Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:59

Haha ja typo moet 21:42 zijn :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:02

haha xD ik dacht al: als jij talent hebt met 41 minuten, hoe goed moet ik dan zijn met 32 :+ Helaas helaas, die droom ook weer vervlogen ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:03

vet knap!!!!!

grappig dat de tabel dus aardig klopt :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:38

F_Orumster schreef:
De eerste minuten gaan sowieso niet zo fijn, doe ze altijd heel langzaam tot de ledematen doorkrijgen wat de bedoeling is. Tweede blokje gaat bij mij het fijnst en dan indd oppassen dat je niet te snel gaat, al voel ik me een slak soms...

Mijn ademhaling is sowieso iets mee, iets met mijn neus en volgens mij scheve schotten ofzo. Ik kan vanaf kinds af aan al niet tegen de wind in fietsen en ook zijwind is lastig. Dus adem al erg vlot door de mond en kan wel praten, maar dan raak ik later achterop. Herstel wel vrij snel, dus dat neem ik maar als leidraad.

Dus Mistral, ik weet niet of ik veel kan kletsen tijdens de colorrun, wil je nu nog wel oplopen? :+

Ik kan ook niet veel praten hoor tijdens het lopen. Mariella kletst je de oren van het hoofd. Die heeft echt nergens last van :')

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:02

Venthe dat is idd wel een voordeel van onder begeleiding trainen, die trekken de rem er wel op indien nodig :j Het is dat trainen in een groep niets voor mij is, volgens mij is het wel super leerzaam!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:10

Mistral, ik train ook altijd alleen. Die training is alleen de warming up, krachtraining en loopoefeningen gezamenlijk de kern van de training (de intervallen) doe je individueel of als je het fijner vind kun je iemand zoeken die de zelfde trainingstijden heeft. Ik loop de kern van de training alleen want dat vind ik fijn :) dus misschien ook wat voor jou dan

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:46

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:10

Ik heb mijn avondrondje erop zitten :) 4 km met dikke spierpijn, ik ben dus best tevreden. Mijn nieuwe schoenen zijn wennen, ik moet nog even leren ze goed genoeg vast te maken. Maar al zaten ze te los, toch heel gelukkig ermee *\o/*

Met inlopen heb ik ook mijn lidl-flesjes meegenomen. Vanwege spierpijn in mijn rug waar de flesjes op drukten/klotsten daarna thuis gelaten. Op zich vind ik ze prima zitten, alleen het klotst wel op je rug. Ook leek het alsof ik ietsje minder flexibel was rond mijn heupen, maar dat kan ook de spierpijn zijn.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:20

Ik heb die band met de grote fles gehaald voor het wandelen en ook een kleintje. Ben benieuwd of ik het fijn vind. Tijdens het hardlopen drink ik niet dus ik denk dat ik ze daarvoor niet ga gebruiken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:46

Mirriez, bedankt voor het delen van je ervaring! Voelt toch niet zo fijn dus, jammer.

hwn schreef:
Mijn vraag was wat ik kan eten om niet verder af te vallen, zonder dat ik hierbij mijn cholesterol verhoog. Zal even proberen met voor of na iedere loopsessie een banaan te eten mss, zou ook "dikmaker" zijn (niet dat ik dik hoef te worden, maar BMI onder 20 wil ik niet.
Voor diegenen die geantwoord hebben ivm cholesterol: heb idd al gehoord van die omega 3 en aanverwanten, maar die zouden de triglyceriden verlagen, en die zijn ok bij mij, was vooral LDL en HDL die te hoog zijn (echter nog niet laten opmeten sinds mijn start-to-run)

Romyv schreef:
Koolhydraten :)
tot 20 min na je workout zit er een stofje in je darmen wat het mogelijk maakt om koolhydraten direct te vervoeren van je darmen naar je spieren. Als je dan dus snelle koolhydraten eet, worden de tekorten die je krijgt door uitputting bij het sporten direct aangevuld. Je lichaam zal dan geen vette gaan aanspreken om te verbranden.*knip*

F_Orumster schreef:
Romy, wat goed om te weten dat je sowieso 20min na het sporten geen carbs moet eten. Dat doe ik best wel fout tot nu toe!

Volgens mij heb ik dit iets te vrij geinterpreteerd :D denk ik. Ik heb even gezocht, las tegenstrijdige dingen;
- de een zegt, als je helemaal geen kh neemt na het sporten dan kan dat spier afbreken.
- Elders las ik dat het vetverbranding helpt na cardio, maar onverstandig na krachttraining en dat je daardoor die twee beter kan splitsen.
- Ook las ik dat je het beste 0.1-1gr kh per kg lichaamsgewicht kunt eten na het sporten, bij een teveel zal het opgeslagen worden als vet.

