Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:13

Interessant allemaal ook wat betreft voeding. Ik ben blij met viscapsules, ik vind vis echt niet lekker op deze manier krijg je iig de voedingsstoffen nog binnen. Al heb je tegenwoordig ook magarines met de omega vetzuren.

Romyv kun je ook een berekening maken in combinatie met betablokkers wat je hartritme verlaagd?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:25

MISTRAL94 schreef:
Pubmed? Dat is een site die voedingssupplementen verkopen? Zal ook eens even kijken
Online bibliotheek van wetenschappelijke artikelen en data.

Romyv schreef:
Hrm is nu in de aanbieding bij lidl!!! 15 euro, top! Begint vandaag dus komt goed uit voor ;)

Voor ieder: er is weer hardloop kleding bij de lidl, ik vind het altijd wel fijn maar het is geen top kwaliteit (is de prijs ook niet naar)..

Thanks voor deze tip! Ik zie dat er een borstband bij zit, is dat altijd zo? Zit dat niet vervelend?
Zijn die gordeltjes voor flesjes drinken ook wat? Ik heb nu geen drinken mee, maar wel in de auto (bossen) of thuis. Ik heb hooguit zin in een slokje, want ik heb vrij snel last van dat geklots.
Hebben jullie water mee?

Romyv schreef:
F_Orumster:
Hahaha nee dat valt wel mee idd!! Het is overigens geen waardeoordeel of je nu wel of niet hoog in je carbs zit :) ik denk dat het voor iedereen anders is wat werkt of niet, je moet je er goed bij voelen dat is wat uiteindelijk het belangrijkste is :j

Die grotere spiergroepen train je toch op dagen dat je niet rent??

Ja ik loop niet na een benen-workout (squats, lunges, side lunges etc). Heb dat 1x gedaan (les 1 ofzo) maar lijkt me onverstandig. Loop dus alleen na een workout gericht op armen (triceps) en buik en rugspieren, met zowel grote groepen (pushups en (side) planks) en ook kleinere groepen (crunches).
Heb 2x gelopen zonder fitness, gewoon omdat dat even zo uitkwam.

Ik heb wat een trauma overgehouden aan low carb :D Hoewel ik me ook een lange tijd heel goed heb gevoeld en van de suikerverslaving af kwam. Ik kan snoep nog steeds niet waarderen (wordt er ook duizelig van). Deels voelde ik me er heel goed bij, alleen de darmen niet. En ik was het keukenwerk beu, je moet voor álles in de keuken bezig. En je hele leven een productgroep uitbannen ga je niet redden.
Dus ik probeer nu wat te kiezen voor complexe of niet teveel (kleine porties pasta 30-40gr, we houden meestal wat over dus ik weet t niet precies). En brood voor het gemak (al hou ik er niet van).

Romyv schreef:
Als je hulp nodig hebt bij het bepalen van je verschillende zones, moet je maar gillen.. Internet staat vol met calculators en uitleg, maar kan je er ook wel mee helpen :)

Iedere zone heeft zn eigen functie en zo ook voor en nadelen. Het vinden van de juiste balans tussen die zones zorgt voor het beste resultaat!!! Mijn motto: ipv meer trainen kan je beter slimmer trainen

Bedankt, ik zal me er even meer in verdiepen, ik was nog niet verder gekomen dat er zones waren en iets met VO2 max, en hartslag minus je leeftijd enzo :D Zal me beter inlezen en dan vraag ik je! Super bedankt!

@Hwn, volgens mij heb jij nu nog niet antwoord wat je het beste kan eten om vermagering te voorkomen, toch? Romy, is het voor haar dan ook belangrijk om de zone die vooral voor verbranding zorgt, te vermijden? Ik zeg maar iets...

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:33

Romyv schreef:
Hrm is nu in de aanbieding bij lidl!!! 15 euro, top! Begint vandaag dus komt goed uit voor ;)

Voor ieder: er is weer hardloop kleding bij de lidl, ik vind het altijd wel fijn maar het is geen top kwaliteit (is de prijs ook niet naar)..

