Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:24

MISTRAL94 schreef:
Romyv kun je ook een berekening maken in combinatie met betablokkers wat je hartritme verlaagd?

ja absoluut.. Het werkt op basis van normtabellen, hoe minder variabele je invult, hoe meer je er haalt uit de "standaarden" en hoe minder betrouwbaar het dus is. Wanneer je hartritme verlaagd is door betablokkers, zal je dus zo veel mogelijk variabele moeten invullen om de betrouwbaarheid te vergroten omdat de standaard niet voor jou geld.

Wat je doet met die zones is begonnen met je minimale en maximale hartslag berekenen. Vervolgens kan je basis daarvan verschillende zones berekenen (op basis van percentages) die je daarna gaat testen eigenlijk.

Als je het super nauwkeurig wilt hebben, zal je het moeten doen bij een sportarts door middel van een Sport Medisch Advieskeuring > SMA. Je krijgt dan een kapje over je mond, een hartmonitor aangesloten en een exact afgestelde fiets waarop ze de weerstand verhogen. Via het kapje meten ze de CO2 en de CO, wanneer die verhoudingen veranderen zit je op je opslagpunt en weet je het exact!

Heb zelf zn keuring gedaan, vind het super interessant!! Ondertussen ken ik mn lijf zo goed dat ik zelf mn omslagpunt voel... Namate je meer getraind bent, veranderd deze ook. Normaal ligt ti op 70/80% en bij een echte duursporter ligt ti hoger en een echte sprinter of krachtpatser lager. Het is dus geen goed of slecht :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:25

F_Orumster schreef:
@Hwn, volgens mij heb jij nu nog niet antwoord wat je het beste kan eten om vermagering te voorkomen, toch? Romy, is het voor haar dan ook belangrijk om de zone die vooral voor verbranding zorgt, te vermijden? Ik zeg maar iets...

uhm, de vraag is even langs me heen gegaan.. Zag iets langs komen over het verlagen van cholesterol ofzo?

hwn

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:41

Mijn vraag was wat ik kan eten om niet verder af te vallen, zonder dat ik hierbij mijn cholesterol verhoog. Zal even proberen met voor of na iedere loopsessie een banaan te eten mss, zou ook "dikmaker" zijn (niet dat ik dik hoef te worden, maar BMI onder 20 wil ik niet.

Voor diegenen die geantwoord hebben ivm cholesterol: heb idd al gehoord van die omega 3 en aanverwanten, maar die zouden de triglyceriden verlagen, en die zijn ok bij mij, was vooral LDL en HDL die te hoog zijn (echter nog niet laten opmeten sinds mijn start-to-run)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:48

Romyv ik heb in het revalidatiecentrum ook een test gedaan om maximale hartslag en je verzuring te berekenen idd compleet met dat masker. Wat vond ik dat een naar gevoel dat masker. Mijn rust hartslag zit op 48 en mijn max. 155 nu lijkt het net of ik een hele goede conditie heb haha.

Hwn dan zou je idd je waarden opnieuw moeten laten checken. Maar een hoog HDL is niet verkeerd. Een hoog LDL is een groter probleem.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:58

hwn schreef:
Mijn vraag was wat ik kan eten om niet verder af te vallen, zonder dat ik hierbij mijn cholesterol verhoog. Zal even proberen met voor of na iedere loopsessie een banaan te eten mss, zou ook "dikmaker" zijn (niet dat ik dik hoef te worden, maar BMI onder 20 wil ik niet.

Voor diegenen die geantwoord hebben ivm cholesterol: heb idd al gehoord van die omega 3 en aanverwanten, maar die zouden de triglyceriden verlagen, en die zijn ok bij mij, was vooral LDL en HDL die te hoog zijn (echter nog niet laten opmeten sinds mijn start-to-run)

Koolhydraten :)

tot 20 min na je workout zit er een stofje in je darmen wat het mogelijk maakt om koolhydraten direct te vervoeren van je darmen naar je spieren. Als je dan dus snelle koolhydraten eet, worden de tekorten die je krijgt door uitputting bij het sporten direct aangevuld. Je lichaam zal dan geen vette gaan aanspreken om te verbranden.

