Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:42

Nou de wandeling was vooral nat Karin! We waren 5 min onderweg en toen vielen de eerste druppels.. na een half uur viel het echt met bakken uit de lucht en waren we door en door nat.. het was niet koud en nat waren we toch al dus uiteindelijk 8 km gewandeld. De laatste 10 min in een flink tempo aangezien het toen behoorlijk begon te onweren. Dat vonden we toch iets minder..
fijn dat het beter gaat met je dochter!

Rustig aan Helderder. Je lijf geeft goed aan dat dit nog teveel is.. volgende keer weer beter!

Welkom judenjul :wave:

Jij had weer een mooie run SV! En indd veel beter qua temperatuur!

Ik wil morgen een rondje met mijn herder meepakken. Hij mag de komende weken weer wat vaker mee in aanloop naar 7 oktober. Met deze temperaturen kan dat weer.. als het zo warm is neem ik hem niet mee.

Heeft iemand hier de drielandenpunt trail al eens gelopen? Wij denken erover om dan (februari 2024) de 31 km te gaan lopen.. en de mannen willen de 50 gaan doen..

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 06:23

Die ken ik niet, wordt die toevallig door foras georganiseerd?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 06:47

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 06:49

:wave:

Hier weinig gelopen, dinsdag rondje 10km en ik hoop vanavond nog een klein rondje te kunnen doen en dan zaterdag op naar Dieren. Ik hoop dat het wat soepel gaat := en dat het niet te warm wordt. Ben in ieder geval heel erg benieuwd, lijkt me een prachtige omgeving en een leuk evenement!

Ken ik niet Namiro. Wij gaan waarschijnlijk wel in maart 2024 marathon van Vaals naar Maastricht lopen. Heb in mei genoten van de marathon van Landgraaf naar Maastricht, dus dit leek ook wel weer leuk.

Dam tot dam heb ik ook nog nooit gedaan, er loopt wel ieder jaar een groepje collega's mee, maar het trekt me niet zo vanwege de drukte. Mijn man heeft wel de dam tot dam by night gedaan en vond het inderdaad heel leuk.

Oh Iris wat een avontuur := Ik heb tegenwoordig ook steeds vaker water mee, maar het had mij ook best kunnen overkomen.

Vandaag weer op pad en nog een afscheid van een collega. Had niet zo goed nagedacht over zaterdag, het is dik 2 uur rijden, dus heb gisteravond nog maar even een planning voor de beesten gemaakt, we zijn best lang weg :=

Wat is het weer heerlijk zo hè? Loopt een stuk fijner en plant ook wat makkelijker, niet meer of heel vroeg of heel laat is wel fijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:07

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:56

Haha! Dat probleem heb ik altijd met jullie runs Ninus! -O-

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:04

Dank voor jullie welkom!
Afgelopen zondag een duurloop gedaan van 8,3 km (voor sommige niet meer dan een opwarmer :D ) maandag bootcamp en gister interval over 4 kilometer.
Eigenlijk klooi ik maar wat aan. Tot vijf km in overleg met fysio schema van runnerworld gebruikt. Die naar de tien km vond ik niet fijn. Volg met interesse jullie schema's.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:06

Ik loop nooit met schema's dus aan mij heb je niks wat dat betreft :+ .

Heel tof Namiro, in Limburg is het mooi lopen! Voor mij echt wel te ver rijden voor een zondag helaas.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:25

Judenjul welkom :j Ik had helemaal over jou heen gelezen.

Volgens mij ben je al heel lekker bezig. Ik klooi ook maar wat aan dus ook aan mij heb je niks. Enigste wat ik merk is dat afwisseling dus zowel duurloop als interval maar ook iets anders bijv kracht of yoga. In mijn geval X-Core wel heel goed werkt. Maar dat kan voor een ander weer anders zijn.

En uhm ik vind al die trails ver weg. Drielanden punt is wel erg ver weg. Limburg enzo daar doe ik geen eens een poging om daar te raken maar voor de UH of Veluwe, reis ik wel graag een stukje. Dieren of Nunspeet vind ik wel de max dus hoger wordt me te ver.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:34

Ben blij dat ik redelijk centraal woon en alles nog wel te doen is. Ik zoek alleen ook evenementen uit die niet om de hoek liggen, zondag ga ik naar Willemstad, vestingloop nummer 4 van 5. Maar dat combineer ik dan weer met bezoek aan vrienden aan die kant van het land waardoor het die 160 km enkele reis wel waard is.

Leuke plannen Ninus om die marathon van Vaals naar Maastricht te doen, lekker heuvelachtig ook denk ik?

Judenjul, jij bent ook fanatiek zeg! Leuk, ik wou dat ik de motivatie had om eens een schema uit te lopen, maar er gebeurd altijd wat waardoor ik het dan maar weer laat voor wat het is. Probeer wel tempo af en toe wat aan te passen.

