Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:03

anjali

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:16

Ik vind het wel heel goed dat het nemen van het vaccin vrijwillig is. Als je twijfelt of het goed voor je zou zijn of niet kun je het beste contact opnemen met je huisarts of andere arts waarbij je in behandeling bent en vragen wat die je zou adviseren. Ik denk zelf dat er ook een psychische kant aan zit,als je zelf helemaal achter de vaccinatie staat zal je lichaam het ook beter opnemen. Denk ik! Terwijl als je er tegen bent maar onder druk van je omgeving of zo het toch maar laat spuiten,dat je dan veel eerder last en bijwerkingen voelt.Omdat je psychisch in verzet bent ertegen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:41

Ik kijk best uit naar dinsdag. Hoop niet dat ik een traantje ga laten ivm de spanning en het feit dat ik beschermd word...

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:54

Waarom zou dat erg zijn? Zullen er genoeg zijn die wel kunnen huilen van blijdschap omdat de sociale hel van een jaar lang over is hoor!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:16

Voor mij voelt het toch niet als of ik ineens weer mag. Ik denk ook niet dat ik veel geruster aan het werk ben maar ik ben wel vrij nuchter ingesteld.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:05

Wij hebben in isolatie gezeten sinds 17 maart vorig jaar. Ik kijk dus ook echt uit naar weer eens boodschappen doen over 2 weken.. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:21

Choiix schreef:
Wij hebben in isolatie gezeten sinds 17 maart vorig jaar. Ik kijk dus ook echt uit naar weer eens boodschappen doen over 2 weken.. haha

Sterkte alvast haha.. mijn enige 'uitje' (naast stal dan, maar is zeer kleinschalig) was nog de supermarkt. En ik vond het een verschrikking. Al die hijgende mensen in je nek die geen geduld hebben. Ik mocht van mijn vriend niet meer.. bang dat ik een volgende keer iemand een klap in z'n gezicht zou verkopen uit frustratie :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:23

Choiix schreef:

Dat maakt het wel anders.
Ik sta voor de klas. Voornamelijk examenklassen waardoor ik dit jaar ook bij de schoolsluiting niet thuis was. Die klassen moesten naar school.
Boodschappen kunnen sinds afgelopen week bezorgd worden :') laat nu maar haha

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:07

De 2e Pfizer na 12 weken geeft bij oudere mensen tot 3,5 x meer antistoffen.
Misschien is een boostervaccin dan niet meer nodig als ze deze periode hanteren.

Citaat:
Uit een Britse studie bij tachtigplussers blijkt dat het coronavaccin van Pfizer voor driemaal meer antilichamen zorgt wanneer de tweede dosis van het vaccin 12 weken na de eerste wordt toegediend. Dat is ook de tijdspanne die de Britse autoriteiten adviseren.

De onderzoekers van de universiteit van Birmingham gesteund door het Britse ministerie van Volksgezondheid, hebben de immuunreactie bij het Pfizervaccin vergeleken bij mensen die na 3 weken en 12 weken een tweede dosis van het vaccin toegediend kregen.

"Onze studie toont aan dat de antilichaamresponsen duidelijk beter zijn bij oudere mensen wanneer de tweede dosis Pfizer-vaccin na 12 weken wordt gegeven", zegt een van de auteurs van de studie, Helen Parry, geciteerd door Reuters.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:09

Maar in beide gevallen werkt het even goed tegen Corona, ook dat stond erbij en toch niet onbelangrijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:13

Toen stopte mijn tekst wegens geen abo :')
Het ging hier meer om die boostervaccins waar er nu sprake van is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:14

Ik denk dat het later wel interessant is om langer te wachten maar dat het nu ook wel heel interessant is om mensen zo snel mogelijk te beschermen. Ik las dat Engeland de Indiase variant om die reden best spannend vond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:16

Pandora2 schreef:
Toen stopte mijn tekst wegens geen abo :')
Het ging hier meer om die boostervaccins waar er nu sprake van is.

Nee dit had nog niets met de boosters te maken, in Engeland hebben ze, om zoveel mogelijk mensen te vaccineren de tijd op 12 weken gezet en Pfizer zei dat dat niet goed was. Nu blijkt dus dat dat wel kan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:20

Ik ben wel benieuwd of Nederland dit nog gaat aanpassen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:21

bigone schreef:
Ik kan alleen voor Astra Zenica spreken en daarbij was er een handleiding met zaken om alert op te zijn.
Binnen vier tot twintig dagen na vaccinatie:
Hoofdpijn, puntbloedingen, buikpijn, pijn in been waren de voornaamste. En dan pas na een dag of vier na vaccinatie.

