Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:04

BeFunny schreef:
Die paarse stukjes daar ben ik wakker. Het donker blauwe is diepe slaap, licht blauw is lichte slaap.
Dus in die 6 uur nog wat ben ik ook best wat wakker. En dat is een redelijk goede nacht.

Paars is REM slaap, roze is wakker ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:10

MuSLi schreef:
BeFunny schreef:
Die paarse stukjes daar ben ik wakker. Het donker blauwe is diepe slaap, licht blauw is lichte slaap.
Dus in die 6 uur nog wat ben ik ook best wat wakker. En dat is een redelijk goede nacht.

Paars is REM slaap, roze is wakker ;)

Ja je hebt gelijk. Bij die avond waren naar een paar kleine roze streepjes. Ik had die door de war.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:15

Je hebt wel weinig rem slaap valt me op. Of zou dat echt per Garmin toestel verschillen? Met de Forerunner 35 had ik namelijk NOOIT rem-slaap. Dat is natuurlijk ook een ouder toestel wat amper functionaliteit heeft.
Maar nu met de Instinct 2 zou ik heel veel moeten dromen :D
Nu weet ik wel dat ik de afgelopen 2 nachten gedroomd heb, maar de meeste dromen herinner ik me niet. Alleen die van gisteren dat China 9 daagse gratis reizen aanbood om het land te promoten en dat ik dus zo'n 9 daagse rondreis door China ging maken. Maar helaas was dit een te mooi om waar te zijn, dus een keep on dreaming, haha.

Maar van afgelopen nacht weet ik wel dat ik wakker geworden ben en toen mijn droom nog wist, maar nu is het al weer vergeten. Maar hoe nauwkeurig die apparaten zijn weet ik niet. Wakker ben ik vannacht in ieder geval niet geweest, dat weet ik wel.

Afbeelding

Tiggs

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 15:37

Nou ik heb de Dam tot Dam overleefd! Vond het een super leuke loop. Heb minder goed gelopen dan ik hoopte, maar het was heel erg benauwd en daar ga ik niet zo goed op. Al met al tevreden dat ik het gedaan heb en een mooie time to beat voor volgend jaar.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:36

Lekker bezig Tiggs, leuk lopen is nog altijd het belangrijkste. Niet nat geregend? Ik vond het ook benauwd, op de terug weg had ik weer koud (in de auto, standje 21 graden :brr: )

Garmin vind dat ik al slaap als ik op de bank hang en tv kijk. Denk hetzelfde als wat bij jou het geval is Ninus, dat mijn hartslag zo laag is dat ie denkt dat ik slaap.

Afbeelding

Vandaag mijn bloed laten testen om (weer) te kunnen doneren. Bloeddruk en Hb waren gelukkig in orde. Hopelijk kan ik over 4 weken echt doneren.

Waar ik ook nog over na aan het denken was... wellicht heeft één van jullie daar een idee over. Ik kan niet zo lang op een hoge hartslag lopen omdat ik dan mijn ademhaling niet meer onder controle heb, hoe zou ik dat kunnen verbeteren? Nu weet ik dat die waardes van garmin geen exacte wetenschap is, maar toch valt het mij op dat als mijn hartslag omhoog gaat ik in de knoei kom met mijn ademhaling...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:48

Suusje, jij zou behoorlijk ongezond slapen omdat je geen diepe slaap hebt. Dit pakte mijn Forerunner ook niet.

Bij mij pakt Garmin wel eens slaap als ik gewoon wakker lig als slaap. Ik beweeg dan niet.
Maar mijn hartslag is in slaap niet veel lager als gewoon in rust op de bank. Ik moest echter bij de Instinct 2 ook een slaaptijd opgeven, dus wanneer op bed en wanneer opstaan. Iets er voor en iets erna pakt Garmin op als slaap, maar als ik overdag slaap, dan niet.
Laatst in Oostenrijk sliep ik vaak rond 7 uur 's avonds een half uurtje na het wandelen, maar dat werd niet gezien als slaap.
Een hele nacht wakker in de auto ziet Garmin ook als niet slapen. Maar als ik dan later ga slapen overdag, dan wordt dat weer niet gezien als slaap.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:55

Suusje dan moet je denk ik meer intervallen trainen op hoge hartslag.
En dan beginnen met korte intervallen en niet zoveel achter elkaar, van bijvoorbeeld 200 meter en die steeds langer maken en het aantal intervallen vergroten.
Tenminste dat zou mij logisch lijken.
Ik denk dat drempeltrainingen hier ook heel goed voor zijn.
En echt op hele hoge hartslag lopen houdt niemand echt heel lang vol, maar ik denk dat je het zo wel kunt verbeteren.

