Maanlicht schreef:Voor het eerst hardgelopen zonder tussendoor te wandelen, dat was vooral noodgedwongen omdat ik werd geteisterd door allerhande insecten.
Ken dat gevoel, heb al zeker 4 muggen ingeslikt sinds ik begonnen ben met lopen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Romyv schreef:F_Orumster schreef:Weet iemand hoe het zit met spierafbraak door hardlopen? Ik fitness al maanden en dat heeft mijn voornamelijke prioriteit. Daarnaast hardloop ik nu een week of 5. Meestal na een arm/buikspier workout, niet na een been workout ivm verzuring. Voor en na de krachttraining neem ik whey eiwitten met bcaa. Zit ik daarmee safe?
Geheel afhankelijk van.. Als jij aan het cutten bent en eerst 40 min zware krachttraining doet om daarna nog 10km in je rood te gaan rennen 4x pw, grote kans dat je spiermassa afbreekt ipv opbouwd![]()
Heb je iets meer info over welke fase je zit met je trainingen en.voeding?
Grit schreef:Sorry, ik kan je niet helpen, dit gaat voor de huis- tuin- en keukenhardloper boven de pet![]()
Ik lees termen waarbij ik hooguit rare beeldvormingen krijg in mijn hoofd.
Citaat:10K in het rood rennen zie ik niet zitten
Ik denk niet in fases geloof ik. Waarmee ik bezig ben is sterk en fit worden. Ik wil graag een mooie spieropbouw en vet verliezen. Ik bedoel daarmee natuurlijk niet dat vet zich letterlijk vervangt, maar het proces naast elkaar. Dit loopt al best goed hoor, ik ben afgelopen maanden al wat centimeters kwijt en lekker strak en bespierd geworden en dat bij een gelijk gewicht. Er zit nog wel een hardnekkig laagje spek overheen, maar ik weet dat dat minder is geworden en het een kwestie van nog wat meer maanden is.
Ik heb een upper-low body split en loop alleen na de upper body krachttraining om verzuring in de benen te voorkomen. Ik neem op sportdagen voor de tijd een halve scoop whey, voor de eiwitten en bcaa. En na afloop een volle scoop (en sindskort ook creatine). En de ochtend erna vaak ook een scoop, vooral als mijn lichaam hard heeft gewerkt. Ik train op supercompensatie en probeer meestal een lichte 1-daags 'spierpijn' te hebben (niet perse spierpijn, maar dat je het net voelt de dag erna).
Met hardlopen zit ik slechts in de start to run, nu bij les 17. Ik ben denk ik nog niet van plan hierna voor de 10k te gaan, ik zie het meer als ca. halfuurtje cardio na krachttraining. Voor de conditie, hoofd leeglopen, verbranding.
Deze combinatie wordt vaak als heel goed beschreven (cardio na kt). Verbranding gaat na KT door en dan pak je dus extra bonus met hardlopen. Maar nu begon ik ook stees meer over afbraak te lezen en maakte me wat ongerust. Sommigen zeggen dat door eiwitten te nemen (whey) je het al wel aardig voorkomt.
Qua eten, gaat momenteel niet altijd goed, maar ik probeer gewoon gezond en gevarieerd. Ik wil niet strak eten/dieten omdat ik altijd obsessief doorsla. Ik ontbijt met 80gr havermout, lunch meestal met brood, of met restjes. 1 -2 stuks fruit, avondeten ca 70gr vlees 200gr groente en meestal niet meer dan 40gr kh. aan rijst/pasta. Ja en soms gaat er natuurlijk wat slechts naarbinnen
Zuivel gaat helaas niet goed, kwark e.d. is helaas geen optie. Ben er wel gek op. Veel vlees wil ik niet eten ivm dierenwelzijn en milieu. Vandaar de whey proteinen (overigens ook de meest gunstigste eiwitten).
Zal dat goed gaan deze combi? Sorry voor deze joekel van een egopost
Venthe schreef:Verdorie in typ een heel verhaal loopt mijn telefoon vast.. Opnieuw maar dan in het kort
Ik studeer voeding en diëtetiek (ben aan het afstuderen).
Mensen met genetisch bepaald hoog cholesterol (dus wanneer het in de familie zit) kunnen dit niet verlagen door middel van voeding, natuurlijk moeten zij er wel voor zorgen dat ze dit onnodig verhogen door hun voeding. Het eten van vette vis en lijnzaad kan hier inderdaad bij helpen. Er wordt geadviseerd vette vis te eten en niet visolie tabletten te gebruiken. Dit omdat het wetenschappelijk is bewezen dat visolie pillen minder werkzaam zijn, dit komt waarschijnlijk doordat de wisselwerking tussen bepaalde stofjes in vette vis voor het cholesterol verlagend effect zorgen en dat kan niet worden nagebootst in visolie omdat ze er nog niet achter zijn om welke stofjes het gaat. Dus het advies is vette vis en lijnzaad en indien iemand geen vis lust dan kunnen visolie tabletten een alternatief zijn.
Venthe schreef:En nog even over die 1,2-1,5 g eiwit per kg lichaamsgewicht, voor iemand die gewoon fanatiek sport is dit overdreven hoog. Dit geldt echt alleen voor topsporters die 6 dagen in de week 2x per dag sporten. Als je gewoon fanatiek sport zou ik me richten op het daadwerkelijk eten van die 1,0 g eiwit per kg lichaamsgewicht die wordt aanbevolen voor gezonde mensen (want dat is al moeilijk genoeg zonder het gebruik van supplementen) en wanneer je het gevoel hebt dat dat te weinig voor jouw lichaam doet (want tenslotte komt het erop neer dat het allemaal per persoon verschilt) zou je je inname kunnen verhogen naar 1,2 g of verder. En ook hier geldt het liefst zoveel mogelijk uit gewone voedingsmiddelen
Romyv schreef:Gezien het fijn dat je nog vrij hoog in je koolhydraten zit, de impact van je krachttraining beperkt is door de focus op de kleinere spiergroepen (op rug na, maar doe even de aanname dat je niet 6 verschillende rugspiergroepen traint bij uper body workout) en de geringde inspanning tijdens je cardio: Nee dan verbrand je geen spieren![]()
Mijn advies als je echt flink wilt cutten:
1. leren nuchter te gaan lopen 1x pw. Begin gewoon weer opnieuw met start2run les 1. Doe een hrm (heart rate meter) om en zorg dat je niet boven de 130bpm uitkomt .
2. Je kan het hardlopen na je workout opbouwen tot 40 min, zorg ook hier dat je gemiddelde bpm niet boven de 130 zit. Je kan best een stukje op 140/145 zitten maar zeker wanneer jij in je kracht training vaker HIIT, WOD of circuit doet, ligt je anaerobe drempel zo laag dat je eerder over gaat op spierverbranding!
3. Zorg dat je ook je verschillende zones weet. Bij krachttraining is werken met een hrm niet gebruikelijk maar wel super interessant ! je zou je trainingen op kunnen bouwen waarbij je in de eerste 20 min afwisselt tussen je anaerobe en aerobe zone voor ultieme opbouw, dan 20 min niet boven je aerobe zone voor techniek of kleinere spiergroepen en de laatste 20 min onder je aerobe zone voor conditie en maximaal cutten... Dat kan dus ook met bv bodyweight, low intensive en high reps zijn
Kan je hier iets mee!? ??