Waar, waar? Nee, ik heb ff in de folder van de lidl gekeken, maar ik zie hem niet :( Misschien vanavond wel even langs fietsen dan maar... Wie weet.

Van die flesjes aan zo'n riem lijkt me niet ideaal, maar wel fijn. Met warm weer merk ik echt dat ik snel uitdroog, en dan is dat slokje af en toe tussendoor wel fijn denk ik. per keer een flesje leegdrinken klotst mij wel ook teveel ;)

Edit: nu zie ik hem natuurlijk meteen op de website... :+ Die flesjes ga ik echt even halen. Voor die prijs wil ik t wel eens proberen :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:49

miriezz wil je je ervaring er straks over vertellen. Ik stond net ervoor en twijfelde. Uiteindelijk niet gekocht, omdat ik toch maximaal 10km wil lopen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:56

zeker lovelys! ik weet nog niet wanneer ik ze ga testen hoor.
Ik blijf ook onder de 10km, maar het lijkt me toch fijn. Op mijn 5km ladiesrun (op een warme dag en om 12 uur :+ ) merkte ik dat ik echt al super last had dat ik niets kon drinken. De rest van de dag uitgedroogd gevoeld, niet lekker geweest. Dus lijkt me toch wel fijn bij mijn 5-10km :)

Dit weekend heb ik helaas niet gelopen, wel nieuwe schoenen gehaald. En paard gereden en gezeild, waarvan nu super spierpijn. Lopen had er dus niet nog bij gekund. morgen ga ik weer een rondje intervallen doen, dus dan geen flesjes mee.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:20

Beneden de 10 km kan je lichaam prima zonder water, eventueel voor en na die tijd goed drinken. Lees veel wisselende ervaringen met drinkflesjes mee te nemen in een gordel. Veel mensen vind het toch hinderlijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:33

MISTRAL94 schreef:
Beneden de 10 km kan je lichaam prima zonder water, eventueel voor en na die tijd goed drinken. Lees veel wisselende ervaringen met drinkflesjes mee te nemen in een gordel. Veel mensen vind het toch hinderlijk.

Ik ben met je eens dat het moet kunnen. Toch heb ik vaak juist tijdens het hardlopen behoefte aan wat te drinken. Ik kan me idd voorstellen dat je hinder hebt van die flesjes. Ben heel benieuwd of ik dat ook heb, of juist niet.
Ik denk dat ik ze 's winters ook niet ga gebruiken hoor, maar zo met warm weer is een slokje water net dat comfort waardoor ik (hopelijk) lekker door kan blijven lopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:50

mirriezz schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik ben met je eens dat het moet kunnen. Toch heb ik vaak juist tijdens het hardlopen behoefte aan wat te drinken. Ik kan me idd voorstellen dat je hinder hebt van die flesjes. Ben heel benieuwd of ik dat ook heb, of juist niet.
Ik denk dat ik ze 's winters ook niet ga gebruiken hoor, maar zo met warm weer is een slokje water net dat comfort waardoor ik (hopelijk) lekker door kan blijven lopen.

Maar dan had je van te voren dus al een vocht tekort als je al vrij snel dorst krijgt. Je moet ook niet vlak voor het lopen ineens veel gaan drinken. Maar in de uren daarvoor begreep ik altijd.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:55

Tsja, mistral. Dat is een goede discussie. Ik vind het een lastige. Bijvoorbeeld vrijdag ben ik 's ochtends op weg naar het werk gaan hardlopen. Dan doe ik dus een koek oid als ontbijt, om niet helemaal leeg te lopen en een flinke bak thee. Heel veel meer kan ik dan niet drinken voor ik vertrek, zoals je zegt heeft het geen zin om dan twee liter water achterover te slaan. Maar om 5 uur mijn wekker zetten om dan alvast vocht aan te vullen vind ik ook niks.

