Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:17

Haha, ja eigenlijk zijn het ook ondingen. Ik heb dus absoluut geen portion control en kan dus zo een pak weg eten. :Y) Vandaar dat ik soms van die portiezakjes mini snack a jacks koop, die zijn nog redelijk veilig. :)) Mijn ouders hebben ze wel in huis, dus daarom staan ze soms in mijn lijstjes.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:18

Ik kom hier even binnen vallen.
Ooit heb ik eens in een topic een 'planking schema' van een hele maand gezien.
Heeft iemand die toevallig voor mij?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:18

Gewone rijstwafels met beleg eet ik idd ook weleens, maar daar zitten al gauw behoorlijk meer calorieen in, zeker als je met bijv avocado belegt. En meestal eet ik ze als ik een enorme behoefte aan chocola heb (heb meestal de chocolade variant). Daar kan geen (gezond :+ ) beleg tegenop. Soms neem ik blokje 85% chocolade, maar daar vind ik het echt lastig bij om niet meer te eten.

_PriscillaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:19

Laura82 schreef:
Ik eet ook graag snack a jacks als tussendoortje, stilt de trek goed tegen weinig kcal. Boeit me eerlijk gezegd niet zo wat erin zit dan, als t werkt, dan werkt t :o

Mij lijkt het toch zeker wel relevant wat erin zit. Het draait niet alleen maar om hoeveel kcal maar ook om de ''goede'' kcal. Je kan beter een bord met groenten en rijst eten dan een snicker, maar het zijn evenveel kcal ( als voorbeeld).

Niet dat ik nu zeg dat je geen snack a jacks moet eten hoor haha, gewoon lekker doen als jij je daar goed bij voelt :j
Maar ik persoonlijk ben niet alleen bezig met hoeveel kcal maar ook of het ''gezonde'' kcal zijn :D

_PriscillaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:21

Ik eet veel simpele rijstwafels in plaats van brood, omdat ik dus niet tegen gluten kan. Dus niet als tussendoor maar echt als lunch bijvoorbeeld. Met pindakaas, hummus, aldi veganistische spread, avocado enz :9

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:31

The_Cat schreef:
Goh, als je er geen effect van ondervind is het goed :) dan kan je ze inderdaad eten. Maar het is ook hetgene dat bv in chips zit waardoor je vaak 'nooit maar eentje' kan nemen. Maar als je zelf dat effect niet ondervindt, ze zitten inderdaad laag in kcal :)

Je kan bv kwark eten als tussendoortje, door de eiwitten zou het ervoor moeten zorgen dat je normaal niet genoeg honger zou moeten krijgen meteen. Ik eet momenteel noten, een handje zorgt er ook voor dat je trek in iets ook gestild wordt. Maar met een handje zit je ook al snel boven de 100kcal.

Je kan misschien kijken of je in de buurt een natuurwinkel/bio winkel hebt. Ik heb eens een muffin gekregen van een natuurwinkel hier in de buurt. Het leek op een muffin, maar het was eigenlijk allemaal verschillende soorten granen met cacao nibs tussen. Ik vond het eigenlijk niet te eten, maar het was met zoveel granen dat het wel leek alsof je een hele maaltijd op had :')

Nouja, in het kader van gezond eten, neem ik liever een keer een heel slecht tussendoortje als een snickers, dan regelmatig dit... Zeker gezien er onduidelijk onderzoek naar is gedaan. Ik denk dat veel E-nummers niet schadelijk zijn hoor... Maar dat zegt men ook van varkensvlees... En als mijn huid in no-time verbeterd door het niet eten van varkensvlees (volgens mij 5 dagen nu?) Dan denk ik dat ik er zeker verstandig aan doe om bepaalde (twijfelachtig) toxische stoffen te vermijden. Incidenteel is het geen probleem natuurlijk, maar structureel is een ander verhaal.

Kwark is niet echt het tussendoortje wat ik zoek, wil echt iets met een bite.
Maar de noten zijn inderdaad nog wel een goed idee, of inderdaad zelf aan het bakken :)

Of zelf de rijstwafels nog besmeren, maar dan wordt het bij mij al snel een plak kaas :') En om dat nu op het bureau te bewaren.... Twijfelachtig :P :P

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:34

Hahaha ja dat ken ik inderdaad ook :') de dingen die je kan eten en nog je bureau deftig houden :') die zijn maar heel klein.

