Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:17

Ik ben bang dat dergelijk tuig alleen stopt als de gevolgen van hun gedrag zo zwaar wordt dat ze er met hun werk of priveleven teveel last van krijgen. Dus hoge boete, strafblad, vastzitten, en desnoods hun baan kwijtraken erdoor. Of verstoten door hun familie. Maar ja dat is een utopie helaas vrees ik.

Maar ik zat me net te bedenken. Vroeger was vaak het enige vermaak wandelen of fietsen op zondag of naar de speeltuin of familie. De disco was bij ons van 2100 tot 0.30 uur en daarna was hij dicht, Tegenwoordig zijn er zoveel prikkels. Mobieltjes, spelletjes worden steeds extremer, films moeten extremer, achtbanen kunnen tegenwoordig niet heftig genoeg zijn. Je kunt 24 uur per dag vermaakt worden. Kortom veel prikkels en veel adrenaline die daardoor mogelijk vrijkomt

Veel van deze prikkels zijn nu weggevallen. Kan het zijn dat de grootste relschoppers adrenaline verslaafd zijn, en daardoor zelf de prikkels wel maken zodat ze de adrenaline stoot krijgen op die manier?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:18

Popstra schreef:
karuna schreef:
Zijn dit nu deels de voetbal hooligans die hun wekelijkse relletjes missen?
Maar het maakt me ook ongerust? Het wordt iedere keer erger, heftiger, meer. Waar stopt het dan?

Precies, waar stopt het?
En ja het virus is er maar mensen worden steeds gekker. Steeds opstandiger en onaardiger tegen elkaar (en dan niet alleen de hooligans)Ik vraag mij oprecht af of die gevolgen daarvan niet erger gaan zijn dan de gevolgen van het virus!?

En wanneer er morgen geen maatregelen meer zijn staan ze zaterdag bij een voetbalwedstrijd te rellen. Dit zijn figuren die zich naar alle waarschijnlijkheid totaal niets aantrekken van welke regel dan ook. Dit zijn mensen die rellen om te rellen , de meesten dan. En die mag je keihard aanpakken , als het even kan met twee honden er bovenop, zeer hoge boetes of de bak in. Winkels plunderen, station vernielen , tuig van de richel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:24

lenaa_tje schreef:
Dat schrijft ze toch ook niet?
Die verharding zie je niet alleen via dit soort rellen.

Dat ontken ik toch ook niet?
Maar vandaag werd er 'gedemonstreerd' tegen de corona maatregels. En daar was mijn reactie mede op.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:25

Dat zijn toch geen voetbalhooligans ..

Bij ons zijn de laatste tijd ook veel "demonstraties " geweest die telkens weer in rellen zijn uitgedraaid met enorme vernielingen van auto's ,bushokjes ,vitrines ,politiewagens en politiekantoren
Ze slaan zonder scrupules politiemensen het ziekenhuis in en ze lopen er gewoon mee weg ..als er al eens enkele opgenomen worden staan ze na enkele uren weer op vrije voeten
Verleden week nog ,vandaag weer

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:29

besita schreef:
Dat zijn toch geen voetbalhooligans ..

Bij ons zijn de laatste tijd ook veel "demonstraties " geweest die telkens weer in rellen zijn uitgedraaid met enorme vernielingen van auto's ,bushokjes ,vitrines ,politiewagens en politiekantoren
Ze slaan zonder scrupules politiemensen het ziekenhuis in en ze lopen er gewoon mee weg ..als er al eens enkele opgenomen worden staan ze na enkele uren weer op vrije voeten
Verleden week nog ,vandaag weer

Dat vraag ik mij dus af. Ik vind hooligans ook geen voetbal fans...
Hier hebben van de zomer Engelse voetbal hooligans in 10 minuten tijd verschillende cafés kort en klein geslagen. Had wat mij betreft ook niks met voetbal te maken. Net als dit niet alles te maken heeft met tegen Corona maatregelen zijn maar gewoon een potje rellen is.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:30

Hooligans misbruiken hoog risico voetbalwedstrijden om te rellen, ze komen de stadions niet eens in normaal gesproken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:31

...en een paar maanden terug werk ik hier door de dames virtueel afgemaakt over de opmerking dat in NL ´het leger´ gemobiliseerd moest worden voor assistentie aan de politie voor naleving van regels en handhaving van openbare order.

