De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:21

_Femkeeex schreef:
Weet iemand of er ergens een betrouwbare bron te verkrijgen is waarin de leeftijd en eventuele comorbiteiten van de overledenen staan? Ik zie overal maar dat er zoveel overleden en zoveel besmette zijn, maar ik wil eigenlijk weten in hoeverre ik mij als 20'er zorgen moeten maken om mezelf. Had net een stuk op national geografic gelezen dat het virus helemaal niet alleen voor ouderen gevaarlijk is...

Die bron is er niet. Maar ik denk dat je je als jongere met een goede gezondheid weinig zorgen hoeft te maken.

MizzMontana

IMANDRA schreef:
Ik kwam dit rapport tegen, wellicht interessant!
https://www.who.int/docs/default-source ... report.pdf

WHO schreef:
Data on individuals aged 18 years old and under suggest that there is a relatively low attack rate in this age group (2.4% of all reported cases). Within Wuhan, among testing of ILI samples, no children were positive in November and December of 2019 and in the first two weeks of January 2020. From available data, and in the absence of results from serologic studies, it is not possible to determine the extent of infection among children, what role children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present differently clinically (i.e. generally milder presentations). The Joint Mission learned that infected children have largely been identified through contact tracing in households of adults. Of note, people interviewed by the Joint Mission Team could not recall episodes in which transmission occurred from a child to an adult.

De data is schaars, maar de data die er is lijkt er wel op te wijzen dat kinderen de ziekte maar weinig tot niet door (kunnen?) geven.

Interessante info, dank!

moonsparkle

Giolli schreef:
Bij de Supermarkten hier wordt een limiet van 2 stuks per persoon gehanteerd voor pcm.

Waar is hier?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:22

Joman schreef:
Of bedoel je of de koning al Corona heeft opgelopen? }>

Drinkt vooral Corona :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:23

Giolli schreef:
Bij de Supermarkten hier wordt een limiet van 2 stuks per persoon gehanteerd voor pcm.

Was hier gisteren al, 3 stuks dan.
Maar gewoon mensen die een tweede keer in de rij gingen staan of een excuus hadden waarom zij wel 6 doosjes nodig hadden.

Volledig met je eens trouwens dat Rutte het goed doet, zowel in de persco’s als in de debatten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:24

_Femkeeex schreef:
Weet iemand of er ergens een betrouwbare bron te verkrijgen is waarin de leeftijd en eventuele comorbiteiten van de overledenen staan? Ik zie overal maar dat er zoveel overleden en zoveel besmette zijn, maar ik wil eigenlijk weten in hoeverre ik mij als 20'er zorgen moeten maken om mezelf. Had net een stuk op national geografic gelezen dat het virus helemaal niet alleen voor ouderen gevaarlijk is...

Zuid Korea bijgewerkt tot 11 maart.
Afbeelding
Nou is de gezondheidszorg daar beter op orde en hebben ze daar veel meer maatregelen getroffen, maar het geeft wel een beeld.

Deze is van China en bijgewerkt tot eind februari maar kon geen nieuwere vinden.
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:25

DubbelDun schreef:
@imandra: 'could not recall' betekent in mijn boek dat ze het niet konden herinneren c.q. dat het niet opgevallen is, NIET dat het niet mogelijk is.

Zoals ik zei is de data schaars en conclusies bij lange na nog niet definitief. Je kan de semantiek van de tekst gaan bediscussiëren maar het lijkt er wel op te wijzen dat kinderen de ziekte minder doorgeven vergeleken met volwassenen (welke oorzaak dat heeft laat ik even in het midden). Praktisch gezien, als men het niet kan herinneren zijn het dus niet veel gevallen geweest en is er dus de mogelijkheid dat er zelfs geen gevallen zijn geweest van een kind die een volwassene aanstak. Als deze vermoedens kloppen zal het dus weinig effect hebben op de verspreiding van de ziekte wanneer de basisscholen e.d. gesloten worden. De afweging om de scholen dus niet te sluiten snap ik dus, als dit een van de rapporten is waar de overheid zich op baseert, zeker als ook de economische gevolgen en gevolgen voor het gezondheidspersoneel in acht worden genomen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 13-03-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:26

zonnebloem18 schreef:
_Femkeeex schreef:

Zuid Korea bijgewerkt tot 11 maart.
[ [url=m/Gu68UX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou is de gezondheidszorg daar beter op orde en hebben ze daar veel meer maatregelen getroffen, maar het geeft wel een beeld.