Ik heb net een kort rondje van 5km na het werk gelopen. Mijn lijf voelde echt nog moe, maar garmin was erg positief en ook bleef mijn hartslag lager dan ik dacht.
5 km, 5.41 min/km en hartslag 133.
Net op tijd thuis, want er volgde een hoosbui.
Morgen een lange werkdag van 7.30 tot 18.30 uur, dus dat wordt nog even een rustdag.
Woensdag weer het bos in.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:14

@judenjul Wat een leuke outfits, en wat een leuke traditie als ik het zo mag noemen. Geeft toch een extra vrolijke noot aan zo'n evenement...

@BeFunny Balen van je reactie op het croissantje salami, maar al doende leert men zullen we maar zeggen dan :') Mooi rondje verder wel. En wat Garmins slaapanalyse betreft, ik negeer altijd het waardeoordeel maar vind het wel leuk om hoe ik me voel te vergelijken met wat er staat. En meestal kloppen de cijfers wel redelijk. Idd niet altijd precies maar meestal als ik me uitgerust voel is het horloge ook positiever en zijn de cijfertjes beter...

@MuSLi Kassencross in the pocket, grappig om die slingerroute te zien. Dan kom je ook nog eens op stukjes waar je normaal niet bij kan.

@Ninus Hoe gaat het met je voet? Nog schade van die fles?

@Supervixen Lekker rondje gelopen ook weer, pijntjes helemaal weg of nog steeds aanwezig?

@suusje26 Gave route en gave medaille. Ik ben ook al eens aan het googlen geweest of ik het interessant zou vinden om alle vestinglopen een keertje te gaan doen, maar ik zou ze dan ook allemaal in het zelfde jaar willen doen dus ik ga er voor 2024 over nadenken...

@Tiggs Gefeliciteerd met het uitlopen van de Dam tot Damloop, helemaal met het plakkerige weer.

Ik ben er gister een lang stuk met de fiets op uit geweest, op standje relaxed tempo. Mijn oud-huisgenoot had nog sleutels dus die ben ik in Den Haag wezen ophalen. Op de klok 5 uur en 10 minuten van huis weg geweest, beweegtijd volgens Garmin en Strava 4 uur 23 minuten. Vandaag rustdag en massage gepland en dan morgenochtend misschien een kort stukje hardlopen en 's avonds terug naar de fysio voor de achillespezen/kuiten/whatever er instort tussen nu en dan...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:32

Dat is een flinke tijd op de fiets, heb je dan geen onwijs zere kont?

Pijntje in de voet zit er nog, maar niet al te erg last van gelukkig.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:47

Supervixen schreef:
Dat is een flinke tijd op de fiets, heb je dan geen onwijs zere kont?

Pijntje in de voet zit er nog, maar niet al te erg last van gelukkig.

Valt gelukkig mee, ik heb een hele fijne fietsbroek, maar het is wel wat gevoelig. En de grote spieren hebben wat spierpijn, echt de dijbenen vooral, en een beetje kotspieren zegmaar.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:07

Dat is inderdaad wel weer een goede om op te pakken, de drempel/interval trainingen. Het is ook niet de bedoeling dat ik erg hoog in hartslag blijf lopen, dat is voor niemand gezond denk ik, maar valt me dus op dat het in combinatie met mijn ademhaling dus niet goed gaat, terwijl ik wel het gevoel heb dat mijn benen enz. wel willen.

Ik las kots spieren Imay, ik dacht al, wat doe jij op je fiets.. Maar denk dat je bedoel je kontspieren? Haha.. :Y)

Tja, Germie, ongezond slapen, ik kan er niet voor kiezen om dieper te slapen, haha, al zou ik dat wel willen hoor.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:22

Gefeliciteerd allemaal met de goed uitgelopen wedstrijden dit weekend! *\o/*

Vestinglopen zien er leuk uit, ik hou die datums ook maar eens in de gaten voor volgend jaar.

