Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:12

Als de wil er is en je bent fysiek in orde dan moet een halve geen probleem zijn. Ik zou eerst zorgen voor een stevige basis en regelmatig lopen (minstens 3 keer per week, incl. een interval) tot een km. of 10. Als je lichaam daar aan gewend bent kun je zo door naar de halve. Dat hoeft niet veel tijd te kosten. Ik ben van 10 naar een paar keer 15 gegaan en daarna naar 18 en de keer daarna naar de 21,1. Ik liep al wel meer dan 10 jaar de afstand tot 10km regelmatig.

De halve is nu een afstand die ik, net als SV en anderen hier, zo'n beetje iedere week loop. De ene keer wat sneller dan de andere. Om de 3 weken heb ik een herstelweek en beperk ik het aantal km een beetje, afhankelijk van hoe ik me voel en wat er gepland is.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:16

Ik volg over het algemeen geen schema's, doe gewoon waar ik zin in heb. Ik train twee keer per week (hardlopen dan, ook nog twee keer per week kickboksen). Soms is dat één keer een interval en dan Google ik vaak even naar een leuke intervaltraining. Soms een tempotraining. Ik ken er ondertussen wel heel wat, maar soms Google ik ook nog eventjes naar een interessante. En in ieder geval 1x per week een duurloop. Afhankelijk van waar ik naartoe wil trainen of waar ik loop hoe lang deze is :)

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:24

Ik was blijkbaar toch nog niet helemaal wakker. Vorige bericht moest zijn 5 om 6 minuten per km :o

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:32

germie schreef:
Supervixen schreef:
Harlingen is zo leuk! Veel plezier daar alvast.

Leuk Karin, vanaf Beekbergen kun je heerlijk lopen.

Ik zei ook ooit dat ik de halve marathon nooit zou lopen Germie.. nu loop ik er vaak twee per week en heb ik die afstand al een paar honderd keer gelopen :+.

En hoe lang heb je over het optrainen naar de eerste keer gedaan?
Ik loop maar 2 keer per week, haha. Vaker lukt qua tijd echt niet (en qua pezen ook niet).
OK, ik had gezegd 3-5km is genoeg, maar heb nu al 1 keer 5km gelopen. En de trainingen zijn vaak langer qua afstand met tussendoor natuurlijk wel rust. Gisteren was 7km, maar wil je überhaupt een afstand van 21km afleggen, dan heb je meer tijd nodig dan een uurtje. Waar haal je dan de tijd vandaan?

Nou ik had tot vorig jaar nog nooit in mijn leven verder gelopen dan ooit een keer 8 km. Maar ik ben mee gaan doen met looptraining van de triatlonvereniging, en daar hameren ze heel erg op duurvermogen vs snelheid. Geen snelheid in je hoofd houden, maar alleen maar makkelijk lopen. Hartslag te hoog? Langzamer! Ook al moet je wandelen bij wijze van spreken. Dat maakt dat je het steeds iets makkelijker en langer kunt volhouden én het was voor mij de truuk ook om relaxed langer te kunnen hardlopen. Ik train helemaal niet idioot veel, maar ik wissel wel regelmatig met zwemmen en wat fietsen. Door de week 2 of 3x een half uurtje of uurtje trainen en dan in het weekend 1x een langere duurloop van 1,5 uur en zo ging ik van 6km naar 10 *\%/* (mijlpaal), naar 12, 15km en als je dat een paar keer gedaan hebt loop je die 20 ook wel. Niet snel, dat niet, maar dat vind ik ook niet meer belangrijk :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:35