Ik vind persoonlijk trouwens BMI helemaal niets zeggen... Even een voorbeeld: ik ben ten opzichte van 4 jaar geleden nu 9kg lichter op de weegschaal. Maar heb ruim 15kg minder vet op mn lijf!! Wat zeg dat lichaamsgewicht dan? BMI gaat over lichaamsgewicht.. Niet over vetpercentage, spiermassa of vocht. Als je niet wilt afvallen maar precies zo wilt blijven is het zaak dat je gewoon geniet minder eet dan dat je lijf verbrand.. Of dat nu magnums of appels zijn maakt theoretisch niet zo veel uit voor die weegschaal :+

Cholesterol staat volgens mij trouwens los van dikmakers, maar dat weet ik niet helemaal zeker... daar had iemand anders volgens mij een goed antwoord op gegeven! Heb ooit gehoord dat vooral verzadigde vetten en dierlijke vetten (verzadigd) slecht zijn, zou me dan vooral richten op plantaardige vetten. Whey zijn dierlijke eiwitten, wellicht wijs om te kijken naar plantaardige?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:02

MISTRAL94 schreef:
Romyv ik heb in het revalidatiecentrum ook een test gedaan om maximale hartslag en je verzuring te berekenen idd compleet met dat masker. Wat vond ik dat een naar gevoel dat masker. Mijn rust hartslag zit op 48 en mijn max. 155 nu lijkt het net of ik een hele goede conditie heb haha.

Ik zou eens kijken hoe ver je komt met deze calculators!

http://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm#tempoKar

:)

hahaha nou idd!!! MAar eerlij gezegd weet ik nog steeds niet zo goed wat nu de definitie is van een goede conditie.. Volgens mij is hersteltijd daarin het belangste, andere zeggen weer VO2MAX, weer andere idd hartslagzones enz.. vaag :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:18

Voor de lidl-shoppers: ik heb een gordel met flesjes gehaald. Een met 2 kleine flesjes. Flesje in de hand lijkt me niks, grote fles op je rug/kont is ook onhandig.

Ziet er netjes uit en even om gehad, de band is heel rekbaar dus dat is fijn. Wel voor mij net te doen, was ik 5cm smaller om mijn heupen, dan was het een ramp geweest.

So far so good

Edit: forumster, dankjewel voor je suggestie. Scootmobiel is aanwezig, mijn pa rijd er ook wel mee. Helaas alleen op dagen en tijden die voor hem perfect zijn. Hij heeft al snel last van hitte,maar ook snel last van kou. Is lastig dus

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:20

Ben wel benieuwd naar foto's.

Wat ook handige dingen zijn, is een flipbelt. Ik heb de goedkope variant van de action voor 2 euro. Heel handig en je merkt er niets van.

Ik heb net samen met mijn dochter gelopen. Ging iets makkelijker dan zaterdag. Maar ik blijf geen persoon voor de interval. Loop liever een langer stuk achter elkaar. Maar aangezien ik nieuwe schoenen heb en die man van run2day adviseerde om weer (bijna) opnieuw te beginnen zullen we dat maar braaf opvolgen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:05

Das nog eens een uitvinding! Die ga ik maar ns aanschaffen.

Jammer dat je zo ver terug moet. Kun je niet ergens instappen op 1/3e? Alhoewel je benen moeten wennen natuurlijk.

Romy, wat goed om te weten dat je sowieso 20min na het sporten geen carbs moet eten. Dat doe ik best wel fout tot nu toe!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:32

Die man van run2day zei dat ik beter bij wijze van een maand terug kan dan straks weer klachten te hebben. Daar heeft hij ook wel gelijk in natuurlijk. Denk ook dat mijn schenen en knieën ook moeten wennen weer aan andere schoenen.

Wel een leuk leerzaam topic dit!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:00

Zal vanavond is even alle discussies hier terug lezen, erg leuk en interessant.

Wil even met jullie delen hoe fijn mijn 2e training ging op de baan!
Begonnen met een warming up, toen wat krachtraining op matjes (allerlei leuke maar zware oefeningen, bijv crunches met een bal in je handen van 2 kg enz), toen wat loopoefeningen en vervolgens de intervaltraining.
200 M hard - 200 rustig - 300 hard - 200 rustig - 400 hard - 200 rustig - 500 hard en deze serie 3x.
Eerste 2 keer 500 M liep ik in 2:09. Merkte dat ik bij de laatste serie nog wat reserves over had en wilde in de laatste 500 nog even gas geven. Liep mijn laatste 500 in 1:47. Trainer was helemaal enthousiast en vond het een hele nette tijd vooral na al een hele training achter de rug te hebben.
In dit tempo kom ik uit op 3:34 per km of 17:10 over 5 km, maar dit tempo hou ik natuurlijk nog geen 5 km vol maar het is wel leuk om het even zo om te rekenen :+ het begin is er en dromen mag!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:04

Venthe: check eens

http://www.runinfo.nl/verwachtingen.htm

Kan je op basis van je kortere afstanden uitrekenen wat je tijden zullen zijn op de langere afstanden! Je hebt bij verdubbeling van de afstand, ongeveer 10% verval. Dus als je 500 meter in 1.47 doet, is een km tijd 4 min (15km/h). Volgens de tabel moet je dan 5km binnen de 22 min kunnen!!!!!