Net tussen de buien door een rondje gelopen, toch nog een keer 5km op tempo. Net onder de 6 min/km. Kijken of dat op de wedstrijd zondag ook lukt :) . Daarna wel zin om aan een 10km schema te beginnen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:26

Welk schema ga je daarvoor gebruiken?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:00

Hoihoi, ik ga hier ook even volgen! Paar jaar terug na een rottijd maar weer eens begonnen met sporten en inmiddels via mijn vriend bij een triatlon vereniging en via mn buurvrouw een beetje aan het trailen. Ik vind jullie verhalen heel inspirerend! Ik vind vooral het buiten in de natuur lopen heerlijk en het steeds wat langer kunnen lopen. Snelheid doe ik niet aan, hahaha. Volgend jaar is het plan om met mn buuf een trail van ca. 30km te doen met flink hoogtemeters, dus daar ga ik deze winter voor trainen!

En eens kijken of er nog leuke evenementen zijn deze herfst/winter. Onlangs een workshop “klimmen en dalen “ gedaan, dat was ook erg leuk!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:09

Welkom! Leuke trailplannen!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:54

suusje26 schreef:
Ik las kots spieren Imay, ik dacht al, wat doe jij op je fiets.. Maar denk dat je bedoel je kontspieren? Haha.. :Y)

Whoops :') Ja, ik bedoelde kontspieren idd...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:58

30 km? Dat is nogal wat.

Ik heb net 7km gedaan, nu was dat niet aan 1 stuk, want er stond 'tempo' op het programma. Maar ik heb wel de snelste km gelopen sinds ik weer begonnen ben. Maar Garmin geeft aan dat ik 600 calorieën verbrand heb. Dat lijkt me wel heel erg veel. Ben net geen uur bezig geweest.

Heb voor het eerst een hartslag van 169 behaald. Kennelijk kan ik dus toch boven de 160 komen.

Het is alleen wel een probleem dat als het donker wordt je de Instinct niet meer kunt aflezen zonder te stoppen met hardlopen. De lettertjes zijn te donker in het donker en te klein dan. Dat heb je natuurlijk niet met een Forerunner, maar ik wilde ook andere sporten kunnen bijhouden en daarom de Instinct gekozen. Maar dit is toch wel een nadeeltje van dit model.

Kotsspieren? Hmmm, dat is weer wat nieuws zeker, haha.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:17

Supervixen schreef:
Welkom! Leuke trailplannen!

Dank!

Oh Germie, jij moet je best doen om daar boven te komen ja? _/-\o_ Ik kan nu inmiddels rustig hardlopen onder/rond de 160, 2 jaar terug liep ik alleen maar tegen 180, ook als ik rustig liep -O-
Maar bleek ook bloedarmoede te hebben en inmiddels gaat mn hartslag rustig aan naar beneden. We hebben dit voorjaar een halve marathon gedaan en dat ging goed, nu niet meer zo ver gelopen maar wel regelmatig. Rustig aan uitbouwen maar!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:37

Het schijnt ook nog iets uit te maken hoe oud je bent wat je maximale hartslag is, maar ik zou dan rond de 180 moeten komen volgens de 220-je leeftijd.

Een halve marathon is echt ver. Ik denk niet dat ik dat ooit ga doen. Ik heb nu net 1 keer 5km aan 1 stuk gedaan en dat was al zwaar genoeg zeg maar. Maar aan de andere kant, zeg nooit nooit. VAnavond was de training ook gewoon 7km en in het begin vond ik een rondje van 3 km met veel wandelen al zwaar. Niet conditioneel, maar ik zit met die pezen. Dat is nog steeds niet over, maar het gaat steeds wat beter. Waar eerst 1 minuut hardlopen al vreselijk pijnlijk was en daardoor zwaar lukt dat nu steeds beter.
Maar ik heb niet echt plannen voor 21km. Eigenlijk in m'n achterhoofd wel voor 10km, maar dan wil ik ook weer een fatsoenlijke tijd lopen eigenlijk. Vroeger kon ik dat in 40-45 minuten. En men zegt dat je dat rustig weer kunt halen als je 40+ bent. Ik weet het niet. Maar momenteel loop ik zelfs geen 10km per uur. Al ga ik wel langzaam ietsjes sneller. Ik heb vandaag dus in die 9 minuten tempo iets van 7.15 over een km gedaan. Dat was 2 maanden geleden ondenkbaar.

Maar als ik sommigen zie met 5minuten per km, dan moet ik gewoon sprinten voor mijn gevoel.
.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:50

Wauw jullie gaan hard ineens!
Ik zie allemaal super goede en leuke loopjes/wedstrijden voorbij komen.
Top gedaan allemaal!

