De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:11

Benzz schreef:
1150 IC bedden in Nederland ipv 200. En dan hebben we het calamiteitenhospitaal nog niet geopend.

Sommigen willen ook graag paniek zaaien volgens mij...........

Waarvan gemiddeld al 70 % bezet is. Daarnaast 200 isolatie ic kamers .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:12

Benzz schreef:
1150 IC bedden in Nederland ipv 200. En dan hebben we het calamiteitenhospitaal nog niet geopend.

Dat stond een week geleden inclusief bron in dit topic

Pandora2

Die las ik ook al ergens idd :7
Moeten ze maar noodhospitalen opzetten zoals in de arme landen.
Of denk ik nu weer te simpel ? :P

HopeMyDay

Ik snap nog steeds niet dat de scholen open blijven.. Als er 800+ mensen besmet zijn dan ga je toch geen scholen met 2000+ mensen open houden? %)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:13

7 per 100.000 is geen 200 hoor Sizzle..
Volgens de NOS heeft Nederland 1150 IC bedden. 7 per 100.000 zou ongeveer 1200 zijn.

Zoals al eerder gezegd is een relatief hoog percentage positief geteste mensen werkzaam in de zorg. Dat is een groep waarin veel getest is de afgelopen week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:13

Zie nu ook ineens informatieve berichten van de Rijksoverheid langskomen op tv tussen de reclames door. Doen ze goed!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:14

Sizzle schreef:
Benzz schreef:

Dat stond een week geleden inclusief bron in dit topic

Zegt Parool ook. Plus op te schalen tot 2000 waarschijnlijk. Die 200 zijn gesluisde isolatiekamers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:16

kamsel schreef:
7 per 100.000 is geen 200 hoor Sizzle..
Volgens de NOS heeft Nederland 1150 IC bedden. 7 per 100.000 zou ongeveer 1200 zijn.

Zoals al eerder gezegd is een relatief hoog percentage positief geteste mensen werkzaam in de zorg. Dat is een groep waarin veel getest is de afgelopen week.

Ik geloof je direct, ik vond het ook al bizer.
Maar vorige week plaatste iemand een artikel waar dat stond. Ik ben blij dat het dus sensatie nieuws was.

Anoniem

Het zijn er nooit genoeg. Dat zal duidelijk zijn.
Maarja, wat moet je dan? Hele ziekenhuizen inrichten met noodspullen en nood bedden voor een ramp die misschien nooit komt? Begrijpelijk dus dat die capaciteit er nu niet is. Die is er nergens te wereld.

Shiloh

Joman schreef:
Shiloh schreef:
Die cijfers zijn er inderdaad (nog) niet (waarschijnlijk omdat de aantallen te laag zijn om er statistische conclusies uit te trekken). Maar ik acht die kans aardig groot...

Er zijn gewoon heel duidelijk gedefinieerde risicogroepen. Val je daar niet onder hoef je je doorgaans geen zorgen voor je eigen gezondheid te maken. (Maar nog wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid). Uitzonderingen op de regel heb je altijd.

Ja dat klopt. Maar ik zou het toch wel interessant vinden om dat uiteindelijk ook te weten te komen. Heb zelf astma en het is me niet duidelijk in hoeverre dat een risico vormt. De woh spreekt op de website van wel namelijk.

In die link die gedeeld werd van worldometer zou dat vallen onder “chronic respiratory disease”, maar dat is natuurlijk alle chronische ademhalingsproblemen op de grote hoop.

Ik denk zelf, van wat ik tot nog toe heb gelezen over coronavirus, maar ook van wat ik weet vanuit mijn studie “immunologie”, is dat astma op zichzelf niet direct een risico vormt om serieus ziek te worden, maar dat als je eenmaal serieus ziek bent, het je herstel/overleving wel flink kan belemmeren omdat kortademigheid zo’n groot symptoom is.

Maar goed, ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen of zo. Het is meer een onderbuik gevoel op basis van mijn kennis.

Maar op zich snap ik je wens naar meer duidelijkheid hoe verschillende categorieën elkaar beïnvloeden wel. Mijn tante en vader hebben zowel diabetes als hart en vaat ziekten en zijn 60+. Dus ik zou ook wel willen weten of en hoe diefactoren elkaar eventueel verzwaren.

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:18

250 doden in Italië in 24 uur, heftig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:20

Electra63 schreef:
moonfish13 schreef:
Hier is een grote AH, maar het valt me mee.
Aardappelen grote zakken zijn op, maar er staan pallets met houdbare zaken midden in de winkel nu ipv in de vakken.
Rijst, soep, bloem, dat soort zaken.
Hier zie je wel dat men goed boodschappen doet maar niet dat ik zeg sjonge het is hysterisch.
Iedereen doet gewoon zijn ding.
Ik zag wel een fietser en een wandelaar gaan met keukenrol/wc papier. :+

Hier overigens een buurman werkzaam in de luchtvaart, piloten krijgen dus als eerste salaris zegt hij. Beste vakbond..
Lijkt me eerlijker om de mensen zonder flinke buffer eerst te betalen maargoed.
Tuurlijk als je tot je nek in de schulden zit snap ik dat piloten ook salaris nodig hebben.
Maar ik hoop toch dat de schoonmakers bijvoorbeeld voor gaan, met veel minder salaris..

Een (normaal) bedrijf betaalt in één keer alle salarissen uit, ongeacht de functie. Er wordt geen onderscheid gemaakt bij een betaling naar functie.