Goh ja, het zal inderdaad wel kloppen dat de meeste Enummers echt niet aan te raden zijn, maar het feit dat dit gewoon een Enummer is die bij mensen kan aanzetten tot 'overeten' vind ik storend in zoiets dat 'gezond' zou moeten lijken. Maar als je zelf daar geen last van ondervind, is het alleen maar positief natuurlijk :)!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:44

_Priscilla schreef:
Laura82 schreef:
Ik eet ook graag snack a jacks als tussendoortje, stilt de trek goed tegen weinig kcal. Boeit me eerlijk gezegd niet zo wat erin zit dan, als t werkt, dan werkt t :o

Mij lijkt het toch zeker wel relevant wat erin zit. Het draait niet alleen maar om hoeveel kcal maar ook om de ''goede'' kcal. Je kan beter een bord met groenten en rijst eten dan een snicker, maar het zijn evenveel kcal ( als voorbeeld).

Niet dat ik nu zeg dat je geen snack a jacks moet eten hoor haha, gewoon lekker doen als jij je daar goed bij voelt :j
Maar ik persoonlijk ben niet alleen bezig met hoeveel kcal maar ook of het ''gezonde'' kcal zijn :D

Is ook zo hoor, ik zei het iets te ongenuanceerd: ik eet verder de hele dag gezond en zoveel mogelijk voedzaam. Als ik dan 1 snack a jack erbij neem, vind ik dat niet zo spannend.
Handje noten vult bij mij dan echt weer niet, kan rustig een hele zak leeg eten en nog trek hebben. Dus ik kies hetgene wat bij mij de trek wel stilt. Dat was meer wat ik bedoelde met wat werkt dat werkt.
Overigens zit er in de chocolade variant geen E621, niet dat de rest nou zo voedzaam is, maar goed

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:45

Ehm nee, het overeten/bodemdrang bij bijvoorbeeld chips komt door de verhoudingen tussen zout, vet, koolhydraten en het mondgevoel (kraken). Bij M&M's komt het ook door vet/koolhydraten, deels mondgevoel en deels de verschillende kleurtjes (die lichaam denkt variatie te krijgen, je eet minder van alleen bruine M&M's)
Gooi je zak chips maar eens in een blender, dan heb je er ineens veel minder zin in en hoef je geen volle zak. Overeten is echt veel en veel complexer dan alleen 1 stofje dat wordt toegevoegd.

_PriscillaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:49

Laura, dat maakt het idd al genuanceerder haha. Die ene snack a jack lijkt me ook niet zo boeiend dan ( al eet ik het zelf niet). Noten werken bij mij ook echt niet.. van een handje noten krijg ik juist nog meer honger en dan wil ik ALLES :')

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:50

Grappig eigenlijk. :) Hoe weet jij er zo veel van af eigenlijk, secricible? :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:51

Cheetahfan schreef:
Grappig eigenlijk. :) Hoe weet jij er zo veel van af eigenlijk, secricible? :)

omdat het mijn beroep is ;) Ik ben dietist. Oh en ik heb een voorliefde voor nutteloze triviaweetjes rondom voeding :')

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:52

Citaat:
E621 en overgewicht
In light producten wordt weinig suiker toegevoegd. Om die smaak toch te krijgen, wordt er vaak E621 toegevoegd. E621 werkt lustopwekkend en verslavend. Het zorgt ervoor dat onze hormoonhuishouding verstoord raakt. We krijgen er honger van. Hierdoor wordt er meer gegeten. Vaak zijn dit calorierijke voedingsmiddelen. E621 wordt daarom ook vaak in verband gebracht met overgewicht en diabetes. Je herkent het vast wel, dat je een zak chips het liefst in één keer leeg eet. Dat is de werking van E621. Aangezien je meer eet, koop je meer. En dat vindt de voedingsindustrie helemaal niet erg natuurlijk. Wanneer je wilt afvallen, is het dus handig om te weten dat je de light producten beter kunt laten staan, vanwege de E621 stoffen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:55

bron? Alleen al de manier waarop het geschreven is spreekt van stemmingmakerij.
Nogmaals: als jij je chips met een glas cola in de blender gooit eet je er vast geen zak van leeg. Ondanks dat er nog steeds E621 in zit.
Overeten doen we omdat we het te lekker vinden om datgene je mond te steken. Niet van de stofjes die er in zitten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-02-17 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:00