Ik hoorde van een kennis (wel betrouwbare info) dat Astra Zenica bij iemand met diabetes op zijn "suiker" was geslagen hetgeen heeft geleid tot amputatie van ledematen (een arm en een been meen ik). Zijn er meer die van dit soort complicaties hebben gehoord bij AZ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:22

Dat klinkt wel heel bijzonder...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:25

lenaa_tje schreef:
sureido schreef:
Ik vind weggooien ook erg zonde. Vriendin van mij werkt in de vaccinatie straat en werd al op werkdag 2 gevaccineerd, ik snap aan de ene kant ook wel dat het voor de ggd lastig is om ook een lijst op te stellen dus die oplossing vind ik wel goed. Vriendin belde laatst voor afspraak te maken en toen zeiden ze ‘kan je over 10 minuten in Den Bosch staan?’ :P vanuit Tilburg helaas niet.

Dit verschilt inderdaad nogal per plaats! Hier schijnt nauwelijks over te zijn. Nog geen 1/3 het prik personeel in de vaccinatie straat was hier al ingeënt. Ook de opkomst bij Astra zenica was hoog. Mijn huisarts had maar 2 mensen die niet waren gekomen. Griepprik is dat veel hoger.
Groningers zijn blijkbaar erg nuchter haha.

Het verschil is denk ik dat wij hier al besteld hadden voor mensen onder de 60 (obers en down).. en op het moment dat wij gingen vaccineren mocht dat niet meer gegeven worden. Groningen was later. Die heeft dus niet te veel hoeven te bestellen. Opkomst bij ons was ook ruim boven de 90% (het gooi).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:25

Babootje schreef:
bigone schreef:
Ik kan alleen voor Astra Zenica spreken en daarbij was er een handleiding met zaken om alert op te zijn.
Binnen vier tot twintig dagen na vaccinatie:
Hoofdpijn, puntbloedingen, buikpijn, pijn in been waren de voornaamste. En dan pas na een dag of vier na vaccinatie.

Ik hoorde van een kennis (wel betrouwbare info) dat Astra Zenica bij iemand met diabetes op zijn "suiker" was geslagen hetgeen heeft geleid tot amputatie van ledematen (een arm en een been meen ik). Zijn er meer die van dit soort complicaties hebben gehoord bij AZ?

Nee.. totaal niet. Mijn doelgroep is diabeten.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:30

lenaa_tje schreef:
Ik ben wel benieuwd of Nederland dit nog gaat aanpassen.

Ik denk, en hoop, van niet. Dat advies is al gevraagd aan de Gezondheidsraad en Hugo en consorten hebben dat naast hun neergelegd. Doen ze toch nog iets goed ;-)

Nee hoor, eerst de risico groepen volledig vaccineren en dan de rest pakken. Lijkt me veel beter. Hoe banketstaaf ook, des te langer je moet wachten op je vaccin, des te gezonder je over het algemeen bent. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:35

Dus jij zegt dat iedereen die nog niks heeft, moet wachten tot risico volledig gevaccineerd is? Dus die tussenpoos van 3-6 weken mag er niemand anders gevaccineerd worden, omdat risico nog niet alle prikken gehad hebben, omdat ze moeten wachten? :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:42

In mijn woonplaats zijn de mensen rond de 61 nog niet eens gevaccineerd. Ik snap niet goed waarom. Ze moeten wachten op een uitnodiging van de huisarts, maar zou die dan zo weinig capaciteit hebben om te prikken dat het zo lang duurt?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:43

_Lorette_ schreef:
In mijn woonplaats zijn de mensen rond de 61 nog niet eens gevaccineerd. Ik snap niet goed waarom. Ze moeten wachten op een uitnodiging van de huisarts, maar zou die dan zo weinig capaciteit hebben om te prikken dat het zo lang duurt?

Mijn oom heeft vrijdag te horen gekregen dat hij zelf de huisarts had moeten bellen voor een afspraak. Had hij geen idee van dus wellicht even bij de huisarts navragen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:45

Het is nagevraagd. Ze moeten echt wachten op de brief. Omringende dorpen/plaatsen hebben deze groep al wel geprikt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:45

Tiggs schreef:
rockwitch schreef:
Ik had van de week wel iemand die kwam prikken en van zijn werkgever (politie) de brief mee had.

Wij zien inderdaad in de computer of iemand vanwege beroep, leeftijd, chronische ziekte de afspraak heeft.

Zie je ook details of alleen bijvoorbeeld 'medisch risicogroep'?
Puur interesse hoor! Maakt mij niet uit wat er staat, als ik dat ding maar krijg. Hoop wel dat ik er weinig last van heb, want heb het die dagen nogal druk op mijn werk. Maar ik wil het niet uitstellen.

Wij zien geen details nee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:47

ingedebruijn schreef:
_Lorette_ schreef:

Mijn oom heeft vrijdag te horen gekregen dat hij zelf de huisarts had moeten bellen voor een afspraak. Had hij geen idee van dus wellicht even bij de huisarts navragen.

Dat is wel gek. M’n vader en oom werden gewoon uitgenodigd