Waarschijnlijk heeft hij het over deeltijd-WW aanvragen (tijdelijk) in geval van (financiële)crisis?

Daar zijn ze nu sowieso mee bezig ja.
Gaat echt om een gruwelijk groot percentage van het personeel waar overleg over is om ze mogelijk de ww in te sturen tijdelijk.
Echt inmens!
Ik hoop dat alles eerlijk verloopt inderdaad, dat onderscheid maken niet mag en niet gebeurt.

Alle grote namen gaan eraan als dit nog drie weken aanhoudt.
KLM verliest op de plannen van Trump om de grenzen te sluiten 50 miljoen per dag aan inkomsten begreep ik.
En dan had Azië ook al 25% minder vluchten voordat hier de grote maatregelen doorgingen.
Ze zijn zeer streng ook met hygiëne en meetings, die pakken het écht grondig aan.
Er komen echt zo min mogelijk mensen bij elkaar, vergaderen niet bij elkaar, afstand houden van elkaar, heel heel veel regels. _/-\o_
Dat gaat nog meerdere stappen verder dan wij hebben nu. :)
Dit is trouwens allemaal al aan al aan de grote klok daar aan het personeel medegedeeld.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 13-03-20 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:21

HopeMyDay schreef:
Ik snap nog steeds niet dat de scholen open blijven.. Als er 800+ mensen besmet zijn dan ga je toch geen scholen met 2000+ mensen open houden? %)

Mijn mbo school heeft besloten om niet meer op school les te gaan geven, omdat we stage lopen met zwakke doelgroepen. Ze willen voorkomen dat de cliënten ziek worden. Wel mogen we gewoon naar stage zodat we daar in ieder geval zorg kunnen blijven bieden. Verstandige beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:23

Shiloh schreef:
Joman schreef:

Ja dat klopt. Maar ik zou het toch wel interessant vinden om dat uiteindelijk ook te weten te komen. Heb zelf astma en het is me niet duidelijk in hoeverre dat een risico vormt. De woh spreekt op de website van wel namelijk.

In die link die gedeeld werd van worldometer zou dat vallen onder “chronic respiratory disease”, maar dat is natuurlijk alle chronische ademhalingsproblemen op de grote hoop.

Ik denk zelf, van wat ik tot nog toe heb gelezen over coronavirus, maar ook van wat ik weet vanuit mijn studie “immunologie”, is dat astma op zichzelf niet direct een risico vormt om serieus ziek te worden, maar dat als je eenmaal serieus ziek bent, het je herstel/overleving wel flink kan belemmeren omdat kortademigheid zo’n groot symptoom is.

Maar goed, ik kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen of zo. Het is meer een onderbuik gevoel op basis van mijn kennis.

Maar op zich snap ik je wens naar meer duidelijkheid hoe verschillende categorieën elkaar beïnvloeden wel. Mijn tante en vader hebben zowel diabetes als hart en vaat ziekten en zijn 60+. Dus ik zou ook wel willen weten of en hoe diefactoren elkaar eventueel verzwaren.

Ja klopt, het is meer een persoonlijk iets. Maargoed, daar zullen we op korte termijn niet achterkomen denk ik. Ze zullen hun tijd wel beter kunnen gebruiken dan onze casussen uitwerken :D

Anoniem

bigone schreef:
250 doden in Italië in 24 uur, heftig.

Ja het gaat wel erg hard nu...

Wistaire

Ladybird schreef:
Ik was net nog even bij de AH
[ [url=m/Q8y8a7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6znPgE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qa2h0y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZUouoC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/INDq5L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mensen die hier aan mee hebben geholpen moeten zich diep schamen :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:29

Wistaire schreef:
Ladybird schreef:

kwam deze op facebook tegen.. wel toepasselijk:
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:31

Ik opende een filmpje van een Australische techpersoon (Troy Hunt) en blijkbaar zijn ze in Australie ook wc-papier aan het hamsteren. Bizar.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:32

Wistaire schreef:
Ladybird schreef:

Degenen die begonnen zijn moeten zich diep schamen...

In Zaltbommel is het ook raak helaas.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:32

Benzz schreef:

Idd met paniek los je niks op, ze hebben bij ons al bijna de corona afdeling klaar, en plannen om de ok om te bouwen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:33

Luchtruim gaat verder op slot. Is eigenlijk wel goed voor de klimaatcrisis. Scheelt een hoop co2 nu

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:34

Wistaire schreef:
Ladybird schreef:

Zo zien erg veel supermarkten eruit idd, en ja het is belachelijk en onnodig, alles wordt bevoorraad en er zijn geen tekorten.
Supermarkt manager vertelde me vanmorgen dat ze sinds de persconferentie gisteren een storm ondergaan van graaiers, er was voor vandaag 50 % extra besteld maar t was om 12 u al op, ze draaien dezelfde omzet als met de kerst dagen.
Ik doe gewoon elke dag m'n boodschapjes en ik kijk dan wel wat er nog in de winkel ligt wat we gaan eten, vanmorgen was er geen keuze iig, alles op

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:35

purny schreef:
Luchtruim gaat verder op slot. Is eigenlijk wel goed voor de klimaatcrisis. Scheelt een hoop co2 nu

Nu kan het opeens wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:36

juval schreef:
kwam deze op facebook tegen.. wel toepasselijk:
[ [url=m/VZVGXd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Whahaha }> :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:36

purny schreef:

:D Me happy too.
Ik woon onder de aanvliegroute van Zaventem. Lang geleden dat het hier nog zo stil was. :z