Ik lees veel mee op telefoon, maar dat is soms wel lastig reageren.
Zag een aantal berichtjes over de garmin en slaap meten. Volgens garmin slaap ik ook regelmatig tijdens op de bank zitten. Ik denk dat hij hartslag, maar ook beweging meet. Hier ook wel twijfelachtige metingen hoor, maar ik draag hem eigenlijk niet snachts, heeft voor mij geen meerwaarde.
Tiggs, gefeliciteerd met de Dam tot dam.
Suusje, ergens vind ik het wel logisch wat je zegt over je ademhaling met hoge hartslag. Maar ik zou denken dat interval wel kan helpen, telkens even de grens opzoeken en dan weer rust.
Wow amigo, mooi doel, welke trail wil je gaan lopen?
Germie, toch mooi dat je steeds verder komt, vergeleken met een paar maanden terug sta je nu al weer heel ergens anders. Wie weet dat die halve ook ooit wel in zicht komt, maar zover vooruit hoef je niet te kijken.
En dat 5:00 sprinten is? Toen ik 2 jaar geleden ging opbouwen deed ik intervallen van een minuut en toen kwam ik tot een tempo van 5:20. Nu wil ik binnenkort 5 km op tempo 5:00. Dus heel veel is ook te verbeteren met training. Kijk maar naar je eigen tijd van vroeger op de 10k, dat is nog wel een stukje snellen dan 5:00.
Zag ook nog wat andere mooie loopjes voorbij komen, iedereen is lekker actief zo te zien.

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:47

Maar toen ik die tijden liep was ik 16 en 17. Dus dat is echt ver terug. ;)

Maar het is misschien wel zo, in het begin vond ik 8.30 per km snel. Nu zit ik soms er onder, maar dan niet over hele lange afstanden hoor. Gisteren heb ik in die 9minuten tempo steeds rond de 7.15 gelopen per km. Dat was inderdaad 2 maanden terug ondenkbaar. Maar snel is het gewoon nog steeds niet.
Ik ga wel zien waar het schip strandt. Voorlopig ga ik door, al zit ik natuurlijk straks met het WK en kan dan 3 weken niet hardlopen. Ik heb geen idee hoe dat dan gaat uitpakken als je het weer op wilt pakken. Ik probeer 1 of 2 dagen voordat ik in het vliegtuig stap nog wel te gaan lopen.

Maar het blijft gewoon oppassen, de pijn is nog steeds niet geheel weg, maar ik merk ook dat ik gewoon gevoelig blijf voor een hielspoor. Dat had ik ook sinds die antibiotica (en al een keer eerder), en als ik dan gelopen heb, dan is bij 1 voet de hak een dag later ook gevoelig. De pezen zijn dat sowieso nog enorm, maar waar ik in het begin echt door pijn heen moest lopen en kreupel was voor mijn gevoel is dat nu wel flink minder geworden. En daar ben ik echt blij om. Maar we zijn er nog niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:00

Snelheid vind ik dan weer totaal onbelangrijk. Je zult me dus ook nooit zien bij de marathon in Rotterdam ofzo. Wel vind ik verbetering van mezelf belangrijk. En als het ineens minder gaat dan baal ik. Ik ben niet compitatief behalve tegen mezelf. Soms zit dat me zelfs in de weg. Terwijl ik ook echt kan genieten van het lopen. Zo ruk is dat eigenlijk.

Verder geef ik niks om tempo. Ik ben geen atleet en zal dat nooit worden ik probeer wel te kijken naar wat in mijn eigen bereik ligt want zo blijft het leuk en verantwoord.

En verder kijk ik echt met veel verwondering naar sommige tijden en dat vind ik echt prachtig :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:25

@Ninus, oei, goed dat jullie naar de auto zijn gegaan! Onweer is altijd wel spannend met lopen.
En gelukkig begon het pas bij 10km en niet na 2km al :D
Sterkte met de intensieve dagen in Den Haag!