Klopt niet heel exact maar leuk om er zo eens mee te spelen en dit stukje ook te leren begrijpen :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:47

Super Venthe dat het lopen zo fijn ging!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:00

Venthe ging het maar zo gemakkelijk. daar is nog een hele lange (en meestal ook onbereikbare) weg te gaan van 500m op een bepaald tempo en 5km.
Mijn trainer reageert juist heel anders als ik sneller train dan de richttijden. Die probeert me er dan steeds van te doordringen dat ik echt niet sneller mijn wedstrijden ga lopen doordat ik min intervallen zo snel train maar dat als ik mijn wedstrijden sneller wil gaan lopen ik beter op de iets tragere richttijden kan gaan trainen. Meestal klokt hij mee en begint al dreigend met zijn klokje te zwaaien als ik na 400m te snel doorkom.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:25

Idd leerzaam topic! Ook die interval trainingen vind ik leerzaam om te lezen, voor later :+

Ik heb voor het eerst spierpijn van het hardlopen, rondom de knieholte met name. Ik voelde mijn benen wel ietsjes verzuren gister in een 7minuten blok (les 17). Ik kan me niet herinneren dat ik iets anders heb gedaan, ik heb een stukje zandpad meegenomen maar had vorige week ook al in het bos gelopen, dus dat lijkt het me ook niet. Wel lukte me de vorige keer de 7minuten blokken minder goed.
Kun je bij verzuren het beste overgaan tot wandelen of langzaam doorgaan?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:45

Je kunt je de vraag stellen van wat is precies verzuring. Ik denk dat er snel van verzuring gesproken wordt terwijl het enkel het mentale aspect is dat denk signalen binnen te krijgen dat de benen niet meer willen. In deze dus langzaam doorgaan en het volgende blokje misschien iets rustiger beginnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:04

Thnx! Weet ik de volgende keer wat ik moet doen.
Ik heb het tempo iets vertraagd en zo wel de 7minuten netjes kunnen halen. Het was niet zo sterk hoor, en heb me op de muziek gefocussed (muziek van evy aan de kant gegooid).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 21-07-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:12

Mistral: vanmiddag komen er foto's. Ivm spierpijn (van t zeilen zondag :( ) heb ik besloten dat het geen interval wordt vandaag, maar een duurloop. Die kan ik makkelijker inkorten zonder dat ik me teleurgesteld voel en normaal heb ik minder snel spierpijn van duurloop dan van interval. Ik ga de flesjes dus meteen even testen, zodat je er nog iets aan hebt voor ze weg zijn bij de lidl ;) Die flipbelt is ook super handig! In mijn heupband zit ook een vakje met een kaartje waar je je geval van nood telefoonnummer op kunt schrijven. Vind ik eig ook wel heel fijn.

Forumster: ik denk dat Greetje je een goed advies geeft. Ik heb zelf meestal op een duurloop na zo'n 1,5 km heel erg het gevoel dat ik ga verzuren (vaak ergens rond de 10 minuten lopen). Ondertussen weet ik dat als ik 300m verder ben, ik nergens meer last van heb. Vermoed dat het een mentale (en fysieke?) grens is waar ik even overheen moet. Best kans dat die bij jou na 7 minuten optreed.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:18

F_Orumster schreef:
Ik heb het tempo iets vertraagd en zo wel de 7minuten netjes kunnen halen. Het was niet zo sterk hoor, en heb me op de muziek gefocussed (muziek van evy aan de kant gegooid).
prima oplossing.

Wat betreft die eerste 10min van een duurloop, dat is zo de gemiddelde tijd van een lichaam om opgewarmd te geraken en de hartslag op het bijbehorende niveau van het tempo te krijgen. Eigenlijk kun je gemakkelijk problemen voorkomen door heel rustig 10min in te lopen maar met frisse benen begin je vaak toch net iets te snel waardoor het onaangenaam aanvoelt. En voor beginnende lopers is 10min inlopen (en inwandelen kan het inlopen niet echt vervangen) geen optie omdat simpelweg al bijna een training is.