Deze week drukke week op school met vergaderingen en laat thuis zijn, vriend die ook nog avonden andere verplichtingen had dus weinig gelopen. Vandaag naar de sport toch nog een rondje met Elmo gedaan, kort maar wel geprobeerd elke km wat sneller te gaan, dat ging weer prima. Zondag dan 10 km en dan hoop ik volgende week weer eens richting de 20 km te kunnen lopen. Temperatuur is in ieder geval een stuk beter zo.

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:36

Suusje goed bezig. En een mooie herder heb je. Zo leuk dat die mee kan.

Gister avond heb ik X core gehad. 10 blokken gedaan wel pittig.

Garmin zeurt dat ik te weinig laag aerobe activiteiten doe. Terwijl ik best veel gewoon wandel. Maar dat neem ik vaak niet op. Maar de stappen worden geteld. En ik fiets ook dagelijks maar dat neem ik ook zelden op. Maargoed daardoor nu iets bedacht. Oefeningen om de knieën sterker te maken.

Dit filmpje werd gedeeld van de week in de App van trcu. En dat heb ik uitgebreid met wat halve situpps en touwtje springen. Jawel _O- totaal 12min bezig geweest want ik heb dus ook tekort aan korte oefeningen. Morgen weer hardlopen.

https://youtu.be/rYsWzRu_0Yc?si=UzuNK1vU_0O-05X_

Lachen lukte kennelijk niet. Ik voel me net een klein meisje zo :j
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:44

Ik lees nog mee, maar post even minder. Beetje Dam tot Dam spanning ;) Kreeg net wel een mail met een hitte-protocol, dus hoop dat de maximale tijd ook opgerekt wordt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:49

Elmo :+:

Spannend Tiggs! Ben benieuwd wat het weer gaat doen :j

Ik heb wel wat schema's, maar ben ook erg eigenzinnig en geef er altijd weer mijn eigen draai aan := Tot 5km heb ik ooit met een schema van start-to-run gedaan, daarna uiteindelijk tot de hm op gevoel en vervolgens de marathon weer met een schema, de eerste keer heel strak gevolgd, nu ook meer op gevoel en dat is prima. Ik merk dat de 50 wel weer wat spannend is omdat het nieuw is, ik ben mentaal wat wisselend, soms kan ik de hele wereld en meer aan en soms zit ik huilend in berm :))

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:32

Hier is zondag de jaarlijkse Kassencross. Zo'n leuk evenement, +/-7,5km door de kassen, over de tuinderijen/kwekerijen en langs de duinrand :) en ik ga samen met mijn man <3 mijn ouders komen even onze kleine man vermaken. Dus wij hebben lekker even de tijd om samen te rennen +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:01

Touwtjespringen laag aeroob? Dat is toch best intensief?

Ik heb net een eerste sprinttraining gedaan. Man, ik sprint nooit, dus dat was wel even wat. De eerste sprint van 15 seconden liep ik met 5.25 minuut per km. En voor mijn gevoel liep ik echt snel. Niet dus. De andere sprints kon ik tussen de 4.15 en 4.25 minuut per km houden met als beste 4.08
Maar ik merk wel dat ik dus een echte stayer ben. ;)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:50

Hier geen schema’s dus daar kan ik niet mee helpen..

Leuk dat je samen met je man kunt gaan MuSLi! :j
Veel plezier alvast!

Komt vast goed Tiggs! Fijn dat er een hitteprotocol is.. lekker rustig aan doen.

Fijn dat de temperaturen weer hond-proof zijn he Suusje! Vanavond ook weer een rondje met mijn herder gedaan ter voorbereiding op onze wedstrijd 7 okt.
Was weer fijn om samen op pad te zijn.

Creatief BeFunny!

Goed gesprint Germie! +:)+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 06:45

Ik vind een hitte protocol best overdreven met 25 graden eerlijk gezegd.. dat heb ik niet echt eerder meegemaakt. Ook is het maar een uur of drie die temperatuur nu. Het warmt veel langzamer op en koelt eerder af.
Je bent na die schroeiend hete week vorige week ook al best gewend aan de warmte.
Maar goed, het is wat het is.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:19

Ik vind het ook wel een tikkeltje overdreven rondom de Dam tot Dam. Zo verschrikkelijk warm wordt het ook weer niet. Prima dat je een extra waterpost toevoegt en de start bijvoorbeeld vroeger zou maken, maar de tijdwaarneming niet activeren en dus geen tijden registeren? Echt zonde -O-

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:52

Was het niet dam tot dam waar afgelopen jaar veel mensen out gegaan zijn? Het is heel open hè dus vol in de zon ;) En hier hebben we dat ook. 25 graden is in de zon een stuk warmer en echt heet.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:01

BeFunny schreef:
Was het niet dam tot dam waar afgelopen jaar veel mensen out gegaan zijn? Het is heel open hè dus vol in de zon ;) En hier hebben we dat ook. 25 graden is in de zon een stuk warmer en echt heet.