@Befunny, dat jezelf in de weg zitten en daarvan balen herken ik wel.
Ik merk ook dat ik heel streng naar mijzelf ben, dit is lang niet altijd haalbaar en uiteindelijk ben ik dan weer teleurgesteld in mijzelf.
En dan vraag ik mij weer af waarom ik dat doe etc.
En zo maakt het brein overuren :D

Anyway, ik heb ruk geslapen vannacht (volgens Garmin prima) en gedoetje met mn dochter op het schoolplein vanmorgen. Dat maakte dat ik mij eigenlijk meteen al als een lege batterij voelde.
Desondanks toch gegaan en nu tevreden aan de koffie :D

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:27

Germie ik heb geen idee meer hoe lang ik over het trainen naar de 1e halve heb gedaan. Dat was in 2017 dacht ik.
Waar haal je de tijd vandaan?
Tja het kost tijd en die maak ik ervoor vrij.
Ik werk vier dagen in het basisonderwijs. Op woensdag ben ik vrij dus dan is de ochtend gereserveerd voor een lange training in het bos, minimaal 21+ km.
Dan loop ik vaak op maandag en vrijdag na het werk meteen, een korter rondje op de weg.
In het weekend loop ik ook nog een keer in het bos, of een evenement, vaak samen met mijn vriend. Ook meestal 21+km. Wij houden van de natuur, dus het is vaak ook een uitje en we genieten er dan van om weer nieuwe paadjes te ontdekken.
Momenteel zit ik in de nog langere afstanden omdat ik 14 oktober 50km loop in Drenthe.
Dus afgelopen weekend een 36km trail en de week ervoor een 32km trail.
Waarschijnlijk nog een 42km als training in de komende twee weken en dan bouw ik wat af.

Wat ik het lastigst vind aan die lange afstanden is dat ik de dag erna moe ben. En dat is niet altijd handig als je met kinderen werkt :+ .

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:30

Supervixen schreef:
Wat ik het lastigst vind aan die lange afstanden is dat ik de dag erna moe ben. En dat is niet altijd handig als je met kinderen werkt :+ .

Ik heb zoveel respect voor mensen die met kinderen werken _/-\o_
Ik heb er zelf 2 en ben nu 2x per week overblijfmoeder op school. Wat een getetter, geluid en gedoe zeg :')

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:02

Karin_deB schreef:
@Ninus, oei, goed dat jullie naar de auto zijn gegaan! Onweer is altijd wel spannend met lopen.
En gelukkig begon het pas bij 10km en niet na 2km al :D
Sterkte met de intensieve dagen in Den Haag!

@Befunny, dat jezelf in de weg zitten en daarvan balen herken ik wel.
Ik merk ook dat ik heel streng naar mijzelf ben, dit is lang niet altijd haalbaar en uiteindelijk ben ik dan weer teleurgesteld in mijzelf.
En dan vraag ik mij weer af waarom ik dat doe etc.
En zo maakt het brein overuren :D

Anyway, ik heb ruk geslapen vannacht (volgens Garmin prima) en gedoetje met mn dochter op het schoolplein vanmorgen. Dat maakte dat ik mij eigenlijk meteen al als een lege batterij voelde.
Desondanks toch gegaan en nu tevreden aan de koffie :D
[ [url=m/WNEXEu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dit zouden exact mijn data kunnen zijn :j :D

@Lieke: we hebben geen idee nog, iets in de Ardennen ofzo! Maar ik heb helemaal zin in de weg er naartoe, lijkt me heerlijk om gewoon rustig een 25k ofzo te kunnen lopen. Kijk met verbazing naar afstanden van 50k enzo _/-\o_

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:17

suusje26 schreef:
Ben blij dat ik redelijk centraal woon en alles nog wel te doen is. Ik zoek alleen ook evenementen uit die niet om de hoek liggen, zondag ga ik naar Willemstad, vestingloop nummer 4 van 5. Maar dat combineer ik dan weer met bezoek aan vrienden aan die kant van het land waardoor het die 160 km enkele reis wel waard is.

Leuke plannen Ninus om die marathon van Vaals naar Maastricht te doen, lekker heuvelachtig ook denk ik?