Deze is van China en bijgewerkt tot eind februari maar kon geen nieuwere vinden.
[ [url=m/Qj02tw.png]Afbeelding[/url] ]

Eigenlijk heb je hier nog weinig aan. Je hebt geen idee hoe de gezondheid van die mensen is. Dus je hebt nu de cijfers maar geen achtergrond info.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:28

_Femkeeex schreef:

https://www.worldometers.info/coronavir ... ographics/

Hier zijn verschillende statastieken te vinden. Leeftijd, geslacht enne ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:30

Veulen84 schreef:
_Femkeeex schreef:

Wat mij betreft zegt dat nog weinig. Er worden geen verbanden gelegd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:32

Wel echt veel verschil tussen oud en jong

Photograph

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:33

De kans dat chimpansees corona kunnen hebben is dus heel groot

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:38

Photograph schreef:

Bron?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:38

elnienjo schreef:
Photograph schreef:

Bron?

Progamma Op 1 op NPO 1, misschien dat je straks even kan terugkijken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:41

Ik heb dit weekend bijzonder verlof gekregen.

Was net wel echt idioot druk in de supermarkt, alle houdbare producten werden geronseld

Afbeelding

Onali

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:42

Ik snap niet dat supermarkten hier niet een stokje voor steken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:48

Is een vers product. Dus volgende week moeten mensen het weer halen.

MizzMontana schreef:
_lautje_ schreef:
Mijn man kwam door het hamsteren anders in een opperbeste stemming thuis. Wij telen tomaten en ook die worden gehamsterd :))

Wat niet wegneemt dat de omstandigheden ook voor ons desastreus zijn. Mocht alles dicht gaan. Nu ook al problemen met toevoer van grondstoffen.

Overigens zit ik thuis met milde klachten en ben zwanger. Probeer al de hele dag boodschappen te bestellen via de appie. Maar dat kan dus niet/lukt niet. Echt gestoord.

Dat betekent toch alleen maar dat mensen de komende weken geen tomaten meer hoeven te kopen?
Of denk ik nou te simpel?

Zodra de rust een beetje is terug gekeerd en supermarkten gewoon bevoorraad blijven worden gaan mensen eerst opmaken wat ze thuis hebben lijkt mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:48

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:49

Kana schreef:
Mensen verkopen hun WC papier voor woekerprijzen op Marktplaats :=

Nee joh!!

Wat dat betreft zijn mensen ook echt aasgieren he. Als er ergens een euro te verdienen valt, zijn we er als de kippen bij.

Sommige mensen hebben geen schaamte.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:50

Joman schreef:
Veulen84 schreef:

Wat mij betreft zegt dat nog weinig. Er worden geen verbanden gelegd.

Welke verbanden zou je willen zien dan? Deze statistieken zijn juist zo weergegeven dat je die verbanden niet nodig hebt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:51

Ja kwam om Facebook ook al pakken wc papier voor 15 euro tegen >;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:53

Nederland heeft 7 bedden op 100.000 inwoners, Italië 12 en Duitsland 30.
Bron NRC 13-3-2020 pagina 18 en 19

Kortom, we hebben hier 1. de zorg uitgekleed tot een minimum en daardoor 2. hebben we eerder capaciteitsproblemen dan Italië straks...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:54

Arabesk schreef:
Nederland heeft 7 bedden op 100.000 inwoners, Italië 12 en Duitsland 30.
Bron NRC 13-3-2020 pagina 18 en 19

Kortom, we hebben hier 1. de zorg uitgekleed tot een minimum en daardoor 2. hebben we eerder capaciteitsproblemen dan Italië straks...

IC bedden bedoel je ?
Ik hoorde van de week dat België het beter doet dan Italië in elk geval, dus dat is al iets :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:55

Noodverordening: Activiteiten met meer dan 100 personen zijn strafbaar tot 31 maart.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 18:55

lifaya schreef:
Ik heb dit weekend bijzonder verlof gekregen.

Was net wel echt idioot druk in de supermarkt, alle houdbare producten werden geronseld

[ [url=m/ae8Y3r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat moet je met zoveel bloem :')