Niet/laks handhaven beloont het verkeerde gedrag.

Gefeliciteerd ermee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:31

Ze zijn inderdaad eerder gewoon ook dan van bepaalde voetbalclubs :D dat ze het stadion niet in mogen vinden ze ook onredelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:32

Huertecilla schreef:
...en een paar maanden terug werk ik hier door de dames virtueel afgemaakt over de opmerking dat in NL ´het leger´ gemobiliseerd moest worden voor assistentie aan de politie voor naleving van regels en handhaving van openbare order.

Gefeliciteerd ermee.

En dat vind ik ook nog steeds :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:35

Mijn grootste nachtmerrie in maart was dat deze pandemie de maatschappij nog verder polariseert zodat rellen, zoals ze inmiddels haast normaal zijn in delen van Frankrijk en Italie, ook verder noordelijk tot de normaal gaan horen.
Dit soort berichten maken dat gevoel van destijds niet bepaald beter -O-

HC, uitgerekend voorbeelden uit andere landen (bijv. Italie) laten voor mij zien dat ik dat inderdaad ook nog steeds geen goed idee is. Dan krijg je pas echt hard tegen hard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:39

Huertecilla schreef:

Gefeliciteerd ermee.

Handhaven kan via de rechtsmogelijkheden, is het leger niet voor nodig. Er is al best veel ervaring met het deescaleren van situaties: de rellen van de zomer bv? Zijn heel snel weer opgehouden. En die wijken waar van de zomer problemen waren hebben zich rond oud en nieuw in hoofdzaak behoorlijk goed gedragen. Dat is geen toeval, maar gewoon toepassen van wat werkt.

Probleem hierbij is vooral dat er ook zo'n sfeer van enthousiasme omheen hangt. 1 van de dingen die bij deescalatie helpen is bv het verminderen van media-aandacht en het stoppen van al die oproepen. Maar dat vindt de media veeeel te leuk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:45

Anna79 schreef:
Achterom schreef:

Blijkbaar is God tegen teststraten.
Eeuwenlange inteelt laat blijkbaar z'n sporen na daar...

Getemd, dit vind ik echt grof!

Ja het is grof, en ja, het is ook kort door de bocht.
Maar wat daar gebeurt, keer op keer, kan echt niet. Maar blijkbaar kan het daar wel, het is van oorsprong een eiland met een heel gesloten bijzondere cultuur. Die gekenmerkt wordt door het geloof, drugs, grote gezinnen en een heel bijzondere moraal.
Zo goed?

Sorry hoor, maar met dit soort soft gedoe blijft dat soort tuig gewoon hun gang gaan en daar ben ik een beetje pissig over. Want laten we wel wezen, als het dorp het niet oké vond, dan gebeurde het niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:47

Het leger lijkt me ook echt nog niet aan de orde. Deëscaleren zolang het kan en harder optreden waar het moet. Maar dat kan de politie en ME prima zelf.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:48

Achterom ik gok dat de opmerking gaat over God is tegen teststraten. Daarmee kwets je mogelijk een hoop andere mensen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:49

lenaa_tje schreef:
Achterom ik gok dat de opmerking gaat over God is tegen teststraten. Daarmee kwets je mogelijk een hoop andere mensen.

Oh ja, ik was vergeten dat gelovigen alles en iedereen mogen beledigen (en erger) maar dat het andersom niet mag. Dank :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:50

Sizzle schreef:
HC, uitgerekend voorbeelden uit andere landen (bijv. Italie) laten voor mij zien dat ik dat inderdaad ook nog steeds geen goed idee is. Dan krijg je pas echt hard tegen hard.