In een aantal artikelen zag ik dat cardio na KT goed is, en dat je er het betse 20min tussen kunt pauzeren. Zal ik iets met 50gr kh (das de 0.7) eten in deze pauze? En dan na de cardio niets?
Ik zal ook nog wetenschappelijike bronnen erop naslaan.

Sorry als ik teveel offtopic ga.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:51

Hier net weer 8,4 km gelopen in een uurtje, waren weer gezellig aan het kletsen, en dan is de tijd en de afstand zo om. Ik sta er verstomd van hoe snel die conditie opbouwt, en hoe mijn fysieke klachten juist afnemen door het lopen. Ben trouwens niet de enige: één van de medelopers is herstellende van een burn-out, en hem doet het ook goed.

Ik ga even op zoek naar de HRM van Lidl, maar ik vrees dat dit niet in België geldt. Nu ja, Sluis en zo is ook niet veraf voor mij, een dik halfuur, dus desnoods rij ik eens daarheen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:58

F_Orumster schreef:
Volgens mij heb ik dit iets te vrij geinterpreteerd :D denk ik. Ik heb even gezocht, las tegenstrijdige dingen;
- de een zegt, als je helemaal geen kh neemt na het sporten dan kan dat spier afbreken.
- Elders las ik dat het vetverbranding helpt na cardio, maar onverstandig na krachttraining en dat je daardoor die twee beter kan splitsen.
- Ook las ik dat je het beste 0.1-1gr kh per kg lichaamsgewicht kunt eten na het sporten, bij een teveel zal het opgeslagen worden als vet.

In een aantal artikelen zag ik dat cardio na KT goed is, en dat je er het betse 20min tussen kunt pauzeren. Zal ik iets met 50gr kh (das de 0.7) eten in deze pauze? En dan na de cardio niets?
Ik zal ook nog wetenschappelijike bronnen erop naslaan.

Sorry als ik teveel offtopic ga.

het is absoluut informatief, maar gaat niet over hardlopen. Vrees dus dat het te veel offtopic is.

Ik ben geen expert, maar denk dat ik wel het antwoord voor je heb. Zal even een PB dichten met een uitgebreide uitleg, voor wie het ook interessant vind moet maar gillen. Dan stuur ik hem door of posten we het als nog hier :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:30

Bedankt voor je pb met je super leerzame antwoord :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:08

Ohw, Forumster, ik denk dat ik dan niet helemaal duidelijk geweest ben. Ik vind de band met flesjes water niet echt oncomfortabel hoor. Ik denk dat de beste vergelijking ligt met mijn armband voor mijn telefoon: die vind ik ook niet comfortabel, maar om nou te zeggen vervelend? Nee, absoluut niet. T is alleen dat als mijn telefoon achter me aan zou kunnen zweven dat nog fijner zou zijn!

Helaas is die uitvinding nog steeds niet gedaan en ook voor waterflesjes geldt dat nog niet. Met een bepaald type film-drone kan het trouwens al wel :)

Zoals alles wat je extra aantrekt, heeft de band om je heupen invloed op je bewegingen. Nu had ik echt heel veel spierpijn in onderrug en heupen/bekken, dus merkte ik dat ook wel echt. Maar zonder pijn in mijn rug is het een prima band. Hij blijft goed zitten en eigenlijk alleen het water klotst, de band zelf gaat niet mee op en neer.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:15

Ik moet ook niets bij me hebben met trainen hoor.... Bij ons staan overal waterpunten dus neem nooit iets mee. Tot 1.5 uur heb je ook geen water nodig, loop zelde langer ;)

Als ik iets mee moet nemen is het zn speciale rugzak (zijn nu in de aanbieding bij de decathlon) of een handbidon:

http://static.plutosport.com/media/8864 ... /TR601.jpg

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:24

Tsja, zo'n handbidon lijkt mij dan echt weer 10x niks. Ik moet echt niets in mijn handen hebben met hardlopen ;)
Hier helaas geen waterpunten, dus met warm weer neem ik dan toch wat mee. Van de winter verwacht ik t spul niet te gebruiken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:13

Ik gebruik voor mijn telefoon/huissleutel een elastische sportbelt, zoiets;
http://ishop.pl/user/images/1407152568_ ... LTBLK.jpeg

