38

ik maak veel schoon met driehoek zachte zeep en schoonmaakazijn
heb nu experimentje in de kast staan, een flinke pot azijn met sinaasappel schillen voor het luchtje :+
wil eerdaags wel eens zelf wasmiddel proberen te maken om te testen of ik er tegen kan :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:56

Haha ja daar wilde ik dus ook aan, vandaag speciaal witte azijn ervoor gekocht. Met munt schijnt ook fijn te zijn :)
Wij hebben echt nog 50l olijfolie over van vorig jaar, wilde ook eens gaan proberen zeep te maken, hoewel je hier ook op zich wel heel makkelijk goedkope natuurzeep kan kopen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:23

Ben gisteren gevraagd om een workshop te geven op een yoga weekend over wat men om en rond het huis kan doen met de natuur.
Nu druk bezig om iets in elkaar te zetten.

Vind het wel grappig want begin een beetje de naam te krijgen van het blanke kruidenvrouwtje en vrees dat er na deze workshop nog weleens een gevolg kan komen. Vooral nu we (mijn vriend, ik en nog een paar andere) waarschijnlijk een van de meeste gave projecten van het eiland mogen opzetten (zijn druk bezig met het schrijven van een masterplan..
Een ecologische gebied, met botanische tuinen, marinepark, perma-cultuur gebied, paardenstal, hydro-cultuur. Het is de bedoeling om het ecologische kenniscentrum van de Caribbean te worden.
Dus naast de plannen voor straks in nederland nu hier heel erg druk bezig, beetje jammer dat ik nu net rust krijg voorgeschreven van mijn verloskundige.

Daarnaast hebben we ons zadenpakket binnen, 8 verschillende soorten heirloom tomaten, en een partij heirloom kruiden zaden, deze staan nu in water te weken en vanavond gaan ze in kweekbakjes.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:05

Vandaag eindelijk eens beter weer, zon, niet zo een snijdende wind... *\o/*

Moestuin heb ik niet echt de tijd voor, maar we hadden een geniaal idee, om een soort van bakken te maken, iets van de grond af, en daar kleinschalig wat groente in te zetten.
Gewoon gemaakt van die houten dikke platen waar ook wel tussenschotten voor paardeboxen van gemaakt worden. 1.40 lang en ongeveer 65 hoog, kun je vierkante bakken van 1.40x1.40m van maken. Onderste deel opgevuld met gewone grond, dan worteldoek erop en daar potgrond en compost op, dat zou toch minder onkruid moeten geven, plus net hoog genoeg dat de konijnen of honden er niet aan kunnen :D
We zullen het op termijn wel zien of dat gaat lukken...

Eerste bak vandaag in orde gemaakt, en alvast wat kruiden, (snij)sla, bieten, koolrabi en peultjes gezaaid, uien geplant. Zou van de week gaan regenen en warmer worden.
Dan moet dat toch wel gaan lukken :9
Ook goed voor de weilanden lijkt me.

Nog niet eerder meegemaakt dat het zo lang zo koud blijft, mijn man heeft nog hout moeten zagen voor de kachels, die nog volop gestookt worden :brr:
Ik vind stoofpotjes van de kachel wel lekker, maar het mag nu ook wel weer zomerkost zijn.
Nu ben ik de winter echt wel beu, wordt tijd dat we weer meer buiten kunnen "wonen"
Honden hebben vandaag ook een fijne dag gehad, lekker mee kunnen banjeren bij alles wat je doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:11

word er hier nog langzaam geleefd of wat ;)
ik ga zo eerst even stofzuigen en dweilen en dan lekker de tuin in...
zit alleen met een dilemma... we zijn huizen aan het kijken, niet heel actief, maar er komt momenteel met enige regelmaat wat voorbij wat onze interesse wekt (jaren 40, 50 en 60 woningen , vooral 2 kappers met een ouderwets formaat tuin er achter)
maar ja, het is ook moestuin tijd :+ dus hou een hele hoop maar in bakken , potten en kuipen (portable if nessecary) dan kan ik in geval van nood altijd nog een aanhangwagen een paar keer volzetten en de boel overhuizen :=
maar ja, niet alles is handig in pot...
maar ja...dilemma is dus , gok of niet?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:13

Gok...
voor dat alles rond zou zijn!

