Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:44

Suliko, wat een geweldig weekend zo. Prachtige omgeving zeg. Gave verrassing, die beverdammen. En zo leuk dat je iemsnd hebt om dit samen mee te doen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:25

O wauw Suliko wat ontzettend gaaf zeg! En wat een mooie foto’s weer!
Lijkt me ook wel wat zo’n weekend, wie wil er mee. 8-)

Korte stukjes tellen ook mee Lugh!

O wat balen dat je nog niet fit bent muppet!
En toch gelopen, bikkel!

Ik heb in m’n lunchpauze gelopen net, was wel warm. Maar vanochtend lag m’n bed te lekker haha.
Heb 7 km op easy tempo gedaan, ging eigenlijk wat te snel.
Ik ga via de sportarts met een schema lopen, met als doel 1:55 op de halve van Amsterdam. Wil onder de 2u maar die 5 minuten is plas pauze tijd whaha.
Hun werken met TrainingsPeaks, iemand bekend mee?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:00

Ik heb vorig jaar met Trainingpeaks getraind. :j Mijn schema van de hele marathon stond daarin.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 15:16

Muppetmayo wat goed dat je toch bent gegaan. Tempo terug schroeven is helemaal niet erg toch? Luisteren naar je lijf. Hopelijk wordt je spierpijn snel minder.

Suliko leuk zijn al die bruggetjes op de rode route hè. Wat gaaf die beverdammen!
Je hebt weer flink wat kilometers gemaakt, goed bezig!

Samantha mooi doel voor je halve, wat is nu je pr op de halve?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:36

Tjee Sv wat een afstand loop jij "even". En weer op een relatief klein stuk.
Wel vervelend van de schuurplekken! Was je anders doorgelopen denk je? :wow:

Whaha wat grappig Goof dat je precies hetzelfde tempo en rondje hebt gelopen. Als dat je doel zou zijn, zou het niet lukken denk ik := Wel knap 3 dagen achter elkaar. Opvallend he, hoe je lijf dat eigenlijk wel gewoon kan. Succes met de 16km!

muppetmayo wat goed dat je toch even gegaan bent. Alle kleine beetjes helpen hoor. Tenzij je echtte ziek/zwak bent. Dan werkt het tegen je, maar anders kan het vaak geen kwaad. En routine is toch wel de key in beter worden.

Suliko wat een toffe foto's! vooral dag 1 idd ziet er heel gaaf uit! <3
En je hebt wel gelijk dat als ik alleen maar zou lopen, ik ook 100km zou lopen. Maar dat zou ik lang niet zo leuk vinden dan lekker veel dingen tegelijk :)) En ik sluit niet uit dat ik mezelf dan zou blesseren omdat mijn lijf zoveel rennen misschien helemaal niet leuk vind.

Samanthe, zelf geen ervaring met trainingspeaks maar wel hele goede verhalen over gehoord. Ben er erg benieuwd naar. Als je de blessures buiten de deur kunt houden, gaat het je wel lukken. Wel heel jammer nu dat ik die groep niet mag pacen haha. Had me heeel tof geleken. Wie weet een volgende keer.

Gister had ik mijn examen spinning en ik ben geslaagd *\%/* Met de complimenten en een dood vermoeide examen commissie die de les erg pittig vond hahahaha. Ik moet bekennen, dat vond ik ook _O-

En ik heb nieuw speelgoed gekregen voor mijn verjaardag! (Ben nog niet jarig, het is een heeel vroeg cadeau ivm de vakantie). Het is een Stryd voor de gene die het niet kennen. Een vermogensmeter die je op je voet doet. Zo gaaf bedacht van mijn man om dit cadeau te geven! <3
Afbeelding

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:56

Wat gaaf Suliko!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:19

Leonie, wat een leuk cadeau van je man! Gaaf zeg, ga je vast veel plezier mee hebben.
Wanneer ben je dan eigenlijk jarig?

Suliko, wow dat zijn echt mega gave foto's! En zo tof dat jullie die beverdammen hebben gezien, echt heel mooi.
Ik heb in Groesbeek ook eens een beverdam gezien, heel bijzonder.
En top dat heuvelop nu zo veel makkelijker gaat.

SV, wow wat een mega afstand heb jij gelopen zeg! En dat terwijl je je zo moe voelde, je bent echt zo stetk!

Samantha, fijn dat je in de pauze kan trainen, werk je dan thuis? Of hebben jullie een douche op werk?

Puera, gaaf dat je de vechtdal trail hebt gelopen! Ik zag mooie foto's voorbij komen!

Goof, wat goed 3x achter elkaar gelopen,en dan nog 16 km binnenkort!