Aah, vandaar! Leuk :) Nouja tot nu toe zijn je weetjes niet nutteloos. :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:07

secricible schreef:
Nogmaals: als jij je chips met een glas cola in de blender gooit eet je er vast geen zak van leeg. Ondanks dat er nog steeds E621 in zit.
Overeten doen we omdat we het te lekker vinden om datgene je mond te steken. Niet van de stofjes die er in zitten.

Overeten is dus eigenlijk psychologisch?
Die indruk krijg ik sowieso van de huidige trends in 'diëten'. Het gaat tegenwoordig meer om gezond en gevarieerd eten, dan om 'je wordt dik van vet in je eten' (jaren 90?).
Voorbeelden zie ik o.a. in de boeken van Mieke Kosters en nog eentje waar ik niet op de naam kan komen.

Maar ik ben wel benieuwd, hoe zie jij E-nummers secredible? Het meerendeel is toch gewoon een natuurlijke stof?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:09

Ik hou van Sec dr weetjes :D

Het bevestigt ook wel een beetje mn gevoel erover. Het zal vast invloed hebben, maar het kan voor mn gevoel niet alles bepalen. Ik kan me niet voorstellen dat ik een zak chips waar het niet in zit (en die wel lekker is) niet leeg zou (willen) eten :o ken ook genoeg mensen die aan een schaaltje echt genoeg hebben, maar dat zijn ook de mensen die een veel gezondere relatie tot voeding hebben.

Daarnaast kan ik me enigzins storen aan alle mensen (hoor het momenteel veel om me heen) die denken dat hun hele overgewicht de schuld is van 1 E nummer :o Alsof ze daar zelf geen hand in hebben gehad.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:10

secricible schreef:
Ehm nee, het overeten/bodemdrang bij bijvoorbeeld chips komt door de verhoudingen tussen zout, vet, koolhydraten en het mondgevoel (kraken). Bij M&M's komt het ook door vet/koolhydraten, deels mondgevoel en deels de verschillende kleurtjes (die lichaam denkt variatie te krijgen, je eet minder van alleen bruine M&M's)
Gooi je zak chips maar eens in een blender, dan heb je er ineens veel minder zin in en hoef je geen volle zak. Overeten is echt veel en veel complexer dan alleen 1 stofje dat wordt toegevoegd.

Interessant :j

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:11

Priscilla: Ik probeer trouwens een beetje hetzelfde als jij volgens mij! Niet zozeer kijken naar calorieën, maar naar wát ik binnen krijg. Ik weet dat avocado en noten bijvoorbeeld kcalrijk zijn, maar daar eet ik gerust van. Zo veel mogelijk natuurlijke dingen, dan weet ik dat mijn lichaam er iets mee kan ofzo. :')
Misschien niet helemaal waar, maar vind dat wel een fijne gedachte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:19

Wil straks wel uitgebreid reageren maar ik heb geen probleem met E-nummers opzich. Ik vertrouw op het huidig wetenschappelijk onderzoek daarin.

Ik vraag me alleen oprecht af waar we mee bezig zijn dat het merendeel van ons basis voedingspatroon E-nummers nodig heeft om mooier, smakelijker en langer houdbaar te moeten zijn. Dus ik vermijd ze. Niet omdat het E-nummers zijn maar omdat ik voor een pure onbewerkte voeding ben. Waarom moet er suiker in mijn tomatensalsa gegooid worden? Waarom koop ik mijn dressing kant en klaar met allemaal hulpmiddelen?
En als ik zin inchips heb ga ik niet op zoek naar de zak zonder E-nummers. Dan eet ik gewoon chips. De lekkerste die er is.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:21