Hier eea in kasjes aan het planten nu. Helaas alleen klein deel van mijn bestelling bij Vreken binnen, maar we houden goede hoop dat de rest ook binnenkort een keer komt.
Misschien toch maar eens bellen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:52

Ik zou alles in potten en bakken zetten. Uitgraven en overplanten is wat lastiger, een pot neem je zo mee.

Hier inmiddels ook weer van alles gebeurt. De zonnepanelen zijn eindelijk rond, de bestelling is gedaan, nu nog een weekje of 3 wachten en ze gaan het dak op. *\o/* zonneboiler is voorlopig van de baan op aanraden van meerdere deskundigen, we gebruiken te weinig gas daarvoor. Als de ketel instort kunnen we altijd nog overgaan.

stoken is hier idd ook hard gegaan. Afgelopen winter ruim 6 kuub weggestookt, deels mooi hard hout deels zachter. En het hout voor komende winter is ook al binnen. Heel toevallig de dag dat de zonnepaneelman zou langskomen belde een van de houtleveranciers op dat hij weer een rare partij hout overhield. Te weinig voor anderen voor ons meer dan genoeg weer voor een winter. Anderhalve kuub droog essen en anderhalve nat eiken. Met de 4 kuub die we nog hebben liggen her en der aan hout weer meer dan voldoende.

En mijn groentebakken staan nu definitief eindelijk, een moet nog worden volgeschept en kan in gebruik genomen worden. Daarnaast ga ik een schuine bak maken aflopend naar de muur voor extra groentes. En aanstaande donderdag kan ik mijn muurkasje ophalen, we hebben er een gevonden in een nette niet al te grote maat voor een heel mooie 50 % korting op 50 % korting showroommodel. *\o/*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:57

*Meldt zich...* Mijn radijsjes zijn hemelen... ze hebben tè lang binnen moeten wachten op beter weer.
Maar mijn sla en worteltjes hebben er zin in. :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:00

Aaa zielig, moet je opnieuw zaaien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:33

@karuna, dat heb ik ook gedaan, en ze zijn druk bezig met ontkiemen. :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:09

Hier bij mij is de vorst nog niet eens uit de grond :-(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:21

Ik heb niets in de volle grond, alles staat in potten hier, ook vanwege de kou, bij nachtvorst kan ik dan de boel naar binnen verhuizen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:24

de radijsje hebben de kou overleefd hier :j
die had ik voor de koude periode in de grond gestopt, de tuinbonen ook, die komen nu vrolijk boven kijken
Spinazie ook toen gezaaid en die vind het ook prima :D

in de kas staan raapstelen, mosterdblad, slasoorten, prei, raapjes en kolen voorgezaaid, hoewel ik vrees dat ik van sommige dingen toch plantjes moet gaan halen , spruitjes blijven lastig vanaf zaad vind ik.
de zeekool komt dit jaar wel omhoog en de slangenradijs doet het ook helemaal goed

de kardoen staat in pot buiten, de rabarber en groene asperges ook.
en binnen nog aubergines, pompoenen, tomaten, pepers, komkommers

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:31

Klinkt goed! Wat leuk dat je ook vergeten groenten hebt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:39

ik ben er gek op :D
ik wil uiteindelijk de tuin ook deels inrichten met zoveel mogelijk overblijvende groente zoals kardoen, rabarber, zeekool, asperge etc en daarnaast juist heel veel oude(vergeten) groentesoorten en rassen, heirlooms en dergelijke.
de tomaten ook,
grootste gedeelte is ook al wel oude of heirloom soorten en rassen en de start van de overblijvende gaat ook lekker.