Zo ook 's middags, ik ben soms gewoon te druk met mijn werk en vergeet dan te drinken. Slechte eigenschap, klopt. Ik heb tegenwoordig vaak een fles water mee en doe mijn best zoveel mogelijk te drinken, maar toch ontschiet het me wel eens. Daar doe je toch weinig aan?

T gaat me vooral om even dat slokje water als het heel benauwd/warm is, even een fris gevoel, niet zo'n droge keel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:09

mirriezz schreef:
Tsja, mistral. Dat is een goede discussie. Ik vind het een lastige. Bijvoorbeeld vrijdag ben ik 's ochtends op weg naar het werk gaan hardlopen. Dan doe ik dus een koek oid als ontbijt, om niet helemaal leeg te lopen en een flinke bak thee. Heel veel meer kan ik dan niet drinken voor ik vertrek, zoals je zegt heeft het geen zin om dan twee liter water achterover te slaan. Maar om 5 uur mijn wekker zetten om dan alvast vocht aan te vullen vind ik ook niks.

Zo ook 's middags, ik ben soms gewoon te druk met mijn werk en vergeet dan te drinken. Slechte eigenschap, klopt. Ik heb tegenwoordig vaak een fles water mee en doe mijn best zoveel mogelijk te drinken, maar toch ontschiet het me wel eens. Daar doe je toch weinig aan?

T gaat me vooral om even dat slokje water als het heel benauwd/warm is, even een fris gevoel, niet zo'n droge keel.

Ik ben zelf ook een slechte drinker hoor :D Maar ik lees wel veel over hardlopen enz vandaar. Maar ik veroordeel niemand hoor. Over wel of niet drinken tijdens het lopen is best veel geschreven al. Ik moet zeggen dat lopen en drinken mij niet erg handig af gaat trouwens :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:14

Goed om te weten dat tot 10k het prima kan Mistral.
Ik zuup genoeg overdag. Had maar 1 keer dat ik zin had in drinken en dat was inderdaad 's ochtends vroeg, nuchter.
Dan laat ik die gordel liggen. Evt zou je op zoek kunnen naar zo'n mini sourcy flesje voor in de hand.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:25

Mistral: ik voel het ook niet als oordeel hoor (al zie ik nu dat ik wel een beetje defensief reageer). Ik ben gewoon nog heel erg op zoek naar wat voor mij ideaal is en handig.
Beetje jammer dus dat ik binnenkort weer bij mijn ouders woon, dat betekent dat ik mijn schema weer 180 graden om mag gooien... zucht. 1 ding is wel duidelijk: ik ga wel blijven hardlopen, vind het veel te fijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:16

Daar gaat het ook om wat voor jezelf ideaal of handig is. We passen gelukkig niet allemaal in hokjes (zou het niet eens willen) Wat balen dat je je schema om moet gooien, is dat ivm de regels thuis of komt het gewoon beter uit om op een ander moment weer te gaan lopen?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:22

Helaas is het ivm de regels thuis en de gehele situatie. Bij mijn stage is een sportpark, waar ik gebruik kan maken van de kleedkamers. Vaak ga ik om 5 uur uit stage meteen ff een rondje doen, douchen en dan naar huis om te eten. Is ook wel echt heel ideaal.
Als ik strakjes weer thuis woon, moet ik meteen eten als ik terug kom van school en moet ik soms thuis zijn, omdat mijn vader niet alleen thuis kan zijn en mijn moeder dan eens de deur uit kan. Binnenkort ga ik dus even overleggen wie wanneer wat en waar ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:27

Ohjee dat is lastig, hopelijk kun je straks weer een fijn schema vinden. Zou toch zonde zijn als je niet kunt blijven lopen. Maar vergt dus wel een hele goede planning begrijp ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:45

Jeetje lastig mirriez. Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is, maar hij is totaal niet mobiel ook?