Ik had vandaag ook iets met 16!
Gister een rustig rondje gelopen, en vandaag wilde ik wat tempo's lopen, ik dacht ik ga 200meters doen, maar wist nog niet hoeveel, het werden er 16, op ongeveer 4.20m/km, en daarna uitgelopen tot huis, en kwam precies op 16km uit!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:33

SV, m’n PR is nu 2:00:39 dankzij mn plas stop haha. Als ik die niet had gehad was ik op 1:59 ongeveer uitgekomen.

Wat een mooi kado Leonie! Wanneer ben je jarig?
Ja dat zou leuk zijn als je me eens kan pacen op zo’n evenement. Je mag zeker niet kiezen welk tempo je wilt?

En beviel het Puera? Ik zie nu ik m’n Garmin heb gekoppeld al een training staan maar ik heb natuurlijk vanochtend al gelopen.

Wat grappig Iris, al die keren 16! En lekker gelopen!
We hebben wel een douche op werk maar op woensdag werk ik meestal thuis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 16:34

Leonie wat een tof cadeau, ben benieuwd hoe hij bevalt.
Ja, als ik niet zo'n last had was ik zeker tot 50 doorgelopen en misschien verder.
Ter illustratie deze zat op de binnenkant van mijn bovenarm:

Afbeelding

Ik had er ook nog twee op mijn rug van mijn sportbh die erg zeer deden, op beide bovenbenen eentje en nog twee op mijn onderrug door de rand van mijn broek. Met dank aan het feit dat ik het snel warm heb :+ .
Ik denk dat jij juist zo goed gaat omdat je verschillende sporten afwisselt. Ze vullen elkaar aan en daardoor heb je een dijk van een conditie.

Ieris 16x200m?!! Wow :wow: wat knap zeg, ik zou na zes of acht keer wel klaar zijn. Maar jij ramt gewoon door. Sterk!

Oh ja Samantha nu weet ik het weer. Net boven de twee uur. Dan is 1.55 een mooi doel.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:27

Wat gaaf Leonie!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:11

Wow Ieris 16x 200 en dan ook nog in een training van 16km. Bikkel dat je bent.
8-8 is mijn verjaardag pas, wel lekker makkelijk onthouden :+

Samantha, je geeft wel zelf je voorkeurstempo aan maar een 1:55 zal ik niet mogen pacen omdat het te dicht ligt bij mijn eigen PR. Tenzij ik mijn PR naar 1:40 breng :') . En voor Amsterdam ligt het dus allemaal al vast nu. Maar de pacers op die tijd gaan je vast super goed helpen!

Ah super vervelend is dat Sv als het je dus echt doet stoppen. Gek idee maar aangezien je nu rondjes liep, zou het nog een idee zijn om tussendoor dan gewoon om te kleden? Dat je andere kleding op andere plekken hebt zitten die ook weer droog is?
En ik denk idd dat mijn lichaam gewoon heel goed gaat op juist al die verschillende sporten. Alles heeft een meerwaarde in het geheel.

Ik heb nu ook wel wat schuurplekjes links en rechts die moeilijk weg gaan maar met vaseline iig niet erger worden. eentje zit er al sinds de halve van Utrecht. Hij gaat steeds opnieuw open, net onder mijn bh band.
Gister had ik weer bootcamp training. Wilde graag mijn nieuwe speelgoed vast even wat data geven dus 5 km gerend op weg erheen. De training gedaan van 6km en 3km terug. Totaal 14km in net geen 2 uur en dus weer lekker kracht getraind waarbij oa 250 lunges en squats :+ . Ik had wat moeite met de trap gisteravond.
De data van de stride snap ik nog niet en hij wil sowieso dat ik nog een rondje ren om hem te kalibreren. Ik weet alleen nog niet wanneer ik die ga lopen omdat ik eigenlijk rust zou moeten houden voor zaterdag. Ik ben alleen morgen vrij en heb zin om een lang stuk te lopen :Y). Nu al stom hahaha.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:29

Even zonder bijleespost ivm de schuurplekken. Ik had hier ook heel veel last van de door het zweten en heb toen de crème die mijn man heeft om te wielrennen geprobeerd. Sindsdien geen schuurplekken meer gehad. Het is prima betaalbaar en verkrijgbaar bij Mantel.
Misschien voor jullie ook iets om een keer te proberen.

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:02

Ik heb meestal alleen schuurplekken tussen m'n benen, maar dat is op te lossen met de juiste onderbroek. Ik heb ook die antischuurcreme van de Decathlon gekocht. De enige keer dat ik die gebruikt heb is tijdens de marathon. Toen had ik geen schuurplekken, maar of dat nu van de creme komt, of van het juiste ondergoed, of gewoon geluk, dat weet ik niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 10:11

Leonie dat doe ik al, heb 3 verschillende hemdjes aangehad, sportbh tussendoor ook gewisseld.
Ook tussendoor met een handdoek afgedroogd en extra vaseline gesmeerd.
Een t-shirt helpt in ieder geval tegen die schuurplek op mijn arm, maar ik had alleen hemdjes mee.
En volgende keer toch maar mijn nike topje aan ipv sportbh. Is wel minder charmant, maar goed, jammer dan.