Afgelopen jaar kwam het met bakken uit de lucht. Geloof me, dat weet ik helaas uit eigen ervaring :') :Y)

Voorspelling voor Amsterdam/Zaandam is maximaal 23 graden zondag.. Dat is echt niet extreem.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:07

Nee niet extreem idd.
Ik weet ook niet meer welke loop dat was. ik dacht misschien hadden ze toen gehoord dat het anders moest. Maar dat was het dus niet.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:10

MuSLi schreef:
Ik vind het ook wel een tikkeltje overdreven rondom de Dam tot Dam. Zo verschrikkelijk warm wordt het ook weer niet. Prima dat je een extra waterpost toevoegt en de start bijvoorbeeld vroeger zou maken, maar de tijdwaarneming niet activeren en dus geen tijden registeren? Echt zonde -O-

Oh, ik denk dat ik echt niet blij zou zijn als ik geen officiële tijd zou krijgen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:15

Ik ga straks weer voor een training. Ik denk vanavond, na het eten.
Op de planning staat een tempoloop. 10min warming up, 4x 1km tempo met 3min rust en 10min cooling down. Ben benieuwd hoe dat gaat. Maar heb er wel zin in, zeker als ik jullie loopjes voorbij zie komen. Dan wil ik ook gewoon weer. Maar eerst nog even een paar uur werken :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:58

@Ninus Succes in Dieren morgen, fingers crossed idd voor niet al te warm en/of benauwd weer.

@-Namiro- Die loop die je linkte ziet er leuk uit, benieuwd of die bevalt als jullie hem idd gaan lopen.

@judenjul Ik ben ook al een tijdje heel erg zoekende naar een passend schema. Momenteel volg ik de dagelijkse suggesties van mijn Garmin en dat bevalt wel, maar ik weet niet of dat ook een goede fit is als ik een specifiek doel zou hebben zegmaar. Heel benieuwd of je iets gaat vinden waarvan ej zegt "Ja, dit is het helemaal!"

@SV Helemaal met je eens dat een hitteplan een beetje onzin is met 25 graden. Aan de andere kant heb ik de Amsterdam marathon vorig jaar in mijn hoofd, waarbij toch de nodige mensen onwel zijn geworden van de warmte terwijl het toen nog een par graden koeler was. Maar ik zou zeker niet blij zijn als ik een deelnamebewijs zou hebben voor de Dam tot Damloop maar geen officiële tijd zou krijgen. Als organisatie zou ik eerder kiezen voor het versoepelen of helemaal laten vervallen van tijdslimieten (als die er zijn)

@BeFunny Die 3 minute work-out video heb ik opgeslagen, dat ziet er uit als iets dat ik zou kunnen volhouden...

@suusje26 Zo, die krachttraining ziet er uit als een grote work-out. Hoe vaak doe je die/zo iets?

@Tiggs Veel plezier zondag bij de Dam tot Damloop

@MuSLi De kassencross klinkt gaaf, veel plezier zondag..

@germie Het kan zijn dat je gps even kwijt was waar je precies was bij je eerste sprintje en het daarom als langzamer klokte dan de rest. Zeker op 15 seconden kan dat nog wel eens voorkomen. Wat je zou kunnen doen als alternatief een volgende keer is een stukje weg uitzoeken waar je goed weet wat 50 of 100 of 200 meter is en dat een aantal keer sprinten. Of een atletiekbaan opzoeken en daar lopen. Dan weet je de afstand precies en kan je je horloge als een soort stopwatch gebruiken met de lapbutton en negeren wat die zegt over de afstand en snelheid per sprintje. met 4:00 min/km is 50m 12 seconde, 100 24 seconde en 200 48 seconde. Met 4:30 min/km is 50m 13.5 seconde, 100m 27 seconde en 200m 56 seconde.

Hier doe ik het rustig aan. Ik heb wat last van geïrriteerde achillespezen en om de fysio te quoten "shouldn't piss them off". We gaan voor managen tot na de halve marathon in Amsterdam, morgen de laatste triathlon van het jaar dus na het easy pace 5km rondje dinsdag en een 28 minuten recovery run woensdag geen hardlopen meer voor mij tot aan de race en daarna weer minstens 2 dagen niet. Wel de all clear gekregen om te fietsen zoveel als ik wil dus zondag misschien wel een lekkere lange fietstocht denk ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:14

Ik vind het ook ver gaan hoor! Maar deze trage loper vindt het ook niet erg ;)

Overigens is in 2014 en in 2016 een loper overleden aan een hitteberoerte bij de DtD.