Werkt goed, ik draag de band op mijn heupen, dus niet in de taille of op de buik. Ik voel de band en telefoon niet tijdens het lopen. De snoertjes trek ik achter mijn shirt door, die blijven ook goed zitten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:12

Ik train momenteel juist weer vaak met allerlei bagage bij me om me en goed voor te bereiden op het drinken op tempo en te wennen aan de ballast die ik toch ook met de wedstrijd mee zal moeten nemen. Normaal gesproken neem ik ook niets mee voor 1 1/2 uur. Maar vaak zijn mijn trainingen ook langer.
Ben nu ook echt weer aan het uitproberen. Had voor mezelf de ideale sportdrank voor zowel marathons als ultra's. Zorgde bij marathons altijd voor aangevers onderweg en bij de ultra trail de camelbak. Maar bij de volgende marathon ben ik op mezelf en de drankposten aangewezen. Hebben ze een sportdrank die ik hier in Nederland nog niet heb weten te vinden om uit te proberen. Het nadeel van dat uitproberen is dat ik ook nodeloos van die troep met de nodige kcal naar binnen werk.
Ik heb zelf overigens naast de camelbak een drankgordel van Perfecta met 8 flesjes van 180ml. Dit zit echt prima en blijft ook goed zitten maar met acht volle flesjes vind ik hem zelf wel te zwaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:55

Vandaag had ik eindelijk weer eens genoeg energie en tijd voor een duurloop. Voor het eerst op de hei. 9.9km in 1 uur en 3 min. Kon sneller, maar bij een stukje door het bos kreeg ik een spinnenweb midden in mijn gezicht :') die ik er eerst vanaf moest pulken. Bijna bij het eind liep ik bijna over een slang die op het fietspad lag. Die moest ik natuurlijk even op de foto zetten en daarna van het fietspad halen.
Enerverende loop dus :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:58

Een levende slang := ??

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:03

Ja,volgens mij was het een adder. Hij was ongeveer 50cm. Ik had het zonde gevonden als er een fietser overheen was gereden, dus heb hem naar de berm gekregen.

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:50

Goed gedaan +:)+

Mijn rondje met paard was kort, die g***Gr**K*dazen _-:( . We zitten al in dazenhelgebied, maar ik had de hoop dat het nog even mee viel, omdat het bewolkt was. Fout, gezellig samen met een zwerm gelopen, Vince de hele tijd tegen mij aan schurend om de dazen van zijn hoofd af te krijgen, een in mijn mond (gelukkig uit kunnen spugen) en wij maar rennen, de kortste weg terug…..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:57

Pff... als ik dat allemaal hoor, ben ik heel blij dat het enige dat ik tegenkom konijnen is! Gisteren op het track gelopen, zat een konijntje aan de "binnenkant" zegmaar. Zodra ik aan kwam dus hups, hups naar de buitenkant van het pad en de bosjes in. Volgend rondje: konijntje weer op dezelfde plek als rondje 1, opnieuw hups, hups de bosjes in. Nou ja, ik geloof dat ik het een rondje of 6/7 heb volgehouden? Konijntje was vast helemaal moe aan t einde van het heen en weer hupsen xD

T was wel een heel schattige.

Knap dat je toch gegaan bent Grit, lijkt me een hel, hardlopen met dazen en paard!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:29

Rennend en maaiend met mijn armen voelde ik mij eerder behoorlijk dom :D
De paarden kiezen de hele dag voor de inloopstal, los van de dazen zijn ook de vliegen op dit moment erg agressief. In de stal staan ze rustig.

Doe mij ook maar konijntjes of zelfs die adder :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:40

Grit schreef:
Rennend en maaiend met mijn armen voelde ik mij eerder behoorlijk dom :D

Haha, zie het zo voor me. Hier viel het gelukkig mee, begon zelfs lichtjes te regenen.

Ik stond wel versteld dat paarden zo slim zijn: we kwamen voorbij een straat waar ze zo'n 6 à 7 jaar geleden nog gestaan heeft (2 eigenaars geleden). Ze sloeg spontaan die weg in, herkende het gewoonweg!

Gelukkig viel het lopen voor mij mee: gisteren zo'n 6 km zonder paard, en vandaag kortere afstand met paard. Had wel pijnstiller genomen, want ben vanmorgen zo lomp geweest om op mijn rug de trap af te dalen, en er zit iets gekneld tussen mijn schouderbladen (heb ik al van een harde matras, en die trap was nog net iets harder).