Busymissy na uren lopen helpt vrij weinig tegen schuurplekken helaas. Ja koud weer onder de 10 graden helpt bij mij het beste. Het komt vooral door het zweten bij mij.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:08

Zij (mijn man en zoons) fietsen 9 uur lang 180km en 5000hm met dit spul, en zweten echt als een otter. Daar is het ook echt voor bedoeld om schuurplekken door zweten te voorkomen. Probeer het gewoon eens, potje kost volgens mij nog
geen €4. Het is echt heel veel fijner en werkt veel beter dan vaseline.
En mocht het niet bevallen dan wil ik het met de boktrun wel overnemen van je ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:20

Ik heb gelukkig weinig tot geen last van schuurplekken.

Leonie, wat een attent kado van je man.

Ik heb vanmorgen mijn geplande 16km gelopen. Jeetje, het ging niet van harte dit keer. Ik voelde me niet fit, erg zware benen en na een half uur kreeg ik het koud, gewoon echt koud, en ik heb de resterende tijd met kippenvel op mijn hele lijf gelopen terwijl ik volop in de zon liep. Ik was wat duizelig (de laatste
2 weken ofzo ben ik iedere keer duizelig als ik ga lopen, herkent iemand dit?) en heb tussendoor zelfs even gezeten, dat doe ik echt nooit.
Maar goed, met die (extra) pauzes erin kon ik 16km wel netjes uitlopen. Ik moest daarna nog zo'n 1,5km naar huis, maar die heb ik gewandeld (wat ik ook echt nooit doe, maar ik voelde me echt niet lekker).
Nou ja, toch een mooi rondje. Ik ga nu wel even rust pakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 14:36

Busymissy ik zie dat 200ml 25 euro kost, dat vind ik aardig aan de prijs en 75ml kost 14 euro. Dan nog verzendkosten erbij. De reviews zijn wisselend. Ik kan het eens proberen als ik van vakantie terug kom.

Goof koud krijgen tijdens het lopen terwijl het buiten warm is, is geen goed teken inderdaad. Heb je van tevoren goed gegeten?
Misschien net voordat je gaat lopen iets met suiker nemen, een gelletje of zoiets.

Ik had weer zin om te lopen en voelde me goed. Tja, wat zal ik zeggen, het lijkt wel of ik weer bijna helemaal hersteld ben na eergisteren. Vakantie doet wonderen.
Ik begon op rustig tempo, maar dat voelde zo goed, dat ik er een sprinttraining van heb gemaakt. 11x100m sprint met daartussen wandelen tot mijn hartslag weer gezakt was. Daarna uitgelopen tot 7km en dan zie je dat de hartslag nog net iets te hoog blijft. Maar het voelde allemaal prima.

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:44

Goof schreef:
Ik heb gelukkig weinig tot geen last van schuurplekken.

Leonie, wat een attent kado van je man.

Ik heb vanmorgen mijn geplande 16km gelopen. Jeetje, het ging niet van harte dit keer. Ik voelde me niet fit, erg zware benen en na een half uur kreeg ik het koud, gewoon echt koud, en ik heb de resterende tijd met kippenvel op mijn hele lijf gelopen terwijl ik volop in de zon liep. Ik was wat duizelig (de laatste
2 weken ofzo ben ik iedere keer duizelig als ik ga lopen, herkent iemand dit?) en heb tussendoor zelfs even gezeten, dat doe ik echt nooit.
Maar goed, met die (extra) pauzes erin kon ik 16km wel netjes uitlopen. Ik moest daarna nog zo'n 1,5km naar huis, maar die heb ik gewandeld (wat ik ook echt nooit doe, maar ik voelde me echt niet lekker).
Nou ja, toch een mooi rondje. Ik ga nu wel even rust pakken.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik herken dat koud hebben/ duizelig zijn wel.
Is bij mij 9 vd 10x ijzertekort.

Had hier een poosje geleden ook weer last van. Tabletten besteld en weer bij gaan slikken. Eerst een paar weken dagelijks, nu enkel op trainingsdagen. En heb er geen last meer van. :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 14:57

Quote: " Busymissy ik zie dat 200ml 25 euro kost, dat vind ik aardig aan de prijs en 75ml kost 14 euro. Dan nog verzendkosten erbij. De reviews zijn wisselend. Ik kan het eens proberen als ik van vakantie terug kom."