Niet persé.
Het is net als met een hengst houden; vriendelijk doch gedecideerd strikt geen mm. landjepik toestaan en je hebt nooit ´geweld´nodig omdat het neverever escaleert.

Maar goed, dat was destijds ook al tegen dove oren.
Je krijgt wat je ´beloont´ dus gefeliciteerd.
Nu mauwen is als klagen over lekkage omdat je tegen beter weten in het dak niet gerepareerd hebt in de zomer.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:51

Op de NOS website staat een interessant Nieuwsuur artikel over Urk.
Laatst bijgewerkt door Ann op 24-01-21 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:52

Ik zou ook zeggen: Alle relschoppers insluiten, allemaal opladen in bussen en opsluiten met zijn allen bij elkaar. Minimaal 2 weken in quarantaine opgesloten houden, daarna allemaal werkstraffen opleggen en een verplichte opvoedcursus waar ze voor moeten slagen voordat ze weer naar buiten mogen.

Ik schaam me om Nederlander te zijn als ik deze beelden zie. Wat moet de rest van de wereld wel niet denken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:53

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Niet persé.
Het is net als met een hengst houden; vriendelijk doch gedecideerd strikt geen mm. landjepik toestaan en je hebt nooit ´geweld´nodig omdat het neverever escaleert.

Maar goed, dat was destijds ook al tegen dove oren.
Je krijgt wat je ´beloont´ dus gefeliciteerd.
Nu mauwen is als klagen over lekkage omdat je tegen beter weten in het dak niet gerepareerd hebt in de zomer.

Waarom moet je altijd zo onvriendelijk reageren? Als het bij jou in Spanje oploopt dan vraagt iedereen hoe het gaat en leeft mee. En als er hier iets mis gaat dan is het voor jou eigen-schuld-dikke-bult.
Vreemde reactie weer... Maar goed.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:54

Suzanne F. schreef:
Ik zou ook zeggen: Alle relschoppers insluiten, allemaal opladen in bussen en opsluiten met zijn allen bij elkaar. Minimaal 2 weken in quarantaine opgesloten houden, daarna allemaal werkstraffen opleggen en een verplichte opvoedcursus waar ze voor moeten slagen voordat ze weer naar buiten mogen.

Ik schaam me om Nederlander te zijn als ik deze beelden zie. Wat moet de rest van de wereld wel niet denken?

Het is als nog vreselijk maar ook in de rest van de wereld zijn geregeld dit soort ‘demonstraties’

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:55

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:

Oh ja, ik was vergeten dat gelovigen alles en iedereen mogen beledigen (en erger) maar dat het andersom niet mag. Dank :j

Tja ik zeg ook niet dat ik hier op heb getemd :+
Maar ik weet dat de bokker in kwestie wel nogal christelijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:55

Suzanne F. schreef:

En alle schade en politie inzet op verhalen tot de laatste cent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:56

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:

Positief zijn, gezond verstand, goed lezen zijn evenmin populair.

Heel wonderlijk. Bejaarden laten doodgaan, eugenetica moeten kunnen maar kerken dicht??? Oh nee! Net zo maf als zachte handhaving doch rellers laten castreren door honden....

Maar goed, is allemaal rúk en het in de hand houden, beperken van de gevolgen wordt niet geholpen door Kafkaesque ´beleid´.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:57

Suzanne F. schreef:

Het is bijna overal hetzelfde helaas -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:57

Ik ben het gewoon niet met je eens HC over het leger, maar dat geeft verder niet. Ik er verder toch geen invloed op en dat wil ik ook niet.
Stenger aanpakken vind ik niet erg, het leger lijkt me hier totaal overtrokken. Als de ME dit niet aan kan dan is er iets mis met de ME en dan moet daar dringend iets aan gebeuren.
Spanje vind ik niet bepaald een sterk voorbeeld van een land waar het perse allemaal zo gezellig is.