zou het liefste ook als we een huis vinden, een flinke serre aanbouwen/neerzetten en ook echt een combi maken van sier en nut.
heb echt allemaal zulke toffe idee-en(vind ik zelf dan) maar die wil/kan ik pas uitvoeren als we verhuisd zijn :+
kan nu wel ene hoop doen, maar dan zou ik weer onmogelijke toeren uit moeten halen op het moment dat we van huur naar koop gaan, dus nu maar zo veel mogelijk in bakken die met wat moeite portable zijn.
moet nu ook echt op zoek naar bakken , heb wel ene hoop potten maar heb echt wat grotere /rechthoekige bakken nodig voor wat zaken
muismeloentje kan als ik het in een bak met klimrek zet , en voor de tomaten heb ik nog een stapel emmers nodig, gaten in de bodem en dan kunnen die in de tuin strakjes gewoon op de grond gezet worden...
afdak fabrieken voor de tomaten zodat ik de watergift kan regelen zodat de vruchten straks niet ploffen bij veel regen aan het eind.

bedenk me dat pastinaak en wortel hier ook mooi in een bak kunnen ...mmm, ik heb eigenlijk nog veel te veel te doen als ik het zo tiep/lees :+

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:33

Leuk zeg, ik vind vooral moeilijk wat verschillende soorten nodig hebben qua grond...
Wortels lukken bij mij bv echt niet! En ook kolen gaan moeilijk.

Grond te schraal, te weinig zon? Of ook te zanderig? of gewoon ook te laat begonnen?

Dingen waarvan ik weet dat ze goed lukken nu (vroeger dan anders denk ik al is het vanwege het weer moeilijk inschatten) ingezaaid in een kasje. En dingen die moeilijker gaan ook in een kasje maar in potjes met grond... Dus eens kijken of dat gaat lukken dit keer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:55

Hier eindelijk tijd voor stap twee (na het spitten zijn we door het winterweer een beetje blijven steken).
Het hout voor de verhoogde bedden is gisteren geleverd! Alles wat ik nu nog mis is een verlofdag ;)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:07

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het groeien van tomaten in bogen?
We hebben een heirloom tomatenpakket besteld (7 verschillende soorten) en omdat we dachten dat ze niet allemaal zouden ontkiemen hebben we van elke soort 6 bakje gezaait en ook nog een 3 zaden per bakje)
Het resultaat is nu dat we nu omkomen in de kleine tomatenplantjes en we niet goed weten waar we ze straks allemaal moeten planten.
Een gedeelte komt langs de tuinmuur (ong 30 meter lang), dan hebben we ook nog een stukje hekwerk waar we de begroeiing bij weg halen (10 meter), denk dat we dan misschien de helft van de plantjes kwijt kunnen.
Dus denken we er aan om met betongaas een boog te maken over ons toegangspad (zal ook 10 meter lang zijn).
Ik vraag me alleen af of tomaten wel in een boog willen groeien.

Daarnaast ben ik nog opzoek naar de oplossing tegen witte vliegjes, kan moeilijk sluipwespen uitgaan zetten maar heb tot nu toe ook nog geen goede biologische oplossing gevonden en sta op het punt het maar met chemische troep op te lossen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:32

Leuk om te lezen dat iedereen zo lekker groenten aan het verbouwen is :)
Wij gaan binnenkort ook weer wat planten, gisteren hebben we met een van de paarden het land achter het huis omgeploegd met de paardenpoep van afgelopen jaar. Daar staan tot nu toe vooral olijfbomen (stuk of 20), een stuk of 10 granaatappelbomen, veel druivenplanten en nog wat andere bomen. Er is nog wel heel veel ruimte over dus we gaan ook wel een mooie groentetuin maken daar. Verder staan aan de andere kant nog een hoop bomen (vooral olijfbomen, vijgenbomen en sinaasappelbomen).