Aight, ach dat is toch ook de leukste periode, daar moet je ook van genieten :P

Yanou haha ja ik kan ook best wat eten, maar kan zoals nu ik op moet letten met de macro's prima minder eten. En in de avond met wat lekkers op de bank en een drankje, ik heb daar nooit zo gek veel behoefte aan. Ze kunnen naast mij gerust aan een zak chips en drank en ik kan daar vanaf blijven :')
Komt waarschijnlijk nog van die C9 kuur toen ik niks mocht en de rest gewoon kon eten wat ze wilde :P

Jip, ik zou als ik jou was proberen de handpalmmethode, dan zit je niet zo aan je kcal tracking vast. Afvallen heb je echt niet nodig hoor! 80% gezond en 20% "ongezond".

Ik ben op zoek naar producten die wat meer eiwitten bevatten, iemand misschien tips?
Ik mag 124 gr eiwitten per dag. Maar wil het liefst eigenlijk niet te veel "zooi" eten :')

Yanou hoe zit jij met je macro's?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:54

secricible schreef:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... tigen.html

Ik geef je helemaal gelijk hoor sec, we eten omdat hetgene dat we eten we lekker vinden. Maar ik ben er ook van overtuigd dat bepaalde dingen (zoals chips en cola bv) net extra lekker gemaakt worden zodat we er net meer van willen, waarbij dit E nummertje denk ik wel een handje toe kan dragen. Het is geen oorzaak, en ik wil ook helemaal niet beweren dat ik overgewicht heb omwille van dit ding, maar ik ben er wel van overtuigd dat er genoeg 'wetenschap' gestoken wordt om net je chips zo lekker, aantrekkelijk en verslavend mogelijk te maken

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:52

Zo raar. Durfde niet op de weegschaal vanochtend omdat ik een behoorlijk slecht weekend had. Dus vol angst kijk ik, halve kg eraf :') Terwijl ik vorige week stil stond na een goeie week.

Mijn lijstje gisteren, om een beeld te geven hoe erg
O: crackers met roomkaas
L: big Mac, kip nuggets, Chili Chicken
A: hamburger en cheeseburger
T: paar wijntjes en nog wat redbull
Heeeeeeel vreemd. Misschien komt er nog wat bij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:55

finnens schreef:
Zo raar. Durfde niet op de weegschaal vanochtend omdat ik een behoorlijk slecht weekend had. Dus vol angst kijk ik, halve kg eraf :') Terwijl ik vorige week stil stond na een goeie week.

Mijn lijstje gisteren, om een beeld te geven hoe erg
O: crackers met roomkaas
L: big Mac, kip nuggets, Chili Chicken
A: hamburger en cheeseburger
T: paar wijntjes en nog wat redbull
Heeeeeeel vreemd. Misschien komt er nog wat bij?

_O-

Ik weet het niet, maar dit klinkt me als muziek in de oren!!! :D :D :D

Nee gekheid, je gewicht schommelt altijd wat. Ik was vandaag ook ruim een halve kilo zwaarder dan gisteren. Terwijl ik gisteren was afgevallen ten opzichte van zaterdag, ondanks dat ik vreselijke spierpijn had, zaterdag veel te weinig had gedronken (= reden spierpijn) en dus waarschijnlijk nog vocht vast hield ook.

Wil je een goed beeld van wat je gewicht doet, moet je enige tijd lang elke dag op de weegschaal gaan staan. Maar dat kan enorm demotiverend werken...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:02

Hahaha Finnens, kan me voorstellen dat je dan wel ff raar staat te kijken :+
Gewicht kan rare dingen doen. Viel laatst voor geen meter af, expres ff paar dagen niet op weegschaal gaan staan omdat het idd nogal demotiverend kan werken. Ga ik na een (hele goede) week weer staan, bijna een kg zwaarder :oo
Volgende dag nog maar een keer, toen gelukkig ruim onder het gewicht van de week daarvoor.

Ik zou eigenlijk dat ding uit t raam moeten gooien, maar dat kan ik toch niet zo goed, geeft me toch ook een stukje houvast. Denk dat ik m maar een tijd op zolder ga zetten, moet ik m naar beneden halen als ik op vlakke ondergrond wil wegen, dan gaat t niet zomaar meer in t voorbijgaan :+