Ohw haha, sorry!! Dan heeft mijn man een héél selectief geheugen, die zei mij dat en pot maar ongeveer €4 kost. (Ik had het natuurlijk eerst moeten checken)
Dan is het een stuk duurder om even te proberen inderdaad.

@Goof, ijzertekort kan zeker, maar ik zou dan ook eens even je bloeddruk (laten) controleren. Dat is bij mij meestal de oorzaak van duizeligheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:03

Mijn man had het ook al over bloeddruk, mosschien toch maar even laten bloedprikken dan.
Ik heb ontbeten wat ik anders ook ontbijt, niet te weinig. En onderweg heb ik (nadat ik het al koud had) 2 gelletjes op en water met electrolyten.
Ik heb er echt nog nooit last van gehad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 15:11

Dat is wel apart ja, dan is bloed laten prikken geen gek idee als het aanhoudt. En even je bloeddruk laten meten inderdaad. Tip: bij veel apotheken kun je ook je bloeddruk laten meten. Heb ik laatst ook laten doen. Is misschien handiger dan bij je huisarts. Lees je dan wel even in over wat je van tevoren moet doen. Anders krijg je geen kloppende uitslag.

Busymissy maakt niet uit hoor, tips blijven welkom.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:14

Oh, dank voor de tip. Ik ga er even achteraan.

Ik reageer helemaal niet op jouw loop trouwens, lekker sociaal :')
Mooie sprintjes en fijn dat de vakantie je goed doet!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:30

SV is bezig met een fikse comeback! Wauw, even een sprinttraining na je 47 km. Zo indrukwekkend!

Goof, duizelig worden na het lopen en zeker dat koude gevoel is echt niet oké. Goed dat je even de tijd nam voor rust. Lijkt me geen gek idee je even te laten onderzoeken. Heel knap dat je alsnog 16 km af weet te maken.

Suliko, wauw <3 Ik had op insta al wat gezien, zo ontzettend tof!

Leonie, denk erom hoor. Straks zit je weer met zo’n vermoeid lijf. Jij bent net een machine! Niet normaal knap.
Mooi cadeau van je man. Ik ken dat helemaal niet.

Samantha, wat een mooi doel! Kan jij!

Ik heb een lopersknie. De fysio vond het wel meevallen, mijn spieren zijn allemaal mooi soepel alleen die ene pees is wat stijver maar niet zo erg dat ik hier maanden zoet mee zal zijn. Ik mag gewoon lopen maar het mag geen pijn doen. Doet het nu nog wel, dus nog even pauze.
Ik heb lekker 2 uur gekanood net, dat is ook best een workout. Moet bekennen dat ik een looppauze en geen doel nu wel even lekker vind.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:13

Ah wat gaan jullie weer snel! Met lopen en met posten haha.

Ik wil degenen die op mijn trail vraag geantwoord hebben nog bedanken! Het lijkt inmiddels gelukkig minder warm te worden en de vriendin waarmee ik ga is helemaal prima met stukken wandelen. Ik heb sinds dit weekend last van m'n voet, dus hoop dat dat wegtrekt. Ik kan me niet herinneren iets geks gedaan te hebben, maar was zaterdag als jurylid op een roeiwedstrijd en denk dat ik daar een misstap heb gemaakt (er komt af en toe wat klimwerk in bermen en in en uit motorbootjes bij kijken).

Ik heb wel zondag (6,5 km) en gisteren (8 km) gelopen en dat ging behoorlijk goed. Ik heb m'n antidepressiva een heel stuk afgebouwd en het lijkt erop dat ik daar nu de voordelen van ga merken qua ervaren warmte en hoogte van m'n hartslag.

Vandaag 45 km gefietst. Iemand vroeg of ik leuke routes in de buurt heb: ik woon midden in het groene hart, dus ik kan alle kanten op. Ik vind het ook heel leuk om zo de omgeving te ontdekken.
Ik ga binnenkort trouwens klikpedalen installeren :D Heb jij die al Samantha?

Lisitano: dat klinkt alsof het meevalt, gelukkig!

Goof: ik werd toevallig zondag wat duizelig, maar ik denk door de benauwdheid buiten.

SV: fijn dat je weer lekker kan lopen en eindelijk vakantie hebt!

Lugh: leuk dat je weer loopt. Het maakt niet uit dat het maar kort is, je doet het gewoon wel!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 16:15

Oeh, mijn vriend heeft dat ook gehad Lisitano en het duurde bij hem lang voordat hij er vanaf was. Doe voorzichtig! Heel rustig weer opbouwen.

Goof maakt niet uit hoor.

Lekker gefietst Tiggs, klikpedalen lijken mij doodeng.