Ik ben natuurlijk naar de lidl gesjeesd voor een hartslagmeter. Ik heb al gelopen vandaag dus uittesten komt later. Voor de flesjes water heb ik een ander idee opgedaan bij de lidl. Kennen jullie de 'smoothies'? Zit in heel erg welgevormd naar de hand- 250ml flesjes. Juist ja. Leegdrinken, wassen en je hebt je slokje water on the go.

http://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pf&source=%2Fpromofolder_nl%2Farticles%2F2012%2F07%2F16%2F10595%2Fn_lidlct076n0000006.jpg
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 20-07-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:49

Ben benieuwd naar die hartslagmeter, ik had de sigma 10.11 gezien, twijfel nog of ik die ga aanschaffen. Maar deze is wel weer een stuk goedkoper. En qua borstband ik merk er weinig van met dragen. Mijn vorige meter van polar was ook 1 met een borstband.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:51

Ik denk dat ik dan toch liever ga voor een fitbit charge hr :D Stukje duurder, maar denk wel prettiger te dragen en het ziet er ook nog mooi uit. Kan hem dan direct elke dag dragen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:53

Die is zeker een stukje duurder! Ik zou niet de hele dag mijn hartslag willen weten, daar kun je wel stapelgek van worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:56

In jouw geval lijkt me dat indd beangstigend Mistral.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:04

F_Orumster schreef:
In jouw geval lijkt me dat indd beangstigend Mistral.

Gaat dat niet voor iedereen op? Stel je hebt een rusthartslag van 60 en ineens zit je standaard op 80? Dan ga je jezelf toch ook afvragen wat er aan de hand is? Over het algemeen voel ik heel goed hoe mijn hartslag/ritme is. Maar qua training zou het nog wel voordelen kunnen geven.

Heb je de kleding ook gezien bij de lidl? Is dat wat?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:07

dat lijkt mij ook niks mistral. Zeker in jouw situatie, maar voor mezelf ook niet. Zou dan elke keer dat je hartslag iets omhoog schiet gaan zoeken waar het vandaan komt. Lijkt me heel onrustig.

Mijn thuissituatie is idd niet ideaal. Mijn vader is beperkt mobiel, maar het voornaamste is gewoon dat er iemand in huis moet zijn. Maar zie maar iemand te regelen die een avond in je huis komt zitten en een beetje gezellig is voor mijn vader. Een oppas voor kindjes van 3 is een stuk makkelijker. Op zich is het wel te doen, ik ga ook zeker niet stoppen met hardlopen. Er moeten alleen wel afspraken gemaakt worden en ik moet dingen lang van tevoren plannen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:27

Ik heb net 6.7km gelopen. Ging niet heel lekker, maar dat komt vast omdat ik maar 4 uur slaap heb gehad vannacht. Volgende keer beter. Ik heb het in ieder geval weer gedaan. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:36

Waar ik aan dacht was of hij een scootmobiel ofzo heeft. Dan zou hij met je mee kunnen. Maar een waardeloos idee als dat niet zo is natuurlijk.

Edit:
@mistral ik heb niet goed naar de kleding gekeken want er was niets open en ik vond de kleding van decathlon veel fijner dan mijn lidl pakje.
@supervixen das een hele prestatie na zo'n korte nacht, ik weet niet of ik er dan nog aan was begonnen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:49

Ik heb geen behoefte aan water tijdens het lopen, dus ik loop zonder. Voor mijn telefoon heb een elastische heupgordel. Dat werkt voor mij het fijnste, de bovenarmband blijft niet fijn zitten.

Als ik meteen na het opstaan wil gaan lopen, ontbijt ik pas na het lopen. Vooral van thee/drinken heb ik anders last. Ga ik lopen vanaf de paarden, dan zit er meer tijd tussen het lopen en het ontbijt, dan is het geen probleem.