Judenjul, jij bent ook fanatiek zeg! Leuk, ik wou dat ik de motivatie had om eens een schema uit te lopen, maar er gebeurd altijd wat waardoor ik het dan maar weer laat voor wat het is. Probeer wel tempo af en toe wat aan te passen.

Deze week drukke week op school met vergaderingen en laat thuis zijn, vriend die ook nog avonden andere verplichtingen had dus weinig gelopen. Vandaag naar de sport toch nog een rondje met Elmo gedaan, kort maar wel geprobeerd elke km wat sneller te gaan, dat ging weer prima. Zondag dan 10 km en dan hoop ik volgende week weer eens richting de 20 km te kunnen lopen. Temperatuur is in ieder geval een stuk beter zo.

[ [url=m/lWyMKK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HDfYau.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook afgelopen zondag Willemstad gedaan! Ga je ook naar BoZ? Wij hebben alleen deze gedaan. Vind dat wel de leukste qua route. Medaille was ook tof!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:45

Ik heb vanmiddag na werk een rondje van 5km gedaan, maar jeetje, die wind _O-
De eerste 2km wind mee, voor mij doen een lage hartslag. Tot km 3 zijwind, ging ook prima. Toen een km lang vol tegenwind en toen piekte mijn hartslag wel even. De laatste km zakte hij ook weer.
Desondanks eigenlijk echt heerlijk gelopen. Ik doe het met deze temperaturen zoveel beter dan in de warmte.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:06

Een stuk beter zo met die lagere temperaturen inderdaad.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:13

Jullie gaan wel heel hard momenteel. Heb wel bijgelezen maar ben het eigenlijk al weer kwijt… :o

Hier net rondje van 10 gedaan. Heerlijk!! Wind was wel even heftig maar dit toch veel liever dan die 32 graden!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:10

Hier vanavond met de hardloopgroep gelopen. Petje woeide een paar keer af haha. Maar echt wel lekker gelopen. Ik hoop donderdag of zaterdag weer een duurloopje te doen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:47

Gefeliciteerd SV!
Inderdaad fijn deze temperatuur!

Namiro, klinkt goed lekker 10km in de wind!

Be funny, fijn dat het goed ging in de loopgroep, lijkt me ook gezellig!

Goof, goed bezig!

Hier gaat het helaas wat minder, ben aangestoken door mijn man en zoontje, hadden beide griep, en ik nu ook.
Heb slecht geslapen en mijn neus zit helemaal dicht, blijf vandaag maar een dagje thuis, en doe het rustig aan.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:50

Gefeliciteerd SV *\o/*

Ik lag gisteravond om 21 uur al plat := Vanochtend een rondje 6km door Den Haag gelopen, lekker om even de benen te strekken voordat de volgende drukke dag weer begint.

Balen Iris, beterschap :(:)

De woei is inderdaad flink aanwezig. Maar het was vanochtend droog en niet warm :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:56

Dank jullie wel!
Ik heb net een relaxte 15km gelopen door het park hier vlakbij.
Hartslag mooi laag gehouden. En er was nieuwe street art. Altijd mooi om te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:04

Gaaf die streetart :j
En ook hier natuurlijk van harte gefeliciteerd! Y)(^)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:12

Gefeliciteerd. En wat een gave nieuwe art.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:16

Van harte.
Wat onwijs tof, daar knappen gemeentes nou echt van op.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:25

Dat is een kadootje tijdens het hardlopen supervixen, gefeliciteerd!
Ieris beterschap, rustig aan!
Hier voor het eerst de negen km aangetikt. Heerlijk gevoel!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:55

Goed zo judenjul, mooi tempo ook voor je eerste keer 9km.

Dank voor de felicitaties!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:08

Supervixen gefeliciteerd Y)(^) . Mooie street art :j

Ieris, beterschap :(:)

JudenJul mooi gelopen hoor.