Volgens mijn Garmin slaap ik prima maar mijn Body Battery zegt vaak halverwege de dag al dat ik rustiger aan moet doen omdat ik anders niet voldoende oplaad :D

Wat een plensbui vanmiddag zeg :=
Ik ben niet van suiker en zeker niet regenschuw maar heb mn loopje toch verplaatst naar morgenochtend O:)

Dit weekend ga ik met vriendinnen naar Beekbergen.
De schoenen gaan mee :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:27

Supervixen schreef:
Welk schema ga je daarvoor gebruiken?

Ik heb verschillende schema’s bekeken maar denk een 12 weken schema van Evy (start to run) om 60 min achter elkaar te rennen. Schema met elke week een duurloop uitbreidend in lengte, herstelloop en een interval training. En dan moedigt ze me ook nog af en toe aan :') . Andere tips zijn welkom.

Welkom ook Wowamigo! mooi doel zo’n lange trail.

Slapen… ik meet m’n slaapwaarden niet maar ben over het algemeen een goede slaper. Wel liefst 8u per nacht om een beetje uitgerust wakker te worden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 06:26

Goed gedaan Tiggs! En mooie instelling om volgend jaar je tijd te verbeteren. Het weer heeft nu eenmaal grote invloed op je prestatie, dat is wat het is.

Respect IMAY! Zo lang houd ik het niet vol op de fiets :D

Suusje ik heb exact hetzelfde met mijn slaap! Dus ook relatief weinig diepe slaap. Misschien kunnen we op slaaples? O:)
Ik kijk, al jaren, ongeveer 2 afleveren van Friends iedere avond. Dan doezel ik meestal wel rustig weg :D

Wat voor boeken lees jij Iris? Lezen helpt hier ook wel, maar soms zit ik er dan weer zo in dat ik juist helemaal niet in slaap kom :=

Mijn voet is reuzeblauw, maar heb er helemaal geen last van.

Gisteren stond een rond 14km op de planning. We zijn een stukje verderop gestart zodat we langs het water konden lopen, op 10km begon het te onweren := en zijn we maar naar de auto gelopen. Dat was een goed besluit, want op 12km brak de hel los. Je zag geen hand voor ogen meer, niet normaal :wow: Maar we klagen niet, het was benauwd en ik vond de regen wel lekker.

Nu onderweg naar Den Haag voor 2 intensieve dagen :z :Z heb mijn hardloopkleding in de koffer, maar het zal wel bij een korte 5km blijven morgenochtend. Vrijdag een interval en zaterdag hebben we een leuke 18km in Harlingen bedacht :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 06:42

Harlingen is zo leuk! Veel plezier daar alvast.

Leuk Karin, vanaf Beekbergen kun je heerlijk lopen.

Ik zei ook ooit dat ik de halve marathon nooit zou lopen Germie.. nu loop ik er vaak twee per week en heb ik die afstand al een paar honderd keer gelopen :+.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:06

Supervixen schreef:
Harlingen is zo leuk! Veel plezier daar alvast.

Leuk Karin, vanaf Beekbergen kun je heerlijk lopen.

Ik zei ook ooit dat ik de halve marathon nooit zou lopen Germie.. nu loop ik er vaak twee per week en heb ik die afstand al een paar honderd keer gelopen :+.

En hoe lang heb je over het optrainen naar de eerste keer gedaan?
Ik loop maar 2 keer per week, haha. Vaker lukt qua tijd echt niet (en qua pezen ook niet).
OK, ik had gezegd 3-5km is genoeg, maar heb nu al 1 keer 5km gelopen. En de trainingen zijn vaak langer qua afstand met tussendoor natuurlijk wel rust. Gisteren was 7km, maar wil je überhaupt een afstand van 21km afleggen, dan heb je meer tijd nodig dan een uurtje. Waar haal je dan de tijd vandaan?

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:10

Myrthej, klinkt als een fijn schema. Hoe ziet op dit moment je interval eruit? Ook ik ben opweg naar een 10 km loop in november. Doe nu 3 trainingen per week. Zaterdag duurloop van 8,5 km (6 km/hr), maandag bootcamp, woensdag interval in en uitlopen en tussendoor 3 keer 1 km hard (rond de 5 km/hr) tussendoor 2 minuten wandelen. Ik wandel ook veel met de hond, dus dat is dan maar mijn herstel training ;)

Ik draag een Garmin Venu, voor mij prima. Slapen is mijn grote hobby! Meestal scoor ik met in de 80 punten een goed.

10 km lijkt mij ook genoeg. Is dan qua tijd nog mooi te combineren met mijn gezin, werk en hond.