Maar wat betreft verzuring ik heb in wedstrijden zo vaak dat ik echt overtuigt ben dat ik niet verder kan maar dan lukt het uiteindelijk wel soms volgt er dan zelf nog een periode van km's dat het weer redelijk gaat terwijl het tempo constant blijft. Dan kan het geen verzuring geweest zijn want zolang kun je dan niet meer in de verzuring doorlopen. Dus die keren dat ik wel even gestopt ben zie ik dan meer als mentale zwakte/onvoldoende wedstrijd hardheid dan als echte verzuring.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:44

Verzuring is natuurlijk zeker in de opbouwfase niet onmogelijk, verzuring is niets anders dan dat je spieren meer zuurstof nodig heeft dan het krijgt. Wel blijven bewegen, dan wel in een langzamer tempo of even wandelen tussendoor. Dat is zeker geen schande. De 1 verzuurd ook sneller dan de ander, ik verzuur ook heel snel maar goed daar is niet heel gek natuurlijk. Wel erg lastig!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:03

Ik heb niet zo snel last van verzuring, maar ik weet meestal na 5 minuten of ik een goede of slechte loop ga hebben.
Er zijn bij mij 4 mogelijkheden:
- loop gaat goed, nergens last van,
- loop gaat slecht, ademhaling krijg ik niet onder controle (meestal als ik erg moe ben),
- loop gaat slecht, zware benen (als ik al veel gesport heb de dagen ervoor)
- loop gaat redelijk, pijntjes in mijn lichaam die te houden zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:13

Supervixen schreef:
Ik heb niet zo snel last van verzuring, maar ik weet meestal na 5 minuten of ik een goede of slechte loop ga hebben.
Er zijn bij mij 4 mogelijkheden:
- loop gaat goed, nergens last van,
- loop gaat slecht, ademhaling krijg ik niet onder controle (meestal als ik erg moe ben),
- loop gaat slecht, zware benen (als ik al veel gesport heb de dagen ervoor)
- loop gaat redelijk, pijntjes in mijn lichaam die te houden zijn.

Dat heb ik ook idd! De laatste keer dat mijn ex en ik samen liepen, vond ik zo zwaar voelde direct al niet fijn. Maar uiteindelijk toch 6 km gelopen dus ondanks een slechte dag of wat dan ook kun je meer dan je denkt :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:26

De eerste minuten gaan sowieso niet zo fijn, doe ze altijd heel langzaam tot de ledematen doorkrijgen wat de bedoeling is. Tweede blokje gaat bij mij het fijnst en dan indd oppassen dat je niet te snel gaat, al voel ik me een slak soms...

Mijn ademhaling is sowieso iets mee, iets met mijn neus en volgens mij scheve schotten ofzo. Ik kan vanaf kinds af aan al niet tegen de wind in fietsen en ook zijwind is lastig. Dus adem al erg vlot door de mond en kan wel praten, maar dan raak ik later achterop. Herstel wel vrij snel, dus dat neem ik maar als leidraad.

Dus Mistral, ik weet niet of ik veel kan kletsen tijdens de colorrun, wil je nu nog wel oplopen? :+

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:48

Hoho Greetje rustig maar. Natuurlijk train ik mijn intervallen niet ff snel, ik zei toch dat ik de eerste 2 500 M braaf 2:09 liep. Ik heb nog geen trainingstijden om mee te trainen omdat dit mijn 2e baantraining dus mijn trainer vond dat ik eerst maar eens gewoon moest voelen hoe het is om op de baan te lopen. Hij gaat volgende week mijn trainingstijden bepalen. Had nu gewoon op een tempo gelopen wat voor mij lekker was en dat de eerste serie intervallen geklokt en dat tempo de andere intervallen netjes aangehouden behalve dan die laatste 500 M omdat ik merkte dat ik energie over had en ik het leuk vond om even gas te geven (het is ten spotte pas mijn 2e keer op de baan :+ ). Mijn trainer laat me echt geen dingen doen die niet goed voor me zijn.

Romyv, bedankt voor het linkje dat wist ik niet maar wel logisch! En het klopt dan ook want mijn laatste 5 km liep ik in 41:42

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:58

Venthe schreef:
Romyv, bedankt voor het linkje dat wist ik niet maar wel logisch! En het klopt dan ook want mijn laatste 5 km liep ik in 41:42

huh? dat is 20 min langer.. typfoutje? :D